آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • صبحانه سالم برای مدرسه
    لیست صبحانه سالم برای دانش آموزان شهریور 26, 1403
  • غذا با گوشت چرخ کرده
    لیست انواع غذاها با گوشت چرخ کرده شهریور 26, 1403
  • طرز تهیه گراتن بادمجان
    طرز تهیه گراتن بادمجان شهریور 25, 1403
صفحه پیدا نشد!
دیفن باخیا
انواع گل و گیاه
به این مقاله امتیاز دهید
1

گل دیفن باخیا ؛ گیاه سمی، اما با شکوه و زیبا

مینا اسماعیل بیگی 18 اردیبهشت 1403 9 دقیقه

گل دیفن باخیا را می‌توان از زیباترین گیاهان آپارتمانی دانست که طرح برگ‌های آن از ترکیب رنگ‌های تیره و روشن به وجود آمده و جلوه خاصی به فضای منزل شما می‌بخشد. با وجود این زیبایی خیره‌کننده، در همین ابتدا باید بدانید که دیفن باخیا، یک گیاه سمی است و در صورت بلعیدن موجب بروز عوارض مسمومیت شده و حتی فرد را در خطر مرگ قرار می‌دهد! احتمالا اکنون سوالات مختلفی درباره انواع گل دیفن باخیا، ویژگی‌ها، دلیل سمی بودن آن و نگهداری از دیفن باخیا در ذهن شما به وجود آمده است که قصد داریم تا در ادامه این مطلب به تمامی آن‌ها پاسخ دهیم؛ پس تا انتها با ما همراه باشید.

معرفی گل دیفن باخیا

زیبایی ظاهری و جذابیت گل دیفن باخیا موجب شده است تا در فهرست محبوب‌ترین گیاهان آپارتمانی قرار بگیرد. از دیگر دلایل جذابیت این گل می‌توان به نگهداری آسان آن اشاره کرد. دیفن باخیا در فارسی با نام سم‌برگ نیز شناخته می‌شود، چراکه تمامی قسمت‌های این گل سمی هستند.

دیفن باخیا بومی مناطق گرمسیر آمریکای جنوبی، مکزیک، هند و برزیل است، اما امروزه در نقاط مختلفی از جهان به عنوان یک گیاه تزیینی و آپارتمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته دیفن باخیا تنها یک گیاه نیست و گونه‌های متنوع و زیادی دارد که هر گونه، بر اساس شکل ظاهری و رنگ برگ‌ها شناسایی می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم در بلاگ اسنپ فود مقاله ی گل قاشقی را نیز مطالعه کنید و با این گل زیبا هم آشنا شوید.

خصوصیات گل دیفن باخیا

گل دیفن باخیا از جمله گیاهانی است که به تصفیه هوای محیط کمک می‌کند و به همین دلیل نگهداری از آن در منزل، مفید خواهد بود. این گیاه ساقه‌ای نرم و بدون انشعاب دارد و برگ‌ها با دمبرگ به ساقه متصل شده‌اند. برگ‌های این گیاه بیضی شکل و نوک تیز هستند و طول برگ‌ها در محیط باز و زادگاه دیفن باخیا به ۵۰ سانتی‌متر هم می‌رسد. رنگ برگ‌های دیفن باخیا سبز است و لکه‌های سفید، کرمی و زرد، طرح برگ‌ها را ایجاد کرده‌اند.خصوصیات گل دیفن باخیا

اگر شرایط مناسب برای رشد گیاه فراهم باشد، برخی از گونه های دیفن باخیا، در فصل بهار و تابستان گل‌های سفید رنگ می‌دهند که ماندگاری آن‌ها زیاد نیست. در واقع این خود گیاه است که فضای منزل شما را زیبا می‌کند و گل‌های آن جنبه تزیینی ندارند.

  • نام انگلیسی: Dumb Cane
  • نام علمی: Dieffenbachia Seguine
  • خانواده: Araceae
  • دوره زندگی: چند ساله

انواع گل دیفن باخیا

گل دیفن باخیا تنوع بسیار زیادی دارد و تمامی انواع آن را نمی‌توان در یک مقاله معرفی کرد. با این وجود، در ادامه این بخش، برخی از زیباترین و محبوب‌ترین انواع دیفن باخیا را به همراه خصوصیات هر یک بررسی می‌کنیم.

۱. دیفن باخیا کامفولاژ یا استتار (Dieffenbachia Camouflage)

یکی از زیباترین انواع دیفن باخیا است که برگ‌هایی به رنگ سبز روشن با رگه‌های کرمی رنگ دارد. اگر شرایط محیطی مناسب برای رشد گیاه فراهم شود، طول برگ‌ها در دیفن باخیا استتار به ۷۰ سانتی‌متر هم می‌رسد. همین برگ‌های زیبا و بزرگ را می‌توان دلیل محبوبیت دیفن باخیا کامفولاژ برای نگهداری در آپارتمان‌ها دانست. در ضمن این گل حتی در سایه نیز به رشد خود ادامه می‌دهد، اما نور زیاد و غیر مستقیم، بهترین شرایط برای پرورش آن محسوب می‌شود.دیفن باخیا کامفولاژ یا استتار

۲. دیفن باخیا کاملیا (Dieffenbachia Camille)

این نوع دیفن باخیا را احتمالا در بسیاری از محیط‌های بسته دیده‌اید و از رایج‌ترین انواع این گل است. دیفن کاملیا برگ‌های پهن و بزرگ دارد که مرکز برگ به رنگ زرد دیده می‌شود، اما حاشیه‌های اطراف برگ، سبز رنگ است. آبیاری زیاد این گیاه باعث پوسیدگی ریشه و مرگ گیاه خواهد شد. پس قبل از آبیاری دیفن باخیا کاملیا، دقت کنید که چند سانتی‌متر ابتدایی از سطح خاک خشک شده باشد.دیفن باخیا کاملیا

۳. دیفن سگوئین (Dieffenbachia Seguine)

دیفن سگوئین از جمله گیاهان مقاومی است که می‌توان به آسانی در منزل نگهداری کرد و می‌توان آن را رایج‌ترین گونه گل دیفن باخیا در ایران دانست. در این گیاه، حاشیه برگ‌ها سبز تیره هستند، اما بخش مرکزی برگ از ترکیب رنگ سبز روشن و کرم به وجود آمده و رگه‌های مختلف طرح برگ را ایجاد کرده‌اند. برگ‌هایی که قدیمی‌تر و در بخش پایینی ساقه قرار دارند، نسبت به برگ‌های جوان، به رنگ سبز تیره‌تر دیده می‌شوند. دیفن باخیا سگوئین می‌تواند تا ارتفاع ۲ متر نیز رشد کند.دیفن سگوئین

۴. دیفن ماکولاتا (Dieffenbachia maculata)

این گیاه یکی از انواع دیفن باخیا با ظاهری جذاب و زیبا است که ارتفاع آن در شرایط مناسب به ۲ متر هم می‌رسد. برگ‌های این گیاه، رنگ سبز تیره دارند و رگه‌های باریک به رنگ سفید و کرم، داخل آن دیده می‌شود. برای نگهداری از دیفن باخیا ماکولاتا دقت کنید که گیاه باید در مکانی پر نور اما با تابش غیر مستقیم خورشید قرار بگیرد؛ چراکه نور مستقیم خورشید، به برگ‌ها آسیب می‌زند.دیفن ماکولاتا

۵. دیفن کارینا (Dieffenbachia Carina)

یکی از متفاوت‌ترین انواع دیفن باخیا بوده که بسیار زیبا و دیدنی است. در این گونه رنگ برگ‌ها، به ویژه در قسمت لبه‌های برگ، سبز روشن است. هر چه به سمت مرکز برگ حرکت کنیم، رگه‌هایی از سبز تیره دیده می‌شوند که طرح برگ را به وجود آورده‌اند. اگر شرایط مساعد رشد گیاه فراهم باشد، برگ‌های دیفن باخیا کارینا به طول ۵۰ سانتی‌متر نیز می‌رسند.دیفن کارینا

۶. دیفن تروپیک ماریان (Dieffenbachia Tropic Marianne)

رنگ برگ‌ها در نمونه‌های جوان‌تر از دیفن تروپیک ماریان، سفید و کرمی است که رفته رفته با بلوغ گیاه، به سبز مغز پسته‌ای تغییر رنگ می‌دهد. دور تا دور برگ را حاشیه‌ای به رنگ سبز تیره می‌پوشاند که لکه‌های کوچکی از همین سبز تیره، در برخی نقاط برگ هم دیده می‌شود. این گیاه برای رشد به نور غیر مستقیم خورشید و رطوبت زیاد نیاز دارد.دیفن تروپیک ماریان

۷. دیفن ستاره روشن (Dieffenbachia Star Bright)

علت نام‌گذاری این گل دیفن باخیا، نوع رویش برگ‌ها به کناره‌های ساقه است که از بالای گیاه به شکل ستاره دیده می‌شود. در گل دیفن باخیا ستاره روشن، برگ‌ها رنگ سبز روشن دارند و رگه‌ها و لکه‌هایی از سبز تیره، برگ را تزیین کرده است. زیبایی و مقاومت خوب این گیاه موجب می‌شود تا یکی از بهترین انتخاب‌ها برای نگهداری در آپارتمان باشد.دیفن ستاره روشن

۸. دیفن پلنگی (Dieffenbachia Panther)

علت نام‌گذاری این گیاه را می‌توان طرح برگ‌های آن دانست که بسیار جذاب است! برگ‌ها، رنگ سبز تیره دارند و لکه‌هایی از سبز روشن، روی هر برگ، طرح پلنگی به وجود آورده است. در بخش میانی، در کنار رگبرگ اصلی نیز هاله‌ای از رنگ سفید دیده می‌شود. در صورت نگهداری خوب از این گیاه، ارتفاع دیفن باخیا پلنگی به ۲ تا ۳ متر هم می‌رسد.دیفن پلنگی

تکثیر گل دیفن باخیا

روش‌های مختلفی برای تکثیر دیفن باخیا وجود دارد که با استفاده از آن‌ها، گیاه دیفن باخیا جدید کاشته می‌شود. این روش‌ها شامل کاشت بذر، قلمه زدن، تقسیم گیاه و پاجوش است که در ادامه هر یک را معرفی می‌کنیم.

۱. کاشت بذر دیفن باخیا

کاشت بذر دیفن باخیا، روشی معمول برای تکثیر این گل در منزل محسوب نمی‌شود. کاشت بذر این گیاه، کاری تخصصی است و توسط پرورش‌دهندگان گل مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ضمن تهیه بذر دیفن باخیا به آسانی امکان‌پذیر نیست. در این فرایند، حتی نگهداری از جوانه‌ها پس از رشد نیز کار سختی خواهد بود.

۲. قلمه زدن گل دیفن باخیا

قلمه زدن، یک روش معمول‌تر برای تکثیر گل دیفن باخیا است که مطابق مراحل زیر انجام می‌شود:

  • ساقه‌ای مناسب از گیاه را انتخاب کرده و آن را با یک چاقو یا قیچی استریل برش بزنید.
  • برگ‌های اضافی را جدا کرد و قلمه را در یک ظرف آب قرار دهید؛ به گونه‌ای که گره بالایی بعد از برش قلمه، کاملا زیر آب باشد. البته دقت کنید که برگ‌ها بیرون از آب قرار گیرند.
  • ظرف حاوی قلمه را در محیطی روشن با نور غیر مستقیم خورشید قرار دهید و آب ظرف را هر چند روز یکبار عوض کنید.
  • پس از چند هفته، ریشه‌ها رشد می‌کنند و زمانی که ریشه‌ها به طول ۲ تا ۳ سانتی‌متر رسید، باید قلمه‌ها را در یک گلدان با خاک مناسب بکارید.

نکته: البته شما می‌توانید قلمه را پس از برش زدن، در یک محیط خشک قرار دهید و پس از چند روز که محل برش، پینه بست، قلمه را از همان ابتدا در خاک بکارید. فراهم بودن شرایط مناسب رشد گیاه، در ریشه‌زایی تاثیر زیادی دارد.

۳. تقسیم گیاه دیفن باخیا

با استفاده از روش تقسیم ریشه نیز می‌توان گیاه دیفن باخیا را تکثیر کرد:تکثیر گل دیفن باخیا

  • یک گیاه مناسب را انتخاب کنید که دارای چند ساقه با برگ‌های سالم باشد.
  • گیاه مادر را از گلدان خارج کنید و خاک اطراف ریشه را بتکانید تا ریشه‌ها نمایان شوند.
  • یکی از ساقه‌ها را جدا کرده و بخش ریشه را با استفاده از یک چاقو استریل برش بزنید.
  • گیاه جدید را داخل یک گلدان قرار دهید و روی آن را با خاک بپوشانید. گیاه مادر را نیز به گلدان اولیه برگردانید و روی آن خاک جدید بریزید.
  • گلدان‌ها را در مکانی مناسب قرار دهید و نیازهای رویشی هر یک، مانند آب و نور را فراهم کنید تا رشد کنند.

۴. تکثیر دیفن باخیا با روش پاجوش

پاجوش جوانه‌های تازه گیاه هستند که از کنار ساقه گیاه مادر می‌رویند. شانس موفقیت شما برای تکثیر گل دیفن باخیا با روش پاجوش زیاد است، چراکه هر بخش دارای ساقه، برگ و ریشه مستقل خواهد بود. در این روش، پاجوش را با یک چاقو استریل برش زده و از گیاه مادر جدا کنید. سپس پاجوش را در خاک بکارید تا رشد خود را آغاز کند.

زمان کاشت گل دیفن باخیا

فصل رویشی گیاه را می‌توان بهترین زمان برای تکثیر و کاشت گل دیفن باخیا دانست که شانس موفقیت شما بالاتر خواهد بود. برای استفاده از روش‌های رایج تکثیر این گیاه مانند قلمه زدن و پاجوش، فصل بهار و اوایل تابستان اقدام کنید تا گیاه پس از کاشت در خاک، رشد بهتری داشته باشد.

شرایط نگهداری از دیفن باخیا

برای نگهداری از گل دیفن باخیا، باید نیازها و شرایط مناسب رشد گیاه فراهم شود. در ادامه این بخش، نیازهای انواع گل دیفن باخیا همچون نور، خاک، آبیاری و… را به طور کامل معرفی کرده‌ایم.

آبیاری گل دیفن باخیا

برای آبیاری گل دیفن باخیا باید از آب بدون کلر استفاده کنید؛ البته آب جوشیده و خنک شده، انتخابی مناسب‌تر برای رشد دیفن باخیا است. زمانی به این گیاه آب بدهید که ۲ تا ۳ سانتی‌متر از سطح خاک خشک شده باشد که برای بررسی خشکی یا رطوبت خاک می‌توانید از یک تکه چوب نازک استفاده کنید. در ضمن، گیاه در طول فصل‌های گرم سال به آبیاری بیشتری نیاز دارد. به خاطر داشته باشید که آبیاری زیاد، یکی از دلایل پوسیدگی ریشه و آسیب به دیفن باخیا است.

خاک مناسب برای گل دیفن باخیا

خاکی که گیاه دیفن باخیا را در آن می‌کارید، باید زهکش خوبی داشته باشد تا گیاه هوادهی شده و آب اضافی نیز از اطراف ریشه تخلیه شود. بهترین ترکیب برای خاک دیفن باخیا از یک سوم خاک رس چند منظوره، یک سوم خزه زغال سنگ و یک سوم سنگ‌ریزه یا پرلیت تهیه می‌شود.

برای تامین مواد آلی موردنیاز گیاه، می‌توانید از انواع کودهای مایع یا NPK استفاده کنید. توجه داشته باشید که کوددهی به دیفن باخیا باید در فصل بهار و تابستان انجام شود و ۲ فصل پاییز و زمستان، زمان مناسب کوددهی نیست.شرایط نگهداری از دیفن باخیا

نور مناسب برای گل دیفن باخیا

گل دیفن باخیا از جمله گیاهانی است که برای رشد خوب و کافی، به نور زیاد خورشید نیاز دارد؛ البته این نور باید به صورت غیرمستقیم باشد و نور مستقیم باعث سوختگی برگ‌ها می‌شود. همچنین اگر نور کافی به گیاه نرسد، رنگ برگ‌ها تغییر کرده و کدر خواهد شد. برخی از گونه‌های دیفن باخیا، شرایط سایه را نیز تحمل می‌کنند، اما نور زیاد، بهترین شرایط برای رشد گیاه محسوب می‌شود.

دمای مناسب برای گل دیفن باخیا

دمای بین ۱۵ تا ۲۰ درجه سانتی‌گراد را می‌توان دمای ایده‌آل برای کاشت دیفن باخیا دانست. این گیاه هوای سرد را نمی‌پسندد و در دماهای پایین، برگ‌ها شروع به ریزش می‌کنند. در دماهای بالاتر از ۲۰ درجه نیز توصیه می‌شود تا روی برگ‌ها آب بدون کلر بپاشید تا گرما هوای موجب آسیب به گیاه نشود.

گلدان مناسب دیفن باخیا

گلدانی که گل دیفن باخیا را در آن می‌کارید، باید متناسب با اندازه گیاه انتخاب شود. همچنین زیر گلدان باید سوراخی وجود داشته باشد تا آب اضافی تخلیه شده و ریشه فاسد نشوند. هر ۱ تا ۲ سال یک بار باید گلدان را تعویض کنید، چراکه گل رشد کرده و گلدان قبلی برای گیاه کوچک می‌شود. برای تعویض گلدان، گیاه را به آرامی خارج کنید، آن را در گلدان جدید بگذارید و روی دیفن باخیا را با خاک جدید بپوشانید.

آیا گل دیفن باخیا سمی است؟

همان‌طور که در بخش‌های قبل گفتیم، دیفن باخیا یک گیاه سمی است و تمامی انواع این گل موجب بروز آثار مسمومیت می‌شوند. سمیت این گیاه به دلیل وجود ترکیبات اسید اگزالیک و اگزالات کلسیم در ساختار گیاه است که در صورت بلعیدن، موجب بروز علائم سوزش و تورم زبان، گلو و لب‌ها می‌شود. اگر کودک شما هر کدام از قسمت‌های دیفن باخیا را بلعید، حتما در سریع‌ترین زمان ممکن به اورژانس مراجعه کنید.آیا گل دیفن باخیا سمی است؟

این گیاه برای حیوانات خانگی نیز سمی است، پس گل دیفن باخیا را دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی نگهداری کنید. البته دیفن باخیا به ندرت موجب عوارض خیلی خطرناک شده و زندگی فرد را تهدید نمی‌کند. همچنین برای جابه‌جایی گلدان یا دیگر رسیدگی‌های لازم به گیاه، استفاده از دستکش را به خاطر بسپارید.

گل دیفن باخیا؛ یک گیاه سمی، اما مهربان و زیبا

در این مطلب از مجله اسنپ فود به معرفی گل دیفن باخیا پرداختیم و انواع این گیاه، ویژگی‌ها، نحوه تکثیر و نیازهای رویشی آن را معرفی کردیم. همان‌طور که گفتیم، دیفن باخیا یک گیاه سمی است، اما زیبایی منزل شما را بسیار بیشتر می‌کند و در تصفیه هوا و افزایش سطح اکسیژن محیط نیز نقش دارد.

اگر در فکر خرید دیفن باخیا هستید، اسنپ فود در خدمت شماست. شما می‌توانید با مراجعه به سرویس سفارش آنلاین گل و گیاه در سایت یا اپلیکیشن اسنپ فود، انواع گیاهان آپارتمانی همچون دیفن باخیا یا گل‌های شاخه بریده را سفارش داده و پس از مدت کوتاهی در محل آدرس خود تحویل بگیرید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 2716 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود