آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • صبحانه سالم برای مدرسه
    لیست صبحانه سالم برای دانش آموزان شهریور 26, 1403
  • غذا با گوشت چرخ کرده
    لیست انواع غذاها با گوشت چرخ کرده شهریور 26, 1403
  • طرز تهیه گراتن بادمجان
    طرز تهیه گراتن بادمجان شهریور 25, 1403
صفحه پیدا نشد!
مرغ پرتقالی
آموزش آشپزی
5/5 - (1 امتیاز)
بدون نظر

طرز تهیه مرغ پرتقالی

مینا اسماعیل بیگی 17 شهریور 1403 5 دقیقه
4 نفر
مناسب برای
غذای اصلی
نوع
آسان
سطح
کمتر از 30 دقیقه
زمان آماده سازی
حدود 1 ساعت
پخت

اگر می‌خواهید برای مهمانی پیش رو مرغ درست کنید اما به نظرتان زرشک پلو با مرغ تکراری شده، مرغ پرتقالی را امتحان کنید. این غذای لذیذ و متفاوت، ظاهر اشتهاآوری دارد و عطر و بوی آن هم چیزی نیست که به سادگی بتوان از آن گذشت. حالا اگر نمی‌دانید این مرغ پرتقالی مجلسی چطور درست می‌شود و تهیه آن چه ریزه‌کاری‌هایی دارد، با اسنپ فود همراه باشید.

در ادامه، جدول مشخصات غذایی این غذا را با هم می‌بینیم:

مرغ پرتقالی
تعداد نفرات 4 نفر
زمان آماده سازی کمتر از 30 دقیقه
زمان پخت غذا حدود 1 ساعت
میزان سختی کم

طرز تهیه مرغ پرتقالی مجلسی

مرغ پرتقالی رنگ نارنجی جذابی دارد، البته اگر از رب گوجه یا رب انار استفاده کنید، رنگ آن تیره‌تر می‌شود. مزه این مرغ خوشمزه وابسته به طعم سس پرتقالی آن است و می‌تواند یک گزینه متفاوت و نسبتا جدید در مهمانی‌ها و دورهمی‌ها باشد. مواد اولیه آن هم بسیار ساده و در دسترس هستند و اگر از پرتقال‌های مناسبی برای این غذا استفاده کنید، به یکی از خوشمزه‌ترین رسپی‌های غذا با مرغ می‌رسید که پیشنهاد می‌کنیم حتما آن را امتحان کنید. در ادامه، جدول مواد لازم و مراحل پخت این غذای لذیذ را با هم می‌بینیم:

مواد لازم برای تهیه مرغ پرتقالی

مواد لازم برای تهیه مرغ پرتقالی

مواد اولیه غذا را مطابق جدول زیر آماده کنید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
ران یا سینه مرغ 4 تکه
پیاز درشت 1 عدد
پرتقال 6 تا 8 عدد
زعفران دم‌کرده 1 قاشق غذاخوری
زردچوبه ½ قاشق چایخوری
نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم
شکر (اختیاری) به مقدار دلخواه
کره 50 گرم

مراحل دستور پخت مرغ پرتقالی

مراحل دستور پخت مرغ پرتقالی

برای درست کردن خورشت مرغ پرتقالی ، مطابق مراحل زیر پیش بروید:

مرحله اول

ابتدا آب پرتقال‌ها را بگیرید و کنار بگذارید. با مقدار مواد گفته‌شده باید 2 لیوان دسته‌دار فرانسوی آب پرتقال تهیه کنید.

مرحله دوم

پیاز را به صورت نگینی خرد کنید و همراه با کره در قابلمه‌ای مناسب تفت دهید تا حالت کاراملی پیدا کنند. سپس، زردچوبه را اضافه کنید و حدود 1 دقیقه دیگر به تفت دادن ادامه دهید.

نکته: حواستان باشد که کره حساس‌تر از روغن است و زود می‌سوزد؛ پس از حرارت ملایم استفاده کنید.

مرحله سوم

حالا تکه‌های مرغ را در قابلمه بریزید و اجازه دهید هر دو طرف آن‌ها کاملا سرخ شود. در ادامه، کمی نمک و فلفل اضافه کنید و آب پرتقال را هم داخل قابلمه بریزید.

مرحله چهارم

درب قابلمه را بگذارید و اجازه دهید مرغ‌ها کاملا مغز پخت شوند و سس پرتقالی غلیظ‌تر شود. در آخرین مرحله طرز تهیه مرغ پرتقالی ، زعفران دم‌کرده را اضافه کنید و حدود 10 دقیقه دیگر، غذا را از روی حرارت بردارید.

طرز تهیه مرغ پرتقالی با رب گوجه

طرز تهیه مرغ پرتقالی با رب گوجه

استفاده از رب گوجه، طعم و رنگ مرغ پرتقالی را کمی تغییر می‌دهد. اگر شما هم جزو آن دسته از آشپزهایی هستید که این غذا را با رب گوجه ترجیح می‌دهند، هنگام تفت دادن پیاز و افزودن زردچوبه، کمی هم رب گوجه در خورشت بریزید. سپس رب را همراه بقیه مواد تفت دهید تا رنگ باز کند و بوی خامی آن از بین برود. بقیه مراحل شبیه دستور بالا است و می‌توانید غذا را همراه با برنج سرو کنید.

طرز تهیه مرغ پرتقالی با رب انار

در این روش، پس از تفت دادن مرغ با پیاز و ادویه‌های دلخواه، ترکیب آب پرتقال و رب انار را به مرغ اضافه کنید و کمی هم آب ساده در قابلمه بریزید. سپس اجازه دهید مرغ‌ها کاملا بپزند و سس مرغ غلیظ شود. شما می‌توانید با توجه به ذائقه خود از رب انار ترش، شیرین یا ملس استفاده کنید.

علت تلخ شده مرغ پرتقالی

علت تلخ شده مرغ پرتقالی

مزه مرغ پرتقالی تا حد زیادی وابسته به طعم سس پرتقالی آن است و ناگفته پیدا است که اگر این سس تلخ باشد، مزه ناخوشایندی به غذا می‌دهد. در این مورد، علت‌های مختلفی وجود دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • هنگام آبگیری پرتقال‌ها، حتما هسته میوه‌ها را خارج کنید. این هسته‌ها یکی از عوامل اصلی تلخ شدن مرغ پرتقالی هستند.
  • تا حد امکان از پرتقال‌های ساده و پر آب استفاده کنید و بدانید که استفاده از پرتقال تامسون برای تهیه این غذا مناسب نیست و احتمالا غذای شما را تلخ می‌کند.
  • اگر عطر پرتقال و لیمو را دوست دارید، مقداری از پوست زرد لیمو یا پوست نارنجی پرتقال را هم در غذا بریزید، اما دقت کنید که قسمت سفید پوست این مرکبات تلخ است و طعم غذا را عوض می‌کند.
  • اگر آب پرتقال در معرض هوا قرار گیرد، به مرور زمان تلخ می‌شود. پس بعد از آبگیری، آن را داخل یک ظرف شیشه‌ای درب‌دار بریزید یا آبگیری آن را زمانی انجام دهید که بلافاصله از آن استفاده کنید.
  • نکته آخر این که حتما از آب پرتقال تازه استفاده کنی؛ زیرا آب پرتقال‌های صنعتی افزودنی‌های مختلفی دارند و ممکن است خورشت مرغ شما را تلخ کنند.

چند فوت و فن مهم در طرز تهیه مرغ پرتقالی

چند فوت و فن مهم در طرز تهیه مرغ پرتقالی

در طرز تهیه مرغ پرتقالی، نکات زیر را به خاطر بسپارید:

  • اگر دوست دارید خورشت شما ملس باشد، از پرتقال‌های ترش و شیرین استفاده کنید. اگر هم پرتقال‌های شما ترش بود، کمی شکر داخل غذا بریزید تا طعم دلخواه شما را پیدا کند.
  • در بعضی رسپی‌های این غذا، ابتدا مرغ را مزه‌دار می‌کنند و چند ساعت در یخچال استراحت می‌دهند؛ ایده بدی نیست، اما مناسب زمان‌هایی است که وقت کافی دارید و می‌توانید برای درست کردن غذا وقت بیشتری بگذارید.
  • گاهی در ترکیب خورشت مرغ پرتقالی از آلو خورشتی هم استفاده می‌شود که با توجه به مزه پرتقال و ترشی و شیرینی آلوها، یک طعم ترکیبی دلپذیر خواهید داشت.
  • شما می‌توانید برای تزئین این غذای لذیذ از مقداری خلال پسته و زرشک استفاده کنید. در این صورت، ترکیب رنگ‌ها منظره جالبی ایجاد می‌کند و هنر کدبانوگری شما را به‌خوبی نشان می‌دهد.
  • در بعضی رسپی‌ها، یکی دو حبه سیر هم به مرغ پرتقالی اضافه می‌کنند که در این صورت، غذای شما عطر و طعم خاص‌تری پیدا می‌کند.
  • اضافه کردن چند تکه هویج به سس مرغ هم مانعی ندارد، اما این کار باعث می‌شود طعم غذا رو به شیرینی برود که با استفاده از کمی آبلیمو می‌توانید آن را به تعادل برسانید.

قصد دارید مرغ پرتقالی را سفارش دهید؟

مرغ پرتقالی

طرز تهیه مرغ پرتقالی مجلسی کار سختی نیست، اما اگر سرتان حسابی شلوغ است و ترجیح می‌دهید این غذا را به صورت آماده خریداری کنید، سری به سایت اسنپ فود بزنید و به بخش سفارش آنلاین غذا بروید. به همین سادگی می‌توانید غذای مورد نظر خود را با تمام مخلفات دلخواه سفارش دهید و آن را از طریق پیک، درب منزل یا محل اقامت تحویل بگیرید. امیدواریم خرید اینترنتی رضایت‌بخشی داشته باشید.

سوالات متداول

علت تلخ شدن مرغ پرتقالی چیست؟

وجود هسته‌ها، پوست سفید پرتقال یا استفاده از آب پرتقال‌های صنعتی، خورشت را تلخ می‌کند. همچنین آب پرتقال نباید زیاد در معرض هوا بماند و نوع پرتقال هم بسیار مهم است.

‌اگر مزه خورشت مرغ پرتقالی شیرین شد، چه کنیم؟

در این صورت کمی آب لیموترش داخل غذا بریزید تا طعم متعاد‌ل‌تری پیدا کند.

ادویه های مرغ پرتقالی چیست؟

نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و زعفران، ادویه‌های اصلی این غذا هستند، اما در صورت تمایل می‌توانید از دیگر ادویه‌های دلخواه خود هم استفاده کنید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 2716 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود