آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • کالباس چیست
    کالباس چیست؟ شهریور 28, 1403
  • ژامبون چیست؟
    ژامبون چیست؟ شهریور 28, 1403
  • آگلونما و راهنمای کامل نگهداری و پرورش
    آگلونما و راهنمای کامل نگهداری و پرورش شهریور 27, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه گراتن سیب زمینی
آموزش آشپزی
5/5 - (1 امتیاز)
بدون نظر

طرز تهیه گراتن سیب زمینی

مینا اسماعیل بیگی 24 شهریور 1403 7 دقیقه

گراتن سیب زمینی به عنوان یک غذای لذیذ فرانسوی، رسپی‌های متنوعی دارد، اما ساده‌ترین دستور، مربوط به طرز تهیه گراتن سیب زمینی ساده است. برای این کار، سیب‌زمینی‌های حلقه‌ای را کف قالب چرب‌شده بچینید و روی آن‌ها مقداری کره و پنیر پیتزا بریزید. این سه لایه را دوباره تکرار کنید و در نهایت، مخلوط شیر و نمک را به مواد قبلی بیفزایید. ظرف گراتن را به مدت 1 ساعت در فر با دمای 180 درجه سانتی‌گراد بگذارید تا آماده مصرف شود.

در ادامه، جدول مشخصات غذایی گراتن سیب زمینی را با هم می‌بینیم:

گراتن سیب زمینی

تعداد نفرات 4 نفر
زمان آماده سازی 15 دقیقه
زمان پخت غذا 1 ساعت
میزان سختی کم

طرز تهیه گراتن سیب زمینی ساده

طرز تهیه گراتن سیب زمینی ساده

درست کردن گراتن سیب زمینی به عنوان یکی از خوشمزه ترین انواع گراتن به این روش خیلی سریع پیش می‌رود و مواد اولیه ساده‌ای لازم دارد. می‌توانید این غذا را به‌عنوان ناهار، شام یا پیش‌غذا همراه با سس دلخواه سرو کنید. در ادامه، مواد لازم و مراحل طرز تهیه را با هم می‌خوانیم:

مواد لازم برای تهیه گراتن سیب زمینی

مواد اولیه را مطابق جدول زیر آماده کنید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
سیب‌زمینی 1 کیلو
شیر نصف پیمانه
کره 50 گرم
پنیر پیتزا 50 تا 75 گرم
نمک به مقدار کافی
روغن به مقدار کم

مراحل دستور پخت گراتن سیب زمینی

برای درست کردن این غذا، به روش زیر عمل کنید:

مرحله اول

ابتدا فر را روشن کنید و دمای آن را روی 180 درجه سانتی‌گراد قرار دهید. حالا سیب‌زمینی‌ها را بشویید، پوست بگیرید و آن‌ها را به شکل حلقه‌های نازک برش بزنید. حلقه‌های سیب‌زمینی را آبکشی کنید و آن‌ها را روی دستمالی نخی قرار دهید تا کاملا خشک شوند.

مرحله دوم

کف قالب پیرکس را چرب کنید. سپس حلقه‌های سیب‌زمینی را به صورت منظم کف قالب بچینید. در ادامه، کره را به تکه‌های کوچک‌تر خرد کنید و آن‌ها را روی سیب‌زمینی‌ها قرار دهید. سپس، روی سیب‌زمینی‌ها و کره، مقداری پنیر پیتزا بریزید و دوباره یک لایه سیب‌زمینی بچینید.

مرحله سوم

مجددا روی سیب‌زمینی‌ها، کره و روی آن مقداری پنیر پیتزا بریزید و مخلوط شیر و نمک را به مواد داخل قالب اضافه کنید. حالا قالب گراتن را به مدت 1 ساعت در طبقه پایین فر قرار دهید تا گراتن خوشمزه شما آماده مصرف شود.

  • اگر به انواع غذای گراتنی علاقه دارید، پیشنهاد می کنیم طرز تهیه گراتن مرغ را از همین مجله بخوانید.

طرز تهیه گراتن سیب زمینی و گوشت چرخ کرده

طرز تهیه گراتن سیب زمینی و گوشت چرخ کرده

این دستور کمی مفصل‌تر از روش قبل است و از آنجایی که همه مواد قبلا پخته شده‌اند، به زمان پخت کمتری در فر نیاز است. در ادامه، مواد لازم و دستور تهیه را با هم می‌بینیم:

مواد لازم برای گراتن سیب زمینی با گوشت چرخ کرده

برای درست کردن این گراتن لذیذ، مواد اولیه زیر را آماده کنید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
سیب‌زمینی 2 عدد
گوشت چرخ‌کرده 300 گرم
پیاز 2 عدد
قارچ 100 گرم
پنیر پیتزا 200 گرم
رب گوجه‌فرنگی 1 قاشق غذاخوری
سس بشامل 1 لیوان
کره 25 گرم
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم
روغن به مقدار لازم

دستور تهیه گراتن سیب زمینی و گوشت چرخ کرده

سیب‌زمینی‌های ورقه‌ای را با مقداری آب، حدود 10 دقیقه نیم‌پز و آبکش کنید. سپس آن‌ها را کنار بگذارید تا خنک شوند. در این فاصله، پیازهای نگینی را در روغن تفت دهید و گوشت چرخ‌کرده را به آن اضافه کنید. سپس، نمک، ادویه و رب بریزید و درب تابه را بگذارید تا گوشت بپزد. قارچ‌های ورقه‌ای را هم به صورت جداگانه سرخ کنید.

حالا ظرف گراتن را به ترتیب با یک لایه سس بشامل، یک لایه سیب‌زمینی، یک لایه مخلوط گوشت و یک لایه قارچ پر کنید و روی مواد را با پنیر پیتزا بپوشانید. دوباره روی پنیر پیتزا مقداری سس بشامل بریزید و ظرف را به مدت 20 تا 30 دقیقه در فری که از قبل با حرارت 180 درجه سانتی‌گراد گرم شده، قرار دهید تا آماده سرو شود.

طرز تهیه گراتن سیب زمینی با سوسیس

طرز تهیه گراتن سیب زمینی با سوسیس

گراتن سیب زمینی و سوسیس هم یکی دیگر از رسپی‌های این غذای لذیذ است که طرفداران زیادی دارد. در صورت تمایل می‌توانید در این غذا از پنیر پیتزای ورقه‌ای استفاده کنید. همچنین استفاده از فلفل‌دلمه‌ای و پیاز هم در این دستور اختیاری است و می‌توانید آن‌ها را حذف کنید. در ادامه، مواد لازم و دستور پخت را با هم می‌بینیم:

مواد لازم برای تهیه گراتن سیب زمینی و سوسیس

برای درست کردن این گراتین خوشمزه، به مواد زیر احتیاج دارید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
سیب‌زمینی 6 عدد
سوسیس 4 عدد
پیاز 1 عدد
فلفل‌دلمه‌ای 1 عدد
شیر 1 پیمانه
آرد سفید 1 قاشق غذاخوری
پنیر پیتزا به مقدار لازم
کره 25 گرم
نمک، فلفل سیاه و آویشن به مقدار لازم
روغن به مقدار لازم

دستور پخت گراتن سیب زمینی و سوسیس

در این روش، سیب‌زمینی‌های حلقه‌ای را حدود 15 دقیقه با مقداری آب جوش و نمک، نیم‌پز و آبکش کنید. سوسیس‌های حلقه‌ای را هم با مقداری روغن تفت دهید و کنار بگذارید. حالا در تابه‌ای دیگر، آرد را با کره تفت دهید و شیر ولرم را به ‌تدریج به آن‌ها اضافه کنید؛ مواد را هم بزنید تا آرد گلوله نشود. سپس، نمک، فلفل و آویشن را هم اضافه کنید و تابه را از روی حرارت بردارید.

در ادامه، فلفل‌دلمه‌ای و پیاز را هم به صورت نگینی ریز خرد کنید. حالا کف ظرف پیرکس کمی سس بشامل بریزید و ظرف را به ترتیب با لایه‌های سیب‌زمینی، سوسیس، فلفل‌دلمه‌ای و پیاز پر کنید. در نهایت، روی مواد را با پنیر پیتزا و مقداری سس بشامل بپوشانید و این کار را ادامه دهید تا مواد تمام شوند. این نوع گراتن سیب زمینی باید به مدت 25 دقیقه در فر با دمای 180 درجه سانتی‌گراد قرار گیرد تا بپزد.

طرز تهیه گراتن سیب زمینی و بادمجان

طرز تهیه گراتن سیب زمینی و بادمجان

این دستور، یک انتخاب ایده‌آل برای گیاهخواران است و همان‌طور که در ادامه خواهید دید، برای درست کردن آن نیازی به فر ندارید. البته یک روش دیگر تهیه این غذا هم با سیب‌زمینی، بادمجان و گوشت چرخ‌کرده است که دستوری مشابه گراتین سیب زمینی و گوشت چرخ‌ کرده دارد. در ادامه، مواد لازم و دستور پخت را با هم می‌خوانیم:

مواد لازم برای تهیه گراتین سیب زمینی و بادمجان

برای تهیه گراتن بادمجان و سیب‌زمینی، مواد اولیه را مطابق جدول زیر فراهم کنید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
سیب‌زمینی متوسط 4 عدد
بادمجان متوسط 4 عدد
قارچ 200 گرم
پیازچه (اختیاری) ½ لیوان
پنیر پیتزا 1 لیوان
سس بشامل 1 لیوان
آبلیمو 2 قاشق غذاخوری
پودر سوخاری 1 قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاه از هر کدام، 1 قاشق چایخوری
پودر سیر و آویشن (اختیاری) از هر کدام، 1 قاشق چایخوری

دستور تهیه گراتن سیب زمینی و بادمجان

بادمجان‌های حلقه‌ای را نمک‌پاشی کنید تا آب تلخ آن‌ها خارج شود. سپس، آن‌ها را آبکش کرده و در روغن سرخ کنید. سیب‌زمینی‌های ورقه‌ای را هم به صورت جداگانه با مقداری روغن در تابه‌ای مناسب کمی سرخ کنید یا در مقداری آب جوش و نمک به صورت آبپز درآورید. قارچ‌های ورقه‌ای را هم با حرارت زیاد و افزودن کمی نمک و آبلیمو تفت دهید.

برای درست کردن گراتن بدون فر، کف تابه دو‌طرفه را کمی چرب کنید و مقداری پودر سوخاری بپاشید. حالا یک لایه سیب‌زمینی قرار دهید و روی آن مقداری ادویه، پنیر پیتزا و پیازچه بریزید. سپس، یک لایه بادمجان بچینید و روی آن را با ادویه، پنیر پیتزا و یک لایه قارچ بپوشانید. همین کار را ادامه دهید تا مواد گراتین تمام شوند. سپس روی همه مواد سس بشامل بریزید و روی ظرف را با پنیر پیتزا بپوشانید. سپس، درب تابه را ببندید و اجازه دهید گراتن به مدت 30 تا 40 دقیقه روی شعله‌پخش‌کن بپزد و آماده شود.

طرز تهیه گراتن سیب زمینی و اسفناج

طرز تهیه گراتن سیب زمینی و اسفناج

گراتن سیب زمینی و اسفناج هم طعم فوق‌العاده‌ای دارد. می‌توانید خامه را از دستور این غذا حذف کنید و پنیر موزارلا را به‌جای پنیر پیتزا به کار ببرید. در ادامه، مواد لازم و دستور پخت را با هم می‌بینیم:

مواد لازم برای تهیه گراتن سیب زمینی و اسفناج

مواد اولیه برای گراتن اسفناج و سیب‌زمینی در ادامه آمده است:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
سیب‌زمینی 3 عدد
اسفناج 1 کیلو
پیاز 1 عدد
سیر 3 حبه
پنیر پیتزا 1 پیمانه
شیر ½ پیمانه
خامه رقیق ¼ پیمانه
آرد ½ قاشق غذاخوری
کره ½ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه، پودر سیر و پودر پیاز به مقدار لازم

دستور پخت گراتن سیب زمینی با اسفناج

اسفناج‌ها را پس از پاک کردن و شستن، خرد کنید و در روغن تفت دهید. سیب‌زمینی‌های حلقه‌ای را هم با مقداری آب جوش، آبپز کنید و در آبکش بریزید تا خنک شوند. در ادامه، پیاز نگینی و سیر پوره‌شده را با هم تفت دهید و اسفناج پخته‌شده را با ادویه‌های لازم به آن اضافه کنید. در تابه‌ای دیگر، آرد را با کره تفت دهید و شیر، نمک و فلفل را به آن‌ها اضافه کنید. وقتی سس به غلظت رسید، خامه را هم اضافه کنید و مخلوط را از روی حرارت بردارید.

کف قالب گراتن را با کره چرب کنید و مقداری سس بشامل بریزید. حالا ظرف را به ترتیب با لایه‌های سیب‌زمینی، پنیر پیتزا، سس بشامل و مخلوط اسفناج پر کنید تا همه مواد مصرف شوند. در نهایت روی گراتین را با پنیر پیتزا و مقداری شش بشامل بپوشانید و ظرف را مدت 25 دقیقه در فر با دمای 180 درجه سانتی‌گراد قرار دهید. در همین راستا شما می توانید طرز تهیه گراتن سبزیجات را از همین مجله بخوانید.

گراتن سیب زمینی؛ غذایی لذیذ برای خاص پسندها

در این مطلب، طرز تهیه انواع گراتن سیب زمینی (با اسفناج، بادمجان و سوسیس) را با هم دیدیم و همان طور که خواندید، طرز تهیه گراتن سیب زمینی با فر و بدون فر امکان‌پذیر است. با‌این‌حال، اگر یک روز کاری پرمشغله را گذرانده‌اید و وقتی برای آشپزی ندارید، روی کمک اسنپ فود حساب کنید. کافی است وارد سایت شوید و به بخش سفارش آنلاین غذا بروید. به این ترتیب می‌توانید در عرض چند ثانیه، غذای مورد نظر خود را به صورت اینترنتی سفارش ‌دهید و آن را به صورت گرم و تازه، درب منزل خود تحویل بگیرید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 2719 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود