آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • روش تکثیر آگلونما و آموزش قلمه زدن
    تکثیر آگلونما و آموزش 3 روش اصلی شهریور 28, 1403
  • کالباس چیست
    کالباس چیست؟ شهریور 28, 1403
  • ژامبون چیست؟
    ژامبون چیست؟ شهریور 28, 1403
صفحه پیدا نشد!
گل بنفشه
انواع گل و گیاه
به این مقاله امتیاز دهید
بدون نظر

معرفی گل بنفشه با گلبرگ‌های مخملی و خوش‌رنگ

مینا اسماعیل بیگی 01 اردیبهشت 1403 7 دقیقه

گل بنفشه از جمله گل‌های زیبا است که گاهی در پارک‌ها و فضای سبز شهرها نیز کاشته می‌شود. بنفشه با گلبرگ‌های کوچک، برای زیبای بیشتر باغچه منزل شما انتخاب مناسبی است. البته بنفشه تنها یک گل نیست و گونه‌های بسیاری دارد، اما تمامی انواع گل بنفشه بسیار زیبا و چشم‌نواز هستند. در این مطلب از مجله اسنپ فود قصد داریم تا به معرفی گل بنفشه به طور کامل بپردازیم؛ پس تا انتها همراه ما باشید.

معرفی گل بنفشه

شاید نام گل بنفشه کمی گمراه‌کننده به نظر برسد، چراکه این گل علاوه بر رنگ بنفش با رنگ‌های دیگر مانند زرد، کرم، سفید و آبی نیز می‌روید و حتی برخی از آن‌ها گل‌های دو رنگ دارند. گل بنفشه دارای حدود ۵۰۰ گونه مختلف است که آن‌ها را بر اساس رنگ و شکل ظاهری شناسایی می‌کنند.

عکس گل بنفشه

گل بنفشه به گرمای هوای حساس است و در دماهای بالا پژمرده شده و از بین می‌رود. این گل را نماد سادگی و فروتنی می‌دانند و برای کاشت در باغچه یا نگهداری در گلدان مناسب است. بنفشه، ساقه کوتاهی دارد و از جمله گل‌ها با خواص دارویی و درمانی محسوب می‌شود.

تاریخچه گل بنفشه

قدمت گل بنفشه به ۵۰۰ سال پیش از میلاد مسیح و دوره یونان باستان باز می‌گردد. در آن زمان پس از پرورش بنفشه، از این گل برای تهیه شراب استفاده می‌کردند. این گل بومی نیمکره شمالی است، اما در برخی از مناطق نیمکره جنوبی مانند استرالیا، آمریکای جنوبی و هاوایی نیز یافت می‌شود. جالب است بدانید که ناپلئون بناپارت امضای خود را گل بنفشه معرفی کرده بود و در سال ۱۸۱۴، قبر همسرش ژوزفین را غرق در گل‌های بنفشه کرد.

خصوصیات گل بنفشه

گل بنفشه را می‌توان از جمله گل‌های زینتی دانست که دارای گلبرگ‌هایی قلبی شکل با رنگ‌های مختلف است. بنفشه حالت نامتقارن دارد و در هر گل، ۵ گلبرگ دیده می‌شود. برگ‌های بنفشه نیز حالت قلبی و سبز رنگ دارند که انتهای دمبرگ بر روی زمین قرار می‌گیرد. از ویژگی‌های جالب این گیاه می‌توان به خود گرده‌افشانی اشاره کرد، چراکه مادگی و پرچم در یک بوته قرار دارند و به صورت تنها نیز توانایی باروری دارد. همچنین این گل دارای میوه‌ای به نام کپسول است که با ترکیدن کپسول، دانه‌های کوچک بیرون می‌ریزد.

خصوصیات گل بنفشه

  • نام انگلیسی: Pansy
  • نام علمی: Viola
  • خانواده: Violaceae
  • دوره زندگی: چند ساله

انواع گل بنفشه

گل بنفشه تنوع بسیاری دارد و در رنگ‌ها و شکل‌های مختلف یافت می‌شود. در ادامه این بخشی برخی از انواع گل بنفشه را معرفی کرده و درباره هر یک صحبت می‌کنیم.

انواع گل بنفشه

۱. گل بنفشه آفریقایی

این گل با نام علمی Saintpaulia شناخته می‌شود و گلبرگ‌های بنفش رنگی دارد که در برخی قسمت‌ها سفید هستند. بخش میانی گلبرگ‌ها نیز با رنگ زرد دیده می‌شود که بسیار زیبا است. گلدان‌های گل بنفشه آفریقایی را باید در هر سال، ۲ بار عوض کنید.

۲. گل بنفشه وحشی

بنفشه وحشی با نام علمی Viola bicolor در مکان‌هایی با آب‌وهوای معتدل، به صورت خودرو رشد می‌کند. این گل در مناطق کوهستانی و مرطوب ایران نیز می‌روید و گل‌هایی به رنگ آبی مایل به بنفش دارد. فصل گلدهی بنفشه وحشی در مناطق غربی ایران، هفته‌های اول بهار است و گلی معطر محسوب می‌شود.

۳. بنفشه سه رنگ

نام علمی بنفشه سه رنگ Viola Tricolor است که در دو قاره آسیا و اروپا می‌روید و رنگ‌های متنوع زرد، ارغوانی، آبی نیلی و سفید دارد. این گل در شمال غربی و غرب ایران نیز به صورت خودرو رشد کرده و زیبایی فوق‌العاده‌ای دارد. خاک مناسب برای کاشت این گل باید دارای کود و بدون علف هرز باشد.

۴. بنفشه فرنگی

این گل با نام علمی Viola lutea شناخته می‌شود و گل‌های بزرگ به رنگ آبی، بنفش و سفید دارد. این گل‌های زینتی با اسم بنفشه دو رگه نیز معروف هستند و از زیباترین گل‌ها در انواع بنفشه محسوب می‌شوند. امکان پرورش این نوع بنفشه در آپارتمان‌ها و باغچه‌ها وجود دارد.

۵. بنفشه هیبرید

نام علمی بنفشه هیبرید Viola x wittrockiana است که گل‌هایی به رنگ سفید، آبی روشن، بنفش و زرد دارد. این گل با اسم بنفشه چهارفصل نیز معروف است، چراکه برخی از آن‌ها در تمام طول سال گل می‌دهند. این گل در فصل زمستان و بهار رشد کرده و بسیار زیبا است.

کاشت گل بنفشه

حالا باید به این سوال پاسخ دهیم که گل بنفشه را چگونه تکثیر می‌کنند؟ گل بنفشه را می‌توان از طریق کاشت بذر و قلمه زدن تکثیر کرد که در ادامه هر روش را معرفی کرده‌ایم.

کاشت گل بنفشه

۱. کاشت بذر گل بنفشه

بر خلاف چیزی که شاید شما تصور کنید، کاشت بذر گل بنفشه کار آسانی است:

  • یک گلدان مناسب انتخاب کرده و داخل آن خاک بریزید.
  • دو تا سه بذر گل را داخل گلدان قرار دهید و روی آن‌ها را با یک لایه نازک خاک بپوشانید.
  • در فاصله ۱۰ تا ۱۴ روز پس از کاشت، بذرها جوانه زده و رشد گیاه آغاز می‌شود.
  • دما، آب و نور مناسب را در اختیار گیاه قرار دهید تا به یک نهال مناسب تبدیل شود. حالا می‌توانید این گل بنفشه را در باغچه یا هر فضای موردنظر خود بکارید.

۲. قلمه زدن گل بنفشه

شما می‌توانید برگ و ساقه گل بنفشه را قلمه بزنید و از این طریق گیاه خود را تکثیر دهید.

  • یک چاقو استریل انتخاب کنید و یک برگ را از پایین دمبرگ یا بخشی از ساقه را برش بزنید.
  • حالا می‌توانید ساقه یا دمبرگ را به طور مستقیم در خاک بکارید. (البته در روشی دیگر می‌توان دمبرگ را در آب قرار داد تا ریشه دهد و سپس آن را به خاک منتقل کرد.)
  • پیش از ریشه‌دهی، گیاه به کود نیاز ندارد، اما دیگر شرایط مانند آبیاری، نور و دما را کنترل کنید.
  • زمانی که گیاه ریشه داد و شروع به رشد کرد، باید به خاک کود حیوانی اضافه کنید تا تقویت شود.

زمان کاشت گل بنفشه

بهترین زمان برای کاشت بذر گل بنفشه ، اواخر تابستان است تا گل پس از دو هفته جوانه بزند. برای قلمه زدن و نشا گرفتن از گل بنفشه نیز اواخر پاییز بهترین زمان ممکن محسوب می‌شود. توجه به زمان مناسب کاشت بذر یا قلمه زدن گل بنفشه، در رشد و پرورش این گل اهمیت زیادی دارد.

علت گل ندادن بنفشه

اکنون این سوال پیش می‌آید که چرا گیاه بنفشه گل نمی‌دهد؟ اگر شرایط لازم برای رشد گیاه فراهم نباشد، رشد و حتی گلدهی آن متوقف خواهد شد. از دلایل عدم گلدهی بنفشه می‌توان به فشرده بودن خاک، آبیاری زیاد و نامنظم، نبود کود کافی و قرار دادن گیاه در دماهای بالا اشاره کرد.

نیازهای گل بنفشه

در این بخش از معرفی گل بنفشه به بررسی نیازهای این گل برای رشد می‌رسیم که گیاه در کدام خاک، دما و نور رشد بهتری خواهد داشت.

نیازهای گل بنفشه

آبیاری گل بنفشه

رطوبت خاک و به طور کلی آبیاری گیاه یکی از شرایط مهم برای رشد و گل‌دهی است. دقت داشته باشید که خشک بودن خاک برای گل بنفشه شرایط نامطلوبی خواهد بود؛ پس آبیاری منظم را فراموش نکنید. انواع گل بنفشه را باید ۲ تا ۳ بار در هفته آب بدهید. به طور کلی بهترین زمان برای آبیاری این گل هنگامی است که سطح خاک کمی خشک شود.

خاک مناسب برای گل بنفشه

خاکی که گل بنفشه را در آن می‌کارید، باید متخلخل بوده و زهکش مناسبی داشته باشد. برای پرورش بنفشه باید پس از کاشت گل، روی خاک را با کود حیوانی بپوشانید. مخلوط خاک برگ، خاک باغچه و پیت‌ماس برای پرورش گل بنفشه مناسب است.

نور و دمای مناسب برای گل بنفشه

گل بنفشه به نور خورشید نیاز دارد، اما این نور نباید مستقیم باشد. این گل نیازمند ۶ تا ۷ ساعت نور در طول روز است که این نور باید تابش غیر مستقیم خورشید باشد. البته این گل را می‌توان در سایه نیز پرورش داد، اما اندازه گل‌ها کوچکتر خواهد شد. دقت داشته باشید که گل بنفشه در معرض تابش شدید و مستقیم خورشید پژمرده شده و می‌سوزد.

بهترین دما برای پرورش گل بنفشه بین دمای ۵ تا ۱۳ درجه سانتی‌گراد است. این گل، هوای خنک را ترجیح می‌دهد و در هوای بسیار گرم خشک و پژمرده می‌شود.

آیا گل بنفشه سمی است؟

گل بنفشه اصلا سمی نیست و این موضوع را می‌توان از ویژگی‌های این گل دانست. جالب است بدانید که گل بنفشه نه تنها سمی نیست، بلکه بنفشه یک گیاه دارویی با خواص مختلف محسوب می‌شود.

خواص گل بنفشه

همان‌طور که گفتیم، بنفشه از جمله گل‌ها با خواص دارویی و درمانی است که در ادامه به معرفی خواص گل بنفشه پرداخته‌ایم:

  • دمنوش گل بنفشه خشک شده برای درمان بیماری‌های ویروسی مانند آنفولانزا و سرماخوردگی مفید است.
  • دمنوش بنفشه التهاب و سایر علائم ناشی از بیماری‌ها و مشکلات ریوی را تسکین می‌دهد.
  • از روغن گل بنفشه برای جلوگیری از ریزش مو و سلامت پوست استفاده می‌کنند.
  • این گل دارای خواص آرام‌بخش و تسکین‌دهنده است که با مصرف آن خواب آرامی خواهید داشت.

خواص گل بنفشه

  • فیبر موجود در بنفشه، با تنظیم فلور روده‌ها، به هضم غذا و سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کند.
  • آنتی اکسیدان‌های این گیاه، با جلوگیری از تجمع رادیکال‌های آزاد، احتمال ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهند.
  • ترکیبات آلکالوئیدها و فلاونوئیدها موجود در این گیاه، در کاهش فشار خون موثر هستند.
  • این گل یک تصفیه‌کننده طبیعی خون است که باکتری‌ها و ترکیبات مضر خون را پاکسازی می‌کند.

گل بنفشه؛ زیبا، پرخاصیت و جذاب

در این مطلب از مجله اسنپ فود به معرفی گل بنفشه به طور کامل پرداختیم و شما را با ویژگی‌ها و اطلاعت این گل آشنا کردیم. شما می‌توانید در فصل کاشت و پرورش بنفشه، این گل را تهیه کرده و در باغچه خانه خود بکارید یا به عنوان گیاه آپارتمانی نگهداری کنید. یک راه آسان برای خرید گل بنفشه، سفارش آنلاین گل و گیاه از اسنپ فود است. شما می‌توانید به آسانی و تنها با چند کلیک، انواع گل و گیاه را سفارش داده و درب منزل تحویل بگیرید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 2719 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود