آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • گل بابا آدم
    گل بابا آدم و نکات مهم نگهداری مهر 25, 1403
  • معرفی بهترین رستوران های مشهد به همراه آدرس، عکس و منو مهر 25, 1403
  • جلوگیری از ریزش موی گربه
    جلوگیری از ریزش موی گربه؛ دلایل و روش های درمان مهر 25, 1403
صفحه پیدا نشد!
جوز هندی
عطاری
1/5 - (1 امتیاز)
بدون نظر

معرفی جوز هندی ؛ ادویه ای مفید و پرمصرف در آشپزخانه

مینا اسماعیل بیگی 05 اردیبهشت 1403 6 دقیقه
۴ نفر
مناسب برای
غذای اصلی
نوع
متوسط
سطح
30 دقیقه
زمان آماده سازی
30 دقیقه
پخت

بسیاری از افراد، جوز هندی را به‌عنوان ادویه‌ای معطر در آشپزی می‌شناسند. با این حال، باید دانست که خواص این ادویه هم از دیرباز مورد توجه اطبای طب سنتی بوده و در درمان بیماری‌ها و مشکلات مختلفی مانند سوء‌هاضمه، دندان درد و… کاربرد داشته است. این مقاله اسنپ فود به شما کمک می‌کند تا ضمن آشنایی با خواص و مضرات این ماده غذایی ارزشمند، ایده‌های خوبی برای استفاده از آن در آشپزی بگیرید. با ما همراه باشید.

معرفی جوز هندی

اجازه دهید پیش از معرفی جوز هندی، کمی با درخت جوز بویا آشنا شویم. جوز بویا، درختی همیشه سبز و بومی اندونزی است که به صورت خودرو در برخی مناطق گرمسیری مانند چین، تایوان، مالزی، سریلانکا و آمریکای جنوبی هم رشد می‌کند. درختان ماده، میوه‌هایی تخم‌مرغی شکل به طول تقریبی 6 تا 9 سانتی‌متر و قطر 3.5 تا 5 سانتی‌متر تولید می‌کنند. با رسیدن میوه، پوسته گوشتی از وسط به صورت طولی جدا شده و بذر میوه نمایان می‌شود. این بذر داخل پوسته یا پوششی قرمز رنگ به نام آریل قرار گرفته است و عطری بسیار قوی و مطلوب دارد. بذر درخت جوز بویا، همان ادویه‌ای است که آن را با نام جوز هندی یا (nutmeg) می‌شناسیم و به‌عنوان ادویه‌ای پرمصرف به صورت پودر‌شده استفاده می‌شود.

معرفی جوز هندی

شرایط نگهداری از جوز هندی

برای نگهداری پودر جوز هندی ، از ظرف درب‌داری که درب آن کاملا بسته می‌شود استفاده کنید تا هوا به داخل ظرف نفوذ نکند. همچنین این ماده با‌ارزش باید دور از رطوبت، گرما و تابش مستقیم نور خورشید باشد تا خواص و عطر و بوی آن حفظ شود و تغییر طعم ندهد.

جوز هندی در چه غذاهایی استفاده می شود؟

جوز هندی ادویه ای همه کاره در آشپزی است و تطبیق‌پذیری بالایی با انواع غذاها و پیش‌غذاها دارد. برای نمونه، به موارد زیر توجه کنید:

  • ترکیب طعم جوز هندی با ادویه‌هایی مثل دارچین و میخک فوق‌العاده است. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم با افزودن مقداری از این ادویه به کیک، پای یا بیسکوییت‌های دارچینی، طعم قوی‌تری به آن‌ها ببخشید.
  • دسرهای لبنانی مانند پودینگ شیر، تارت لیمو، کاسترد و… با وجود این ادویه، عطر و بو و طعم بی‌نظیری پیدا می‌کنند.
  • افزودن مقداری کمی پودر جوز هندی به چای، اسموتی یا لاته، طعم خاص و متفاوتی به آن‌ها می‌دهد.
  • می‌توانید مقداری پودر جوز هندی را به سایر ادویه‌های پلوهای مخلوط مثل لوبیا پلو یا هویج پلو اضافه کرده و طعمی خاص و منحصر‌به‌فردی را تجربه کنید.
  • هنگام طبخ غذاهای لبنانی مانند سس خامه‌ای و سس سفید، استفاده از جوز هندی را فراموش نکنید. همچنین مصرف این ادویه در طبخ پای‌هایی که با ریشه و سبزیجات نارنجی و قرمز مثل هویج و چغندر تهیه می‌شوند، طعم فوق‌العاده‌ای ایجاد می‌کند.

جوز هندی در چه غذاهایی استفاده می شود؟

  • مقداری پودر جوز هندی را به خمیر در طرز تهیه فلافل اضافه کنید تا عطر و طعم ساندویچ شما یک سر و گردن بالاتر از ساندویچ‌های بازاری باشد.
  • ترکیب این ادویه با هل، گشنیز، دانه فلفل، میخک و دارچین، یک ادویه ترکیبی خاص برای باربیکیو و طعم‌دهی به انواع غذاها و گوشت‌ها است.
  • برای طبخ یک لازانیای خانگی خوشمزه، استفاده از ادویه جوز هندی را از قلم نیندازید.
  • افزودن این ادویه به انواع خورش‌ها و غذاهایی مثل ماکارونی و برنج، عطر و طعم بهتر و متفاوت‌تری ایجاد می‌کند.
  • هنگام خواب، کمی پودر جوز هندی را با لیوان شیر خود ترکیب کرده و آرام آرام میل کنید. به این ترتیب، خوابی عمیق و باکیفیت را تجربه خواهید کرد.

خواص جوز هندی

جوز هندی خواص فراوانی دارد و در درمان بسیاری از بیماری‌ها و تسکین بسیاری از دردها اثربخش است. در ادامه، برخی از مهم‌ترین فواید این ادویه را با هم مرور می‌کنیم:

  • دانه‌های جوز هندی سرشار از فیبر هستند و مصرف آن‌ها احتمال ابتلا به یبوست را کاهش می‌دهد. همچنین اثر مثبتی بر کنترل میزان قند و فشار خون دارند.
  • جوز هندی یک تقویت‌کننده عالی برای مغز است و میزان تمرکز شما را افزایش می‌دهد. همچنین ماده‌ای مؤثر برای درمان اضطراب و افسردگی محسوب می‌شود.
  • استفاده از این ادویه مانند ادویه مخصوص فلافل، مشکلات مربوط به هضم از قبیل نفخ، کولیت، اسهال و سایر مشکلات روده را تسکین می‌دهد و اشتهای شما را تقویت می‌کند.
  • ویژگی ضد باکتریایی جوز هندی، بوی بد دهان را درمان می‌کند و به همین دلیل است که می‌توان ردپای آن را در ترکیبات بسیاری از خمیردندان‌ها و دهان‌شویه‌ها یافت.
  • جوز هندی سرشار از پتاسیم است؛ به همین دلیل مصرف آن باعث کاهش فشار خون و کاهش فشار روی سیستم قلبی – عروقی می‌شود.
  • یکی از مهم‌ترین خواص جوز هندی ، سم‌زدایی از کبد و کلیه‌ها است. همچنین مصرف این ماده مفید در متوقف کردن و از بین بردن سنگ کلیه هم بسیار عالی و مفید است.

خواص جوز هندی

  • جوز هندی یک مسکن طبیعی است که می‌توان از آن برای بهبود دردهای عضلانی و مفصلی کمک گرفت. در این مورد، روغن‌مالی مناطق درگیر با روغن جوز هندی مؤثر خواهد بود.
  • کلسیم فراوان موجود در این ادویه، به ترمیم و رشد استخوان‌ها کمک کرده و علائم پوکی استخوان را بهبود می‌بخشد.
  • اگر به‌دنبال یک داروی خانگی مؤثر برای بی‌خوابی هستید، از این ادویه غافل نشوید. این ماده فوق‌العاده حاوی مقادیر فراوانی منیزیم است که باعث آزاد شدن سروتونین و ایجاد حس آرامش می‌شود.
  • تحقیقات نشان می‌دهد که جوز هندی حاوی نوعی ترکیب متانولی خاص است که می‌تواند باعث تحریک مرگ سلولی (آپوپتوز) در سلول‌های لوسمی شود و به این ترتیب، رشد این سلول‌ها را متوقف کند.
  • جوز هندی سرشار از آهن است. بنابراین مصرف آن تعداد گلبول‌های قرمز خون را افزایش داده و علائم ابتلا به کم خونی و فقر آهن را بهبود می‌بخشد.
  • خواص ضد باکتریایی و ضد‌عفونی‌کننده این ادویه در رفع چین و چروک‌ها، لکه‌ها و چربی اضافی پوست مؤثر است.
  • جوز هندی قدرت و میل جنسی را افزایش می‌دهد و در بسیاری از تقویت‌کننده‌های جنسی از عصاره این ماده برای مقابله با مشکلاتی مانند اسپرماتروه و ناتوانی و بی‌حسی جنسی استفاده می‌شود.

ارزش غذایی جوز هندی

جوز هندی منبعی غنی از انواع آنتی اکسیدان‌ها و دارای طبیعتی گرم و خشک است. در هر 100 گرم از این ماده غذایی با ارزش، مواد مغذی زیر جود دارند:

ارزش غذایی جوز هندی

مواد مغذی مقدار در 100 گرم مواد مغذی مقدار در 100 گرم
چربی کل 36.310 گرم ویتامین C 3 میلی‌گرم
کربوهیدرات 49.29 گرم ویتامین A 5 میکروگرم
پروتئین 5.84 گرم ویتامین E 0 میلی‌گرم
قندها 2.99 گرم ویتامین K 0 میکروگرم
کربوهیدرات خالص 28.49 گرم ویتامین D 0 میکروگرم
کلسیم 184 میلی‌گرم ویتامین B1 0.346 میلی‌گرم
پتاسیم 350 میلی‌گرم ویتامین B2 0.057 میلی‌گرم
فسفر 213 میلی‌گرم ویتامین B3 1.299 میلی‌گرم
آهن 3.04 میلی‌گرم ویتامین B6 0.160 میلی‌گرم
مس 1.03 میلی‌گرم ویتامین B9 76 میکروگرم
منیزیم 183 میلی‌گرم ویتامین B12 0 میکروگرم
سدیم 16 میلی‌گرم
روی 2.15 میلی‌گرم
سلنیوم 1.60 میکروگرم
آب 6.23 گرم
کلسترول 0 میلی‌گرم

مضرات جوز هندی

همان‌طور که خواندید، جوز هندی خواص بیشماری دارد. با این حال، لازم است بدانید که زیاده‌روی در مصرف این ماده غذایی، باعث بروز مشکلاتی جدی خواهد شد و در مورد برخی گروه‌ها نیز ممنوعیت کامل وجود دارد. این ادویه را دور از دسترس کودکان قرار دهید و به این موارد توجه کنید:

  • مشکلات ناشی از زیاده‌روی در مصرف جوز هندی می‌توانند در قالب حالت تهوع شدید، سرگیجه، اسهال، استفراغ، سوزش معده، تپش قلب و خشکی دهان بروز کنند.
  • مصرف بیش از اندازه این ادویه، کنترل بخش احساسات در مغز را مختل کرده و باعث ایجاد نوعی حس نشاط همراه با رخوت و سستی می‌شود که می‌توان آن را نوعی مسمومیت دانست.
  • استفاده از دوز بالای جوز هندی می‌تواند فرد را دچار شوک کند.

مضرات جوز هندی

  • روان‌پریشی از دیگر عوارض مصرف زیاد جوز هندی است و می‌تواند رفتارهای خارج از کنترل را به‌دنبال داشته باشد.
  • دقت کنید که این ادویه باعث انقباض رحم می‌شود و مصرف زیاد آن می‌تواند خطر سقط جنین یا نقایص مادرزادی برای جنین را به‌دنبال داشته باشد.
  • تاکنون هیچ مطالعه‌ای درباره تأثیر مصرف جوز هندی بر شیردهی وجود نداشته است. با‌این‌حال، بهتر است برای احتیاط بیشتر، هم در دوران بارداری و هم در دوران شیردهی از مصرف این ماده غذایی خودداری شود.

در صورت بروز هر کدام از عوارض گفته شده، سریعا به پزشک مراجعه کرده و زمان را از دست ندهید.

طعم دهی به غذاها با پودر جوز هندی با کیفیت…

جوز هندی ادویه‌ای معطر و خوش‌طعم است که طعم و مزه متفاوتی به غذاها می‌دهد؛ اما اگر می‌خواهید عطر و مزه واقعی این ادویه را بچشید، باید نوع باکیفیت آن را تهیه کنید. برای این منظور، سری به اسنپ فود بزنید و از بخش عطاری آنلاین ، سفارش خود را همراه با درج آدرس دقیق، ثبت کنید. به این ترتیب، ضمن تهیه یک ادویه باکیفیت، یک خرید امن و راحت اینترنتی را تجربه خواهید کرد.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 2738 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود