آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • گل بابا آدم
    گل بابا آدم و نکات مهم نگهداری مهر 25, 1403
  • معرفی بهترین رستوران های مشهد به همراه آدرس، عکس و منو مهر 25, 1403
  • جلوگیری از ریزش موی گربه
    جلوگیری از ریزش موی گربه؛ دلایل و روش های درمان مهر 25, 1403
صفحه پیدا نشد!
پودر انبه
عطاری
2/5 - (1 امتیاز)
بدون نظر

دانستنی های مفید درباره پودر انبه و نحوه مصرف آن

مینا اسماعیل بیگی 05 خرداد 1403 5 دقیقه

طعم منحصر‌به‌فرد انبه در کنار ویتامین‌ها و مواد مغذی موجود در آن، همه چیز را برای تهیه یک چاشنی بی‌نظیر از این میوه هندی آماده می‌کند. این چاشنی ترش‌مزه، پودر انبه است که در آشپزی کاربردهای فراوانی دارد و با خواص دارویی خاص خود، ارزش غذایی خوراکی‌ها را بالاتر می‌برد. اگر دوست دارید بدانید این چاشنی خوش‌طعم چطور درست می‌شود؟ در آشپزی چه کاربردهایی دارد و برای درمان چه بیماری‌هایی مفید است؟ با اسنپ فود همراه شوید.

معرفی پودر انبه

پودر انبه (powder mango)، یک طعم‌دهنده فوق‌العاده به انواع غذاها است که از خشک کردن میوه کال و ترش انبه حاصل می‌شود. برای تهیه آن، انبه نارس را به صورت حلقه‌ای برش زده، زیر نور آفتاب یا داخل دستگاه میوه خشک‌کن، خشک می‌کنند و در نهایت، به شکل پودر درمی‌آورند. البته برای خشک کردن انبه از فر خانگی هم می‌توان کمک گرفت. کافی است برش‌های نازک میوه را روی سینی فر که با کاغذ روغنی پوشانده شده است، بچینید و آن‌ها را با حرارت فر خشک کنید. توجه داشته باشید که هر چقدر برش‌های میوه نازک‌تر باشند، فرایند خشک شدن آن‌ها هم سریع‌تر اتفاق می‌افتد.

مزه این چاشنی بستگی به طعم میوه خشک‌شده دارد. طعم میوه کال‌تر، ترش‌تر است، اما بسته به میزان کال بودن میوه، می‌توانید طعمی میوه‌ای، شیرین یا ملس هم ایجاد کنید.

معرفی پودر انبه

شرایط نگهداری پودر انبه

پودر انبه را در ظرفی شیشه‌ای و درب‌دار ریخته و در یخچال بگذارید. دقت کنید که پس از هر بار مصرف، درب ظرف محکم شود تا هوای یخچال به داخل آن نفوذ نکند. به این ترتیب، چاشنی خوشمزه شما تا 6 ماه قابل استفاده است و کیفیت و طعم خود را حفظ می‌کند.

ترکیبات پودر انبه

پودر انبه از میوه خشک‌شده انبه تهیه می‌شود و کاملا خالص است؛ بنابراین نباید آن را با ادویه انبه اشتباه بگیرید. ادویه انبه (amchoor) که به آن امشور یا امچور هم می‌گویند، ترکیبی از ادویه‌های مختلف به اضافه پودر انبه است. البته استفاده از هر دو چاشنی برای طعم‌دهی به غذاها متداول است، اما تفاوت ظریف میان آن‌ها، باعث تفاوت طعم غذاها خواهد شد.

پودر انبه در چه غذاهایی استفاده می شود؟

استفاده از این چاشنی خوش‌طعم در غذاهای هندی و آسیای جنوبی متداول است و از آن برای طعم‌دهی به انواع سوپ، خورشت، سالاد و دسر استفاده می‌شود. البته پای این چاشنی فوق‌العاده به آشپزی ایرانی هم باز شده است و مثال‌های زیر نشان می‌دهد که تنوع استفاده از آن در غذاهای ایرانی هم کم نیست:

  • پودر انبه یک چاشنی فوق‌العاده برای طعم‌دار کردن انواع گوشت‌های کبابی است و طعم آن‌ها را به‌مراتب لذیذتر می‌کند.
  • استفاده از این چاشنی قوی یک راه عالی برای گرفتن بوی زهم مرغ و ماهی است.
  • برای طعم دادن به خمیر پای، 1 قاشق چایخوری پودر انبه را به 1 عدد خمیر پای افزوده و تجربه‌کننده یک طعم دلپذیر باشید.

پودر انبه در چه غذاهایی استفاده می شود؟

  • اضافه کردن پودر میوه انبه به نان، کیک ، شیرینی و دسرها، طعمی خاص و آبنباتی به آن‌ها می‌دهد.
  • افزودن مقداری پودر انبه به مایه ماکارونی و استانبولی، طعم ویژه و متفاوتی به این غذاها خواهد داد.
  • درست کردن سس انبه هم روشی متداول برای طعم‌دهی به انواع غذاها مثل سوپ، فلافل، غذاهای فست‌فودی و… است. البته، تهیه این سس روش‌های مختلفی دارد که در ادامه به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

طرز تهیه سس انبه

برای طرز تهیه سس انبه خوش‌طعم، یکی از رسپی‌های زیر را انتخاب کنید:

  • مقداری پودر میوه انبه را با نمک، فلفل و آب مخلوط کرده و روی حرارت بجوشانید تا غلیظ‌تر شود.
  • مقدار دلخواه پودر انبه را با سرکه سفید و نصف لیوان آب مخلوط کرده و 10 دقیقه روی حرارت بجوشانید تا سس انبه شما آماده شود.
  • ترکیب پودر انبه با سس گوجه‌فرنگی، سرکه، نمک و فلفل یک سس خوش در طرز تهیه فلافل خوشمزه می‌سازد. تمام این مواد را با افزودن کمی آب روی حرارت گذاشته و اجازه دهید چند جوش بخورد و غلیظ‌تر شود.
  • در ساده‌ترین شکل ممکن، مقداری پودر میوه انبه را با آب جوش مخلوط کرده و برای طعم‌دهی به غذاها از این سس نسبتا رقیق استفاده کنید.

خواص پودر انبه

استفاده از این پودر میوه‌ای مزایای فراوانی برای سلامتی دارد که در این قسمت به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • این چاشنی سرشار از ترکیبات آنتی‌اکسیدانی است و مصرف آن سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.
  • پودر انبه یک چاشنی کم کالری با فیبر بالا است؛ به همین دلیل، به بهبود هضم غذا کمک می‌کند و یبوست را از بین می‌برد. همچنین، درمانی طبیعی برای زخم معده محسوب می‌شود.
  • استفاده از این چاشنی ترش‌مزه، خطر ابتلا به بیماری آسم را کاهش می‌دهد و در بهبود سرفه‌های خشک و علائم سرماخوردگی مؤثر است.
  • مصرف پودر انبه، کلسترول خون را کاهش می‌دهد و در نتیجه، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی – عروقی را کم می‌کند.
  • یکی از خواص مهم پودر انبه، پیشگیری از ابتلا به انواع سرطان‌ها است. در این مورد می‌توان به طور خاص به لوسمی، سرطان پروستات، سرطان سینه، سرطان روده بزرگ و سرطان ریه اشاره کرد.خواص پودر انبه
  • برای تقویت سلامت چشم هم می‌توانید روی خواص پودر انبه و ویتامین A موجود در آن حساب کنید. مصرف این چاشنی فوق‌العاده، جلوی ابتلا به شب‌کوری و خشکی چشم را می‌گیرد.
  • می‌توان از پودر میوه انبه به‌عنوان یک تنظیم‌کننده طبیعی انسولین و فشار خون نام برد.
  • مصرف این چاشنی خوش‌طعم، باعث تقویت قوای جنسی می‌شود و کم‌خونی را درمان می‌کند.
  • جالب است بدانید که پودر انبه، یک مرطوب‌کننده و روشن‌کننده طبیعی پوست بوده، آکنه‌ها و جوش‌ها را از بین می‌برد و چربی پوست را کاهش می‌دهد.
  • علاوه بر موارد گفته‌شده، برای بهبود سلامت استخوان‌ها، کاهش وزن، پایین آوردن تب و درمان سنگ کلیه هم می‌توان از پودر انبه استفاده کرد.

تمام این فواید، به واسطه وجود ویتامین‌ها، املاح معدنی و ترکیبات آنتی‌اکسیدانی قوی موجود در این میوه است که در شکل پودر‌شده آن هم به وفور یافت می‌شوند.

مضرات پودر انبه

توجه داشته باشید که طبع میوه انبه بسیار گرم است و این مزاج در پودر خشک‌شده میوه هم وجود دارد، بنابراین ممکن است مصرف این چاشنی در افراد گرم‌مزاج، مشکلاتی مانند خارش پوستی و دمل را به دنبال داشته باشد. همچنین، پودر انبه برای افرادی که دارای آلرژی فصلی یا بیماری اگزما هستند هم مناسب نیست و عوارضی مانند عطسه، سرفه، خارش و التهاب را به‌دنبال خواهد داشت.

مضرات پودر انبه

پودر انبه مرغوب را از اسنپ فود سفارش دهید…

اگر فکر می‌کنید تهیه یک پودر انبه باکیفیت و مرغوب، کار وقت‌گیر و دشواری است، عجله نکنید و سری به اسنپ فود بزنید. خواهید دید که در بخش عطاری آنلاین این سایت، انواع بسته‌بندی‌های این چاشنی وجود دارند و شما با خیال راحت از بابت کیفیت محصولات، می‌توانید آن‌ها را به صورت اینترنتی سفارش دهید. امیدواریم خرید اینترنتی خوب و رضایت‌بخشی در پیش داشته باشید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 2738 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود