آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • گل بابا آدم
    گل بابا آدم و نکات مهم نگهداری مهر 25, 1403
  • معرفی بهترین رستوران های مشهد به همراه آدرس، عکس و منو مهر 25, 1403
  • جلوگیری از ریزش موی گربه
    جلوگیری از ریزش موی گربه؛ دلایل و روش های درمان مهر 25, 1403
صفحه پیدا نشد!
پودر پیاز
عطاری
به این مقاله امتیاز دهید
بدون نظر

معرفی پودر پیاز به عنوان یک ادویه کاربردی و پرخاصیت

مینا اسماعیل بیگی 10 اردیبهشت 1403 6 دقیقه

پیاز یکی از سبزیجات پرکاربرد در تهیه انواع غذاهای ایرانی است که طعم‌دهنده غذا محسوب شده و بوی زهم انواع گوشت را از بین می‌برد. پودر پیاز ادویه‌ای است که از پیاز به دست می‌آید و می‌توان از آن به عنوان جایگزین پیاز برای تهیه غذا استفاده کرد. ادویه پودر پیاز علاوه بر کاربردهای فراوان، خواص مختلفی برای بدن دارد. در ادامه این مطلب از مجله اسنپ فود قصد داریم تا به معرفی ادویه پیاز، کاربردها و خواص و مضرات آن بپردازیم؛ پس تا انتها همراه ما باشید.

معرفی پودر پیاز

همان‌طور که از نام آن مشخص مي‌شود، پودر پیاز از پیاز به دست می‌آید که در فرایند تهیه آن، پیاز را ابتدا خرد و خشک کرده و سپس به وسیله آسیاب، پودر می‌کنند. برای تهیه این ادویه می‌توان از انواع پیاز سفید یا قرمز استفاده کرد و عطر و طعمی مشابه پیاز دارد. این ادویه کاربرد بسیاری داشته و جالب است بدانید که در تهیه چیپس، پفک و بسیاری از غذاهای فراوری شده مانند کنسرو از پودر پیاز استفاده می‌کنند. یکی از مزایا مصرف پودر پیاز، ماندگاری طولانی مدت آن در مقایسه با پیاز خام است. این ادویه لعاب غذاهای آبکی مانند سوپ و خورشت را افزایش می‌دهد و موجب بهبود عطر و طعم غذای شما می‌شود.

معرفی پودر پیاز

شرایط نگهداری پودر پیاز

اکنون به این سوال می‌رسیم که پودر پیاز را چگونه نگهداری کنیم؟ پودر پیاز را داخل ظروف پلاستیکی یا شیشه‌ای درب‌دار بریزید و درب آن را محکم کنید. سپس این ادویه را در محیطی خشک، خنک و به دور از تابش مستقیم نور خورشید قرار دهید. معمولا اغلب افراد از ظروف مخصوص ادویه برای نگهداری پودر پیاز استفاده می‌کنند که در صورت نگهداری اصولی، کیفیت و عطر و طعم این ادویه تا ۲ سال حفظ می‌شود.

پودر پیاز در چه غذاهایی استفاده می شود؟

همان‌طور که گفتیم، پودر پیاز را می‌توان جایگزینی مناسب برای پیاز دانست که دامنه کاربرد گسترده‌ای دارد. از ادویه پودر پیاز در تهیه غذاهای زیر استفاده می‌کنند:

  • مواد ناگت مرغ
  • غذاهای فست فود مانند همبرگر و سوسیس
  • لعاب‌دار شدن انواع آش و سوپ
  • مزه‌دار کردن مرغ، گوشت و ماهی
  • خوشمزه‌تر و لعاب‌دار کردن انواع خورشت مانند قیمه و خورشت بادمجان

پودر پیاز در چه غذاهایی استفاده می شود؟

استفاده از پودر پیاز به جای پیاز تازه

دیگر کاربرد پودر پیاز را می‌توان استفاده از آن به عنوان جایگزین پیاز خام در آشپزی دانست. با استفاده از این ادویه دیگر به خرد کردن پیاز نیازی ندارید و دست و لباس شما بوی پیاز نمی‌گیرد. همچنین سرعت شما در آشپزی افزایش یافته و انتخابی مناسب برای اوقاتی است که قصد دارید تا غذای خود را در زمانی کوتاه‌تر تهیه کنید.

اکنون این سوال پیش می‌آید که در هنگام استفاده از پودر پیاز به جای پیاز خام خرد شده، به چه میزان از این ادویه نیاز داریم؟ یک قاشق چایخوری ادویه پیاز، با وزن تقریبی ۲.۵ گرم، برابر با ۱ عدد پیاز تازه متوسط است. همچنین اگر قصد دارید تا بوی زهم ماهی و مرغ را با پودر پیاز از بین ببرید، باید ۱ قاشق غذاخوری از آن اضافه کنید.

خواص پودر پیاز

حال که با پودر پیاز به عنوان یک ادویه کاربردی آشنا شدید، بهتر است تا به معرفی خواص پودر پیاز هم بپردازیم. از فواید پودر پیاز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پودر پیاز حاوی ترکیبات آنتی اکسیدان است که مانع از تجمع رادیکال‌های آزاد در بدن می‌شود و بدین طریق احتمال آسیب سلولی و ابتلا به انواع سرطان کاهش می‌یابد.
  • ترکیبات پودر پیاز، از استرس اکسیداتیو در اثر رادیکال‌های آزاد جلوگیری می‌کند و بدین طریق روند پیری پوست کندتر شده و پوستی شاداب‌تر خواهید داشت.
  • ادویه پیاز را می‌توان یک ماده غذایی با خواص ضد التهاب دانست و به همین دلیل از ایجاد التهاب در اندام‌های مختلف بدن جلوگیری می‌کند.
  • با مصرف پودر پیاز، میزان فشار خون کاهش یافته و سلامت قلب تضمین می‌شود، چراکه فشار خون بالا از اصلی‌ترین دلایل ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی است.

خواص پودر پیاز

  • اگر از مشکلات گوارشی مانند یبوست رنج می‌برید، پودر پیاز را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. این ادویه فعالیت سیستم گوارش را تنظیم کرده و از مشکلات گوارشی جلوگیری می‌کند.
  • وجود ویتامین C و دیگر ترکیبات در پودر پیاز، موجب تقویت سیستم ایمنی پس از مصرف این ادویه می‌شود؛ در نتیجه احتمال ابتلا به بیماری‌های ویروسی و باکتریایی کاهش می‌یابد.
  • ترکیبات موجود در پودر پیاز، فولیکول‌های مو را تغذیه کرده و مانع از ریزش مو، خشکی و شکنندگی تارهای مو و ضعیف شدن ریشه مو می‌شود.

ارزش غذایی پودر پیاز

در هر ۱۰۰ گرم از پودر پیاز ۳۴۱ کیلوکالری انرژی وجود دارد. همچنین دیگر مواد مغذی پودر پیاز در هر ۱۰۰ گرم در جدول زیر معرفی شده است:

ارزش غذایی پودر پیاز

مواد تشکیل‌دهنده مقدار ویتامین‌ها مقدار
پروتئین ۱۰.۴۱ گرم ویتامین B1 ۰.۴۶ میلی‌گرم
کربوهیدرات ۷۹.۱۲ گرم ویتامین B2 ۰.۰۸ میلی‌گرم
آب ۵.۳۹ گرم ویتامین B3 ۰.۳۲ میلی‌گرم
چربی ۱.۰۴ گرم ویتامین B4 ۳۹.۰۰ میلی‌گرم
فیبر ۱۵.۲۰ گرم ویتامین B5 ۰.۷۳ میلی‌گرم
قند ۶.۶۳ گرم ویتامین B6 ۰.۷۲ میلی‌گرم
مس ۰.۵۹ میلی‌گرم ویتامین B9 ۶۴.۰۰ میکروگرم
منیزیم ۱۱۳.۰۰ میلی‌گرم ویتامین B12 ۰.۰۰ میلی‌گرم
کلسیم ۳۸۴.۰۰ میلی‌گرم ویتامین C ۲۳.۴۰ میلی‌گرم
فسفر ۳۲۲.۰۰ میلی‌گرم ویتامین E ۰.۲۷ میلی‌گرم
سدیم ۷۳.۰۰ میلی‌گرم ویتامین K ۴.۱۰ میکروگرم
آهن ۳.۹۰ میلی‌گرم ویتامین A ۰.۰۰ میکروگرم
روی ۴.۰۵ میلی‌گرم ویتامین D ۰.۰۰ میکروگرم

مضرات پودر پیاز

هر ماده غذایی علاوه بر فواید مختلف، ممکن است مضراتی نیز داشته باشد و پودر پیاز هم از این قاعده مستثنی نیست. خطرات و مضرات مصرف پودر پیاز شامل موارد زیر است:

  • زیاده‌روی در مصرف پودر پیاز، موجب افت قند خون و کاهش فشار خون می‌شود.
  • این ادویه دارای خواص ضدانعقاد خون است و به همین دلیل با داروهای انعقاد خون در تداخل خواهد بود.
  • پودر پیاز عطر تندی دارد که چشم را می‌سوزاند؛ همچنین این عطر برای بسیاری از افراد مطلوب نیست.

مضرات پودر پیاز

  • بهتر است تا خانم‌های باردار از مصرف پودر پیاز اجتناب کنند، زیرا نفخ و سوزش معده را به دنبال خواهد داشت.
  • به مادران در دوران شیردهی نیز توصیه می‌شود تا این ادویه را مصرف نکنند، زیرا طعم شیر مادر را تغییر می‌دهد.
  • برخی افراد به پودر پیاز حساسیت داشته و پس از مصرف آن، واکنش‌های آلرژیک را تجربه می‌کنند.

پودر پیاز برای کودکان

پیاز با وجود خواص و فواید مختلف، برای کودکان نیز قابل استفاده است. پس از ۸ ماهگی کودک، امکان افزودن پیاز به رژیم غذایی او وجود دارد. البته با توجه به عطر و طعم پیاز و نیاز به جویدن کامل، پیاز خام انتخابی مناسب برای غذای کودک نیست و می‌توان پودر پیاز را جایگزین کرد. پس از این سن، امکان اضافه کردن مقداری پودر پیاز به غذای کودک وجود دارد، اما دقت داشته باشید که زیاده‌روی در مصرف این ادویه ممنوع است.

پودر پیاز برای کودکان

ادویه پودر پیاز، جایگزین بی دردسر پیاز خام در تهیه غذا

در این مطلب از مجله اسنپ فود به معرفی پودر پیاز پرداختیم و اطلاعات لازم درباره این ادویه را بررسی کردیم. پودر پیاز خواص و فواید بسیاری دارد و می‌تواند کار آشپزی را برای شما آسان‌تر کرده و به آن سرعت ببخشید. اگر در فکر خرید پودر پیاز هستید، اسنپ فود انتخاب مناسبی است. شما می‌توانید با مراجعه به سرویس عطاری آنلاین در سایت یا اپلیکیشن اسنپ فود، سفارش انواع ادویه مانند پودر پیاز را به آسانی چند کلیک انجام دهید. سفارش شما در مدت زمان کوتاهی ارسال شده و آن را درب منزل تحویل خواهید گرفت.

شما معمولا از پودر پیاز در چه غذاها و چه اوقاتی استفاده می‌کنید؟ لطفا نظرات و تجربیات خود درباره مصرف پودر پیاز را با ما و دیگر کاربران اسنپ فود به اشتراک بگذارید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 2738 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود