آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • آگلونما و راهنمای کامل نگهداری
    آگلونما و راهنمای کامل نگهداری و پرورش شهریور 27, 1403
  • چند بار در روز به گربه غذا بدهیم
    چند بار در روز به گربه غذا بدهیم شهریور 27, 1403
  • پپرونی چیست
    پپرونی چیست؟ شهریور 27, 1403
صفحه پیدا نشد!
پتوس
انواع گل و گیاه
به این مقاله امتیاز دهید
بدون نظر

معرفی گل پتوس و راهنمای کامل نگهداری

مینا اسماعیل بیگی 15 اردیبهشت 1403 9 دقیقه

پتوس یا پوتوس از جمله گیاهان آپارتمانی جذاب است که می‌تواند زیبایی منزل یا محل کار شما را چندین برابر کند. این گیاه تنوع زیادی دارد و رنگ و حالت برگ‌ها در هر یک از انواع پتوس متفاوت است. از ویژگی‌های پتوس می‌توان به حالت آویزان شاخه‌های آن اشاره کرد که بسیار جذاب هستند. اکنون این سوال پیش می‌آید که انواع پتوس چیست و چگونه می‌توان از این گیاه نگهداری کرد؟ در این مطلب قصد داریم تا به طور مفصل درباره گیاه پوتوس، ویژگی‌ها، انواع، نیازها و شیوه تکثیر آن صحبت کنیم، پس تا انتها با ما همراه باشید.

معرفی پتوس

پتوس گیاهی همیشه سبز و چند ساله است که بومی مناطق جنوب شرقی آسیا و جزایر غربی اقیانوس آرام و کشورهایی همچون استرالیا، اندونزی، چین، ژاپن و هند محسوب می‌شود. این گیاه در طبیعت تا ۲۰ سال عمر می‌کند و در صورت فراهم شدن شرایط مناسب، از جمله گیاهان آپارتمانی با طول عمر زیاد است. انواع گیاه پتوس مقاومت خوبی برای زندگی در محیط‌های بسته دارند و همین ویژگی موجب محبوبیت این گیاه آپارتمانی شده است. اگر به نگهداری از گیاهان همیشه سبز علاقه دارید پیشنهاد می‌کنیم با اسپاتی فیلوم هم آشنا شوید.

معرفی پتوس

خصوصیات گیاه پتوس

انواع پوتوس برگ‌های قلبی شکل و برخی از گونه‌ها برگ‌های باریک و کشیده دارند که رنگ برگ‌ها از ترکیب سبز تیره، سبز روشن، طلایی، سفید، نقره‌ای و کرمی رنگ به وجود می‌آید. همین رنگ و حالت برگ‌ها را می‌توان کلید شناسایی انواع پتوس دانست. تفاوت برگ‌های جوان و بالغ گیاه پتوس تنها در اندازه برگ‌ها خلاصه می‌شود و ترکیب رنگ آن‌ها ثابت است.

جالب است بدانید که پتوس علاوه بر زیبایی ظاهری، هوای محیط را نیز تصفیه کرده و اکسیژن بیشتری به محیط زندگی شما اضافه می‌کند. پتوس در طبیعت گاهی اوقات گل می‌دهد، اما این اتفاق معمولا برای گیاهان آپارتمانی نمی‌افتد و اصلا هدف از نگهداری پتوس را می‌توان زیبایی برگ‌ها دانست نه گلدهی!

  • نام انگلیسی: Pothos
  • نام علمی: Epipremnum Aureum
  • خانواده: Araceae
  • دوره زندگی: چند ساله

انواع پتوس

همان‌طور که گفتم، گیاه پوتوس انواع مختلفی دارد که هر یک از آن‌ها بر اساس ویژگی‌های ظاهری به خصوص رنگ و شکل برگ‌ها شناسایی می‌شوند. در ادامه این بخش انواع این گیاه را معرفی کرده و شما می‌توانید عکس انواع پتوس را نیز مشاهده کنید.

انواع پتوس

۱. پتوس نئون (Neon Pothos)

نام پتوس نئون از برگ‌های سبز روشن، درخشان و نئونی این گیاه می‌آید. این گیاه در زمان جوانی برگ‌های سبز روشن دارد و هرچه به سمت بلوغ حرکت می‌کند، رنگ برگ‌ها درخشان‌تر و نئونی‌تر می‌شوند. در هنگام نگهداری از این گیاه به خاطر داشته باشید که پتوس نئون به نور زیاد و غیر مستقیم نیاز دارد و کمبود نور موجب از بین رفتن درخشندگی برگ‌ها یا حتی ریختن برگ می‌شود.

پتوس نئون (Neon Pothos)

۲. پتوس هاوایی (Hawaiian Pothos)

برگ‌های این گیاه، پهن و موج‌دار بوده و نوک برگ کمی خمیده شده است. پتوس هاوایی برگ‌های سبز و طلایی دارد که رگه‌های از سفید و کرمی رنگ نیز داخل برگ دیده می‌شود. همین ترکیب رنگ جذاب را می‌توان از ویژگی‌های این نوع پتوس دانست. این گیاه به نور زیاد و غیر مستقیم نیاز دارد و هرچه میزان نور لازم در دسترس گیاه قرار گیرد، ترکیب رنگ برگ‌ها حفظ شده و برگ‌ها پهن‌تر می‌شوند.

پتوس هاوایی (Hawaiian Pothos)

۳. پتوس ابلق (Golden Pothos)

این گیاه شباهت زیادی به پتوس هاوایی دارد و ترکیب رنگ برگ‌های آن نیز سبز و طلایی است که البته بخش‌های طلایی برگ کمتر خواهد بود. همچنین برگ‌های پتوس هاوایی پهن‌تر از پتوس ابلق دیده می‌شود. پتوس ابلق یا پتوس طلایی را می‌توان از رایج‌ترین گیاهان آپارتمانی دانست که برای حفظ رنگ‌های خود به نور خورشید نیاز دارد. البته در تابستان گرما و نور بیش از حد موجب آسیب به گیاه می‌شود.

پتوس ابلق (Golden Pothos)

۴. پتوس مرمری (Marble Queen Pothos)

ترکیب رنگ پتوس ابلق را در این گیاه نیز می‌بینید، با این تفاوت که رگه‌های رنگی آن بسیار بیشتر است. علت نام‌گذاری این پتوس را می‌توان شباهت آن به سنگ مرمر دانست. اگر این گیاه را مدتی نگهداری کنید، متوجه سرعت رشد کم آن می‌شوید که به علت کلروفیل کمتر در ساختار برگ‌ها است. پتوس مرمری به نور مستقیم و زیاد نیاز دارد و کمبود نور، موجب سفید شدن برگ‌ها و بهم خوردن ترکیب رنگ آن‌ها می‌شود.

پتوس مرمری (Marble Queen Pothos)

۵. پتوس ساتین (Silver/Satin Pothos)

پتوس ساتین برگ‌های قلبی شکل دارد که نوک برگ‌ها به طرفین خم شده و تیز هستند. ترکیب رنگ این گیاه متفاوت از دیگر انواع پتوس است و همین ویژگی را می‌توان از جذابیت‌های پتوس ساتین دانست. برگ‌ها رنگ سبز تیره‌تری دارند که در میان این رنگ سبز، لکه‌های نقره‌ای زیبایی دیده می‌شود. این گیاه نیز به مکانی پر نور برای رشد نیاز دارد و نور کم را تحمل نمی‌کند.

پتوس ساتین (Silver/Satin Pothos)

۶. پتوس سبز یا پتوس جید (Jade Pothos)

از ساده‌ترین انواع پتوس با برگ‌های قلبی شکل است که برگ‌ها به رنگ سبز تیره یک‌دست دیده می‌شوند. پتوس جید در مقایسه با دیگر انواع این گیاه، مقاومت بیشتری در برابر کمبود نور و آبیاری دارد و به همین دلیل نگهداری آن‌ها در آپارتمان‌ها راحت‌تر است. البته به خاطر داشته باشید که این مقاومت به معنای بی توجهی به پتوس سبز نیست و باید آن را به موقع آبیاری کنید و در محیط مناسبی قرار دهید.

پتوس سبز یا پتوس جید (Jade Pothos)

۷. پتوس ارتشی، سفید یا پتوس عروس (N-Joy Pothos)

این گیاه برگ‌های کوچک‌تری دارد که لبه برگ‌ها کمی موج‌دار شده‌اند. برگ‌ها از ترکیب رنگ سبز و سفید به وجود آمده‌اند که متفاوت از دیگر انواع پتوس است. همین ترکیب رنگ خاص و بزرگ بودن بخش‌های سفید رنگ گیاه موجب می‌شود تا آن را به سادگی شناسایی کرد. اگر دوست دارید تا برگ‌ها ترکیب رنگ خود را حفظ کنند، پتوس ارتشی را در محیطی با نور مناسب و غیر مستقیم قرار دهید.

پتوس ارتشی، سفید یا پتوس عروس (N-Joy Pothos)

۸. پتوس منجولا (Manjula Pothos)

برگ‌های پتوس منجولا قلبی شکل با حاشیه‌های مواج هستند که زیبایی خاص خود را دارند. رنگ برگ‌ها نیز از ترکیب سبز، سفید و کرمی به وجود آمده و این ترکیب رنگ در هیچ یک از برگ‌های گیاه تکراری نخواهد بود. برای نگهداری از این نوع پتوس، مکانی را انتخاب کنید که گیاه نور کافی را به طور غیر مستقیم دریافت کند.

پتوس منجولا (Manjula Pothos)

۹. پتوس سبو بلو (Cebu Blue Pothos)

با یک نگاه کوچک می‌توان این گیاه را از دیگر انواع پوتوس شناسایی کرد. برگ‌های پتوس سبو بلو کشیده و باریک هستند و حالت قلبی دیگر انواع پتوس را ندارند. رنگ برگ‌ها نیز از ترکیب سبز و سبز آبی به وجود آمده‌ و خاص همین گونه محسوب می‌شود. این گیاه نیز به نوز غیر مستقیم و زیاد نیاز دارد، اما دمای محیط باید کمتر از دیگر انواع پتوس باشد.

پتوس سبو بلو (Cebu Blue Pothos)

تکثیر پتوس

پتوس را می‌توان با ۲ روش قلمه زدن و تقسیم بوته تکثیر داد که قلمه زدن روشی ساده‌تر و البته مرسوم‌تر است و شاخص موفقیت شما را افزایش می‌دهد. در ادامه این بخش هر دو روش برای کاشت پتوس را معرفی خواهیم کرد.

تکثیر پتوس

۱. قلمه زدن پتوس

مطابق مراحل زیر، گیاه پتوس را قلمه زده و بکارید:

  • یک گیاه بالغ را انتخاب کرده و ساقه‌های محکم‌تر آن را به طول ۸ تا ۱۰، با استفاده از یک چاقو یا قیچی استریل برش بزنید. (هر قلمه باید چند برگ و حداقل ۲ بند داشته باشد.)
  • اگر گیاه برگ‌های زیادی دارد، آن‌هایی که در سمت برش هستند را جدا کنید تا فقط ۲ تا ۳ برگ باقی بماند.
  • قلمه‌ها را در یک گلدان کوچک با خاک ماسه و پرلیت یا کمپوست قرار دهید.
  • گیاه را در فواصل منظم آبیاری کنید تا خاک مرطوب بماند و آن را در محیطی با نور مناسب بگذارید.
  • روی گلدان یک پلاستیک سوراخ‌دار بکشید و این پلاستیک را تا زمان ریشه‌زایی و آغاز رشد گیاه برندارید.

نکته: شما می‌توانید گیاه را پس از قلمه زدن در آب قرار دهید و زمانی که ریشه داد، آن را به خاک منتقل کنید. البته قرار دادن قلمه‌ها در خاک انتخاب مناسب‌تری محسوب می‌شود.

۲. تقسیم بوته پتوس

در این روش، نیازی نیست که در انتظار رشد ریشه بمانید و می‌توانید گیاه را از ابتدا با ریشه تقسیم کنید:

  • گیاه بالغ و مناسبی انتخاب کرده و آن را به آرامی از گلدان خارج کنید.
  • خاک روی ریشه‌ها را بتکانید و سپس با استفاده از یک چاقو استریل، گیاه را به قسمت‌های مناسب تقسیم کنید.
  • ریشه را با یک قارچ‌کش مناسب استریل کنید تا پس از کاشت در گلدان، دچار آفات و بیماری‌ها نشود.
  • هر قسمت را در یک گلدان با خاک مناسب بکارید و در محیطی با نور مستقیم قرار دهید.
  • فواصل آبیاری گیاه را نیز تنظیم کنید تا رشد آن آغاز شود.

زمان کاشت پتوس

همان‌طور که گفتیم اصلی‌ترین و ساده‌ترین روش تکثیر پتوس، قلمه زدن است. اکنون این سوال پیش می‌آید که پتوس را چه زمانی قلمه بزنیم؟ از اواخر بهار تا اواسط تابستان می‌توانید برای قلمه زدن پتوس اقدام کنید تا گیاه رشد کند. در واقع دمای بین ۲۱ تا ۲۴ درجه سانتی‌گراد را می‌توان بهترین شرایط دمایی برای تکثیر انواع پتوس معرفی کرد.

شرایط نگهداری پتوس

برای نگهداری از گیاه پتوس در منزل، باید شرایط لازم برای رشد و زندگی گیاه را فراهم کنید که از جمله این شرایط می‌توان به نور، آبیاری، خاک، دمای مناسب و… اشاره کرد. برای آشنایی با نیازهای پتوس ادامه این بخش را دنبال کنید.

شرایط نگهداری پتوس

آبیاری پتوس

آبیاری منظم یکی از نکات مهم در نگهداری از این گیاه است. انواع پتوس را زمانی آبیاری کنید که سطح رویی خاک خشک شده باشد. این گیاه در تابستان‌ها، هر ۴ تا ۵ روز یک بار به آب نیاز دارد و این زمان در زمستان‌ها به ۷ تا ۸ روز یک بار تغییر می‌کند. به خاطر داشته باشید که این گیاه، خاک خشک یا رطوبت همیشگی را تحمل نمی‌کند. خشکی خاک، قهوه‌ای شدن برگ‌های پتوس و آبیاری زیاد، پوسیدگی ریشه و نابودی گیاه را به دنبال دارد.

خاک مناسب برای پتوس

خاکی که پتوس را در آن می‌کارید، باید زهکش مناسبی داشته باشد و ترکیب خاک باغچه و ماسه را می‌توان برای این گیاه مناسب دانست. به خاطر داشته باشید که خاک، باید نیاز پتوس به مواد مغذی را تامین کند، پس اضافه کردن کود غنی شده به خاک، یکی از مهم‌ترین نیازهای این گیاه است. در ضمن pH خاک برای پرورش پتوس باید بین ۶ تا ۷ باشد.

نور و دمای مناسب برای پتوس

انواع پتوس به محیطی روشن با نور غیرمستقیم خورشید نیاز دارند. شما می‌توانید این گیاه را داخل منزل یا حتی در فضای آزاد نگهداری کنید، اما به خاطر داشته باشید که زیر نور مستقیم خورشید قرار نگیرد. دریافت نور از پشت پرده، شیشه یا سایه‌بان برای این گیاه مناسب است و نور مستقیم برگ‌های پتوس را می‌سوزاند. در میان انواع این گیاه، پتوس ابلق و مرمری به نور بیشتری نیاز دارند.

دمای ۱۵ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد را می‌توان دمای ایده‌آل برای رشد پتوس معرفی کرد. توجه داشته باشید که هوای خیلی سرد، موجب یخ‌زدگی ساختارها و مرگ گل پتوس می‌شود. همچنین این گیاه دماهای خیلی بالا را تحمل نمی‌کند؛ پس اگر محیط زندگی شما منطقه گرمسیری است، تابستان گلدان پتوس را در محیط بیرون از خانه قرار ندهید.

آیا گیاه پتوس سمی است؟

افرادی که در فکر خرید گیاه پوتوس هستند، اغلب این سوال را می‌پرسند که آیا پتوس سمی است؟ گیاه پتوس در صورت بلعیدن توسط کودکان یا حیوانات خانگی موجب مسمومیت می‌شود و علائمی همچون تحریک سیستم گوارش و استفراغ را به دنبال خواهد داشت. عامل مسمومیت این گیاه را می‌توان ماده اگزالات کلسیم دانست که سیستم گوارش را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به طور کلی انواع پتوس را باید در جایی دور از دسترس کودکان یا حیوانات خانگی قرار دهید.

آیا گیاه پتوس سمی است؟

با خرید انواع پتوس، زیبایی را به منزل خود هدیه دهید!

در این مطلب شما را با انواع پتوس آشنا کردیم و به بررسی ویژگی‌ها، نیازها و شیوه تکثیر این گیاه آپارتمانی پرداختیم. گیاه پتوس تنوع بسیاری داشته و هر یک از انواع آن، زیبایی خاص خود را دارند. برای خرید پتوس باید به یکی از گل فروشی‌های اطراف محل زندگی خود مراجعه کنید، اما اسنپ فود کار شما برای خرید این گیاه را آسان کرده است!

شما می‌توانید با مراجعه به سایت یا اپلیکیشن اسنپ فود و بخش سفارش آنلاین گل و گیاه ، پتوس یا دیگر گل‌ها و گیاهان آپارتمانی موردنظر خود را سفارش دهید و آن‌ها را پس از مدت کوتاهی، در محل آدرس خود تحویل بگیرید.

آیا شما تاکنون انواع پتوس را در محل زندگی خود نگهداری کرده‌اید؟ لطفا نظرات و تجربیات خود درباره این گیاه آپارتمانی زیبا را با ما و دیگر کاربران اسنپ فود به اشتراک بگذارید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 2717 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود