آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • صبحانه سالم برای مدرسه
    لیست صبحانه سالم برای دانش آموزان شهریور 26, 1403
  • غذا با گوشت چرخ کرده
    لیست انواع غذاها با گوشت چرخ کرده شهریور 26, 1403
  • طرز تهیه گراتن بادمجان
    طرز تهیه گراتن بادمجان شهریور 25, 1403
صفحه پیدا نشد!
ماهی سالمون
دانستنی ها و راهنماها
به این مقاله امتیاز دهید
بدون نظر

ماهی سالمون چیست؟

مینا اسماعیل بیگی 10 شهریور 1403 7 دقیقه

ماهی سالمون یکی از مغذی‌ترین آبزیان دریایی است که شباهت زیادی به قزل آلا دارد. این ماهی خوش‌طعم سرشار از چربی‌های مفید امگا 3، ویتامین‌ها و مواد معدنی است و قابلیت پرورش در هیچ نقطه‎ای از ایران را ندارد. بنابراین، ماهی قزل سالمون ، در واقع همان ماهی قزل آلا است و اگر بخواهید ماهی سالمون اصل را خریداری کنید، باید بدانید که عرضه این محصول وارداتی در ایران، محدود است و به همین دلیل، قیمت بالایی دارد. حالا اگر می‌پرسید ماهی سالمون مال کجا است و چه خواصی دارد، با اسنپ فود همراه باشید تا اطلاعات مفیدی در اختیار شما قرار دهیم.

ماهی سالمون چیست؟

ماهی سالمون چیست؟

ماهی سالمون (salmon) متعلق به خانواده آزادماهیان است و عمدتا در آب‌های سرد اقیانوس اطلس و آرام زندگی می‌کند. این ماهی، یک ماهی مهاجر است که برخلاف جریان آب شنا می‌کند و برای تخم‌ریزی خود را به آب‌های شیرین رودخانه‌ها می‌رساند. پس از تخم‌ریزی دوباره به اقیانوس بازمی‌گردد و این چرخه مدام تکرار می‌شود.

نحوه تشخیص ماهی سالمون از قزل آلا

پیش از هرچیز توصیه می‌کنیم ماهی سالمون را به شکل کامل خریداری کنید و از خرید ماهی‌هایی که به صورت یخ‌زده و قطعه قطعه به فروش می‌رسند، خودداری کنید؛ زیرا در این صورت احتمال خطا بالا می‌رود و ممکن است به‌جای سالمون اصل، ماهی سالمون تقلبی خریداری کنید! علاوه بر این توصیه کلی، نکات زیر را هم در نظر داشته باشید:

نحوه تشخیص ماهی سالمون از قزل آلا

توجه به ظاهر ماهی

درباره ظاهر ماهی، نکته‌های مهمی وجود دارند که خوب است به آن‌ها توجه کنید:

  • پوست ماهی سالمون نقره‌ای یا خاکستری است و نقاط تیره‌ای روی آن وجود دارد؛ در حالی که پوست قزل آلا معمولا سبز یا قهوه‌ای زیتونی است و لکه‌های روشنی دارد.
  • برخلاف قزل آلا، نیمه پایین تن سالمون هیچ خالی ندارد.
  • به طور معمول، جثه سالمون پهن‌تر و بزرگ‌تر از قزل آلا است.
  • فک بالای ماهی قزل آلا همیشه بالاتر از چشم‌ها قرار دارد؛ در حالی که ظاهر ماهی سالمون اینطور نیست.
  • رنگ گوشت سالمون می‌تواند صورتی تا قرمز تیره باشد، اما گوشت قزل آلا، صورتی روشن تا نارنجی است.

نکته مهم: متاسفانه برخی از پرورش‌دهندگان قزل آلا، در آخرین مراحل پرورش، سبد خوراکی ماهی را تغییر می‌دهند تا رنگ گوشت ماهی تغییر‌ کند و بتوانند آن را به‌جای ماهی سالمون، گران‌تر بفروشند. بنابراین، هنگام خرید، تنها به رنگ گوشت ماهی اکتفا نکنید و نکات دیگر را هم در نظر داشته باشید.

توجه به طعم و بافت ماهی

سالمون در مقایسه با قزل آلا، طعم غنی‌تر و چرب‌تری دارد. به‌علاوه، گوشت سالمون هم نرم‌تر و مرطوب‌تر از قزل آلا است.

توجه به قیمت ماهی

دسترسی و خرید قزل آلا بخصوص نوع پرورشی آن به‌مراتب راحت‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر است. در حالی که ماهی سالمون به ویژه نوع وحشی آن، قیمت بالاتری دارد.

توجه به نکات دیگر

نکاتی که در بالا گفتیم، مربوط به تفاوت‌های ظاهری ماهی سالمون و قزل آلا است، اما باید بدانید که این دو ماهی، تفاوت‌های دیگری هم دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • ماهی سالمون در مقایسه با قزل آلا، چربی و امگا 3 بیشتری دارد. همچنین، حاوی آنتی‌اکسیدانی قوی به نام آستاگزانتین است که در قزل آلا وجود ندارد.
  • ماهی سالمون بین آب‌های شور و شیرین در رفت و آمد است، اما قزل آلا معمولا در آب‌های شیرین دریاچه‌ها، نهرها و رودخانه‌ها زندگی می‌کند. البته زیستگاه نوعی قزل آلا به نام قزل آلای قهوه‌ای هم در آب‌های ساحلی است.

معرفی انواع ماهی سالمون

معرفی انواع ماهی سالمون

ماهی سالمون نژادها و گونه‌های مختلفی دارد که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم:

ماهی سالمون نروژی (آتلانتیک)

سالمون نروژی خوش‌طعم‌ترین و مغذی‌ترین نوع این ماهی است که در اقیانوس اطلس شمالی زیست می‌کند و به صورت پرورشی هم در کشور نروژ تولید می‌شود. رنگ گوشت این گونه، صورتی تا نارنجی است و طعم ملایمی دارد.

سالمون چینووک (پادشاه)

سالمون کینگ یا پادشاه، یکی از مرغوب‌ترین انواع ماهی سالمون است که طعمی قوی و منحصر‌به‌فرد دارد و بیشتر در تهیه سوشی از آن استفاده می‌شود. رنگ گوشت این گونه، صورتی روشن تا قرمز تیره است و چربی بالایی دارد. زیستگاه سالمون چینوک در اقیانوس آرام شمالی است و آن را به‌عنوان بزرگ‌ترین گونه سالمون می‌شناسند. گاهی وزن این سالمون‌ها تا 45 کیلوگرم هم می‌رسد.

سالمون چام (ماهی سگ)

این نژاد یکی دیگر از انواع ماهی سالمون است که دندان‌هایی شبیه سگ دارد و گوشت آن سبک و کم‌چربی است. این نوع سالمون اغلب به صورت کنسروی و منجمد در بازار عرضه می‌شود.

سالمون کوهو (نقره ای)

این نوع سالمون بیشتر در آب‌های سرد شمال غربی اقیانوس آرام زندگی می‌کند. رنگ گوشت آن از نارنجی روشن تا قرمز متغیر است و پوستی نقره‌ای و براق دارد. بافت نرم و لطیف این ماهی به شما امکان می‌دهد که آن را به روش‌های مختلف طبخ کنید و از لحاظ طعم هم باید بگوییم که کوهو طعمی مشابه سالمون کینگ دارد.

سالمون صورتی (گوژپشت)

این گونه بیشتر در سواحل غربی آمریکای شمالی زندگی می‌کند و از لحاظ فراوانی و قیمت، مناسب‌ترین نوع سالمون است. این ماهی در زمان تخم‌ریزی، یک حالت قوسی شکل بر پشت خود ایجاد می‌کند و به همین دلیل به آن سالمون گوژپشت یا هامپی هم می‌گویند. رنگ گوشت هامپی، صورتی روشن است، طعم ملایم دارد و بیشتر به صورت کنسرو شده عرضه می‌شود.

سالمون سوکی (قرمز)

این نوع، کوچک‌ترین گونه سالمون است و از ویژگی‌های خاص آن می‌توان به گوشت متراکم و فشرده، طعم غنی، رنگ قرمز تیره و میزان بالای امگا 3 موجود در آن اشاره کرد. این سالمون در آب‌های سرد شمالی به خصوص سواحل غربی آمریکای شمالی زیست می‌کند و از نظر میزان چربی بعد از سالمون کینگ (پادشاه) قرار می‌گیرد.

گونه های رایج سالمون در ایران

این ماهی در بازارهای ایران به صورت یک محصول وارداتی عرضه می‌شود و به دلیل محدودیت‌های تجاری و هزینه‌های حمل و نقل، قیمت نسبتا بالایی دارد. ماهی سالمون نروژی در میان یونولیت‌های یخ قرار می‌گیرد و از طریق مسیر هوایی از نروژ وارد می‌شود. همچنین نوع دیگری از آتلانتیک پرورشی هم وجود دارد که بیشتر از کشورهای اروپایی و شیلی به ایران می‌آید. البته اگر به‌دنبال انتخابی مقرون‌به‌صرفه‌تر هستید، می‌توانید از فروشگاه‌های مواد پروتئینی، ماهی سالمون منجمد خریداری کنید.

خواص ماهی سالمون

خواص ماهی سالمون

ماهی سالمون یک گنجینه بسیار با‌ارزش از انواع ویتامین‌ها، ترکیبات آنتی‌اکسیدانی و مواد معدنی مهمی مانند روی و آهن است و خواص چشمگیری برای سلامتی دارد. برای مثال به موارد زیر دقت کنید:

1. تقویت سیستم ایمنی بدن

ماهی سالمون یک منبع عالی از ویتامین‌های گروه B، سلنیوم و ویتامین D است. ویتامین‌های گروه B سطح انرژی بدن را بالا می‌برند و در پیشگیری از عفونت‌ها و کارکرد بهتر غده تیروئید مؤثر هستند. ویتامین D نیز به جذب بهتر کلسیم در بدن کمک می‌کند و در کنار سلنیوم، نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد.

2. بهبود سلامت قلب و عروق

این ماهی سرشار از چربی‌های مفید امگا 3 است که به تنظیم ضربان قلب و جلوگیری از لخته شدن خون کمک می‌کنند. همچنین باعث کاهش چشمگیر سطح تری‌گلیسیرید و کلسترول خون می‌شوند. بنابراین مصرف گوشت سالمون، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی – عروقی را کاهش می‌دهد و فشار خون را پایین می‌آورد.

3. کمک به سلامت مغز

یکی دیگر از خواص ماهی سالمون ، بهبود عملکرد مغز و اعصاب است و در این مورد هم امگا 3 نقش کلیدی دارد. اسیدهای چرب امگا 3 باعث بهبود حافظه، تنظیم خلق و خو و افزایش میزان تمرکز می‌شوند.

4. کمک به سلامت چشم ها

ویتامین D و ویتامین A موجود در سالمون، نقش مهمی در سلامت چشم و بهبود بینایی دارند. همچنین این ماهی حاوی نوعی ترکیب آنتی‌اکسیدانی به نام آستاگزانتین است که جلوی پیری و خشکی چشم را می‌گیرد.

5. کمک به کنترل وزن

هر 100 گرم ماهی سالمون، حدود 200 کالری انرژی و 20 گرم پروتئین دارد. این اعداد نشان می‌دهند که شما می‌توانید با مصرف این ماهی، برای مدت زمان طولانی سیر بمانید و در عین حال، کالری کمی دریافت کنید. بنابراین، ماهی سالمون یک انتخاب ایده‌ال در رژیم‌های لاغری است.

6. کاهش التهاب

هر 100 گرم ماهی سالمون، حدود 2.5 گرم اسید چرب امگا 3 دارد. البته میزان این چربی‌های مفید در گونه‌های پرورشی این ماهی کمتر است. با این حال، سالمون از نظر میزان امگا 3 یک سر و گردن بالاتر از همه ماهی‌های دیگر قرار می‌گیرد. این چربی‌های مفید، خاصیت ضد التهابی دارند و می‌توانند جلوی ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند دیابت و انواع سرطان‌ها را بگیرند.

7. بهبود سلامت پوست و مو

ماهی سالمون حاوی ترکیبات مفیدی برای پوست و مو است که در رأس آن‌ها می‌توان به اسیدهای چرب امگا 3 و ویتامین‌های گروه B اشاره کرد.

ماهی سالمون در بارداری

ماهی سالمون در بارداری

این ماهی یک انتخاب عالی برای خانم‌های باردار است و مواد مغذی موجود در آن مثل پروتئین، امگا 3، ویتامین D، ویتامین‌های گروه B، ید و… نقش مهمی در رشد ذهنی و جسمی جنین و همچنین سلامت مادر دارند. با این حال، برای مصرف ماهی سالمون در بارداری باید چند نکته ریز را رعایت کنید:

  • حتما ماهی را خوب بپزید و از مصرف سالمون خام یا دودی سرد بپرهیزید.
  • در انتخاب میان سالمون وحشی و سالمون پرورشی، نوع وحشی این ماهی را در اولویت قرار دهید.
  • حداکثر 2 تا 3 وعده در هفته از این ماهی استفاده کنید و پزشک خود را در جریان جزئیات رژیم غذایی قرار دهید.

محدودیت های مصرف سالمون

محدودیت های مصرف سالمون

دقت کنید که ممکن است مصرف ماهی سالمون در انواع غذاهای دریایی برای همه افراد ایمن نباشد. بنابراین، محدودیت‌های زیر را در نظر داشته باشید:

  • در مصرف این ماهی زیاده روی نکنید؛ زیرا جیوه موجود در ماهی خطر مسمویت را به دنبال دارد و این نکته درباره کودکان و خانم‌های باردار از اهمیت بیشتری برخوردار است.
  • اگر مبتلا به نقرس هستید، در مصرف سالمون احتیاط کنید؛ زیرا این ماهی حاوی پورین است و باعث افزایش سطح اسید اوریک و در نتیجه، تشدید علائم دردناک نقرس خواهد شد.
  • اگر به انواع ماهی آلرژی دارید، از مصرف سالمون بپرهیزید.

خرید اینترنتی ماهی سالمون از اسنپ فود…

خرید اینترنتی ماهی سالمون

اگر به فکر تهیه ماهی سالمون اصل هستید، حتما سری به سفارش آنلاین پروتئین اسنپ فود بزنید و این ماهی خوش‌طعم و مغذی را به صورت اینترنتی سفارش دهید. این روش خرید، بسیار راحت و امن است و شما را از ایستادن در صف‌های طولانی خرید بی‌نیاز می‌کند.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 2716 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود