آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • درمان عروس هلندی افسرده
    درمان افسردگی عروس هلندی شهریور 17, 1403
  • طرز تهیه رولت مرغ
    طرز تهیه رولت مرغ مجلسی شهریور 17, 1403
  • مرغ پرتقالی
    طرز تهیه مرغ پرتقالی شهریور 17, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه پنیر ماسکارپونه
آموزش آشپزی
به این مقاله امتیاز دهید
بدون نظر

طرز تهیه پنیر ماسکارپونه و دانستنی های مفید پیرامون آن

مینا اسماعیل بیگی 24 اردیبهشت 1403 8 دقیقه

پنیر ماسکارپونه، نوعی پنیر ایتالیایی با بافتی نرم و خامه‌ای شکل است. در طرز تهیه پنیر ماسکارپونه ، خامه را تا دمای 82 تا 85 درجه سانتی‌گراد گرم کرده، آب لیموترش یا اسید سیتریک را به آن اضافه کرده و کمی هم بزنید. وقتی خامه دلمه بست، آن را به مدت 1 ساعت در دمای اتاق استراحت داده و سپس با یک پارچه نخی تمیز، آبگیری کنید. در نهایت، پنیر ماسکارپونه باید داخل همین پارچه به مدت 24 ساعت در یخچال نگهداری شود تا آماده مصرف باشد. در ادامه، جدول مشخصات غذایی پنیر ماسکارپونه را با هم می‌بینیم:

پنیر ماسکارپونه

زمان آماده سازی 10 دقیقه
زمان تهیه پنیر با در نظر گرفتن زمان استراحت در یخچال، بیش از 24 ساعت
میزان سختی کم
میزان کالری در هر 100 گرم 429 کالری

طرز تهیه پنیر ماسکارپونه

پنیر ماسکارپونه یک پنیر پرچرب با بافت غلیظ خامه‌ای و طعمی ملایم نزدیک به طعم کره است. این پنیر بلافاصله بعد از گذاشتن داخل دهان، آب می‌شود و بسته به روش تهیه، چیزی بین 60 تا 75 درصد چربی دارد. این در حالی است که چربی یک پنیر خامه‌ای معمولی، چیزی حدود 33 درصد است. قابلیت فرم گیری این پنیر و عبور آن از ماسوره هم قابل توجه است و از این بابت می‌تواند جایگزین خوب و مناسبی نسبت به خامه باشد. حالا اگر دوست دارید بدانید این پنیر پرکاربرد و خوش‌طعم چطور تهیه می‌شود، با ما همراه باشید و مواد لازم را فراهم کنید.

عکس پنیر ماسکارپونه

مواد لازم برای درست کردن پنیر ماسکارپونه

با مقدار مواد اولیه زیر می‌توانید 300 گرم پنیر ماسکارپونه خانگی تهیه کنید. لازم است خامه فرم گرفته، 30 الی 40 درصد چربی داشته باشد و آب لیمو هم باید از صافی عبور داده شود.

مواد لازم مقدار مورد نیاز
خامه غلیظ و پرچرب 500 میلی لیتر
آب لیمو 1.5 قاشق چایخوری

دستور تهیه پنیر ماسکارپونه

طرز تهیه پنیر ماسکارپونه در خانه ، مطابق مراحل زیر انجام می‌شود:

  • مرحله اول: ابتدا 1 عدد لیموی تازه را نصف کرده و آب آن را روی یک صافی یا پارچه تمیز بگیرید تا پالم و هسته‌های لیمو کاملا جدا شوند.

نکته: در صورت استفاده از اسید سیتریک به‌جای لیمو، نصف قاشق چایخوری اسید سیتریک را در 5 میلی‌لیتر آب گرم حل کرده و کنار بگذارید.

  • مرحله دوم: حالا خامه را در قابلمه‌ای بزرگ و جادار ریخته و روی شعله ملایم به آرامی گرم کنید. دمای خامه باید به 82 تا 85 درجه سانتی‌گراد برسد. برای سنجش دما از دماسنج آشپزی استفاده کنید.
  • مرحله سوم: پس از اینکه خامه به دمای مناسب رسید، شعله را خاموش کنید. آب لیمو را به قابلمه اضافه کرده و مخلوط را هم بزنید.
  • مرحله چهارم: در این مرحله از طرز تهیه پنیر ماسکارپونه ، خامه شروع به دلمه بستن و غلیظ شدن می‌کند. همین که خامه کمی غلیظ شد، درب قابلمه را ببندید و آن را 1 ساعت در دمای اتاق استراحت دهید.
  • مرحله پنجم: حالا پارچه‌ای تمیز و نخی را روی کاسه‌ای مناسب قرار داده و محتویات داخل قابلمه را درون پارچه بریزید.
  • مرحله ششم: سپس پارچه را با دستان خود خوب فشار دهید، تا آب اضافی پنیر داخل کاسه ریخته و ماده نسبتا سفت و یکدست پنیر ماسکارپونه داخل پارچه بماند.
  • مرحله هفتم: آب داخل کاسه را دور بریزید. سپس پنیر را به همان صورت داخل پارچه و درون کاسه قرار داده و 24 ساعت در یخچال بگذارید.
  • مرحله هشتم: بعد از گذشت زمان لازم، کاسه را از یخچال بیرون آورده و پنیری را که دیگر کاملا جامد شده است، با قاشق از پارچه جدا کنید. احتمالا دوباره کف کاسه مقداری مایع جمع شده است که باید آن را دور بریزید.

چند نکته مهم در طرز تهیه پنیر ماسکارپونه

اگر می‌خواهید در منزل یک پنیر ماسکارپونه حرفه ای درست کنید، نکات زیر را حتما در نظر داشته باشید:

  • استفاده از خامه باکیفیت برای تهیه پنیر ماسکارپونه مهم است و تأثیر زیادی در نتیجه نهایی کار خواهد داشت.
  • مقدار دقیق مواد اولیه را رعایت کنید. مقدار کمتر یا بیشتر آب لیمو، باعث می‌شود که بافت پنیر به‌‌خوبی شکل نگرفته و آب پس دهد.
  • دمای ذکر شده در مورد خامه را رعایت کنید. دمای بیش از 82 تا 85 درجه سانتی‌گراد، پروتئین داخل خامه را تجزیه کرده و از بین می‌برد؛ در نتیجه پنیر به عمل نمی‌آید.
  • شما می‌توانید به‌جای حرارت دادن مستقیم خامه، آن را به روش بن‌ماری حرارت دهید. در این صورت، کنترل دمای خامه راحت‌تر خواهد بود و اگر تازه‌کار باشید، انتخاب این روش، بهتر است.

چند نکته مهم در طرز تهیه پنیر ماسکارپونه

  • از شعله کم و بسیار ملایم برای حرارت دادن خامه استفاده کنید و دقت داشته باشید که خامه نجوشد و قل نزند؛ زیرا در این صورت پنیر خراب می‌شود.
  • ترکیب خامه و آب لیمو را زیاد هم نزنید؛ زیرا این کار چربی خامه را تجزیه کرده و در نتیجه، بافت پنیر دانه دانه می‌شود.
  • شما می‌توانید پنیر ماسکارپونه را با افزودن مقداری نمک یا شکر، شور یا شیرین کنید و این انتخاب، بستگی به ذائقه و نوع استفاده شما از این پنیر خوش‌طعم خانگی دارد.

اصول نگهداری از پنیر ماسکارپونه

پنیر ماسکارپونه را فریز نکنید، زیرا این کار مزه و بافت پنیر را تغییر می‌دهد. بهترین روش نگهداری پنیر ماسکارپونه این است که پنیر را داخل ظرفی شیشه‌ای و درب‌دار ریخته و داخل یخچال بگذارید. این پنیر تا یک هفته داخل یخچال ماندگاری دارد و بافت و طعم خود را حفظ می‌کند.

روش جلوگیری از خراب شدن پنیر ماسکارپونه

خامه ماده حساسی است که خیلی زود خراب می‌شود و از آن‌جا که ماده اصلی تشکیل‌دهنده پنیر ماسکارپونه، خامه است، لازم است در نگهداری از آن دقت کنید. بنابراین پنیر ماسکارپونه را برای مدت طولانی خارج از یخچال رها نکنید. طعم، شکل ظاهری و بوی پنیر، راهنماهای خوبی هستند که نشان می‌دهند آیا پنیر شما سالم و قابل استفاده است یا خیر… . برای این منظور، به نکات زیر توجه کنید:

  • پنیر ماسکارپونه فاسد ، بوی نامطبوعی دارد.
  • اگر کمی از پنیر فاسد شده بچشید، تلخی طعم آن را حس خواهید کرد.
  • اگر بافت پنیر سفت و شکننده یا رنگ آن متمایل به زرد بود، یعنی پنیر فاسد شده و باید آن را دور بریزید.
  • توجه داشته باشید که پنیر ماسکارپونه باکیفیت ، ظاهری سفید و براق دارد. این پنیر، حاوی مقادیر بالایی چربی است و با چشیدن آن، همزمان مزه‌هایی شیرین و اسیدی را زیر زبان خود حس خواهید کرد.

بهترین جایگزین ها در طرز تهیه پنیر ماسکارپونه

شما می‌توانید در طرز تهیه پنیر ماسکارپونه ، نصف قاشق چایخوری اسید سیتریک را جایگزین آب لیمو کنید. همچنین استفاده از سرکه سفید یا سرکه سیب به‌جای آب لیمو هم امکان‌پذیر است.

بهترین جایگزین ها در طرز تهیه پنیر ماسکارپونه

تاریخچه پنیر ماسکارپونه

پنیر ماسکارپونه برای اولین بار در دهه 1960 میلادی در ایتالیا و توسط یک شرکت تولید‌کننده پنیر به نام «Galbani» تولید شد. در ابتدا قرار بود که این پنیر، جایگزینی برای پنیر ریکوتا در تهیه دسرهای تیرامیسو باشد، اما به مرور زمان، طعم و بافت خاص این پنیر دلپذیر، جای خود را در ذهن و ذائقه ایتالیایی‌ها باز کرد و تبدیل به یکی از مواد اصلی تشکیل‌دهنده بسیاری از غذاهای ایتالیایی شد.

جالب است بدانید که کلمه «Mascarpone» در زبان ایتالیایی، به معنی «پنیر طراوت دار» است که  می‌تواند یادآور طراوت و تازگی این پنیر و البته ماندگاری کوتاه آن باشد. همچنین، کلمه «Ponìa»، نام روستایی در شمال ایتالیا و محل تولید این پنیر است.

در حال حاضر پنیر ماسکارپونه، شهرت جهانی دارد و به‌عنوان یکی از پرمصرف‌ترین انواع پنیر در دنیا شناخته می‌شود.

انواع پنیر ماسکارپونه

لازم است بدانید که ماسکارپونه، برخلاف پنیرهایی مثل پنیر گودا یا چدار، تنوع زیادی ندارد. با این حال، افزودن اسانس‌ها و طعم‌دهنده‌های مختلف، می‌تواند تفاوت‌هایی در طعم نهایی این پنیر خامه‌ای ایجاد کند. برای مثال، افزودن سبزیجات معطر، شکلات یا عصاره توت فرنگی به این پنیر متداول است و به این ترتیب می‌توانید طعم‌های مختلف این پنیر دلپذیر را تجربه کنید.

با پنیر ماسکارپونه چی درست کنم؟

حالا طرز تهیه پنیر ماسکارپونه را یاد گرفته‌اید و می‌توانید در دسرها و غذاهای مختلفی از آن استفاده کنید. در ادامه به موارد استفاده این پنیر اشاره کرده‌ایم:

  • پنیر ماسکارپونه یکی از بهترین انتخاب‌ها برای تزئین کیک‌ها و شیرینی‌ها است. برای این منظور، کمی پودر قند در پنیر ریخته و کمی هم اسانس معطر به آن اضافه کنید. در این صورت، یک پنیر کرمی نسبتا سفت و فرم‌گرفته خواهید داشت که به‌راحتی قابل کنترل است.
  • یکی از بهترین گزینه‌ها برای تهیه چیز کیک، استفاده از پنیر ماسکارپونه است. اگر با شوری انواع پنیر خامه‌ای مشکل دارید، در پنیر ماسکارپونه از نمک استفاده نکنید و آن را به صورت ساده داخل لایه‌ها و روی بافت چیزکیک به کار ببرید.
  • ماسکارپونه را به‌عنوان پنیر صبحانه یا میان‌وعده عصرانه مصرف کنید و از طعم خالص و بی‌نظیر آن لذت ببرید.

با پنیر ماسکارپونه چی درست کنم؟

  • پنیر ماسکارپونه در تهیه انواع دسرهای ایتالیایی مثل تیرامیسو هم بسیار پرکاربرد و پرطرفدار است.
  • علاوه بر دسرها و کیک‌ها، در تهیه غذاهای کلاسیک بسیاری می‌توان از این پنیر خوشمزه استفاده کرد. برای مثال، پیشنهاد می‌کنیم کیک مرغ با پنیر ماسکارپونه، املت قارچ یا غذای ایتالیایی ریزوتو را با این پنیر خوش‌طعم و خوش‌بافت امتحان کنید.
  • در نهایت اینکه شما می‌توانید با افزودن مقداری پنیر ماسکارپونه به انواع سس‌ها، حجم بیشتر و طعم متفاوتی به آن‌ها بدهید.

فیلینگ کیک با پنیر ماسکارپونه

برای تهیه یک فیلینگ پنیری خوش‌بافت و لذیذ، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • 200 گرم پنیر ماسکارپونه را داخل ظرفی مناسب ریخته و به مدت 2 دقیقه با همزن برقی بزنید.
  • وقتی بافت پنیر یکدست شد، اطراف ظرف را با لیسک تمیز کرده و 3 قاشق غذاخوری پودر قند، روی پنیر الک کنید.
  • حالا دوباره همزن را روشن کرده و مواد را تا حدی که مخلوط و یکدست شوند، با هم ترکیب کنید.
  • در ادامه، 40 گرم خامه صبحانه به محتویات ظرف افزوده و دوباره آن‌ها را هم بزنید تا عطر و طعم مواد به خورد هم بروند.
  • مواد فیلینگ را در ظرفی تمیز و درب‌دار ریخته و به مدت 12 ساعت در یخچال قرار دهید.

به همین سادگی، فیلینگ خوش‌طعم و خوش‌بافت شما آماده است و می‌توانید برای تزئین انواع کیک و شیرینی از آن استفاده کنید.

خواص پنیر ماسکارپونه

با طرز تهیه پنیر ماسکارپونه آشنا شدید و حالا، برخی از فواید این پنیر را با هم مرور می‌کنیم:

  • اگر به‌دنبال یک رژیم غذایی پرچرب هستید یا قصد دارید از رژیم غذایی کتوژنیک پیروی کنید، پنیر ماسکارپونه را در وعده‌های غذایی خود بگنجانید.
  • پنیر ماسکارپونه می‌تواند بخشی از کلسیم مورد نیاز بدن را تأمین کند و از این لحاظ، به سلامت استخوان‌ها کمک خواهد کرد.
  • یکی از خواص پنیر ماسکارپونه ، خاصیت سیرکنندگی آن است. این پنیر در دسته لبنیات پرچرب قرار می‌گیرد و ماده اصلی آن خامه غلیظ است.
  • پنیر ماسکارپونه، فاقد کربوهیدرات است و می‌تواند انتخابی مناسب برای افرادی باشد که به هر دلیل باید مصرف کربوهیدرات خود را محدودتر کنند.
  • ویتامین‌هایی مانند ویتامین E، A، D و K از ویتامین‌های محلول در چربی هستند و محتوای بالای چربی پنیر ماسکارپونه می‌تواند قابلیت جذب این ویتامین‌های مفید در بدن را افزایش دهد. بنابراین، اگر به‌دنبال یک راه هوشمندانه و خوشمزه برای جذب بیشتر ویتامین A در بدن خود هستید، یک کیک هویج خوشمزه با روکشی از پنیر ماسکارپونه تهیه کنید.

مضرات پنیر ماسکارپونه

پنیر ماسکارپونه برای افرادی که به لاکتوز حساسیت دارند، مناسب نیست و بسته به شدت این حساسیت، باید مقدار مصرف این پنیر در چنین افرادی محدود یا به طور کامل قطع شود. بهتر است این افراد از خامه‌های غیر‌لبنی استفاده کنند.

مضرات پنیر ماسکارپونه

تهیه پنیر ماسکارپونه مرغوب از اسنپ فود

اگر زمان کافی برای تهیه پنیر ماسکارپونه خانگی را ندارید، این پنیر خامه‌ای و خوش‌طعم را به‌صورت آماده خریداری کنید. برای تهیه پنیر آماده، دو راه خرید حضوری و آنلاین پیش روی شما است و پیشنهاد ما این است که با توجه به محدودیت زمانی، خرید آنلاین و سفارش از اسنپ فود را انتخاب کنید. شما می‌توانید با مراجعه به این سایت محبوب و پرطرفدار و با رفتن به بخش فراورده‌های لبنی، بهترین و باکیفیت‌ترین پنیرهای ماسکارپونه را از فروشگاه‌های اینترنتی طرف قرارداد با این سایت خریداری کرده و از طریق پیک، درب منزل خود تحویل بگیرید. امیدواریم خرید اینترنتی خوب و رضایت‌بخشی در پیش داشته باشید.

سوالات متداول

میزان ماندگاری پنیر ماسکارپونه چقدر است؟

این پنیر خوش‌بافت تا 1 هفته در یخچال و ظرف دربسته ماندگاری دارد.

چطور پنیر ماسکارپونه فاسد شده را تشخیص دهیم؟

این پنیر، بافت سفت‌تر و رنگی متمایل به زرد دارد. همچنین، عطر نامطبوعی از آن به مشام می‌رسد و طعم آن هم به تلخی می‌زند.

فرق پنیر ماسکارپونه و پنیر خامه‌ای چیست؟

بافت پنیر ماسکارپونه نسبت به پنیر خامه‌ای آمریکایی، نرم‌تر است. به‌علاوه، پنیر ماسکارپونه چربی بیشتر و ماندگاری کمتری دارد.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 2711 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود