طرز تهیه پلو شاه عباسی ؛ پلویی قدیمی با طرفداران همیشگی

طرز تهیه پلو شاه عباسی
به این مقاله امتیاز دهید

پلوی شاه عباسی یک پلوی خوشمزه مخلوط است که می‌توانید به‌عنوان یک غذای مجلسی هم روی آن حساب کنید. در طرز تهیه پلو شاه عباسی ، باید لپه و گوشت را به صورت جداگانه بپزید. سپس این مواد را با پیاز‌داغ ، ادویه‌ها و چاشنی‌های مختلف در روغن تفت دهید. در ادامه، مخلوط گوشت را با برنج آبکش‌شده به صورت لایه‌لایه در قابلمه ریخته و دم بگذارید.

پلو شاه عباسی

تعداد نفرات 4 نفر
زمان آماده سازی با در نظر گرفتن زمان خیساندن لپه‌ها، کمی بیشتر از 6 ساعت
زمان پخت غذا حدود 4 ساعت
میزان سختی متوسط

طرز تهیه پلو شاه عباسی

پلوی شاه عباسی یکی از غذاهای قدیم ایرانی است که به آن قیمه لاپلو هم می‌گویند و باید آن را در دسته پلوهای مخلوط جای داد. طعم این پلو، یادآور همان برنج و خورشت قیمه نام‌آشنای خودمان است که این بار در قالب این غذای مخلوط به شکل متفاوتی سرو می‌شود و در صورت تمایل، می‌توانید با وجود ادویه‌های مفصل‌تری مثل تخم گشنیز و پودر کاری، طعم قوی‌تری به آن بدهید. در ادامه، مواد لازم و مراحل طرز تهیه پلو شاه عباسی را با هم می‌بینیم:

عکس پلو شاه عباسی

مواد لازم برای تهیه پلو شاه عباسی

مواد مورد نیاز برای تهیه این غذای خوشمزه و خوش‌خوراک، به شرح جدول زیر است:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
برنج 3 پیمانه
پیاز متوسط 2 عدد
لپه 1 پیمانه
گوشت گوسفندی 400 گرم
زعفران دم‌کرده 3 قاشق غذاخوری
رب گوجه‌فرنگی 2 قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم
روغن به مقدار لازم

دستور پخت پلو شاه عباسی

برای درست کردن پلوی شاه عباسی، مطابق مراحل زیر پیش بروید:

  • مرحله اول: از 6 ساعت قبل لپه‌ها را بخیسانید و در طول این مدت چند بار آب آن‌ها را عوض کنید تا نفخ لپه‌ها گرفته شود. پس از گذشت این مدت، لپه‌ها را داخل صافی ریخته و روی آن‌ها آب بگیرید.
  • مرحله دوم: حالا قابلمه مناسبی را روی حرارت کم قرار داده و داخل آن مقداری روغن بریزید. در ادامه، لپه‌ها را به قابلمه بیفزایید و مقداری تفت دهید. سپس زردچوبه را هم اضافه کنید.
  • مرحله سوم: وقتی عطر ادویه بلند شد، مقداری آب جوش داخل قابلمه بریزید و درب آن را بگذارید تا لپه‌ها بپزند. برای پخت لپه‌ها، حدود 2 ساعت زمان لازم است. در این فاصله، بقیه مواد را آماده کنید.
  • مرحله چهارم: گوشت گوسفندی را روی تخته آشپزخانه به صورت مکعبی برش بزنید و کنار بگذارید. یکی از پیازها را هم پس از شستن و پوست گرفتن، به صورت نگینی ریز خرد کنید.
  • مرحله پنجم: حالا قابلمه‌ای دیگر را روی حرارت ملایم قرار داده و داخل آن مقداری روغن بریزید تا داغ شود.
  • مرحله ششم: در ادامه طرز تهیه پلو شاه عباسی ، پیاز خرد‌شده را داخل روغن تفت دهید تا سبک و طلایی شود و پس از آن، گوشت را اضافه کنید.
  • مرحله هفتم: وقتی رنگ گوشت تغییر کرد، مقداری زردچوبه اضافه کنید و همه مواد را با هم تفت دهید.
  • مرحله هشتم: حالا مقداری آب جوش روی مواد داخل قابلمه ریخته و درب آن را بگذارید تا گوشت به مدت 2 تا 3 ساعت بپزد. در انتهای پخت، نمک گوشت را هم اندازه کنید.
  • مرحله نهم: لپه را امتحان کنید و اگر مغزپخت شده بود، مقداری نمک به آن افزوده و قابلمه را از روی حرارت بردارید.
  • مرحله دهم: پیاز دوم را هم به صورت نگینی ریز خرد کنید. سپس، تابه‌ای مناسب را روی حرارت قرار داده و پیاز خرد‌شده را داخل آن با مقداری روغن تفت دهید تا سبک شود.
  • مرحله یازدهم: در ادامه رب گوجه‌فرنگی را هم در تابه بریزید و 1 دقیقه با پیاز تفت دهید. سپس، لپه و گوشت پخته‌شده را اضافه کرده و مقداری فلفل روی مواد بپاشید.
  • مرحله دوازدهم: در نهایت، زعفران دم‌کرده را به محتویات تابه اضافه کرده و همه مواد را مخلوط کنید تا طعم‌ها به خورد هم بروند. پس از چند دقیقه، زیر تابه را خاموش کرده و آن را کنار بگذارید.
  • مرحله سیزدهم: حالا در قابلمه‌ای مناسب مقداری آب و نمک ریخته و آن را روی حرارت زیاد قرار دهید تا آب به جوش آید.
  • مرحله چهاردهم: آب برنجی را که از یک ساعت قبل خیسانده‌اید، بیرون ریخته و آن را داخل قابلمه بریزید. حدود 6 تا 7 دقیقه بعد، برنج را امتحان کنید. اگر مغز آن سفت و اطراف دانه‌ها نرم بود، برنج را آبکش کنید.
  • مرحله پانزدهم: قابلمه را روی حرارت گذاشته و داخل آن مقدار کمی روغن بریزید. سپس به سلیقه خود، کف قابلمه ته‌دیگ سیب‌زمینی یا نان بگذارید.
  • مرحله شانزدهم: حالا قابلمه را به صورت لایه‌لایه با برنج و مخلوط گوشت پر کرده و درب آن را بگذارید.
  • مرحله هفدهم: در 5 دقیقه اول، حرارت زیر قابلمه باید زیاد باشد تا برنج بخار کند. سپس حرارت را کم کنید و اجازه دهید برنج به آرامی با حرارت ملایم دم بکشد.

خب، پلوی شاه عباسی معطر و خوشمزه شما آماده است. مقداری کره یا روغن روی آن ریخته و وقتی برنج را داخل دیس کشیدید، روی آن مقداری هم زعفران دم‌کرده بریزید.

فوت و فن‌ها و نکات مهم در تهیه پلو شاه عباسی

در طرز تهیه پلو شاه عباسی ، نکات زیر را به خاطر بسپارید:

فوت و فن‌ها و نکات مهم در تهیه پلو شاه عباسی
  • توجه داشته باشید که مرحله تفت دادن لپه بسیار مهم است و این کار مانع از وا رفتن و له شدن لپه‌ها موقع پخت می‌شود.
  • شما می‌توانید علاوه بر چاشنی‌هایی مثل رب و زعفران، از چوب دارچین، پودر گل محمدی، پودر لیمو عمانی و عرق هل هم استفاده کنید که البته همه این انتخاب‌ها سلیقه‌ای است.

اصول نگهداری از پلو شاه عباسی

پلوی شاه عباسی یک پلوی مخلوط با گوشت است، بنابراین ماندگاری زیادی ندارد و اساسا بهتر است غذاهای حاوی گوشت پخته را حداکثر ظرف 3 روز آینده مصرف کنید.

روش جلوگیری از خراب شدن پلو شاه عباسی

غذا را در معرض گرما یا رطوبت قرار ندهید، زیرا گوشت استعداد بالایی برای فساد و خرابی در چنین شرایطی دارد. باقیمانده غذا را در ظرفی درب‌دار بریزید و آن را در یخچال بگذارید.

بهترین جایگزین ها در طرز تهیه پلو شاه عباسی

رسپی اصلی پلو شاه عباسی با گوشت گوسفندی است، اما اگر به گوشت قرمز دسترسی ندارید یا باید مصرف این گوشت را به دلایل پزشکی محدود کنید، گوشت مرغ یا بوقلمون هم جایگزین‌های مناسبی هستند.

پلو شاه عباسی

طعم پلوی شاه عباسی را حتما امتحان کنید…

در بالا نحوه درست کردن پلوی شاه عباسی را توضیح داده و گوشت‌های جایگزین برای تهیه این غذا را گفتیم. البته همان‌طور که دیدید، تهیه غذاهایی مثل پلوی شاه عباسی کمی زمان‌بر است و خیلی وقت‌ها پیش می‌آید که فرصت کافی برای آشپزی وجود ندارد. در چنین مواقعی روی همراهی اسنپ فود حساب کنید و با سفارش آنلاین غذا از این سایت، انواع غذاهای دلخوه خود را به صورت اینترنتی سفارش دهید. این کار باعث می‌شود که صرفه‌جویی قابل توجهی در وقت و انرژی خود داشته باشید و فرصت چشیدن غذاهای مفصل و خوشمزه را هم به شیوه‌ای ساده برای خود و عزیزانتان فراهم کنید.

سوالات متداول

برای تهیه پلو شاه عباسی از چه چاشنی‌هایی می‌توان استفاده کرد؟

در طرز تهیه پلو شاه عباسی ، پودر لیموعمانی، پودر گل محمدی، رب گوجه‌فرنگی، زعفران دم‌کرده، چوب دارچین و عرق هل از چاشنی‌های مرسوم هستند.

جایگزین گوشت برای تهیه پلو شاه عباسی چیست؟

شما می‌توانید برای تهیه این غذای خوشمزه، به‌جای گوشت قرمز از گوشت مرغ یا بوقلمون استفاده کنید.

نظرات کاربران