آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • صبحانه سالم برای مدرسه
    لیست صبحانه سالم برای دانش آموزان شهریور 26, 1403
  • غذا با گوشت چرخ کرده
    لیست انواع غذاها با گوشت چرخ کرده شهریور 26, 1403
  • طرز تهیه گراتن بادمجان
    طرز تهیه گراتن بادمجان شهریور 25, 1403
صفحه پیدا نشد!
برگ بیدی
انواع گل و گیاه
5/5 - (1 امتیاز)
بدون نظر

معرفی گل برگ بیدی و زیبایی بیشتر منزل شما

مینا اسماعیل بیگی 28 اردیبهشت 1403 9 دقیقه

در دسته گیاهان آپارتمانی، برگ بیدی یکی از جذاب‌ترین‌ها است. گیاه برگ بیدی انواع مختلفی دارد که در هر نوع آن شکل و رنگ برگ‌ها متفاوت بوده و کلید شناسایی گیاه محسوب می‌شود. گل برگ بیدی را می‌توان به آسانی تکثیر کرد و به دلیل سرعت رشد خوب، از محبوب‌ترین گیاهان آپارتمانی است. برگ بیدی همچون بسیاری از دیگر گیاهان می‌تواند به تصفیه هوای منزل کمک کرده و اکسیژن بیشتری را در دسترس شما قرار دهد. سوالات مختلفی درباره نگهداری از برگ بیدی، تکثیر و انواع گیاه برگ بیدی مطرح می‌شود که قصد داریم تا در این مطلب از مجله اسنپ فود، به این سوالات پاسخ دهیم.

معرفی گل برگ بیدی

برگ بیدی انواع مختلفی دارد و یکی از معروف‌ترین آن‌ها Tradescantia zebrina است که به دلیل همین گونه معروف، برگ بیدی را با نام زبرینا نیز می‌شناسند. گونه‌های مختلفی از برگ بیدی در محیط طبیعی رشد می‌کنند، اما امکان نگهداری از آن‌ها در منزل نیز وجود دارد. برگ بیدی بومی مناطق استوایی همچون کارائیب، مکزیک و آمریکای جنوبی است و اغلب گونه‌های آن بسیار زیبا و جذاب هستند. فراهم کردن شرایط موردنیاز برای رشد گیاه برگ بیدی موجب می‌شود تا سرعت رشد آن افزایش یابد. در میان گیاهان آپارتمانی گل قاشقی هم مانند گل برگ بیدی از محبوب ترین گیاهان است که پیشنهاد می‌کنیم با این گیاه زیبا هم آشنا شوید.

معرفی گل برگ بیدی

خصوصیات گیاه برگ بیدی

برگ بیدی یک گیاه چند ساله است که در اغلب گونه‌ها، شکل برگ‌ها تخم مرغی بوده و بدون دم‌برگ به ساقه متصل شده‌اند. طیف رنگی برگ‌ها متنوع بوده و به رنگ سبز، ارغوانی، بنفش و کرمی دیده می‌شود. این رنگ‌ها، طرح برگ را به وجود آورده‌اند و اغلب، حالت براق دارند. بسیاری از انواع برگ بیدی، گل می‌دهند که رنگ این گل‌ها ممکن است سفید، بنفش یا صورتی باشد. گل‌ها سه گلبرگ دارند و زیبایی برگ بیدی را چند برابر می‌کنند.

  • نام انگلیسی: Inchplant، Wandering jew، Spiderwort و Dayflower
  • نام علمی: Tradescantia
  • خانواده: Commelinaceae
  • دوره زندگی: چند ساله

انواع برگ بیدی

برگ بیدی بیش از ۷۰ گونه مختلف دارد و بدون شک تمامی آن‌ها را نمی‌توان در این مقاله معرفی کرد. با این وجود، در ادامه این بخش به معرفی چند گونه معروف برگ بیدی پرداخته‌ایم که می‌توان آن‌ها را به عنوان گیاه آپارتمانی در منزل نگهداری کرد.

۱. برگ بیدی بنفش (Tradescantia Pallida)

یکی از زیباترین انواع گیاه برگ بیدی است که برگ‌های ارغوانی رنگ و زیبایی دارد. این گیاه را با نام‌های دیگری همچون قلب ارغوانی (Purple heart)، گل لش و برگ بیدی عنابی هم می‌شناسند. برگ بیدی بنفش، برای رشد به نور کافی خورشید نیاز دارد و کمبود نور موجب رنگ‌پریدگی برگ‌ها می‌شود. این گیاه در فصل رویشی گل‌های کوچک و ظریفی می‌دهد که البته نگهداری از برگ بیدی بنفش در آپارتمان، به خاطر ظاهر برگ‌های این گیاه است و گل‌ها اهمیتی ندارند.

برگ بیدی بنفش (Tradescantia Pallida)

۲. آلبی فلورا (Tradescantia Albiflora)

برگ‌های این نوع گیاه برگ بیدی، بیضی شکل بوده و از ترکیب رنگ‌های سبز، سفید و طلایی به وجود آمده‌اند. این سه رنگ به صورت رگه‌های ضخیم و راه راه در سطح برگ دیده می‌شوند. البته جالب است بدانید که برگ‌های آلبی فلورا، در نور خورشید رنگ ارغوانی دارند. برگ بیدی آلبی فلورا با نام Wandering Jew نیز معروف بوده و طرفداران زیادی دارد.

آلبی فلورا (Tradescantia Albiflora)

۳.برگ بیدی اسپاتکا (Tradescantia Spathacea)

این گیاه بومی کشور مکزیک است و ظاهر جذاب و زیبایی دارد. برگ‌های برگ بیدی اسپاتکا نیمه گوشتی و پهن است که سطح رویی برگ از ترکیب نوارهای ارغوانی، سبز و سفید به وجود آمده، اما بخش زیرین برگ‌ها، بنفش رنگ دیده می‌شود. این گیاه با نام موسی در گهواره (Moses in the cradle) نیز مشهور است و علت این نام‌گذاری، گل‌های کوچک و سفید رنگی بوده که مانند یک گهواره یا قایق در میان برگ‌ها جای گرفته‌اند.

برگ بیدی اسپاتکا (Tradescantia Spathacea)

۴. فلومی ننسیس (Fluminensis Tricolor)

گل فلومی ننسیس شاخه‌های بلند و باریکی دارد که برگ‌های بیضی شکل گیاه روی آن قرار گرفته‌اند. این گل را با نام Albovittata نیز می‌شناسند و از زیباترین انواع برگ بیدی است. برگ‌های این گیاه از ترکیب رنگ‌های سبز، کرمی و ارغوانی به وجود آمده و این ترکیب رنگی در هر برگ متفاوت خواهد بود که همین تفاوت رنگ را می‌توان عامل جذابیت فلومی ننسیس دانست.

فلومی ننسیس (Fluminensis Tricolor)

۵. برگ بیدی کالیسیا (Tradescantia Callisia)

از دیگر انواع برگ بیدی می‌توان به کالیسیا اشاره کرد که با برگ‌های کوچک خود شناخته می‌شود. برگ‌ها رنگ سبز و ارغوانی دارند و در برخی از آن‌ها رگه‌های مختلف، برگ را تزیین می‌کنند. تراکم این برگ‌ها در گیاه برگ بیدی کالیسیا و ترکیب رنگ‌ها موجب می‌شود تا با یکی از متفاوت‌ترین و زیباترین نمونه‌های این گیاه روبه‌رو باشیم. این نوع برگ بیدی در فصل رویشی خود، گل‌هایی به رنگ سفید می‌دهد.

برگ بیدی کالیسیا (Tradescantia Callisia)

۶. برگ بیدی ولوتینا (Tradescantia velutina)

برگ بیدی ولوتینا یکی از گیاهان جذاب در این خانواده است که برگ‌های سبز رنگی دارد. حالت برگ‌ها تخم مرغی و مخملی است و با اندازه‌های مختلف روی شاخه گیاه قرار گرفته‌اند. این نوع برگ بیدی گل‌های صورتی رنگی می‌دهد که هر گل دارای سه گلبرگ قلبی شکل است. این گل را می‌توان در گلدان یا در باغچه کاشت و نگهداری کرد.

برگ بیدی ولوتینا (Tradescantia velutina)

۷. برگ بیدی ویرجینیانا (Tradescantia virginiana)

در برگ بیدی ویرجینیانا، برگ‌ها طول زیادی داشته و کشیده و باریک هستند. این برگ‌ها سبز رنگ و کمی مایل به ارغوانی بوده و ظاهری متفاوت از دیگر انواع برگ بیدی دارند. این گیاه گل‌های زیبایی می‌دهد که به رنگ‌های سفید، ارغوانی، آبی، قرمز و زرد دیده می‌شوند. گل‌های برگ بیدی ویرجینیانا عمدتا سه گلبرگ داشته و حالت فصلی دارند.

برگ بیدی ویرجینیانا (Tradescantia virginiana)

۸. زبرینا پندولا (Tradescantia Zebrina)

از جمله انواع برگ بیدی می‌توان به زبرینا پندولا نیز اشاره کرد که برگ‌های بیضی شکل، چرمی و نوک تیز دارد. برگ‌های این گیاه از ترکیب سه رنگ بنفش، نقره‌ای و سبز به وجود آمده‌اند. در هنگام نگهداری از برگ بیدی زبرینا پندولا دقت داشته باشید که کمبود نور خورشید موجب می‌شود تا ترکیب رنگ برگ‌ها از بین رفته و تنها به رنگ سبز درآیند.

زبرینا پندولا (Tradescantia Zebrina)

تکثیر گل برگ بیدی

حال این سوال پیش می‌آید که گیاه برگ بیدی را چگونه تکثیر کنیم؟ گل برگ بیدی را معمولا با روش قلمه زدن تکثیر می‌کنند که می‌توان از روش قلمه زدن در آب یا قلمه زدن برگ بیدی در خاک استفاده کرد.

۱. قلمه زدن برگ بیدی در آب

مطابق مراحل زیر می‌توان گل برگ بیدی را قلمه زد و گیاهی جدید از آن به وجود آورد:

  • ساقه مناسب و سالمی از گیاه را انتخاب کنید. دقت داشته باشید که برای تهیه قلمه، ساقه برگ بیدی باید دارای برگ و گره (محل اتصال برگ به ساقه) باشد.
  • ساقه را از زیر گره، با یک چاقو یا قیچی تمیز و استریل برش بزنید که طول قلمه باید ۸ تا ۱۰ سانتی‌متر باشد.
  • قلمه را داخل آب قرار دهید و دقت کنید که برگ‌ها نباید درون آب فرو بروند. همچنین قلمه نباید در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرد.
  • آب ظرف را هر از چند گاهی عوض کنید تا گیاه برگ بیدی ریشه بدهد.
  • حالا قلمه‌ها را داخل خاک بکارید و شرایط مناسب برای رشد گیاه را فراهم کنید.

۲. قلمه زدن برگ بیدی در خاک

مراحل ابتدایی شامل برش قلمه‌ها، مشابه روش قبل است و تنها تفاوت، در شیوه کاشت قلمه‌ها خواهد بود:

قلمه زدن برگ بیدی در خاک

  • شاخه‌ای مناسب از برگ بیدی را انتخاب کرده و با یک چاقو یا قیچی استریل، ۸ تا ۱۰ سانتی‌متر از آن را برش بزنید.
  • انتهای قلمه از محل برش را به هورمون ریشه‌زایی آغشته کنید تا بهتر ریشه بدهد.
  • قلمه‌ها را داخل خاک مرطوب بکارید و آن را در جایی به دور از تابش مستقیم نور خورشید قرار دهید.
  • یک پلاستیک روی قلمه‌ها بکشید و سوراخ‌های متعدد در سطح پلاستیک به وجود آورید.
  • با فراهم شدن شرایط مساعد، قلمه‌ها ریشه می‌دهند و پس از آن رشد گیاه جدید آغاز می‌شود.

زمان کاشت برگ بیدی

اکنون این سوال پیش می‌آید که چه زمانی می‌توان برای قلمه زدن برگ بیدی اقدام کرد؟ اگر در فکر تکثیر گیاه برگ بیدی در منزل خود هستید، باید از اواسط بهار تا اواخر تابستان برای قلمه زدن گیاه اقدام کنید. سپس قلمه‌ها را در گلدان بکارید و با فراهم کردن شرایط مساعد رشد، در انتظار بزرگ شدن گیاه جدید خود بمانید.

علت گل ندادن برگ بیدی

همان‌طور که گفتیم برخی از انواع گیاه برگ بیدی گل می‌دهند. اگر گیاه شما نیز از گونه‌هایی است که در آپارتمان نیز گل می‌دهد، باید بدانید که چه مشکلاتی از گل‌دهی این گیاه جلوگیری می‌کند. اگر شرایط و نیازهای رویشی گیاه همچون آبیاری، نور و دما فراهم نشود، رشد گیاه کند شده و دیگر گل نمی‌دهد.

شرایط نگهداری برگ بیدی

برای نگهداری از برگ بیدی در منزل، باید شرایط مساعد رشد گیاه را فراهم کنید. در ادامه این بخش نیازهای برگ بیدی همچون آب، خاک، نور و… را به طور کامل بررسی می‌کنیم.

شرایط نگهداری برگ بیدی

آبیاری گل برگ بیدی

برگ بیدی برای رشد خوب، به خاک مرطوب نیاز دارد و باید آن را به طور منظم آبیاری کنید. در تابستان‌ها، هفته‌ای یک بار به گیاه برگ بیدی آب بدهید و البته این فاصله زمانی در زمستان‌ها افزایش می‌یابد. در نظر داشته باشید که گل برگ بیدی زمانی به آبیاری مجدد نیاز دارد که ۲ تا ۳ سانتی‌متر از سطح خاک، خشک شده باشد. فراموش نکنید که آبیاری بیش از حد برگ بیدی، موجب پوسیدگی ریشه‌ها شده و رفته رفته زمینه مرگ گیاه را فراهم می‌کند.

خاک مناسب برای گیاه برگ بیدی

خاکی که گیاه برگ بیدی را در آن می‌کارید، باید زهکش خوبی داشته باشد. خاک با بافت سنگین موجب انباشت آب در اطراف ریشه‌ها می‌شود که در نهایت پوسیدگی ریشه و مرگ گیاه را به دنبال خواهد داشت. برگ بیدی در خاک مخصوص گلدان به خوبی رشد می‌کند، اما برای افزایش زهکش، می‌توانید مقداری شن نیز به خاک بیفزایید.

گیاه برگ بیدی به کوددهی زیاد هم نیاز ندارد، به ویژه زمانی که از خاک مخصوص گلدان استفاده می‌کنید. با این وجود، برای تقویت گیاه می‌توانید هر دو ماه یک بار (نه بیشتر!) مقداری کود محلول در آب را به خاک مرطوب گلدان اضافه کنید.

نور مناسب گل برگ بیدی

گل برگ بیدی برای رشد به نور متوسط تا زیاد خورشید، آن هم به صورت تابش غیر مستقیم نیاز دارد. جذب روزانه ۷ تا ۸ ساعت نور غیرمستقیم خورشید را می‌توان بهترین شرایط برای رشد برگ بیدی دانست. کمبود نور موجب می‌شود تا ترکیب رنگی برگ‌ها و طرح آن‌ها کم‌رنگ شده و از بین برود. البته تابش مستقیم نور خورشید نیز سوختن برگ‌ها و آسیب به گیاه را به دنبال دارد.

دمای مناسب برای گیاه برگ بیدی

دمای بین ۱۸ تا ۲۳ درجه سانتی‌گراد را می‌توان مناسب‌ترین دما برای رشد برگ بیدی معرفی کرد. البته این گیاه در دماهای بالاتر تا ۲۷ درجه سانتی‌گراد نیز رشد می‌کند. برای نگهداری از انواع برگ بیدی به خاطر بسپارید که این گیاهان در دمای کمتر از ۱۰ درجه سانتی‌گراد آسیب دیده و برگ‌ها رنگ خود را از دست می‌دهند.

تعویض گلدان برگ بیدی

برگ بیدی از جمله گیاهان آپارتمانی است که به تعویض گلدان در فواصل زمانی کوتاه، نیازی ندارد. البته دقت داشته باشید که کف گلدان باید سوراخ باشد تا آب اضافی خارج شده و در اطراف ریشه نماند. معمولا هر ۳ تا ۴ سال یک بار باید گلدان برگ بیدی را تعویض کرده و از یک گلدان بزرگتر استفاده کنید. زمان مناسب تعویض گلدان برگ بیدی نیز فصل بهار و تابستان است.

تعویض گلدان برگ بیدی

آیا گل برگ بیدی سمی است؟

برای نگهداری از گیاه برگ بیدی در منزل، این سوال مطرح می‌شود که گیاه برگ بیدی سمی است یا خیر؟ بسیاری از انواع برگ بیدی همچون فلومی ننسیس برای انسان‌ها یا حیوانات خانگی مسموم‌کننده هستند. در صورت بلعیدن این گیاه، فرد یا حیوان خانگی عوارضی همچون حالت تهوع، اسهال و مشکلات گوارشی را تجربه می‌کند. پس گیاه برگ بیدی را در جایی دور از دسترس کودکان یا حیوانات خانگی نگهداری کنید.

زیبایی خانه و تصفیه هوای محیط با گیاه برگ بیدی

در این مطلب از مجله اسنپ فود به معرفی گیاه برگ بیدی پرداختیم و شما را با نیازها و روش تکثیر برگ بیدی آشنا کردیم. نگهداری از این گیاه، علاوه بر اینکه منزل شما را زیباتر می‌کند، در تصفیه هوای داخلی منزل نیز تاثیرگذار است. شما می‌توانید یکی از انواع گل برگ بیدی را انتخاب کرده و آن را برای نگهداری در منزل خریداری کنید.

اگر در فکر خرید برگ بیدی هستید، می‌توانید به جای مراجعه حضوری به گل فروشی‌های نزدیک به محل زندگی خود، راه آسان‌تر را انتخاب کنید که سرویس سفارش آنلاین گل و گیاه اسنپ فود است. برای این کار می‌توانید به سایت یا اپلیکیشن اسنپ فود مراجعه کرده و برگ بیدی یا دیگر گیاهان مورد نظر خود را تنها با چند کلیک ساده سفارش دهید و در محل آدرس خود تحویل بگیرید.

آیا شما تجربه نگهداری از انواع برگ بیدی در منزل را دارید؟ چه نکات دیگری را برای نگهداری از این گیاه باید رعایت کرد؟ لطفا تجربیات و نظرات خود درباره انواع برگ بیدی و نیازهای رشد این گیاه را با ما و دیگر کاربران اسنپ فود به اشتراک بگذارید تا از تجربیات شما نیز استفاده کنیم.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 2716 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود