آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • صبحانه سالم برای مدرسه
    لیست صبحانه سالم برای دانش آموزان شهریور 26, 1403
  • غذا با گوشت چرخ کرده
    لیست انواع غذاها با گوشت چرخ کرده شهریور 26, 1403
  • طرز تهیه گراتن بادمجان
    طرز تهیه گراتن بادمجان شهریور 25, 1403
صفحه پیدا نشد!
لیستی از غذاهای معروف استان کرمان
آموزش آشپزی
1/5 - (1 امتیاز)
بدون نظر

طرز تهیه انواع غذاهای کرمانی خوشمزه و مجلسی

مینا اسماعیل بیگی 09 مرداد 1401 7 دقیقه
۴ نفر
مناسب برای
غذای اصلی
نوع
متوسط
سطح
30 دقیقه
زمان آماده سازی
30 دقیقه
پخت

استان کرمان با شرایط خاص اقلیمی و پوشش‌های گیاهی متنوع خود، خاستگاه شکل‌گیری غذاهای محلی بسیاری است که احتمالا طعم و عطر و بوی بی‌نظیر آن‌ها تا مدت‌ها در خاطر شما می‌ماند. برای مثال، کمتر کسی است که بتواند از یک بزقورمه کرمانی خوشمزه یا آش گندم شیر این استان صرف‌نظر کند.  در این مطلب از اسنپ فود، راهنمای جامعی از طرز تهیه انواع غذاهای کرمانی را برای شما گرد آورده‌ایم و امیدواریم با خواندن و تهیه آن‌ها بتوانید مزه‌های جدید و متفاوتی را به سفره‌های غذایی خود اضافه کنید. با ما همراه باشید.

طرز تهیه انواع غذاهای کرمانی

آش روزه کرمان

لیست غذاهای کرمانی بسیار طویل است، اما سعی ما بر این است که در این مطلب، گلچینی از بهترین و خوشمزه‌ترین غذاهای کرمانی و طرز تهیه آن‌ها را به شما معرفی کنیم. پس این شما و این 10 غذای پرطرفدار و سنتی کرمان:

بزقورمه کرمانی به صورت خورشت و آبگوشت

در گذشته این غذای اصیل کرمانی با گوشت پرچرب بزغاله تهیه می‌شد، به همین دلیل به آن بزقورمه یا قورمه بز گفته می‌شود. احتمالا با دیدن این غذا به یاد حلیم بادمجان بیفتید، اما باید بدانید که طعم این دو غذا بسیار متفاوت است.

مواد اصلی آن گوشت سردست و ماهیچه بزغاله یا گوسفند، نخود نیم‌کوب، پیاز، سیر و کشک است. بعضی افراد در تهیه این غذای محلی رفسنجان و سایر شهرهای کرمان، از سیب‌زمینی هم استفاده می‌کنند. به علاوه، مقداری سیر داغ، پیاز داغ و نعنا داغ هم برای به تعادل رساندن طبع این غذا و تزئین آن لازم است. آبگوشت بزقورمه را با نان محلی و خورشت آن را با برنج سرو می‌کنند و توجه داشته باشید که روغن این غذای خوشمزه از چربی گوشت تامین می‌شود.

کشک کدو

طرز تهیه انواع غذاهای کرمانیاگر از طرفدارن کشک بادمجان هستید، احتمالا طعم کشک کدو هم برای شما دلچسب خواهد بود. طرز تهیه این غذای سنتی بسیار آسان است و کافیست مقداری کدو را سرخ یا بخار پز کنید و آن را با مقداری آب و پودر مغز گردوی تفت داده شده، پیاز داغ، سیر داغ و نعنا داغ مخلوط کرده و بپزید. سپس مخلوط کدو را به صورت پوره درآورده و برای چند دقیقه دیگر با کشک بپزید تا جا بیفتد.

آبگوشت متنجه

جای این آبگوشت نباید در مقاله طرز تهیه انواع غذاهای کرمانی خالی بماند. آبگوشت متنجه یا آبگوشت امام حسینی، برخلاف آبگوشت‌های معمول، سبز رنگ است و در طبخ آن از گوشت گوسفندی، دنبه، نخود و لوبیا چیتی، سیب‌زمینی، پیاز، لیمو عمانی، برگه میوه‌های خشک مانند هلو و زردآلو و همچنین سبزیجات معطر، گردو، زیره و گاهی هم خرما استفاده می‌شود.

این آبگوشت خوشمزه، بسیار نافع است و بهتر است در دیگ‌های مسی تهیه شود.

کشک مغز

گاهی در طرز تهیه انواع غذاهای کرمانی به غذاهای برمی‌خوریم که مواد آن در دسترس همه قرار دارد، اما شاید تا به حال، به چنین ترکیبی فکر نکرده باشید. کشک مغز یکی از همان غذاهای متفاوت و جذاب است که از سنتی‌ترین غذاهای محلی رفسنجان محسوب می‌شود. کافیست مقداری مغز پسته و پیاز را با هم چرخ کنید و در مقداری روغن کرمانشاهی و زردچوبه تفت دهید. سپس کشک محلی را به بقیه مواد اضافه کنید و از طعم فوق‌العاده این غذای مقوی کرمانی لذت ببرید.

خریش پلو و آش خریش

جیرفت یکی از شهرستان‌های همیشه سبز استان کرمان است و اگر به دنبال غذاهای محلی جیرفت هستید، باید بدانید که به خاطر شرایط طبیعی و اقلیمی این منطقه، با تنوع بی‌نظیری روبرو خواهید شد. برای مثال در فصل بهار، در کوهستان‌های این منطقه، نوعی گیاه خودرو به نام خریش می‌روید که با نام‌های سریش یا چریش هم شناخته می‌شود.

برای تهیه خریش پلو، پس از شستن این سبزی، آن را خرد کرده و می‌پزند و به صورت دمپخت با برنج دم می‌کنند. آش خریش یا خریشک هم از ترکیب این سبزی با آب و آرد تهیه می‌شود که البته در بعضی مناطق دیگر کرمان به آن، حبوبات هم اضافه می‌کنند.

خورش آلوچه

خورش به آلو کرمانیخورش آلوچه یکی از غذاهای محلی زرند کرمان است که البته در سایر شهرستان‌های این استان هم طرفداران خاص خود را دارد. این خورشت ترش و ملس بهاری، از گوشت گوسفند، لوبیا چیتی، آلوچه یا گوجه سبز، پیاز، رب، سبزیجات خشک و ادویه‌جات و آبلیمو تهیه می‌شود و خواص درمانی زیادی مانند؛ جلوگیری از پوکی استخوان و رفع یبوست دارد.

زیره پلو

استفاده از انواع ادویه‌جات خوش‌عطر و بو، جزء جدایی‌ناپذیر طرز تهیه انواع غذاهای کرمانی است، اما در این بین، احتمالا تجربه طعم زیره پلو برای شما، تجربه‌ای فراموش‌نشدنی و ماندگار خواهد بود.

طرز تهیه این غذای اصیل کرمانی بسیار ساده است و کافیست موقع آبکش کردن برنج، مخلوطی از زیره سیاه و سبز را لا‌به‌لای برنج بریزید و آن را مطابق معمول، دم کنید. اگر نمی‌خواهید دانه‌های زیره را زیر دندانتان حس کنید می‌توانید از پودر زیر استفاده کنید.

جالب است بدانید که در سبک مازندرانی این غذا، علاوه بر زیره، از دارچین، شنبلیله و کشمش هم استفاده می‌کنند. زیره پلو را هم به صورت یک غذای ساده و هم همراه انواع گوشت‌های قرمز و سفید می‌توان سرو کرد.

آش گندم شیر

آش گندم شیر یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای کرمانی است که به عنوان یکی از غذاهای محلی راور کرمان و دیگر شهرستان‌های این استان مانند رفسنجان، زرند و جیرفت شناخته می‌شود. تهیه آن زمان بر است و ماده اصلی آن که گندم شیر است باید به صورت جداگانه تهیه شود.

گوشت با استخوان، نخود، گندم شیر، پیاز و رشته آش، مواد اصلی این آش خوشمزه هستند و برای تزئین آن هم نیاز به کشک، مقداری سیر و نعنا داغ خواهید داشت. از آنجا که این آش بسیار مقوی و لذیذ است، یک غذای مناسب برای ایام ماه مبارک رمضان محسوب می‌شود.

گیپای کرمانی

طرز تهیه گیپای کرمانیدر طرز تهیه انواع غذاهای کرمانی، گیپا یکی از غذاهای مجلسی با ظاهری بسیار اشتهابرانگیز است. برای تهیه این غذای سنتی که به دلمه سیرابی هم معروف است، به یک شکمبه کامل گوسفند نیاز دارید که باید آن را به قطعات کوچک‌تر مربعی برش بزنید و مانند تهیه دلمه برگ مو، داخل آن‌ها را با ترکیب برنج و لپه و گوشت چرخ کرده و پیاز داغ عسلی پر کنید و اجازه دهید با مقداری آب و حرارت ملایم، برای چند ساعت بپزد و جا بیفتد.

چنگ‌ مال خرما

چنگ مال خرما یک پیش‌غذای بسیار مقوی و خوشمزه است که می‌توان از آن به عنوان یک میان‌وعده مفید برای بچه‌ها هم استفاده کرد. ترکیب این پیش غذا شامل خرما، نان تافتون ریز شده، مقداری روغن حیوانی و مغز گردوی آسیاب شده است. از این مواد گلوله‌هایی کوچک درست کرده و داخل آن‌ها را مغز گردو بگذارید. در بعضی دستورها هم از چاشنی‌های دیگر مانند انواع زیره، دارچین و تخم گشنیز و کنجد هم استفاده می‌شود. می‌توان از پودر نارگیل یا پسته به عنوان رومال این توپک‌های کوچک مقوی استفاده کرد.

خورش به آلو کرمانی

در طرز تهیه انواع غذاهای کرمانی به خورش به آلو می‌رسیم. خورشتی فصلی و بسیار لذیذ با طعم ملس و ظاهری اشتهابرانگیز که پیشنهاد می‌کنیم حتما آن را امتحان کنید.

خورش به آلو کرمانی معمولا با گوشت گوسفند یا گوساله تهیه می‌شود، اما می‌توان در طرز تهیه آن، از گوشت سفید هم استفاده کرد. شکل وگان این غذای لذیذ هم بدون گوشت تهیه می‌شود. مواد لازم دیگر عبارتند از: آلو بخارا، به، شکر، آبلیموی تازه، زعفران، پیاز داغ، روغن و ادویه‌جات لازم مانند نمک، فلفل و زردچوبه، به علاوه، در صورت تمایل می‌توانید مقداری رب گوجه‌فرنگی هم به این غذای محلی کرمانی اضافه کنید.

این خورشت پاییزی خوشمزه، انتخابی مناسب برای کسانی است که به یبوست و یا تنبلی روده دچار هستند.

آبگوشت کشک و بادمجان

طرز تهیه آبگوشت کشک و بادمجانیکی از غذاهای کرمان که محبوبیت بسیار و طرفداران زیادی دارد، آبگوشت کشک و بادمجان است که البته با کمی تغییر، در استان‌های لرستان و همدان هم طبخ می‌شود.

این آبگوشت سنتی را با گوشت قرمز، نخود، لوبیا سفید، پیاز، سیب زمینی، بادمجان، چغندر، کشک و ادویه‌جاتی مانند زردچوبه و فلفل تهیه می‌کنند. طرز تهیه آبگوشت کشک و بادمجان به این صورت است که باید در مدتی طولانی و با شعله کم طبخ شود. جالب است بدانید که این غذای خوشمزه و مقوی معمولا در کنار خیار و نمک سرو می‌شود تا طبع گرم بادمجان، تعدیل شود.

آش روزه کرمان

در مقاله طرز تهیه انواع غذاهای کرمانی باید به آش روزه کرمان نیز اشاره کنیم. کرمانی‌ها این غذا را غذایی متبرک می‌دانند که در ماه مبارک رمضان در مساجد و حسینیه‌ها طبخ می‌شود و اعتقاد عموم بر این است که خوردن آن، روزه‌داری را در ماه مبارک رمضان، آسان‌تر می‌کند.

این آش محلی از ترکیب نخود، لوبیا چیتی، عدس، جو پوست کنده و همچنین سبزی آش و چغندر درست می‌شود و برای تزئین آن از کشک و نعنا داغ استفاده می‌کنند. جالب است بدانید که از اولین روز ماه رمضان، همه روزه این آش در بردسیر کرمان و با کمک اهالی منطقه طبخ شده و میان مردم پخش می‌شود.

قاتق کرمانی

اگر از علاقمندان به طعم فلافل هستید، پیشنهاد می‌کنیم از میان غذاهای کرمانی، قاتق گوشت را امتحان کنید. مواد اصلی این غذای آسان، نخود، گوشت چرخ کرده، سیب زمینی، پیاز و ادویه چهار زیره شامل؛ زیره سیاه و سبز، بادیان رومی و تخم شبت است. به علاوه، برای عطر و رنگ و لعاب بیشتر غذا از مقداری رب و ترخون هم در طبخ آن استفاده می‌شود. در گذشته برای تهیه این غذا از هاون‌های سنگی استفاده می‌شد که امروزه جای خود را به غذاساز داده است. ظاهر این غذای سنتی شبیه یک خورشت تنگ آب است که در آن کوفته‌های کوچک گوشت در کنار تکه‌های سیب‌زمینی خودنمایی می‌کنند و در کنار نان سرو می‌شود.

سفارش آنلاین غذاهای کرمانی با اسنپ فود

با اطلاعات و طرز تهیه انواع غذاهای کرمانی آشنا شدید. برای تجربه طعم‌های لذیذ و به یادماندنی غذاهای کرمانی، با سفارش آنلاین غذا از اسنپ فود، لحظاتی ناب و شیرین را در کنار عزیزانتان تجربه کنید. همچنین کرمانی‌های عزیز نیز می‌توانند با سفارش غذا کرمان و البته کباب کرمان این غذاها را زودتر از همیشه روی میز خود داشته باشند.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 2716 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود