آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • درمان عروس هلندی افسرده
    درمان افسردگی عروس هلندی شهریور 17, 1403
  • طرز تهیه رولت مرغ
    طرز تهیه رولت مرغ مجلسی شهریور 17, 1403
  • مرغ پرتقالی
    طرز تهیه مرغ پرتقالی شهریور 17, 1403
صفحه پیدا نشد!
انواع نان اصیل ایرانی
آموزش آشپزی
4.8/5 - (122 امتیاز)
بدون نظر

معرفی انواع نان اصیل ایرانی خوشمزه + نکات تهیه

مینا اسماعیل بیگی 30 اردیبهشت 1402 8 دقیقه
۴ نفر
مناسب برای
غذای اصلی
نوع
متوسط
سطح
30 دقیقه
زمان آماده سازی
30 دقیقه
پخت

نان عضو جدانشدنی سفره‌های ایرانی است و تنوع زیادی دارد. ماده اصلی در تهیه تمام نان‌ها آرد گندم است، البته برخی از نان‌ها را با آرد جو یا برنج نیز تهیه می‌کند. اضافه کردن برخی مواد اولیه مانند شکر، خرما و … موجب تهیه نان‌هایی با طعم شیرین و متفاوت می‌شود. در این مقاله به معرفی انواع نان اصیل ایرانی در شهرهای مختلف ایران و مراحل پخت انواع نان ایرانی سنتی می‌پردازیم، پس تا انتها همراه ما باشید.

مراحل پخت انواع نان اصیل ایرانی

مراحل پخت انواع نان اصیل ایرانی

نان یکی از مهم‌ترین بخش‌های فرهنگ غذایی ایران است، بنابراین نانوایی‌ها یکی از اصلی‌ترین و ضروری‌ترین اصناف در شهرهای مختلف محسوب می‌شوند.

در هر محله‌ای از شهرها و روستاهای ایران، نانوایی‌های زیادی دیده می‌شود که انواع نان ایرانی خوشمزه و لذیذ را برای مردم طبخ می‌‌کنند. امروزه برای تهیه و طبخ انواع نان ایرانی و اصیل، از روش‌های خانگی و صنعتی استفاده می‌شود. طرز تهیه انواع نان به صورت زیر است:

  • برای طبخ نان، ابتدا خمیر نان را آماده می‌‌کنند.
  • سپس خمیر را به شکل گرد در می‌‌آورند که نام دیگر آن چانه کردن است. چانه‌‌های نان باید به یک اندازه باشند.
  • در مرحله بعد چانه‌ آماده شده را با وردنه صاف کرده و روی خمیر کنجد یا سیاه دانه می‌‌ریزند.
  • سپس خمیر را روی بالشتک مخصوص نانوایی یا صفحه‌ چوبی پهن می‌کنند.
  • با توجه به نوع تنور، خمیر را به دیواره‌ آن می‌‌چسبانند یا روی صفحه‌ گردان، پهن می‌‌کنند.
  • در مرحله آخر، نان‌‌های آماده شده را از روی تنور برداشته و روی میز می‌‌اندازند.

انواع نان ایرانی

توجه داشته باشید که برای جلوگیری از هدررفت نان باید آن را در پارچه نگهداری کرد و برای حفظ تازگی نان‌ها برای طولانی مدت آن‌ها را در فریزر گذاشت. اسم نان های سنتی ایران در ادامه معرفی شده است.

  • نان سنگک
  • نان لواش
  • نان تافتون
  • نان بربری
  • نان فطیر
  • نان شیرمال
  • نان کماج
  • نان کلانه
  • نان کرتون
  • نان توموشی
  • نان لنگرود
  • نان بیشمه بیشمه
  • نان لاکو
  • نان کوکه
  • نان قاق
  • نان اهری
  • نان خرفه
  • نان جو
  • نان تیری بختیاری
  • نان خشک
  • نان کاکولی شهرکرد

نان سنگک

نان سنگک

یکی از پرطرفدارترین انواع نان ایرانی، نان سنگک است که دارای ضخامت 8 میلی متر بوده و خمیر آن ور آمده است. این نان به نان خمیری نیز معروف بوده و علاوه بر لذیذ و خوشمزه بودن، نسبت به نان‌های دیگر، کیفیت بسیار بالایی دارد. طرز تهیه نان سنگک در تمام شهرهای ایران رواج دارد.

پخت نان سنگک قبل از ورود اسلام در ایران رواج داشته است. طبق یک حکایت کهن، در دوره ساسانی یک پزشک، نان سنگک را برای سلطانی که به بیماری سختی دچار بود، تجویز می‌کند تا نانی را استفاده کند که روی سنگ‌های ریز داغ پخته شده است.

نان بربری

نان بربری، از مشهورترین انواع نان اصیل ایرانی بوده که بسیار پرطرفدار است و برای وعده غذایی صبحانه در کنار پنیر، گردو و چای طعم فوق‌العاده‌ای دارد. نان بربری در لیست سالم‌ترین نان ایرانی قرار می‌گیرد که طعم خوشمزه‌ای نیز دارد. این نان را معمولا با آرد تصفیه شده درست می‌کنند که سطح رویی آن ترد و برشته و بافت داخلی نرم و پفکی است.

نان توموشی

نان توموشی، نان مخصوص جنوب بوده که یکی از بهترین نان‌های سنتی ایران محسوب شده و طرفداران زیادی دارد. برای تهیه این نان خوشمزه از آرد گندم مرغوب و تخم مرغ استفاده می‌‌شود. در پخت این نان دو نوع سس جنوبی به نام مهیاوه و سوراغ مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای درست کردن این دو سس، ماهی‌های مخصوصی به کار می‌روند.

نان خرفه

نان خرفه

نان خرفه، یکی از انواع نان ایرانی بوده که مخصوص استان گیلان است. نان خرفه دارای بوی خوش و عطر بی‌نظیری است، زیرا برای تهیه آن از کدو حلوایی و تخم شنبلیله استفاده می‌کنند. نان خرفه با استفاده از موادی نظیر تخم شنبلیله، شکر، نمک، کدو حلوایی، آرد برنج و آرد گندم تهیه می‌گردد.

نان اهری

یکی دیگر از انواع نان ایرانی و معروف در استان آذربایجان شرقی نان اهری است که عطر و طعم فوق‌العاده‌ای دارد. نان اهری قدمت طولانی در میان نان‌های محلی ایران دارد. همچنین این نان خوشمزه از آرد، روغن، شکر، ماست پرچرب، تخم مرغ، زنجبیل، وانیل، بیکینگ پودر و سرکه سفید تهیه می‌شود. روی نان اهری را با موادی نظیر شیره انگور، تخم مرغ، روغن و زعفران می‌پوشانند.

نان کاکولی شهرکرد

نان کاکولی، نان محلی استان چهارمحال و بختیاری بوده که از موادی نظیر شیر، آرد گندم، کنجد، سیاه دانه، گردو، زیره، بادام و کشمش درست می‌شود. در هنگام پخت این نان خوشمزه و بی نظیر، روی آن را با استفاده از زرده تخم مرغ، گلرنگ، و زعفران پوشانده و در تنور می‌پزند.

کاکولی یکی از سوغاتی‌های معروف استان چهارمحال و بختیاری محسوب شده و در مناسبت‌‌های مختلف سرو می‌شود. شکل ظاهری نان کاکولی مانند نان جو بوده اما مزه شیرینی دارد و به آن موادی مانند گردو، بادام، شیر و گلرنگ اضافه می‌‌کنند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این نان شگفت‌انگیز و خوش طعم، ماندگاری بالای آن است و برای مدت طولانی در یخچال قابل نگهداری خواهد بود.

نان شیرمال

نان شیرمال

یکی از انواع سالم‌ترین نان ایرانی نان شیرمال بوده که به صورت گرد و با قطر 2 سانتی‌متر تهیه می‌شود و آن را با قالب‌های گوناگون می‌پزند. نان شیرمال لذیذ و خوش طعم شباهت زیادی به کیک دارد. همچنین این نان از پرطرفدارترین نان‌ها محسوب شده و برای وعده غذایی صبحانه یا عصرانه سرو می‌شود. طرز تهیه نان شیرمال در منزل نیز امکان‌پذیر است و شما می‌توانید آن را تهیه کنید. این نان خوشمزه از ترکیب موادی مانند شیر، روغن، زرده تخم مرغ و شکر درست می‌شود.

نان کوکه

یکی دیگر از انواع نان اصیل ایرانی و نان‌های مشهور استان آذربایجان، نان کوکه بوده که برای طبخ آن از موادی مانند زنجبیل، روغن حیوانی یا کره،‌ زعفران، گردو و بادام استفاده می‌شود. این نان خوش طعم و لذیذ برای وعده غذایی صبحانه یا عصرانه به همراه چای، ترکیب شگفت انگیزی را ایجاد می‌کند.

نان فطیر

نان فطیر، نان محلی شهر اراک، آستارا و ملایر بوده که برای طبخ آن از خمیر مایه استفاده نمی‌شود. بافت نان فطیر به شکل سفت است و از ترکیب آرد، تخم مرغ و شکر تهیه می‌شود. نان فطیر مهم‌ترین سوغاتی اراک بوده و در بین مردم این منطقه از محبوبیت زیادی برخوردار است.

نان جو

نان جو

نان جو در نانوایی‌‌های محلی طبخ می‌‌شود و دارای مزه‌ خاص و کمی تلخ است، به همین سبب نسبت به انواع نان ایرانی اصیل و سنتی طرفداران کمتری دارد. نان جو دارای ارزش غذایی بالایی بوده و برای افراد بیمار مفید است. همچنین نان جو را نوعی نان رژیمی در نظر می‌گیرند و افرادی که رژیم غذایی خاصی دارند، از این نان میل می‌کنند.

نان محلی لنگرود

نان محلی لنگرود یکی دیگر از انواع نان ایرانی بوده که توسط بانوان زحمت کش این شهر طبخ شده و دارای طعم فوق‌العاده‌ای است. برای درست کردن این نان، ابتدا خمیر را آماده کرده و آن را با وردنه باز می‌کنند؛ سپس نان را بر روی ساج پهن کرده تا با حرارت زیر ساج پخته شود.

نان سنتی بیشمه بیشمه

نان بیشمه بیشمه، یکی از انواع نان اصیل ایرانی و نان مشهور ترکمن صحرا بوده که از ماست شیرین، تخم ‌مرغ و شکر درست می‌شود. این نان خوشمزه، روغنی بوده و به بامیه شباهت زیادی دارد. یکی دیگر از انواع نان ایرانی در منطقه ترکمن صحرا، بوروک است که شباهت زیادی به پیراشکی دارد، زیرا در وسط این نان از مخلوط گوشت، سیب زمینی و سبزیجات استفاده می‌شود. نان بیشمه بیشمه در ترکن مخصوص ماه رمضان است.

نان لواش

نان لواش

نان لواش از آرد، آب، خمیر مایه و نمک تهیه شده و بسیار نرم، صاف و نازک است. برای خوشمزه‌تر شدن این نان از کنجد یا خشخاش نیز استفاده می‌کنند. طرز تهیه نان لواش در سراسر دنیا به شکل‌های متفاوتی انجام شده اما نان لواش اصیل و سنتی، بسیار نازک و نرم است. نان لواش با قرار گرفتن در معرض جریان هوا به سرعت خشک می‌شود.

نان سنتی تیری بختیاری

نان سنتی تیری مخصوص بختیاری‌ها بوده و از سبوس دانه گندم تهیه می‌شود. این نان در زمان‌های قدیم برای فقرا استفاده می‌شد، اما امروزه یکی از گران قیمت‌ترین نان‌ها به حساب می‌آید. نان تیری همانند نان لواش نازک بوده و از چوبی به نام تیر یا ترکه برای نازک کردن چانه نان استفاده می‌گردد.

نان خشک

نان خشک در تعداد کمی از نانوایی‌‌ها با آردهای مختلفی طبخ می‌‌شود. برای پخت نان خشک به زمان طولانی‌‌تری نسبت به انواع نان ایرانی نیاز دارید. در تهیه این نان ابتدا آب خمیر نان، در تنور با حرارت ملایم و آرام آرام تبخیر می‌شود و بعد از طبخ، آن را در هوای آزاد کاملا خشک می‌کنند. نان خشک بیات و کهنه نمی‌شود و برای مدت طولانی قابل نگهداری است.

نان لاکو

نان لاکو

نان لاکو یکی از نان‌های مشهور و خوشمزه استان گیلان است که از آرد برنج درست شده و عطر و طعم بی‌نظیری دارد. نان لاکو گیلانی از آرد برنج،‌ آرد گندم، آب و زعفران تهیه شده و بافت خشکی دارد. این نان در بین گیلانی‌ها محبوبیت زیادی داشته و می‌توان آن را مدت طولانی‌تری نگهداری کرد.

نان محلی کلانه

نان کلانه یکی دیگر از انواع نان ایرانی بوده که در کردستان به صورت خانگی طبخ می‌شود. برای تهیه خمیر نان کلانه از آرد گندم و دو نوع گیاه کوهی به نام پیچک و کینوال استفاده می‌کنند. نان کلانه به عنوان میان وعده یا پیش غذا سرو می‌شود و دارای ویتامین‌ها و مواد مغذی فراوان است.

نان تافتون

نان تافتون نیز یکی از معروف‌ترین و پرطرفدارترین نان‌های محلی ایران بوده که از خمیر فطیر درست می‌‌شود. در اغلب شهرهای ایران نانوایی‌های متعددی را مشاهده می‌کنید که به پخت نان تافتون مشغول هستند. این نان را می‌توان برای وعده صبحانه میل کرد یا با انواع غذاهای نانی سرو نمود.

نان کماج

نان کماج

نان کماج که یکی از انواع نان اصیل ایرانی است، از زرده تخم مرغ و خرما تهیه شده و متعلق به شهر همدان و استهبان است. در زمان‌های قدیم نان کماج را در کماجدان نگهداری می‌کردند که اسم این نان نیز از کماجدان گرفته شده است. نان محلی همدان و استهبان بسیار خوش طعم و خوشمزه بوده و به همراه چایی در وعده عصرانه فوق‌العاده است.

نان کرتون

یکی دیگر از انواع نان ایرانی خوش عطر و طعم در استان کرمان، نان کرتون بوده که از آرد گندم محلی تهیه می‌شود. نان کرتون را نیز در تنوری گرد به همراه هیزم و سنگ می‌پزند. به این صورت که خمیر نان کرتون 45 دقیقه در درون تنور می‌ماند تا کاملاً پخته و روی آن برشته و طلایی شود. نان محلی کرمان نیز به مدت زمان طولانی قابل نگهداری است.

نان سنتی قاق

نان سنتی قاق

قاق، نان معروف استان قزوین بوده که آن را با خمیر نان فطیر می‌پزند. قطر نان قاق 3 میلی‌متر است و طعم شیرین و بافت خشکی دارد. همچنین نان قاق در وعده غذایی صبحانه، میان وعده و عصرانه میل می‌شود. استان قزوین علاوه بر نان قاق، نان‌های معروف دیگری نظیر شیرمال و نان زنجبیلی نیز دارد.

آسان‌ترین روش تهیه نان‌های ایرانی با سفارش آنلاین!

بر اساس آداب و رسوم اقوام مختلف ایرانی، در هر شهر و روستا نان‌‌های مختلفی تهیه می‌شود. همچنین انواع نان ایرانی بر طبق اقلیم هر شهر متفاوت است. برای نمونه در مناطق سردسیر در خمیر نان از چاشنی‌های‌ گرم مانند زنجبیل یا فلفل استفاده می‌کنند. در مناطق استوایی از خرما در ترکیب خمیر نان استفاده می‌‌گردد و در مناطق گرمسیری نیز برخی گیاهان برای تهیه انواع نان محلی کاربرد دارند.

شما می‌توانید انواع نان اصیل ایرانی را در منزل تهیه کرده یا برای خرید نان به نانوایی‌های محل زندگی خود مراجعه کنید، اما روش آسان‌تر سفارش آنلاین نان در اسنپ فود است. برای این کار به سایت یا اپلیکیشن اسنپ فود مراجعه کرده و در بخش سفارش آنلاین نان ، از نزدیک‌ترین نانوایی‌ها، نان مورد نظر خود را سفارش داده و آن را در مدت زمان کوتاهی درب منزل تحویل بگیرید.

راستی، شما کدام یک از انواع نان‌های ایرانی را می‌شناسید و بیشتر دوست دارید؟ در شهر و روستا محل زندگی شما چه نان‌های دیگری تهیه می‌شود؟ نظرات خود را با ما و دیگر کاربران اسنپ فود به اشتراک بگذارید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 2711 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود