آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • درمان عروس هلندی افسرده
    درمان افسردگی عروس هلندی شهریور 17, 1403
  • طرز تهیه رولت مرغ
    طرز تهیه رولت مرغ مجلسی شهریور 17, 1403
  • مرغ پرتقالی
    طرز تهیه مرغ پرتقالی شهریور 17, 1403
صفحه پیدا نشد!
آبگوشت زیره
آموزش آشپزی
5/5 - (1 امتیاز)
بدون نظر

طرز تهیه آبگوشت زیره کرمان برای یک ضیافت شاهانه

مینا اسماعیل بیگی 27 بهمن 1401 5 دقیقه

آبگوشت‌های مختلف مانند آبگوشت زیره کرمان از جمله غذاهای محبوب و سنتی کشور ایران هستند. آبگوشت زیره کرمان که یکی از غذاهای محلی این شهر محسوب می‌شود،  غذایی کاملاً سنتی است و قرار است آن را به روش اصیل و سنتی کرمانی‌ها به شما آموزش دهیم. بنابراین، اگر تمایل دارید تا یک ضیافت شاهانه به سبک کرمانی‌ها برپا کنید، ادامه این مطلب را از دست ندهید.

آبگوشت خوشمزه زیره

زمان آماده سازی 20 دقیقه
زمان پخت غذا تقریبا 3 ساعت
میزان سختی زیاد
هر کاسه آبگوشت 650 کالری

نکته: هر کاسه آبگوشت 300 کالری دارد. اگر دنبه و چربی به آن اضافه کنید 150 کالری و اگر آن را با نان نوش جان کنید 200 کالری بیشتر به آن اضافه کرده‌اید. یعنی در مجموع 650 کالری مصرف خواهید کرد.

ابگوشت زیره سنتی کرمان

همانطور که می‌دانید شهر کرمان پایتخت زیره کشور ایران است و به همین دلیل کرمانی‌ها در بیشتر غذاهای خود از زیره استفاده می‌کنند. نکته جالب اینجاست که در این آبگوشت برخلاف سایر آبگوشت‌های طبخ شده در کشور ما از لوبیا، نخود و سیب زمینی استفاده نخواهد شد. حضور زیره این غذا را به یک آبگوشت بسیار مقوی تبدیل کرده که در درمان نفخ و یبوست نافع است. همچنین برای کاهش وزن به شدت توصیه می‌شود و ضمن تقویت سیستم ایمنی، هضم راحتی هم دارد. در ادامه این مطلب با طرز تهیه این غذای لذیذ ما را همراهی کنید.

مواد اولیه برای تهیه آبگوشت زیره کرمان

مواد لازم برای تهیه این غذای سنتی کرمان در ادامه آمده است:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
گوشت آبگوشتی 700 گرم
پیاز 1 عدد
زیره 1 قاشق سوپ خوری
سیر 1 الی 2 حبه
رب گوجه فرنگی 2 قاشق غذا خوری
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به میزان لازم

طرز تهیه ابگوشت زیره خوشمزه کرمانی

طرز تهیه آبگوشت زیره

حالا با هم آبگوشت هیجان انگیز زیره کرمان را مرحله به مرحله تهیه کرده و سرو خواهیم کرد. البته این غذا را می‌توانید با سفارش انلاین غذا کرمان نیز تهیه کرده و کار خود را راحت‌تر کنید.

  • مرحله اول: در مرحله اول از طرز تهیه آبگوشت زیره کرمان که یکی از غذاهای محلی کرمان به حساب می‌آید، شما باید یک قابلمه مناسب را بر روی حرارت قرار دهید. حرارت را کم کنید و درون قابلمه روغن بریزید و اجازه دهید که داغ شود.
  • مرحله دوم: حالا تا داغ شدن روغن و قابلمه، پیاز را پوست گرفته و شستشو دهید. سپس آن را به صورت کاملا ریز و نگینی خرد کنید. بعد از اینکه قابلمه و روغن درون آن به‌خوبی گرمی شدند، پیاز را به روغن داغ اضافه کرده و اجازه دهید تا طلایی و سبک شود.
  • مرحله سوم: در حین طلایی شدن پیاز، زردچوبه را نیز به آن اضافه کرده و هم بزنید. بعد از سبک شدن پیاز و بلند شدن عطر زردچوبه در فضای آشپزخانه، حالا نوبت این است که گوشت‌ها را به این ترکیب اضافه کنید.
  • مرحله چهارم: بهتر است که گوشت‌ها به قطعات کوچکی خرد شده و سپس درون قابلمه ریخته شوند. نیازی به قیمه کردن آن‌ها نیست، اندازه متوسط برای گوشت‌ها کافی خواهد بود. حالا گوشت را با پیاز، روغن و زردچوبه هم زده و اجازه دهید تا به خوبی تفت بخورند.
  • مرحله پنجم: در حین تفت خوردن گوشت و تغییر رنگ دادن آن، به سراغ سیرها بروید. آن‌ها را له یا رنده کنید و بعد از تغییر رنگ گوشت و تیره شدن آن، سیر را به این ترکیب اضافه کنید. مجدداً تمام مواد را با یکدیگر مخلوط کنید تا عطر پیاز، سیر و زردچوبه فضای آشپزخانه شما را پر کند. اگر طرز تهیه آبگوشت بزقرمه اصیل کرمانی را نیز در سایت ما خوانده باشید، می‌دانید که در تهیه آن نیز از سیر استفاده می‌شود.
  • مرحله ششم: بعد از اینکه گوشت‌ها به خوبی پخته شدند، حالا نوبت اضافه کردن رب گوجه فرنگی است. توصیه می‌کنیم به همراه نصف لیوان آب جوش، رب گوجه فرنگی را کمی رقیق کنید تا راحت‌تر با مواد شما ترکیب شده و گلوله گلوله نشود.
  • مرحله هفتم: حالا مجدداً تمام مواد را با هم تفت داده و مخلوط کنید. اجازه بدهید تا طعم و عطر خامی رب گوجه فرنگی از آن گرفته شود. بعد از ترکیب شدن تمام مواد حالا زیره و فلفل سیاه را به این ترکیب اضافه کرده و مجددا مخلوط کنید. دقت کنید که در این مرحله نباید به غذای خود نمک اضافه کنید. چون ممکن است گوشت شما کمی دیرپز باشد و با اضافه کردن نمک از پخت کامل گوشت جلوگیری خواهد شد.
  • مرحله هشتم: بعد از بلند شدن رایحه زیره، حالا نوبت آن است که به مخلوط خود آب اضافه کنید. ۴ لیوان آب جوش یا داغ بر روی این ترکیب ریخته و هم بزنید و بعد از آن درب قابلمه را ببندید. بر روی غذای خود آب سرد نریزید چون به غذای داغ شوک وارد کرده و ممکن است از پخت کامل آن جلوگیری کند.
  • مرحله نهم: در ادامه طرز پخت آبگوشت زیره حالا تقریباً بعد از سه ساعت الی سه ساعت و نیم آبگوشت شما آماده است. در این مرحله درب قابلمه را بردارید و کمی نمک به آن اضافه کنید. حالا دیگر گوشت شما به اندازه کافی پخته شده و منعی برای اضافه کردن نمک ندارید.
  • مرحله دهم: مجدداً درب قابلمه را ببندید و اجازه بدهید که چند جوش دیگر بزند تا آبگوشت زیره کرمانی شما به خوبی جا بیفتد. در نهایت بعد از ۱۰ دقیقه الی ۱۵ دقیقه آب گوشت را از روی حرارت برداشته و در کاسه مخصوص سرو ریخته و نوش جان کنید.

نکات حرفه ای و طلایی برای پخت آبگوشت لذیذ ایرانی

نکات تهیه آبگوشت کرمانی زیره

در این قسمت چند نکته و ترفند حرفه‌ای برای تهیه آبگوشت زیره کرمانی را برای شما شرح خواهیم داد. این نکات کمک می‌کنند تا آبگوشت شما از هر نوعی که باشد حسابی اصیل و جا افتاده شود.

  • اگر می‌خواهید آبگوشت شما لذیذتر و خوشمزه‌تر باشد، می‌توانید در قسمت پایانی طبخ آبگوشت کمی سبزی خشک ترخون یا مرزه خشک به آن اضافه کنید. دقت کنید که میزان ترخون و مرزه شما زیاد نباشد، چون ممکن است آبگوشت شما را تلخ کنند.
  • همچنین شما می‌توانید به جای استفاده از رب گوجه فرنگی از پودر گوجه فرنگی خشک هم استفاده کنید. اما از گوجه فرنگی تازه در تهیه این آبگوشت استفاده نمی‌شود.
  • تفاوتی نمی‌کند که قصد دارید آبگوشت زیره کرمان را تهیه کنید یا آبگوشت سنتی و محلی خود را، ظرف مناسب برای تهیه کردن آبگوشت در حالت کلی دیگ سنگی است. بعد از آن دیگ‌های چدنی و مسی گزینه‌های مناسبی هستند.
  • بهترین گوشت برای این آبگوشت، گوشت قسمت گردن است. گردن گوشت نرم و لطیفی دارد و برای تهیه یک آبگوشت لذیذ به اندازه کافی چرب است. با استفاده از گوشت گردن دیگر نیازی به استفاده از روغن ندارید.
  • در تهیه این آبگوشت اگر به زیره دسترسی نداشتید، می‌توانید به جای آن پودر زیره را در این غذا استفاده کنید.

نکات تهیه این آبگوشت به پایان رسید و پیشنهاد می‌کنیم که با طرز تهیه انواع غذاهای کرمانی آشنا شوید تا بتوانید سفره‌هایی همانند سفره‌های مردم خونگرم کرمان پهن کنید.

یک آبگوشت لذیذ و ایرانی برای سفره رنگین شما

در این مطلب طرز تهیه آبگوشت خوشمزه و اصیل زیره کرمان را که یکی از غذاهای سنتی کرمان است با هم مرحله به مرحله انجام دادیم. البته بدون شک هر غذای سنتی و اصیل ایرانی را اگر در همان منطقه نوش جان کنید، با طعم متفاوتی رو به رو خواهید شد. اما ما هم در این مطلب تمام سعی خود را به کار گرفتیم تا با یک دستور تهیه اصیل و نکات طلایی پخت آبگوشت حرفه‌ای، به شما کمک کنیم تا این غذای لذیذ و محلی را به راحتی در هر کجای دنیا که هستید برای خود، خانواده، دوستان و اطرافیانتان بدون هیچ مشکلی آماده کنید.

در پایان، باید بگوییم که طرز تهیه این آبگوشت خوشمزه به پایان رسید و پیشنهاد می‌کنیم که اگر به این نوع غذاها علاقه دارید، ۱۳ طرز تهیه انواع آبگوشت ایرانی را نیز مطالعه کنید. همچنین اگر به دیگر غذاهای ایرانی‌ علاقه‌مندید، نگاهی به صفحه جذاب کباب کرمان داشته باشید. همچنین اگر به دیگر غذاهای ایرانی‌ علاقه‌مندید، نگاهی به صفحه جذاب کباب کرمان داشته باشید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 2711 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود