آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • گل بابا آدم
    گل بابا آدم و نکات مهم نگهداری مهر 25, 1403
  • معرفی بهترین رستوران های مشهد به همراه آدرس، عکس و منو مهر 25, 1403
  • جلوگیری از ریزش موی گربه
    جلوگیری از ریزش موی گربه؛ دلایل و روش های درمان مهر 25, 1403
صفحه پیدا نشد!
آموزش آشپزی
4/5 - (7 امتیاز)
2

طرز تهیه آش اوماج ساده

مینا اسماعیل بیگی 15 مرداد 1402 5 دقیقه

کرمان، شهر قدیمی و تاریخی ایران، مثال بارزی از تنوع فرهنگی و غذایی است. این شهر پرآوازه را می‌توان به عنوان قلب گردشگری و آشپزی سنتی ایران در نظر گرفت. یکی ازجذابیت‌های این منطقه، تنوع در آش‌های محلی است که توسط ساکنان محبوبیت بسیاری دارد.

آش، غذایی پر خواص و مقوی است که در کرمان، جایگاه خاصی برای بومیان این منطقه دارد. به عنوان مثال، آش اوماج  یا اُماچو که یکی از معروف‌ترین و پرطرفدارترین آش‌های این منطقه است، از سبزی آشی و مختلفات دیگر تهیه می‌شود برای سرماخوردگی بسیارمفید و مقوی است.

بیشتر رستوران‌ها و سفره‌خانه‌های این شهر در منو غذای خود حتماً  یکی از انواع غذاهای محلی کرمان و غذای سنتی کرمان را دارند. این غذاهای ساده و محلی کرمان که آش اوماج کرو نیز شامل آن می‌شود، طعم منحصر به فردی دارند. بنابراین، اگر به دنبال تجربه‌ای از فرهنگ و دنیای خوردنی‌های سنتی هستید، حتماً نحوه پخت انواع غذاهای کرمانی از جمله غذاهای مجلسی کرمان را امتحان کنید.

برای یادگیری طرز تهیه آش کرمانی با همراه باشید.

طرز تهیه آش اوماج ساده

این آش خوشمزه و مقوی به دو شکل ساده و با اسفناج پخته می‌شود که در ادامه هر دوی این دستورها را برایتان قرار خواهیم داد.

 

 

200 کالری میزان کالری
20 دقیقه مدت زمان آماده سازی
دو تا سه ساعت زمان پخت غذا
2 نفر تعداد نفرات

 

 

طرز تهیه آش اوماج ساده بسیار راحت است، ابتدا مواد زیر را تهیه کنید:

مقدار مورد نیاز مواد لازم
1 لیوان آب گوشت
4 عدد متوسط پیاز
به مقدار لازم روغن
به مقدار لازم نمک، فلفل سیاه و زردچوبه
1 لیوان آرد سفید
500 گرم سبزی آشی
1 پیمانه عدس

 

 

  • مرحله اول

ابتدا آرد را در ظرف مناسبی بریزید و به آن نمک، فلفل و زردچوبه اضافه کنید. مخلوط را خوب هم بزنید و سپس به آن نصف استکان آب اضافه کنید تا آرد خمیری شکل شود.

  • مرحله دوم

خمیر به دست آمده را رنده کنید، خمیر رنده شده را روی یک سینی پخش کنید و در معرض هوای آزاد قرار دهید و اجازه دهید خمیرهای رنده شده خشک شوند.

آش اصیل کرمانی، آش اوماج.

  • مرحله سوم

پیازها را خلالی کنید و در یک قابلمه مناسب با مقداری روغن تفت دهید تا خلال‌های پیاز سبک شوند، عدسی که از شب قبل خیسانده‌اید را به پیازها اضافه کنید و مقداری تفت دهید.

  • مرحله چهارم

در این مرحله آب گوشت را اضافه کنید و اجازه دهید عدس‌ها نیم‌پز شوند، سپس سبزی آش خورد شده را به همراه ادویه‌ها به قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید سبزی‌ها نیز بپزند. می‌توانید در صورت تمایل مقداری فلفل قرمز نیز اضافه کنید. در همین حین وقت چند لیوان آب جوش نیز به قابلمه اضافه کنید.

  • مرحله آخر

پس از اینکه عدس و سبزی به طور کامل پخته شدند وقت اضافه کردن خمیرهای رنده شده است. خمیرها را به قابلمه اضافه کنید و بگذارید تا آش لعاب بندازد و به طور کامل جا بیوفتد.

آش شما آماده است، نوش جان.

آش اوماج با اسفناج

همانطور که گفتیم این آش خوشمزه با اسفناج نیز تهیه می‌شود. اسفناج، یکی از سبزیجات غنی و مفید برای سلامتی محسوب می‌شود که حاوی مقدار زیادی ویتامین سی، آهن، کلسیم و پتاسیم است و به دلیل خواص آن، در دسته سبزیجات غنی قرار می‌گیرد.

اسفناج می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و برای سلامت قلب و عروق بسیار مفید باشد. برخی از تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف اسفناج می‌تواند در کاهش خطر بروز بیماری‌های مزمن مانند دیابت، سرطان و بیماری‌های قلبی عروقی موثر واقع شود.

در آش اوماج  که به غذای محلی کرمان نیز معروف است، می‌توان با اضافه کردن اسفناج به ترکیب سبزی و حبوبات، طعمی بسیار خوشمزه و مغذی به غذا بخشید.

آش اوماج بهترین د اروی سرماخوردگی است.

اضافه کردن اسفناج به آش اوماج باعث افزایش مقدار آهن و ویتامین غذا شده و درنتیجه به  تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود عملکرد قلب و کاهش خطر بروز بیماری‌ها کمک می‌کند.

بنابراین، آش اوماج با اسفناج علاوه بر خوشمزه بودن، می‌تواند به سلامتی و بهبود وضعیت عمومی بدن کمک کند. برای تجربه این غذای بی‌نظیر و یادگیری طرز تهیه آش اوماج با اسفناج همراه ما باشید.

طرز تهیه آش اوماج با اسفناج

برای پخت این آش با اسفناج کافی است به جای سبزی آش یک کیلو اسفناج به قابلمه اضافه کنید، همچنین می‌توانید نصف پیمانه لوبیا هم به این ترکیبات اضافه کنید. به جای رنده کردن خمیر نیز می‌توان خمیر را با دست به قطعات کوچکی اندازه دانه عدس ورز داد، اگرچه اندازه خمیر دست خودتان است و می‌توانید در قطعات بزرگ‌تری نیز ورز دهید.

برای تزیین آش نیز می‌توانید از مقداری ماست یا کشک استفاده کنید. این آش به صورت‌های متنوعی پخته می‌شود. به طور مثال می‌توانید به آن باقالی، بادمجان، رشته، رب گوجه، تخم مرغ و لوبیا چشم بلبلی نیز اضافه کرد.

آش اوماج از غذاهای سنتی کرمان است.

می‌توانید با اضافه کردن مقداری لبنیات مثل دوغ به آش اوماج ، این غذای سنتی کرمان، طعم و مزه امروزی‌تری به این غذا ببخشید . همانطور که بالاتر به آن اشاره شد، آش اوماج از جمله غذاهایی است که به دلیل داشتن سبزیجات مقوی و گوشت قرمز، به بهبود وضعیت عمومی بدن کمک می‌کند و به همین دلیل طعم داغ آن در هوای سرد علاوه بر خوشمزه بودن مزه‌ی سلامتی و حال خوب نیز می‌دهد.

همچنین با اضافه کردن سبزیجاتی مانند تره، پیاز و قارچ به این آش علاوه بر خوش طعم کردن آن به خواص بی‌شمار آن نیز افزوده می‌شود. علاوه بر این اضافه کردن حبوباتی مانند لوبیا سبز یا نخود نیز علاوه بر افزایش ارزش غذایی آش، احساس سیری را به تدریج به همراه می آورد.

در نهایت می‌توان برای تست این غذای معروف کرمان خودتان دست به کار شوید چرا که پخت غذا توسط خود آدم برای کسانی که دوستشان داریم طعم و مزه‌ی دیگری به غذا می‌دهد.

اگر از دوستداران غذاهای کرمانی هستید گیپا کرمانی را نیز به شما پیشنهاد می‌دهیم، این غذای خوشمزه که از شکمبه گوسفند تهیه می‌شود حتما نظر شما را جلب خواهد کرد.

 

با سفارش آنلاین؛ آش اوماج را همه جا داشته باش!

در این مقاله طرز تهیه آش اوماج را به دو روش ساده و با اسفناج آموختیم. این آش که از سوغاتی و غذای محلی کرمان نیز محسوب می‌شود، به سبک‌های دیگری هم پخته شده و همواره توانسته نظر مثبت همه علاقمندان به آش را جذب کند.

اگر از بومیان کرمان هستید یا به این شهر زیبا سفر کرده‌اید و شرایط بیرون رفتن را ندارید با سفارش آنلاین غذا کرمان در کوتاه‌ترین زمان ممکن و بالاترین کیفیت غذای خود را درب منزل دریافت کنید.

امیدواریم که از خواندن این مقاله لذت برده باشید.

 

 

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 2738 مقالات

ارسال نظرات

نظرات(2 دیدگاه)

kivaandamghani
13 آبان 1402

سلام اسفناج در آش اوماج خوشمزه میشه مزه آش تغییر نمیده

  • snappfoodadmin
    13 آبان 1402

    سلام اسفناج ویتامین سی، آهن، کلسیم و پتاسیم دارد و سیستم ایمنی بدن را تقویت میکند و برای سلامت قلب و عروق بسیار مفید و در کاهش خطر بروز بیماری‌های دیابت، سرطان و بیماری‌های قلبی عروقی موثر است برای خواص و خاصیت های اسفنجان در آش اوماج به ترکیب سبزی و حبوبات اضافه میکند و طعمی بسیار خوشمزه و مغذی به غذا می دهند

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود