اسراف مواد غذایی و رفتار مصرف کنندگان

اسراف مواد غذایی و رفتار مصرف کنندگان
5/5 - (1 امتیاز)

اسراف مواد غذایی یک مشکل جهانی است که هر روز بیشتر می‌شود. تخمین زده می‌شود که حدود یک سوم از تولیدات مواد غذایی سالانه تبدیل به زباله می‌شود. هرچند کسب و کارها و دولت‌ها باید نقش خود را در کاهش اسراف مواد غذایی ایفا نمایند، اما مصرف کنندگان نیز نقش مهمی در کاهش اسراف مواد غذایی دارند. در این مقاله نقش مصرف کنندگان در کاهش اسراف مواد غذایی را بررسی کرده و ترفندهایی را برای کاهش اسراف در خانه‌ها ارائه خواهیم کرد.

اسراف مواد غذایی و رفتار مصرف کنندگان

اولین قدم در کاهش اسراف مواد غذایی این است که این مشکل را به خوبی درک کنیم. اسراف مواد غذایی به دلایل مختلفی روی می‌دهد که شامل تولید بیش از اندازه، خراب شدن محصولات و رفتار مصرف کنندگان است. در کشورهای توسعه یافته، رفتار مصرف کنندگان تاثیر بسزایی در میزان اسراف مواد غذایی دارد. مصرف کنندگان اغلب بیش از نیاز خود مواد غذایی خریداری می‌کنند، آن‌ها را به درستی نگهداری نمی‌کنند و مواد غذایی که هنوز قابل مصرف هستند را دور می‌اندازند.

عوامل تاثیر گذار بر اسراف مواد غذایی

یکی از اصلی‌ترین موارد تاثیرگذار در اسراف مواد غذایی در خانه‌ها خرید اضافی است. بسیاری از مصرف کنندگان در هنگام خرید بیشتر از آنچه که می‌توانند مصرف کنند خریداری می‌کنند که در نهایت موجب خراب شدن این مواد غذایی می‌شود. برای کاهش اسراف مواد غذایی، مصرف کنندگان باید با به همراه داشتن لیست‌های خرید، به اندازه‌ای که مصرف دارند خریداری کنند و از خریدهای لحظه‌ای و هیجانی خودداری نمایند. همچنین بهتر است در هنگام خرید نگاهی هم به تاریخ انقضا و مدت زمان نگهداری مواد غذایی داشته باشند و وعده‌های غذایی خود را متناسب با زمان مناسب مصرف مواد غذایی که خریداری کرده‌اند تنظیم نمایند. با این روش تمام مواد غذایی که خریداری کرده‌اند پیش از فاسد شدن مصرف می‌شوند.

اسراف مواد غذایی و رفتار مصرف کنندگان

چگونه اسراف مواد غذایی را کاهش دهیم

نگهداری صحیح از مواد غذایی یکی دیگر از روش‌های کاهش اسراف مواد غذایی است. مصرف کنندگان باید مطمئن شوند که یخچال‌ها و فریزرهایشان روی دمای مناسبی تنظیم شده است که بتوانند مواد غذایی را برای طولانی‌ترین زمان ممکن سالم و قابل مصرف نگه دارند. همچنین باقیمانده غذاها می‌بایست در ظرف‌های درب دار در یخچال یا فریزر نگهداری شوند تا فاسد نشوند. مصرف کنندگان باید در مورد روش‌های درست نگهداری از میوه‌ها و سبزیجات نیز دقت کنند، چرا که اینها محصولاتی هستند که در صورت نگهداری نادرست به سرعت فاسد می‌شوند. همچنین برخی از محصولات کشاورزی نیاز است که در یخچال باقی بمانند اما برخی دیگر را باید در دمای اتاق نگهداری کرد.

اسراف مواد غذایی و رفتار مصرف کنندگان

علاوه بر خرید اضافی و نگهداری نادرست، مصرف کنندگان اغلب مواد غذایی که قابل مصرف هستند را دور می‌ریزند. که یکی از مهم‌ترین دلایل آن این است که اغلب مصرف کنندگان درک درستی از تاریخ انقضای درج شده روی محصولات غذایی ندارند. بسیاری تصور می‌کنند که تاریخ انقضا نشان دهنده مدت زمانی است که خوردن آن محصول غذایی بی خطر است اما در واقع تاریخ انقضا نشان دهنده مدت زمانی است که غذا در حداکثر تازگی خود می‌باشد و مصرف کنندگان باید برای تشخیص سالم بودن یا نبودن مواد غذایی از حواس خود مانند بینایی، بویایی و چشایی استفاده نمایند.

یکی دیگر از راه‌هایی که مصرف کنندگان می‌توانند به کاهش اسراف مواد غذایی کمک کنند، خلاقیت داشتن در استفاده از مواد غذایی باقیمانده است. مواد غذایی باقیمانده عموما به خاطر اینکه مصرف کنندگان نمی‌دانند چگونه آن‌ها را مصرف کنند خراب شده و دور ریخته می‌شوند. در حالیکه دستور پخت‌های فراوانی برای استفاده از این مواد غذایی باقیمانده در اینترنت وجود دارد.

اسراف مواد غذایی و رفتار مصرف کنندگان

نقش دولت‌ها و کسب و کارها

هرچند همه مصرف کنندگان می‌توانند با کاهش اسراف مواد غذایی بسیار تاثیرگذار باشند، دولت‌ها و کسب و کارها نیز می‌توانند با اقداماتی به کاهش این مشکل کمک کنند. دولت‌ها با تدوین قوانین تشویقی برای کاهش اسراف مواد غذایی، مانند کاهش مالیات برای کسب و کارهایی که مواد غذایی خود را به خیریه‌ها و برنامه‌های بازتوزیع غذا اهدا می‌کنند و کسب و کارها نیز با بهبود سیستم مدیریت مواد غذایی خریداری شده خود و اهدای غذاهای اضافی خود به نیازمندان می‌توانند در کاهش اسراف مواد غذایی نقش داشته باشند.

در نهایت همان طور که در ابتدا گفتیم مشکل اسراف مواد غذایی مشکلی پیچیده است که برای مهار آن باید در تمام بخش‌های زنجیره تامین اصلاحاتی صورت گیرد. مصرف کنندگان نیز نقش بسیار مهمی در کاهش اسراف مواد غذایی ایفا می‌کنند که شامل هشیاری بیشتر در خرید و نگهداری مواد غذایی و استفاده از مواد غذایی باقیمانده است. در حالیکه کاهش اسراف مواد غذایی ممکن است در ابتدا بسیار دشوار به نظر برسد، همین تغییرات کوچک می‌تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند.

نظرات کاربران