با انواع اسپرسو آشنا شوید

قهوه یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های جهان است که طرفداران بسیار زیادی دارد. اسپرسو در حقیقت روشی است که با استفاده از آن دانه‌های آسیاب شده قهوه را به یک نوشیدنی گوارا و دلچسب تبدیل می‌کنند. اما نکته‌ای که برخی افراد به آن توجه نمی‌کنند، تنوع بسیار بالای نوشیدنی‌هایی است که با استفاده از اسپرسو تهیه می‌شود. در این مقاله از اسنپ فود ابتدا به این سوال پاسخ می‌دهیم که قهوه اسپرسو چیست؛ سپس انواع اسپرسو را معرفی کرده و در خصوص هر کدام توضیحاتی بیان کنیم. تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

قهوه اسپرسو چیست؟

قهوه اسپرسو چیست؟

همان‌طور که گفتیم اسپرسو روشی است که با استفاده از آن قهوه را دم می‌کنند. در این روش میزان مشخصی (معمولاً ۷ تا ۱۴ گرم) قهوه آسیاب شده را درون پرتافیلتر دستگاه اسپرسو می‌ریزند. دستگاه با استفاده از فشار و آب گرم، قهوه را در مدت زمان ۲۰ تا ۳۰ ثانیه فراوری می‌کند. به قهوه‌ای که با استفاده از این روش به دست می‌آید، اسپرسو می‌گویند.

انواع اسپرسو که باید بدانید

نوشیدنی‌های بسیاری با استفاده از اسپرسو تهیه می‌شود. در ادامه به معرفی مهم‌ترین این نوشیدنی‌ها می‌پردازیم.

اسپرسو سینگل

اسپرسو سینگل

اسپرسو سینگل یکی از انواع اسپرسو است که برای درست کردن آن معمولاً به ۷ گرم پودر قهوه نیاز دارید. اسپرسو سینگل که به آن تک شات نیز گفته می‌شود معمولاً حجمی در حدود ۲۵ تا ۳۰ میلی‌لیتر دارد.

اسپرسو دبل

اسپرسو دبل

همان طور که از نام این نوع اسپرسو مشخص می‌شود دو برابر سینگل است. به همین دلیل برای تهیه اسپرسو دبل که به آن دوپیو نیز می‌گویند، به ۱۴ گرم قهوه نیاز دارید. اسپرسو دبل معمولاً حجمی در حدود ۵۰ تا ۶۰ میلی‌لیتر خواهد داشت.

ریسترتو سینگل

ریسترتو سینگل

قهوه ریسترتو یا ریسترتو سینگل شباهت بسیار زیادی به اسپرسو تک شات دارد، با این تفاوت که حجم ریسترتو کمتر از اسپرسو است و عصاره‌گیری قهوه در زمان کوتاه‌تری انجام می‌شود. برای تهیه ریسترتو سینگل ۷ یا ۸ گرم پودر قهوه را درون پرتافیلتر دستگاه اسپرسو می‌ریزند و اجازه می‌دهند تا در زمان ۱۵ الی ۲۰ ثانیه عصاره‌گیری شود. حجم ریسترتو سینگل معمولاً بین ۱۵ تا ۲۰ میلی‌لیتر است.

ریسترتو دبل

ریسترتو دبل

تفاوت قهوه ریسترتو و دبل ریسترتو همانند اسپرسو سینگل و دبل است. یعنی پودر قهوه باید دو برابر شود و همین‌طور قهوه به دست آمده نیز دو برابر خواهد بود. برای تهیه ریسترتو دبل ۱۴ تا ۱۶ گرم پودر قهوه را درون پرتافیلتر دستگاه اسپرسو می‌ریزند؛ پس از ۱۵ تا ۲۰ ثانیه عصاره‌گیری، ۳۰ تا ۴۰ میلی‌لیتر قهوه ریسترتو دبل آماده سرو می‌شود.

آمریکانو

آمریکانو

آمریکانو یکی دیگر از انواع اسپرسو است. این قهوه از ترکیب اسپرسو سینگل یا دبل با آب داغ به دست می‌آید. این قهوه ابتدا در آمریکا بسیار محبوب شد. در این نوع قهوه معمولاً به اسپرسو ۳۰ تا ۲۷۰ میلی‌لیتر آب داغ اضافه می‌کنند. آمریکانو حجم بالا و طعم ملایم‌تری نسبت به دیگر انواع اسپرسو داشته و بسیاری از ایرانیان این نوع اسپرسو را دوست دارند.

لانگ بلک

لانگ بلک

بسیاری افراد تفاوت لانگ بلک و آمریکانو را نمی‌دانند. قهوه لانگ بلک هم همانند آمریکانو از ترکیب اسپرسو و آب داغ به دست می‌آید اما تفاوت‌هایی با آمریکانو دارد. برای تهیه آمریکانو، آب داغ را به اسپرسو اضافه می‌کنند؛ در حالی که در تهیه لانگ بلک، این اسپرسو است که به آب داغ افزوده می‌شود. به همین دلیل یک لانگ بلک خوب، معمولاً کرمای اسپرسو را روی خود خواهد داشت.

برای تهیه لانگ بلک ابتدا باید در کاپ مورد نظر ۸۰ تا ۱۲۰ میلی‌لیتر آب ریخت و سپس یک شات اسپرسو دبل را به آن اضافه کرد.

اسپرسو لانگو

اسپرسو لانگو

اسپرسو لانگو هم شباهت‌هایی با آمریکانو و لانگ بلک دارد اما طعم آن کاملاً متفاوت است. برای تهیه این نوع اسپرسو باید اجازه داد که آب بیشتری از روی پودر قهوه‌ای که در پرتافیلتر وجود دارد عبور کند. معمولاً برای تهیه این قهوه به صورت سینگل ۸ و برای تهیه دبل آن به ۱۶ گرم پودر قهوه نیاز است.

در هنگام تهیه اسپرسو لانگو اجازه می‌دهند که دستگاه اسپرسو در حدود ۱ دقیقه کار کند و آب داغ از پودر قهوه موجود در پرتافیلتر عبور کند. نوشیدنی‌ای که با استفاده از این روش به دست می‌آید، معمولاً ۹۰ تا ۱۲۰ میلی‌لیتر حجم دارد. توجه داشته باشید که این نوع قهوه را تنها با استفاده از دستگاه اسپرسو می‌توان تهیه کرد.

موکا

موکا

موکا را می‌توان یکی از جذاب‌ترین و خوش‌طعم‌ترین نوشیدنی‌هایی دانست که با استفاده از اسپرسو تهیه می‌شود. این نوشیدنی در حقیقت از ترکیب اسپرسو، شیر و شکلات به دست می‌آید. معمولاً روی این نوشیدنی را با لایه‌ای از خامه تزئین می‌کنند تا زیبایی و طعم آن دلچسب‌تر شود. برای تهیه موکا به یک شات اسپرسو، نصف فنجان شیر، شکلات مایع یا پودر کاکائو و خامه هم زده نیاز دارید.

کن پانا

کن پانا

یکی دیگر از انواع اسپرسو، کن پانا است که ترکیب دلچسب اسپرسو با خامه را کن پانا می‌گویند. برای تهیه کن پانا، یک شات اسپرسو سینگل یا دبل و مقداری خامه هم زده نیاز دارید.

افوگاتو

افوگاتو

آفوگاتو را می‌توان یکی از متفاوت‌ترین انواع اسپرسو دانست. آفوگاتو از ترکیب بستنی و اسپرسو به دست می‌آید که بسیاری از افراد به آن قهوه بستنی نیز می‌گویند. برای تهیه این نوشیدنی یک شات اسپرسو سینگل یا دبل را بر روی بستنی می‌ریزند.

بستنی مورد استفاده برای آفوگاتو معمولاً بستنی وانیلی است اما برخی افراد بنابر سلیقه خود، بستنی مورد استفاده در این ترکیب را عوض می‌کنند تا این نوشیدنی باب میل آن‌ها شود. آفوگاتو با این که نوشیدنی داغی نیست اما در منو کافه‌ها در میان نوشیدنی‌های گرم طبقه‌بندی می‌شود.

لاته

لاته

لاته یا لته یکی دیگر از نوشیدنی‌ها بر پایه اسپرسو است که طرفداران بسیاری دارد. این نوشیدنی از ترکیب قهوه و شیر گرم درست می‌شود و بسیاری از باریستاهای باسلیقه روی آن را با شیر تزئین می‌کنند که به آن لاته آرت یا لته آرت گفته می‌شود.

برای تهیه این قهوه ملایم به یک شات سینگل یا دبل اسپرسو به همراه شیر گرم نیاز دارید. معمولاً در تهیه این نوع اسپرسو، ۳۰ تا ۶۰ میلی‌لیتر قهوه و حدود ۱۵۰ میلی‌لیتر شیر استفاده می‌شود.

پیکولو لاته

پیکولو لاته

پیکولو در لغت به معنای کوچک است. پیکولو لاته در حقیقت یک شات ریسترتو است که روی آن شیر گرم می‌ریزند. این قهوه در فنجانی کوچک سرو می‌شود.

کورتادو

کورتادو

شاید برایتان عجیب باشد اما کورتادو هم از ترکیب شیر و اسپرسو به دست می‌آید اما مهم‌ترین تفاوتی که با لاته دارد، میزان شیر موجود در آن است. معمولاً برای تهیه کورتادو از ۳۰ میلی‌لیتر اسپرسو و ۳۰ تا ۶۰ میلی‌لیتر شیر استفاده می‌کنند و روی این نوع قهوه با کف شیر تزئین می‌شود. پس باید بگوییم که تفاوت دوم کورتادو با لاته فوم یا کف شیر روی آن است.

کاپوچینو

کاپوچینو

کاپوچینو هم یکی دیگر از انواع اسپرسو است که در آن شیر بخارپز را با اسپرسو ترکیب می‌کنند. باید بدانید که این نوشیدنی با لاته و کورتادو تفاوت دارد. برای تهیه این قهوه باید شیر، فوم شیر و اسپرسو را با نسبت یکسان درون فنجان بریزید. درست کردن کاپوچینو بیشتر از لاته و کورتادو به مهارت نیاز دارد و باید بتوانید فوم شیر مناسبی را به دست آورید.

ماکیاتو

ماکیاتو

ماکیاتو هم یکی دیگر از نوشیدنی‌های بر پایه اسپرسو و شیر است. تفاوت این نوشیدنی با سایر نوشیدنی‌های متشکل از شیر و قهوه، حجم بیشتر و نحوه تهیه آن است. برای تهیه ماکیاتو ابتدا شیر و فوم شیر را درون کاپ می‌ریزند و سپس قهوه به آرامی روی این ترکیب ریخته می‌شود. اگر ماکیاتو به درستی تهیه شود، قهوه میان لایه شیر و فوم قرار می‌گیرد. حجم این نوشیدنی معمولاً بالای ۳۰۰ میلی‌لیتر است و نسبت به دیگر نوشیدنی‌ها بر پایه اسپرسو، حجم بیشتری دارد.

کوبانا

کوبانا

کوبانا یا قهوه کوبایی یکی دیگر از انواع اسپرسو است. این قهوه ابتدا در کوبا تهیه شد و نام کوبانا به زادگاه این قهوه باز می‌گردد. این قهوه همان اسپرسو است که به آن شکر قهوه‌ای اضافه می‌شود. برای تهیه این نوشیدنی ابتدا اسپرسو خود را توسط دستگاه اسپرسو یا موکاپات درست کنید. سپس اندکی از آن را در فنجانی جداگانه ریخته و با شکر قهوه به خوبی هم بزنید تا ترکیبی غلیظ و خامه‌ای شکل به دست آید. سپس این ترکیب را با باقی اسپرسو مخلوط کرده و سرو کنید.

فلت لایت

فلت لایت

این قهوه شباهت زیادی به کاپوچینو داشته اما تفاوت‌هایی نیز خواهد داشت. فلت لایت نسبت قهوه به شیر بیشتری دارد و برخلاف کاپوچینو فاقد کف شیر است. محبوبیت این قهوه در برخی کشورها مانند استرالیا زیاد است.

انواع اسپرسو لااقل یکبار امتحان کنید…

اکنون می‌دانید که قهوه اسپرسو چیست. در جهان نوشیدنی‌های بسیار زیادی بر پایه اسپرسو درست می‌شود؛ موارد گفته شده در این مطلب تنها بخشی از محبوب‌ترین و رایج‌ترین نوشیدنی‌هایی است که با استفاده از اسپرسو تهیه می‌شوند. بسیاری از کافی شاپ‌ها برای جذب مشتری بیشتر با تغییراتی در طرز تهیه انواع اسپرسو، نوشیدنی‌های جدیدی به منو خود اضافه می‌کنند که برخی از آن‌ها مورد توجه مشتریان قرار می‌گیرد و برخی برای همیشه به دست فراموشی سپرده می‌شوند.

در صورتی که هوس خوردن یکی از انواع اسپرسو را کرده‌اید، اما نمی‌توانید آن را در منزل تهیه کنید؛ ما به شما سرویس کافه آنلاین را معرفی می‌کنیم. می‌توانید نوشیدنی موردنظر خود را از طریق کافه اسنپ فود سفارش دهید و با بیشترین کیفیت، در کمترین زمان ممکن درب منزل تحویل بگیرید.