آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
انواع نوشیدنی ها
3/5 - (1 امتیاز)
بدون نظر

بهترین نوشیدنی برای نفخ معده و درمان آن

مینا اسماعیل بیگی 22 اسفند 1401 7 دقیقه

نفخ معده از آن مشکلاتی است که هر لحظه می‌تواند ما را غافلگیر کند. در حالت کلی نفخ به دلیل خوردن غذاهای سرد یا ورود هوا با آب یا غذا به معده ما ایجاد می‌شود. یک مشکل شایع که تمام افراد با آن رو به رو هستند این است که افراد احساس می‌کنند معده و شکم آن‌ها پر شده، درد می‌کند و نفس کشیدن را برایشان سخت کرده است. در هر حال گازهای گوارشی ممکن است برای همه ایجاد شوند، بهترین راه این است که علت این موضوع را بدانیم و آن را به خوبی کنترل کنیم. به همین منظور، ما قصد داریم تا بهترین نوشیدنی برای نفخ معده را به شما معرفی کرده و شما را در درمان این مشکل راهنمایی کنیم.

بهترین نوشیدنی برای نفخ معده چیست؟

برای درمان نفخ معده راه‌های مختلف و متفاوتی وجود دارد. شما با داروها، میوه‌ها، آبمیوه‌ها، دمنوش‌ها و حتی برخی از غذاها می‌توانید نفخ خود را کم کنید و احتمال بروز آن را به صفر برسانید. برای مثال کاهش دادن امکان بروز نفخ معده با دمنوش‌ها و نوشیدنی‌ها امکان‌پذیر است. به همین منظور ما در ادامه قرار است بهترین نوشیدنی‌ها و دمنوش‌ها را برای نفخ معده به شما معرفی کنیم. البته، تا یادمان نرفته پیشنهاد می‌کنیم که بعد از این مطلب، مطلب مربوط به دمنوش مناسب دل درد را نیز مطالعه کنید. به این شکل راه درمان دل درد را نیز پیدا خواهید کرد.

بهترین دمنوش ها برای نفخ معدهبهترین دمنوش ها برای نفخ معده

شاید تصور کنید که اول از همه قرار است چای سیاه را به شما معرفی کنیم. خیر، بد نیست بدانید که به جای چای سیاه می‌توانید از دمنوش‌ها استفاده کنید. دمنوش زنجبیل و نعناع یکی از بهترین دمنوش‌ها به حساب می‌آید. زنجبیل دشمن قسم خورده در مقابل التهاب و همینطور ورم معده است. به همین دلیل توصیه می‌کنیم که حتماً خود را به یک دمنوش معطر زنجبیل و نعناع مهمان کنید. حتی می‌توانید دمنوش زنجبیل را بدون نعناع تهیه و نوش جان کنید. استفاده از دمنوش نعناع نیز برای مشکلات معده نافع و بسیار کاربردی است. ضمن اینکه زردچوبه نیز در کاهش التهاب روده‌ها، نفخ شکم و سم زدایی کبد نقش بسیار مهمی دارد.

زیره و آویشن هم جزء دمنوش‌هایی هستند که اگر آن‌ها را یک ساعت قبل از غذا نوش جان کنید، هم اشتها را کم می‌کنند و هم باکتری‌های مفید را برای هضم غذای شما فعال خواهند کرد. ایرانیان در هرکجای دنیا که باشند بعد از خوردن یک غذای سنگین و بسیار خوشمزه احتیاج به یک فنجان چای دارند. خصوصاً اگر فصل سرما و زمستان باشد، نیاز به نوش جان کردن یک فنجان چای بیشتر از هر فصل دیگری خود را نشان می‌دهد. واقعیت این است که چای و قهوه به دلیل حضور کافئین بالا، موجب کم آبی شده و سیستم گوارشی شما را به هم می‌زنند. به همین دلیل تا جاییکه امکان دارد از نوش جان کردن چای و قهوه بعد از غذا خود داری کنید.

عرق ها، دشمنان نفخ و دل درد

در میان بهترین نوشیدنی‌های ضد نفخ، عرق‌ها از جمله نافع‌ترین نوشیدنی‌ها به حساب می‌آیند. از زمان‌های گذشته و قدیم ایرانیان باستان برای دل پیچه، نفخ و تمام مشکلات گوارشی از عرق‌ها استفاده می‌کردند. محبوب‌ترین و معروف‌ترین عرق‌ها برای رفع مشکلات گوارشی، عرق نعناع است. نعناع عضلات معده را شل می‌کند، گرفتگی روده را برطرف می‌کند و مشکل سوءهاضمه شما نیز با عرق نعنا تمام می‌شود. این گیاه به شدت ضد التهاب است و یک راه حل قطعی برای ورم معده به حساب می‌آید.

همچنین بد نیست بدانید که نعنا ضد یبوست بوده و دفع غذای شما را به راحتی ممکن می‌سازد. به همین دلیل است که نوش جان کردن نصف فنجان از عرق نعناع برای مرتفع کردن سنگینی معده و کم کردن میزان درد بعد از سرو غذا بسیار کاربردی است. دقت کنید که گیاه نعناع یک گیاه سبز، تیز و تند است. اگر مشکل زخم معده دارید توصیه می‌کنیم که حتما از استفاده خودسرانه گیاه نعنا پرهیز کنید. همچنین نوش جان کردن بیش از اندازه عرق نعنا دریچه مری شما را شل کرده و رفلاکس معده را شدیدتر خواهد کرد.

آبمیوه های ضد نفخآبمیوه های ضد نفخ

عرق‌ها و دمنوش‌های مناسب برای حل مشکل نفخ شکم را به شما معرفی کردیم. حالا در این قسمت قصد داریم که بهترین نوشیدنی برای نفخ شکم در میان آب میوه‌ها را به شما معرفی کنیم. نوشیدنی‌های مناسب و سالم به شما کمک می‌کنند که گاز معده و نفخ شکم شما مرتفع شده و شما با درد معده روبه‌رو نباشید. البته مصرف کردن میوه خام بعد از غذا به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود، اما کم نیستند آبمیوه‌هایی که می‌توانید با خیال راحت آن‌ها را نوش جان کنید. چون فیبر کمتری داشته و جایگزینی بسیار مناسب برای میوه خام هستند. البته فراموش نکنید که استفاده کردن بیش از حد از آبمیوه‌ها نیز می‌تواند موجب نفخ و دل درد شما باشد.

در این بین اسموتی‌ها نوشیدنی‌های سالمی هستند که هم اشتهای شما را کم کرده و باعث لاغری می‌شوند و هم نفخ معده شما را برطرف می‌کنند. برای مثال اسموتی هندوانه برای افرادی که بعد از غذا با نفخ شدیدی روبه‌رو هستند مناسب است. هندوانه منبعی غنی و غلیظ از پتاسیم است که در کاهش چربی، کاهش فشار خون و هضم مناسب غذا به شما کمک می‌کند. شما می‌توانید چند برش کوچک از هندوانه را با چند عدد برگ نعنا در میکسر یا مخلوط کن ریخته و اسموتی هندوانه خود را به سرعت آماده کنید. این اسموتی در رفع نفخ بسیار شدید و کم کردن ورم معده تاثیر بسیار زیادی دارد.

نوشیدنی بدون عوارض آب

زمانی که با ورم و نفخ معده رو به‌رو می‌شوید یکی از اولین نوشیدنی‌هایی که باید به آن مراجعه کنید آب است. آب هیچ جایگزینی در هیچ کجای دنیا ندارد و بهترین نوشیدنی برای نفخ معده به شمار می‌رود. اگر از گاز و نفخ معده بیش از اندازه رنج می‌برید، آب زیادی بنوشید. مشکل کم آبی بدن شما را با نفخ شدید روبه‌رو میکند. اینکه پزشکان توصیه می‌کنند روزانه ۶ لیوان تا ۸ لیوان آب نوش جان کنید برای هضم کردن بهتر غذا، کنترل شدن بهتر باکتری‌ها و آرامش سیستم گوارش شما است. نوشیدن قهوه و چای بدن شما را با مشکل کم‌آبی روبه رو می‌کند. ضمن اینکه اسید معده را افزایش داده و همینطور در هضم غذای شما اختلال ایجاد خواهد کرد. آب اما، از جمله بهترین نوشیدنی‌ها برای کم کردن میزان اسید معده است. صبح‌ها به صورت ناشتا و یک ساعت قبل از خوردن صبحانه آب نوش جان کنید. قبل از وعده ناهار و شام هم همین کار را مجددا تکرار کنید. این کار سبب می‌شود تا شما دچار یبوست نشده و دفع راحت‌تری نیز داشته باشید.

نوشیدنی ضد نفخ آب نارگیلنوشیدنی ضد نفخ آب نارگیل

برای هرچه سریع‌تر رها شدن از دل پیچه و نفخ معده توصیه می‌کنیم یک عدد نارگیل کاملاً رسیده را تهیه کرده، آن را شکافته و آب میان نارگیل را نوش جان کنید. آب نارگیل الکترولیت‌های زیادی دارد و برای تنظیم کردن اسید معده و هضم غذا به شما کمک می‌کند. همچنین در آب نارگیل پتاسیم، کلرید و کلسیم زیادی وجود دارد. این مایع معطر و خوشمزه قادر است تا فشار خون را کنترل کرده و همینطور تولید شدن گاز معده را به حداقل خود برساند. آب نارگیل در میان آبمیوه‌های طبیعی فیبر بسیار اندکی دارد و حتی اگر از سندروم روده تحریک پذیر رنج می‌برید، آب نارگیل برای شما بی‌ضرر خواهد بود.

نوشیدنی آناناس برای درمان کامل نفخ شکم

برای درمان کردن مشکلات گوارشی پزشکان توصیه می‌کنند که کمتر از میوه‌های خام استفاده کنید. به این دلیل که فیبر موجود در میوه‌ها و سبزیجات کاملاً هضم نشده و روند و پروسه هضم شدن غذا را کند می‌کند. در این بین توصیه می‌شود که میوه‌ها و سبزیجات را پخته یا آن‌ها را آب گیری کنید تا بتوانید ویتامین‌ها، املاح و مواد معدنی موجود در آن‌ها را بهتر به بدن خود برسانید.

میوه‌ها و سبزیجات وقتی که پخته و نرم شوند، هضم راحتی داشته و مشکلی نیز برای شما ایجاد نمی‌کنند. البته برخی از میوه‌ها نیز هستند که نفخ شما را به شدت کاهش می‌دهند. برای مثال آناناس دوست معده و دشمن مشکلات گوارشی شما است. شما بدون هیچ نگرانی می‌توانید روزانه یک لیوان آب آناناس بعد از غذا استفاده کنید تا با نفخ شکم روبه‌رو نباشید. در میوه آناناس آنزیمی به نام بروملین وجود دارد که به هضم غذا و تجزیه کردن هرچه بهتر پروتئین‌ها کمک خواهد کرد.

آخرین نوشیدنی ضد نفخ، دوغ کفیرآخرین نوشیدنی ضد نفخ، دوغ کفیر

دوغ کفیر از جمله نوشیدنی‌هایی است که می‌تواند مشکل نفخ معده شما را برطرف کند. همه ما می‌دانیم که شیر در میان تمام لبنیات بیشترین قدرت برای ایجاد نفخ و درد شکم را دارد، اما دوغ کفیر به دلیل حضور پروبیوتیک‌ها در رفع نفخ و درد شکم بسیار نافع و کاربردی است. باکتری‌هایی که در این دوغ وجود دارند به هضم غذایی شما کمک کرده و احساس سنگینی را از شما خواهند گرفت. به همین دلیل توصیه می‌کنیم به جای استفاده از نوشیدنی‌های حاوی کافئین یا نوشیدنی‌های بسیار شیرین و گازدار مانند نوشابه‌ها، بعد از غذا حتما خود را به یک لیوان دوغ کفیر مهمان کنید تا ورم معده و احساس سنگینی در شکم را از شما بزداید.

درمان قطعی نفخ شکم با انواع نوشیدنی ها…

در این مطلب بهترین نوشیدنی برای نفخ معده را به شما معرفی کردیم. در این بین باید به این موضوع نیز دقت کنید که قبل از درمان خودسرانه مشکل نفخ معده و دیگر مشکلات گوارشی، حتماً با پزشک متخصص مشورت کرده و آزمایش‌های لازم را انجام دهید. بعد از مشورت با پزشک، می‌توانید به راحتی از این نوشیدنی‌ها استفاده کنید. در ضمن، شما می‌توانید این نوشیدنی‌ها را از قسمت خرید آنلاین آبمیوه نیز سفارش دهید و زحمت تهیه آن‌ها به صورت حضوری را کم کنید.

همچنین، برای تهیه دمنوش‌ها هم می‌توانید از عطاری آنلاین اسنپ فود کمک بگیرید. به این منظور، مواد لازم برای تهیه دمنوش‌ها را سفارش داده و در کمترین زمان ممکن درب منزل تحویل خواهید گرفت.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 1446 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود