آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
خواص آووکادو
انواع میوه جات
5/5 - (1 امتیاز)
بدون نظر

خواص آووکادو، میوه عجیب و ارزشمند

مینا اسماعیل بیگی 24 اسفند 1401 10 دقیقه

برای صحبت از خواص آووکادو، راه درازی در پیش است. در معرفی میوه خاص آووکادو، باید بگوییم که این میوه، یک بمب مغذی است که حجم زیادی از ویتامین‌های متنوع و مواد معدنی ضروری را در خود جای داده است. این میوه، منبعی غنی از چربی‌های سالم است و محبوبیت ویژه‌ای در میان ورزشکاران دارد. به علاوه، به خاطر طعم خاص و بافت خامه‌ای خود، انتخابی خاص برای بانوان علاقمند به آشپزی است. این میوه، در ایران تولید نمی‌شود و جزو میوه‌های وارداتی است که شاید کمتر با آن آشنا باشید. بنابراین، با اسنپ فود همراه شوید تا اطلاعات مفیدی درباره خواص و مضرات آووکادو دریافت کنید.

ارزش غذایی آووکادو

در هر وعده کامل از آووکادو که معادل 201 گرم از این میوه است، مواد مغذی زیر موجود است:

مواد مغذی مقدار در هر عدد آووکادو (معادل 201 گرم)
کالری 322 واحد
فیبر 14 گرم
کربوهیدرات 17 گرم
پروتئین 4 گرم
چربی 30 گرم
ویتامین C 22 درصد از نیاز روزانه
ویتامین E 28 درصد از نیاز روزانه
ویتامین k 35 درصد از نیاز روزانه
ویتامینB2  (ریبوفلاوین) 20 درصد نیاز روزانه
ویتامین B3 (نیاسین) 23 درصد نیاز روزانه
ویتامینB5  (اسید پانتوتنیک) 58 درصد نیاز روزانه
ویتامین B6 (پیریدوکسین) 30 درصد نیاز روزانه
فولات 41 درصد نیاز روزانه
پتاسیم 21 درصد نیاز روزانه
منیزیم 14 درصد نیاز روزانه
مس 42 درصد نیاز روزانه
منگنز 12 درصد نیاز روزانه

خواص آووکادو

آووکادو، میوه‌ای استوایی و بومی مکزیک و آمریکای مرکزی است. این میوه، شکلی شبیه گلابی و بافتی نرم دارد و یکی از مزیت‌های خاص آن، وجود چربی‌های سالمی است که این میوه را تبدیل به یکی از از اجزای تشکیل‌دهنده بسیاری از لوازم آرایشی و بهداشتی کرده است. خواص منحصر‌به‌فرد این میوه برای زنان، مردان، کودکان، ورزشکاران و حتی آشپزها، آن را تبدیل به میوه‌ای بسیار مفید و همه کاره کرده است که قصد داریم در ادامه، به بعضی از مهم‌ترین خواص آن بپردازیم. با ما همراه باشید.

1. خواص آووکادو برای سرطانخواص آووکادو برای سرطان

هنوز مکانیسم دقیق ارتباط مصرف آووکادو و پیشگیری از سرطان مشخص نیست. با این حال، واضح است که آووکادو، سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدانی ضد سرطان؛ مانند کاروتنوئیدها است. این ترکیبات در کنار سطوح بالای فیتوکمیکال‌های موجود در این میوه، جلوی پیشرفت سلول‌های سرطانی را می‌گیرند و حجم قابل توجه فولات موجود در این میوه هم نقش موثری در کاهش خطر ابتلا به سرطان‌هایی مانند سرطان پروستات، معده، روده بزرگ، دهانه رحم و پانکراس دارد.

2. خواص آووکادو برای استخوان

یک آووکادوی کامل، 35 درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین K را تأمین می‌کند. این ویتامین، نقش موثری در افزایش جذب کلسیم توسط بدن دارد و میزان دفع این ماده معدنی از طریق ادرار را کاهش می‌دهد. بنابراین، برای حفظ سلامت استخوان‌ها و جلوگیری از پوکی آن‌ها، آووکادو، یک انتخاب هوشمندانه است. به علاوه، روغن عصاره آووکادو هم اثرات مشابهی در حفاظت از استخوان‌ها دارد و علائم آرتروز را کاهش می‌دهد. همچنین، این میوه، حاوی ترکیبی به نام ساپونین است که در کاهش علائم آرتروز زانو و لگن، موثر است.

3.خواص آووکادو در کاهش افسردگی

مطالعات نشان می‌دهند که تجمع اسید آمینه هموسیستئین در خون می‌تواند فرد را دچار افسردگی و اختلال عملکرد شناختی مغز کند. خبر خوب این است که فولات، جلوی تجمع این ماده در خون را می‌گیرد و مقادیر بسیار زیادی از آن را می‌توان در آووکادو یافت. بنابراین، با مصرف آووکادو، خلق و خوی شما بهتر می‌شود و می‌توانید خواب آرام‌تری داشته باشید. به علاوه، مصرف این میوه در ابتدای صبح هم می‌تواند شما را از خواص آووکادو برای مغز بهره‌مند کند تا روزی، پرانرژی و پرنشاط را آغاز کنید.

4. خواص آووکادو برای سیستم گوارشخواص آووکادو برای سیستم گوارش

فیبر موجود در آووکادو، حرکات روده را منظم می‌کند و کمک می‌کند که مواد زائد بدن و سموم، از طریق صفرا و مدفوع، دفع شوند. به علاوه، فیبر، باعث افزایش تنوع میکروبی روده و حفظ تعادل باکتریایی سالم در بدن شده و با تنظیم سیستم گوارش، مانع بروز مشکلاتی مانند التهاب یا یبوست خواهد شد.

5. خواص آووکادو برای فشار خون

آووکادو سرشار از پتاسیم است و با مصرف هر عدد آووکادو، 21 درصد از نیاز روزانه بدن خود به این ماده معدنی مفید را تأمین خواهید کرد. پتاسیم، به طور طبیعی، فشار خون را پایین می‌آورد. به این ترتیب که با گشاد کردن قطر رگ‌ها، تنش موجود در دیواره رگ‌ها را کم می‌کند و علاوه بر این، سطح سدیم خون را هم پایین می‌آورد.

6. خواص آووکادو برای کلسترول

آووکادو حاوی ماده ای مغذی به نام بتاسیتوسترول است، به طوری که در هر 100 گرم از این میوه، 76 میلی گرم، بتاسیتوسترول وجود دارد. این ماده، نسخه گیاهی کلسترول است و مصرف منظم آن می‌تواند سطح کلسترول سالم خون را حفظ کند.

7. خواص آووکادو برای قلب

مقادیر بالای پتاسیم و منیزیم موجود در آووکادو، به تنظیم فشار خون کمک می‌کنند و جلوی بیماری‌های قلبی را می‌گیرند. به علاوه، گفتیم که مصرف این میوه، به خاطر وجود استرول گیاهی در آن می‌تواند سطح کلسترول بد خون را کاهش دهد. علاوه بر این‌ها، آووکادو، حاوی اسید اولئیک است. این چربی مفید، از نوع اسیدهای چرب تک غیر اشباع است و می‌تواند با کاهش التهاب قلب و عروق، به سلامت این ارگان حیاتی، کمک کند.

8. خواص آووکادو برای چشمخواص آووکادو برای چشم

بتاکاروتن، یک آنتی اکسیدان مفید محلول در چربی است که برای جذب بهتر توسط بدن، به اسیدهای چرب تک غیر اشباع نیاز دارد که این اسیدها در آووکادو، یافت می‌شوند. بتاکاروتن می‌تواند خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا (تباهی لکه زرد) را که با افزایش سن مرتبط است، کمتر کند. همچنین، آنتی اکسیدان‌های قدرتمند دیگری مانند لوتئین و زاگزانتین هم در آووکادو وجود دارند که برای چشم بسیار مفیدند و می‌توانند جلوی ابتلا به آب مروارید یا آسیب سلول‌های چشم به خاطر اشعه ماورای بنفش خورشید را بگیرند.

9. خواص آووکادو برای پوست صورت

میوه آووکادو و روغن آن، حاوی مقادیر فراوانی ویتامین C هستند. این ویتامین، بدن را تحریک به کلاژن‌سازی بیشتر می‌کند و از این طریق، باعث تقویت حالت کشسانی و ارتجاعی پوست می‌شود. البته از آووکادو به صورت موضعی هم می‌توانید استفاده کنید.

در صورت مخلوط کردن این میوه با شیر، یک ماسک رطوبت‌رسان قوی خواهید داشت و اگر مقداری عسل به این ترکیب اضافه کنید می‌توانید به فرمول یک لوسیون پاک‌کننده طبیعی برسید.

علاوه بر این، روغن آووکادو حاوی انواع آنتی اکسیدان‌ها، اسیدهای چرب غیر‌اشباع و ویتامین‌های A و E است که همگی، موادی مغذی و مفید برای پوست هستند.

دقت کنید که اگرچه آووکادو می‌تواند زخم‌ها و التهابات پوستی را درمان کند، اما نباید روغن اووکادو را مستقیما روی زخم‌های باز قرار دهید.

10. خواص آووکادو برای موها

برای تقویت موها و افزایش رشد آن‌ها، آووکادو را فراموش نکنید. در این مورد، مصرف میوه، هم به صورت خوراکی و هم به صورت موضعی مفید است. برای مصرف موضعی، روش‌های مختلفی وجود دارد که برخی از آن‌ها به این ترتیب هستند:

  • ترکیب آووکادو و روغن این میوه، یک تقویت‌کننده طبیعی برای موها است.
  • مخلوط آووکادو، تخم مرغ و روغن زیتون، ترکیبی مناسب برای درمان موخوره است.
  • برای براق کردن موها می‌توانید از ترکیب آووکادو، زرده تخم مرغ و روغن نارگیل استفاده کنید.

11. پیشگیری از بیماری های مزمن با آووکادوپیشگیری از بیماری های مزمن با آووکادو

برای پیشگیری از بیماری‌های مزمن؛ مانند فشار خون بالا؛ چاقی؛ دیابت و امراض قلبی – عروقی، از خواص آووکادو غافل نشوید. فیبر موجود در این میوه مفید، نقش مهمی در تنظیم فشار و کلسترول خون دارد و باعث بهبود حساسیت به انسولین می‌شود. به علاوه، اسیدهای چرب غیر اشباع آووکادو هم نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مزمن؛ مانند بیماری‌های قلبی – عروقی دارند.

12. خواص آووکادو برای لاغری

اگر نگران سوء‌تغذیه در طول رژیم لاغری هستید، از خواص آووکادو استفاده کنید. درست است که این میوه، کالری بالایی دارد، اما مطالعات نشان می‌دهند که تاثیرگذارترین عامل بر وزن افراد، فیبر مصرفی آن‌ها است. این میوه، با فیبر بالا و قند پایین خود، مدت طولانی‌تری شما را سیر نگه می‌دارد. به علاوه، مطالعات مختلف نشان می‌دهد که درصد چربی و شاخص توده بدنی افرادی که آووکادو را در رژیم غذایی خود دارند، پایین‌تر است. بنابراین، مصرف آن در حد تعادل می‌تواند در کاهش وزن شما موثر باشد.

13. خواص آووکادو برای زنان

خواص آووکادو برای رحم و تخمدان هم قابل توجه است. مقادیر بالای ویتامین E موجود در این میوه، از سلامت پوشش داخلی رحم، حمایت می‌کند. بنابراین، این میوه، انتخابی هوشمندانه برای زنانی است که به سلامت رحم و تخمدان‌های خود فکر می‌کنند.

14. خواص آووکادو برای زنان باردار

آووکادو از راه‌های مختلفی به سلامت بارداری کمک می‌کند که برخی از آن‌ها به این شرح‌اند:

  • چربی‌های سالم و فیبر موجود در آووکادو، احتمال بروز یبوست بارداری را کاهش می‌دهند.
  • آووکادو، حاوی ویتامین‌های مفیدی مانند ویتامین C و مجموعه نسبتا کاملی از ویتامین‌های گروه B است که به تقویت سیستم ایمنی مادر و بهبود رشد جنین کمک می‌کنند.
  • اسیدهای چرب موجود در آووکادو، احتمال سقط جنین را کاهش می‌دهند و جلوی بروز ناهنجاری در لوله عصبی جنین را می‌گیرند.
  • مصرف یک آووکادوی کامل، 41 درصد از نیاز روزانه بدن به فولات را تأمین می‌کند. وجود این ماده برای جلوگیری از نقایض مادرزادی جنین در مغز و ستون فقرات، لازم است.
  • پتاسیم موجود در آووکادو می‌تواند اختلالات الکترولیتی بدن مادران باردار و گرفتگی عضلانی پاها را در این دوران، بهبود بخشد.

15. خواص آووکادو برای کودکانخواص آووکادو برای کودکان

مجموعه مواد مغذی موجود در آووکادو در کنار انرژی این میوه، آن را تبدیل به گزینه‌ای عالی برای تغذیه کمکی کودکان کرده است. آووکادو، بافتی نرم و سبک و طعمی خنثی دارد و بعید است که بچه‌ها برای خوردن آن بهانه بگیرند. این میوه، به شکل‌های مختلفی به رشد و سلامت کودکان کمک می‌کند که بعضی از آن‌ها به این شرح‌اند:

  • آووکادو، یک منبع غنی از فیبر است و جلوی بروز یبوست در کودکان را می‌گیرد.
  • اسیدهای چرب تک غیراشباع آووکادو، در رشد و تکامل مغزی کودکان بسیار موثرند.
  • مصرف آووکادو در کنار انواع میوه جات و سبزیجات و بقیه غذاها، روند جذب ویتامین‌های محلول در چربی، مانند ویتامین‌های A، E، K و D در بدن را بهتر می‌کند.
  • کاروتنوئیدها، و لوتئین و زاگزانتین موجود در آووکادو، نقش موثری در سلامت بینایی و قدرت مغزی کودکان دارند.
  • آووکادو، به عنوان میوه‌ای بدن قند و بدون کلسترول و سدیم، انتخابی هوشمندانه و مناسب برای کودکان است.

16. خواص اووکادو برای مردان

مواد مغذی موجود در آووکادو، مانند اسیدهای چرب تک اشباع و اسیدهای چرب امگا 3، بسیار انرژی‌بخش هستند و می‌توانند به طور غیرمستقیم، میل جنسی مردان را افزایش دهند. البته در نظر داشته باشید که آووکادو حاوی کربوهیدرات‌هایی است که در صورت هضم و جذب ناقص می‌توانند باعث اضافه وزن شوند. بنابراین، مصرف بیش از نصف تا یک عدد آووکادو در طول روز، زیاده‌روی خواهد بود. خواص آووکادو برای اسپرم هم قابل توجه است. این میوه، به خاطر مواد مغذی با ارزش خود؛ بخصوص ویتامین E، نقش مهمی در تولید اسپرم‌های سالم و افزایش قدرت باروری مردان دارد و از آنجا که به بهبود گردش خون در بدن کمک می‌کند، میوه‌ای مفید برای کاهش اختلالات نعوظ است.

17. خواص آووکادو برای کرونا

اولین گام در مبارزه با ویروس کرونا، تقویت سیستم ایمنی بدن است. برای این منظور، وجود آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین‌هایی مانند ویتامین C و D ضروری است. اما تحقیقات نشان می‌دهد که ویتامین B6 هم پتانسیل بالایی در کاهش احتمال ابتلا به این ویروس دارد. ویتامین B6، یک ضد التهاب طبیعی است و می‌تواند استرس اکسیداتیو سلول‌ها را کاهش دهد. این ویتامین، نقش موثری در بالا بردن توان ایمنی بدن در مقابله با عفونت‌های ویروسی؛ مانند کووید 19 دارد.

در پایان این مطلب، باید بگوییم که آووکادو معمولا در هر فصلی از سال یافت می‌شود، اما اگر تمایل دارید تا با انواع میوه بیشتر آشنا شوید، می‌توانید مطلب میوه های بهاری و تابستانی را مطالعه کنید.

خواص هسته آووکادو

اگر تا به حال هسته‌های آووکادو را دور می‌ریختید، این بار، دست نگه دارید. این هسته‌های قهوه‌ای رنگ و سخت، سرشار از چربی‌های تک اشباع، ویتامین E، فیبر و آنتی اکسیدان هستند و می‌توانند به بهترین شکل ممکن از سلامت پوست، ناخن‌ها و موی شما حمایت کنند. به علاوه، هسته آووکادو، می‌تواند با کاهش التهاب روده و باکتری‌های مضر آن، در سلامت این ارگان مهم، نقش موثری داشته باشد.

برای استفاده از هسته‌های سخت آووکادو باید آن‌ها را با یک آسیاب قوی، پودر کرده و به ترکیباتی مانند سس‌ها یا اسموتی‌ها اضافه کنید.

نحوه مصرف آووکادونحوه مصرف آووکادو

بخش مهمی از مواد مغذی آووکادو، درست زیر پوست نسبتا نازک این میوه قرار دارد. بنابراین، برای استفاده بیشتر از این میوه، بهتر است به این روش عمل کنید:

  • آووکادو را از طول به دو قسمت برش بزنید و با چرخش دست، دو نیمه را از هم جدا کنید.
  • با نوک چاقو، هسته را خارج کنید.
  • دوباره هر نیمه میوه را از طول برش بزنید و پوست هر قسمت را به آرامی با دست جدا کنید.

به این ترتیب، از مغذی‌ترین بخش‌های این میوه هم به بهترین شکل ممکن، استفاده خواهد کرد. البته برای تنوع بیشتر، استفاده از این میوه در ترکیب انواع سالادها، سس‌ها، ساندویچ‌ها و اسموتی‌ها هم جذاب است.

به علاوه، روغن آووکادو هم از روغن‌های سالمی است که اسیدهای چرب آن، در حرارت‌های بالا تا 271 درجه سانتیگراد هم پایدارند و می‌توانید از آن برای کباب کردن گوشت یا تفت دادن سبزیجات استفاده کنید.

نحوه نگهداری از آووکادو

آووکادو، میوه حساسی است و لازم است برای نگهداری بهتر آن، به این نکات توجه کنید:

  • اگر پوست آن را به حد فرو رفتن فشار دهید، میوه زیر پوست، سیاه خواهد شد. در چنین شرایطی بهتر است برای امتحان میزان رسیده بودن میوه، از کف دست و فشاری بسیار ملایم استفاده کنید، تا هیچ قسمتی از میوه دچار فرورفتگی نشود.
  • آووکادو، میوه‌ای است که پس از چیده شدن، بهتر می‌رسد و در حالت رسیده، پوست بیرونی آن به رنگ بنفش تیره یا سیاه درمی‌آید.
  • اگر آووکادوی نارسی را خریداری کرده‌اید هم نگران نباشید. کافیست چند روز آن را در محیط آشپزخانه و خارج از یخچال قرار دهید تا کاملا برسد. برای سرعت بخشیدن به این کار، یک سیب و موز را هم در کنار آووکادو قرار دهید.
  • از جدا کردن قسمت چوبی و قهوه‌ای بالای آووکادو خودداری کنید. زیرا با جدا کردن این قسمت، هوا وارد بافت میوه شده و آن را اکسید و سیاه می‌کند. به علاوه، آووکادوی بریده شده هم در مجاورت هوا به سرعت اکسید و سیاه می‌شود.
  • این میوه تا 3 روز در یخچال می‌ماند و بهتر است زودتر آن را مصرف کنید. اگر نیمی از آووکادو باقی ماند، روی گوشت میوه کمی آبلیمو بریزید و آن را با سلفون بپوشانید تا جلوی نفوذ هوا به بافت میوه را بگیرید. به علاوه، فراموش نکنید که حداکثر ظرف نصف روز تا یک روز، آووکادوی نصفه را مصرف کنید.
  • بهتر است نیمه بدون هسته میوه را زودتر مصرف کنید.

مضرات آووکادومضرات آووکادو

در مصرف آووکادو، موارد احتیاطی زیر را در نظر داشته باشید:

  • ممکن است برخی افراد به قندهای طبیعی آووکادو حساسیت داشته باشند. در این صورت، ممکن است تا 48 ساعت بعد از مصرف میوه، دچار برخی ناراحتی‌های معده مانند نفخ شوند.
  • هرچند که می‌توان آووکادو را از انواع میوه های لاغر کننده دانست، اما زیاده‌روی در مصرف آن تاثیر عکس خواهد داشت و باعث اضافه وزن خواهد شد.
  • آووکادو حاوی اسید آمینه‌ای به نام تیروزین است که در بدن به صورت تیرامین، تجزیه می‌شود و تیرامین ماده‌ای است که می‌تواند به سردردهای میگرنی دامن بزند.
  • میوه آووکادو حاوی مقادیری ویتامین K است و به همین دلیل باید مراقب تداخلات دارویی مصرف این میوه در کنار داروهای رقیق‌کننده خون مانند وارفارین باشید.

خرید آووکادوهای تازه را از اسنپ فود تجربه کنید

با خواص آووکادو آشنا شدید و همان‌طور که خواندید، آووکادو، ماندگاری بالایی ندارد و بهتر است اقلامی تازه و باکیفیت را خریداری کنید. یکی از بهترین و سریع‌ترین راه‌ها برای این منظور، مراجعه به سایت اسنپ فود است. در این سایت، به صورت اینترنتی با میوه فروشی‌های آنلاین بسیاری مرتبط خواهید شد که از طریق پیک‌های اسنپ فود، سفارشات شما را در زمانی کوتاه، به درب منزلتان می‌رسانند و زحمت خرید حضوری را برای شما کم می‌کنند. همین حالا، سری به قسمت خرید میوه آنلاین بزنید و یک خرید آسان و به صرفه  را تجربه کنید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 1446 مقالات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود