آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
خواص ترنج یا برگاموت
انواع میوه جات
5/5 - (1 امتیاز)
بدون نظر

خواص ترنج یا برگاموت (Bergamot orange) برای سلامتی

مینا اسماعیل بیگی 24 اسفند 1401 7 دقیقه

ترنج، میوه‌ای همه کاره است که در صنعت عطرسازی، لوازم آرایشی و بهداشتی و دارویی، فواید بی‌شماری دارد. بخشی از خواص ترنج یا برگاموت (Bergamot orange) ، مربوط به پوست ضخیم و خوش‌عطر این میوه است و بخشی دیگر، به گوشت، دانه‌ها و حتی شکوفه‌های این درخت مربوط می‌شود. این میوه، یک آرام‌بخش طبیعی است و مصرف آن می‌تواند اضطراب‌ها و تنش‌های روزانه را از شما دور کند. به علاوه، این میوه، خواص بی‌نظیر دیگری هم برای سلامتی دارد که قصد داریم در این مطلب از اسنپ فود به آن‌ها بپردازیم. با ما همراه باشید.

ترنچ چیست؟

ترنج، از خانواده مرکبات است و حاصل پیوند لیمو و پرتقال است. این میوه، از نظر ظاهری، شباهت زیادی به پرتقال، گریپ فروت و نارنج دارد و نباید آن را با بالنگ، اشتباه گرفت. این میوه، پوستی معطر و قطور و مزه‌ای تلخ و ترش دارد، اما ترشی آن، کمتر از لیمو است. با این وجود، تمام اجزای این میوه، اعم از برگ، پوست، ریشه، دانه، گوشت و حتی شکوفه‌های درخت ترنج هم خواص درمانی بی‌نظیری دارند. این میوه، در ابتدا شکلی گرد و رنگی سبز دارد و زمانی که بهتر می‌رسد، پوستی زرد رنگ و ظاهری کشیده‌تر پیدا خواهد کرد.

نام علمی ترنج، (Citrus bergamia) است و به انگلیسی به آن، bergamot orange می‌گویند. دلیل این نام، پرورش این درخت در شهر برگامو در لمباردی ایتالیا است.

شاید چیزی که بیشتر از همه در ظاهر ترنج، خودنمایی می‌کند، پوست پر چین و چروک این میوه باشد. جالب است بدانید که در فارسی، مصدر ترنجیدن، به معنای چین و چروک داشتن است و احتمالا وجه تسمیه نامگذاری این میوه هم به همین علت باشد.

ترنج، آب و هوای گرم و مرطوب را می‌پسندد و در برابر سرما و یخبندان، تحمل چندانی ندارد. این میوه، در مناطق شمالی و جنوب غربی ایران، پرورش داده می‌شود و در کشورهای دیگری مانند ایتالیا، فرانسه، گینه نو، استرالیا، سواحل مدیترانه و جنوب آمریکا هم می‌روید.

طبع ترنج چیست؟طبع ترنج چیست؟

جالب است بدانید که طبیعت قسمت‌های مختلف ترنج، متفاوت است. به عبارت دیگر؛ پوست طلایی رنگ ترنج، در طب سنتی، طبیعتی گرم و خشک دارد، در حالی که قسمت داخلی و شحم پوست، سرد و تر است. میوه تلخ ترنج، سرد و خشک است، اما برگ و شکوفه‌های ترنج، طبیعتی گرم خشک دارند و شما با مصرف هر قسمت از این میوه با ارزش می‌توانید از خواص شگفت‌انگیز آن، بهره‌مند شوید.

ارزش غذایی ترنج

ترنج، شامل ترکیبات آنتی اکسیدانی متنوعی است. این میوه، بیشتر از 60 نوع ترکیب فلاونوئیدی، کاروتوئیدی و روغن‌های ضروری را در خود جای داده است. به علاوه، این میوه، حاوی مقادیر قابل توجهی از ویتامین‌های C و B است که فواید بشماری برای سلامتی دارند. همچنین، پتاسیم، منیزیم، فسفر و مس از دیگر مواد مغذی موجود در ترنج هستند که به عملکرد بهتر دستگاه‌های داخلی بدن کمک می‌کنند.

خواص ترنج

ترنج، خواص قابل توجهی برای سلامتی دارد، اما از آنجا که طعم تلخی دارد، ممکن است مصرف میوه آن چندان دلچسب نباشد. بنابراین، یکی از مصارف مهم این میوه، گرفتن روغن ترنج از پوست این میوه است. این روغن، به شیوه تقطیر بخار از پوست میوه تهیه می‌شود و می‌توان از آن به صورت موضعی و خوراکی استفاده کرد. در ادامه به خواص ترنج یا برگاموت (Bergamot orange) و روغن آن به عنوان یکی از انواع میوه های بهاری و تابستانی اشاره کرده‌ایم.

1. تقویت سیستم ایمنی با ترنج

آیا می‌دانید که با خوردن یک ترنج متوسط، تمام نیاز روزانه بدن خود به ویتامین C را تأمین خواهید کرد؟ این ویتامین در کنار سایر آنتی اکسیدان‌های موجود در ترنج، فعالیت مخرب رادیکال‌های آزاد بدن را خنثی کرده و سیستم دفاعی بدن را قوت می‌بخشند.

2. بهبود هضم غذاها با ترنجبهبود هضم غذاها با ترنج

مصرف میوه ترنج، ترشح آنزیم‌ها و اسیدهای گوارشی معده را افزایش می‌دهد. بنابراین، برای هضم آسان‌تر و بهتر غذاها می‌توانید روی این خاصیت ترنج حساب کنید. به علاوه، این میوه، سرشار از فیبر است که نقش مهمی در پایین آوردن سطح کلسترول، کنترل وزن و سلامت دستگاه هاضمه دارد. همچنین، ترنج، جلوی مسمومیت غذایی را می‌گیرد و مانع فعالیت مخرب میکروب‌های گوارشی مضری مانند ای کولای ولیستریا می‌شود.

3. خاصیت ترنج در کاهش بروز سنگ کلیه

سنگ‌های کلیه، انواع متفاوتی دارند، اما یک نوع از آن‌ها به خاطر پایین بودن میزان سیترات در اوره به وجود می‌آید. خبر خوب این است که با مصرف مرکباتی مانند ترنج، سطح سیترات در اوره، افزایش یافته و احتمال بروز سنگ کلیه کمتر خواهد شد.

4. خاصیت ترنج برای یبوست

اگر دچار مشکل نفخ یا یبوست هستید، مصرف ترنج را از قلم نیندازید. ترنج به بهبود حرکات منظم روده‌ها کمک می‌کند و جلوی بروز یبوست را می‌گیرد. همچنین، مصرف این میوه، برای دستگاه گوارش و احشای داخلی شکم، بسیار مفید است.

5. خواص ترنج برای لاغری

یکی از انواع میوه های لاغر کننده ، ترنج است. این میوه، حاوی فیبر و آب زیادی است، در حالی که کالری کمی دارد. بنابراین، با مصرف این میوه پرفیبر می‌توانید برای ساعات طولانی‌تری احساس سیری داشته باشید و در عین حال، نگران سوزاندن کالری‌های اضافی هم نباشید.

6. فایده برگاموت و تسکین اعصابفایده برگاموت و تسکین اعصاب

اگر احساس افسردگی می‌کنید و خواب آرامی ندارید، از خواص ترنج کمک بگیرید. این میوه حاوی ترکیباتی است که ترشح هورمون‌های سروتونین و دوپامین در بدن را افزایش می‌دهند. بنابراین، مصرف آن، نشاط ‌آور و آرام‌بخش است. به علاوه، لینالول موجود در ترنج، ماده‌ای ضد استرس است که اعصاب را تقویت می‌کند.

7. خواص ترنج در مقابله با سرطان

ترکیبات فلانوئیدی موجود در ترنج می‌توانند از گسترش ژن‌های بیماری‌زا که زمینه‌ساز ایجاد انواع سرطان‌ها هستند، پیشگیری کنند. برخی تحقیقات نشان می‌دهند که بهره بردن از خواص مرکباتی مانند ترنج یا خواص گریپ فروت ، احتمال ابتلا به سرطان ریه را کاهش خواهد داد. البته تردیدی وجود ندارد که مصرف مرکبات در مقابله با سرطان‌های شایع دیگری مانند سرطان معده، پروستات، پانکراس، سینه و مری هم موثر است.

8. مسکن قوی برای درد استفاده از میوه برگاموت Bergamot orange

اگر برای تسکین سردرد یا دردهای عضلانی خود به دنبال یک ضد درد طبیعی هستید، از روغن یا عرق ترنج کمک بگیرید. در بدن، هورمون‌هایی وجود دارد که حساسیت پایانه‌های عصبی به درد را کاهش می‌دهند و شما می‌توانید با مصرف روغن ترنج، باعث افزایش ترشح این هورمون‌ها شوید.  همچنین، استفاده از روغن ترنج در کاهش دردهای قاعدگی هم بسیار موثر است.

9. خواص ترنج برای پوست

روغن ترنج، ترکیبی موثر برای رفع مشکلات پوستی است. این روغن طبیعی، محرک کلاژن‌سازی بدن و ترمیم بافت‌های پوستی است و در درمان بسیاری از مشکلات پوستی مانند؛ ترک‌های پاشنه پا، آکنه، داء الصدف، تبخال، زخم‌ها و بریدگی‌ها، می‌توانید روی آن حساب کنید.

10. سلامت موها با روغن ترنج

این روغن طبیعی، خواص ضد قارچی قوی دارد و می‌تواند درمانی مفید و موثر برای بیماری‌های قارچی مو و شوره سر باشد.

11. خواص ترنج برای مغزخواص ترنج برای مغز

بیماری‌هایی مانند پارکینسون و آلزایمر در دسته بیماری‌های التهابی مغز هستند و خبر خوب این است که فلانوئیدهای موجود در ترنج، خاصیت ضد التهابی دارند و جلوی چرخه تخریب سلول‌های مغزی را می‌گیرند. مطالعات فاز حیوانی هم نشان می‌دهند که برخی ترکیبات فلانوئیدی، مانند آپیجنین و هسپریدین، کارایی مغزی موش‌های آزمایشگاهی را افزایش می‌دهند.

12. کاهش عفونت های داخلی با مصرف ترنج

روغن ترنج، یک ضد‌عفونی‌کننده طبیعی است و می‌تواند جلوی رشد و تکثیر قارچ‌ها، میکروب‌ها و ویروس‌ها را بگیرد. این روغن طبیعی، جلوی پیشروی کزاز را می‌گیرد و محافظی عالی برای جلوگیری از آلودگی زخم‌ها است.

13. خواص ترنج برای سلامت قلب و عروق

فلاونوئیدهای موجود در ترنج در کنار فیبر فراوان موجود در این میوه، نقش مهمی در توازن چربی خون دارند. این ترکیبات، میزان کلسترول خوب خون (HDL) را افزایش داده و کلسترول بد (LDL) و تری گلیسیرید را کاهش می‌دهند. به علاوه، پتاسیم موجود در این میوه می‌تواند با کاهش فشار خون، به سلامت قلب و عروق، کمک کند.

14. خواص ترنج برای دیابت

اگر مبتلا به دیابت هستید و برای کنترل قند خون خود، دارو مصرف می‌کنید، پیش از مصرف ترنج، با پزشک خود مشورت کنید. زیرا ممکن است مصرف این میوه، سطح قند خون شما را پایین بیاورد.

15. ترنج و رفع مشکلات تنفسی

اگر دچار سرماخوردگی یا سرفه‌های مکرر شده‌اید، چند قطره روغن ترنج را در دستگاه بخور بریزید تا اثرات معجزه‌آسای ان را در درمان بیماری‌های تنفسی ببینید. این روغن، گرفتگی مجاری تنفسی را تسکین می‌دهد و در کنترل بیماری‌هایی مانند آسم هم موثر است.

16. از بین بردن بوی بد دهان با ترنج یا برگاموتاز بین بردن بوی بد دهان با ترنج یا برگاموت

برای رفع بوی بد دهان با ترنج، از روغن این میوه کمک بگیرید. روغن ترنج، یک دهان‌شویه بی‌نظیر است که بوی بد دهان را برطرف می‌کند. این روغن، خاصیت ضد میکروبی دارد و فعالیت باکتری‌های دهان و دندان را کاهش می‌دهد.

17. خواص ترنج در کاهش تب

ترنج، یک دیورتیک طبیعی است که سموم بدن را از طریق ادرار، دفع می‌کند. به علاوه، مصرف ترنج، عملکرد غدد و سیستم متابولیک بدن را بهبود می‌بخشد و از این طریق به پایین آوردن حرارت بدن، کمک می‌کند.

18. استفاده از ترنج به عنوان عطر

شما می‌توانید به جای دئودورانت‌ها و عطرهای شیمیایی، از روغن طبیعی ترنج استفاده کنید. این روغن، عطر و بوی شیرینی دارد و با خواص ضد میکروبی خود، جلوی گسترش باکتری‌ها را می‌گیرد و بوی بد عرق را از بین می‌برد.

19. خواص شکوفه ترنج

مصرف دمنوش شکوفه ترنج در تابستان، باعث خنکی بدن می‌شود. به علاوه می‌توان با این شکوفه‌ها مرباها و شربت‌های معطر و خوشمزه‌ای تهیه کرد. همچنین، استفاده از عرق شکوفه ترنج، خاصیت آرام‌بخش دارد.

مضرات ترنجمضرات ترنج

در کنار برشمردن خواص انواع میوه جات، باید به مضرات و عوارض احتمالی مصرف آن‌ها هم توجه کرد. در همین رابطه، موارد احتیاطی زیر در مورد مصرف ترنج را در نظر داشت باشید:

  • برای استفاده از روغن ترنج به صورت موضعی، مقداری از آن را به مدت 24 ساعت، بر سطح کوچکی از پوست امتحان کنید تا مطمئن شوید که به این روغن، حساسیت ندارید.
  • روغن ترنج با قرار گرفتن طولانی‌مدت در برابر نور خورشید، سمی می‌شود و می‌تواند باعث ایجاد آلرژی پوستی شود.
  • از مصرف خوراکی روغن ترنج برای نوزادان و کودکان، جدا خودداری کنید. این کار می‌تواند عوارضی جدی؛ مانند تشنج و حتی مرگ به دنبال داشته باشد.
  • مصرف روغن ترنج؛ چه به صورت خوراکی و چه به صورت موضعی، برای بانوان باردار یا شیرده، توصیه نمی‌شود.
  • از زیاده‌روی در مصرف ترنج بپرهیزید، زیرا اسیدیته این میوه، باعث آسیب به مینای دندان می‌شود.
  • مصرف بیش از اندازه مربای ترنج، توصیه نمی‌شود. زیرا این مربا، غذایی دیرهضم است که می‌تواند اختلالات گوارشی را به دنبال داشته باشد.

خرید ترنج های معطر با خرید میوه آنلاین از اسنپ فود

با خواص ترنج یا برگاموت ((Bergamot orang  آشنا شدید و احتمالا به دنبال خرید و مصرف آن هستید. ما به شما پیشنهاد می‌کنیم  که ترنج‌های تازه و باکیفیت را از اسنپ فود بخرید و از خواص بی‌نظیر این میوه با ارزش، بهره‌مند شوید. کافیست وارد سایت شوید و با رفتن به صفحه خرید میوه آنلاین ، سفارشات خود را همراه با آدرس دقیق، ثبت کنید تا در زمانی کوتاه، به درب منزلتان برسد.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 1446 مقالات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود