آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
خواص میوه زرگیل
انواع میوه جات
5/5 - (1 امتیاز)
بدون نظر

خواص میوه زرگیل یا لانگست Langsat را برای سلامت بدن فراموش نکنید

مینا اسماعیل بیگی 11 بهمن 1401 8 دقیقه

اگر می‌خواهید از مهمان‌های خود با میوه‌های لاکچری و خاص استوایی پذیرایی کنید، زرگیل را از قلم نیندازید. از طعم خاص آن که بگذریم، خواص میوه زرگیل، آنقدر زیاد است که آن را تبدیل به یک داروی تمام عیار ارگانیک کرده است. به علاوه، در آشپزی هم می‌توانید این میوه خاص و خوش‌طعم را در کنار سایر میوه های پاییزی قرار داده و به سالادهای فصلی و دسرهای خود، رنگ و لعاب تازه‌ای بدهید. پس با اسنپ فود همراه باشید تا با هم، سری به دنیای اعجاب انگیز زرگیل بزنیم و با خواص بی‌نظیر این میوه استوایی، بیشتر آشنا شویم:

مشخصات ظاهری میوه زرگیلمشخصات ظاهری میوه زرگیل

احتمالا با دیدن زرگیل با آن پوست چرمی زرد رنگ همراه با لکه‌های قهوه‌ای، قبل از هر چیز به یاد سیب زمینی بیفتید. اما عجله نکنید و میوه را پوست بکنید. گوشتی سفید رنگ و شفاف با 5 یا 6 قسمت نمایان خواهد شد که هر قسمت، یکی دو دانه سخت را در خود جای داده است.

حالا اگر کمی از میوه بچشید؛ مزه ترش و شیرین مطلوبی احساس خواهید کرد که شاید شما را به یاد انگور بیندازد. البته میوه‌های زرگیل کاملا رسیده می‌توانند به رنگ نارنجی درآیند و در این صورت، طعم آن‌ها به گریپ فروت نزدیک‌تر خواهد بود.

میوه زرگیل به صورت خوشه‌ای و نزدیک شاخه‌های محکم این درخت می‌روید و جالب است بدانید که شاخه‌ها و تنه درخت، علاوه بر استفاده‌های درمانی، در صنایع مبل و چوب هم به کار گرفته می‌شوند.

ارزش غذایی زرگیل

در هر 100 گرم زرگیل، این مواد مغذی وجود دارد:

مواد مغذی مقدار در هر 100 گرم
ویتامین A 131 واحد
ویتامین B1 (تیامین) 89 میکروگرم
ویتامین B2 (ریبوفلاوین) 124 میلی گرم
ویتامین B3 (نیاسین) 0.5 میلی گرم
کربوهیدرات 9.5 گرم
پروتئین 0.8 گرم
فیبر 2.3 گرم
کلسیم 20 میلی گرم
فسفر 30 میلی گرم
اسید اسکوربیک 1 میلی گرم
آهن 1 میلی گرم
آب 86.5 گرم

خواص میوه زرگیل

زرگیل یا لانگست(Langsat)، درختی از خانواده ماهوگانی (Meliaceae‌) و بومی جنوب شرق آسیا است. این میوه اکثرا در جنوب تایلند و کشورهای فیلیپین، مالزی و اندونزی می‌روید. نام علمی زرگیل اهلی، (Lansium domesticum) است، اما بومی‌ها، این میوه را به نام محلی لانزون (lanzone) می‌شناسند. این میوه، سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری برای بدن است و حتی دانه‌ها و تنه درخت زرگیل هم خواص درمانی منحصر‌به‌ فرد خود را دارند. در ادامه، بعضی از مهم‌ترین خواص میوه زرگیل را با هم می‌بینیم:

کاهش وزن با میوه زرگیل

اگر رژیم دارید و به دنبال آب کردن چربی‌های اضافه هستید، میوه لانگست را به منوی رژیم غذایی خود اضافه کنید. همان‌طور که می‌دانید روال همه رژیم‌های غذایی این است که کالری بیشتری را نسبت به کالری دریافتی خود بسوزانید. برای انجام این کار، بدن به یک متابولیسم خوب نیاز دارد و میوه لانگست دقیقاً این کار را برای شما انجام می‌دهد. میوه لنگست حاوی ریبوفلاوین است که به بدن در آزادسازی انرژی از کربوهیدرات‌ها کمک می‌کند.

این بدان معنی است که بدن شما کارآمدتر می‌شود، زیرا با مقدار کمی غذا می‌توانید انرژی بیشتری برای انجام تمام فعالیت‌های روزمره خود دریافت کنید. به علاوه، خوردن میوه لانگست در درازمدت، تعداد میان‌وعده‌هایی مانند غذاهای سرخ‌شده را کاهش داده و در نتیجه، مصرف کلی غذا را کاهش می‌دهد و در عین حال، سلامت شما را حفظ می‌کند.

خواص میوه زرگیل در سلامت قلب و عروقخواص میوه زرگیل در سلامت قلب و عروق

درمان فشار خون بالا با زرگیل، یکی دیگر از ده‌ها خاصیت معجزه‌آسای این میوه است. به علاوه، زرگیل، به خاطر وجود نیاسین، کلسترول بد خون را کاهش داده و کلسترول خوب یا HDL را افزایش می‌دهد و تمام این‌ها در مجموع به سلامت قلب و عروق شما کمک می‌کند و خطر سکته‌های مغزی را کاهش می‌دهد.

جلوگیری از سرطان با لانگست

لانگست یا زرگیل، میوه‌ای غنی از لحاظ مواد معدنی، انواع ویتامین‌ها و الیاف طبیعی است و اگر می‌خواهید روی خواص میوه زرگیل برای درمان سرطان حساب کنید، پوست آن را دریابید!

مواد موجود در پوست این میوه فوق‌العاده حاوی ترکیباتی است که جلوی رشد و تکثیر سلول‌های سرطانی را می‌گیرد و گفته می‌شود که این میوه در درمان سرطان‌های مربوط به دستگاه گوارش، بسیار مفید عمل می‌کند.

خواص میوه زرگیل در کاهش تب

یکی دیگر از خواص میوه زرگیل، مربوط به کاهش تب است. در این مورد، دانه‌های زرگیل، حرف اول را می‌زنند و با وجود طعم تلخ خود، تب برهایی قوی هستند. کافیست دانه‌های زرگیل را برشته کرده و خرد کنید تا مواد مغذی آن‌ها راحت‌تر استخراج شود. حالا آن‌ها را با مقداری آب گرم دم کرده و میل کنید تا به سرعت، شاهد تاثیرات معجزه‌آسای آن‌ها باشید.

یکی دیگر از کاربردهای درمانی دانه‌های زرگیل، استفاده از آن‌ها برای درمان عفونت کرم روده کودکان است. به روش پیش گفته، دانه‌های خرد شده را با مقداری آب گرم دم کرده و به کودک بخورانید.

استفاده از زرگیل برای دفع پشه ها

در این مورد باید از پوست زرگیل کمک بگیرید. مقداری از پوست این میوه را خشک کرده و بسوزانید. این دود حاوی ترکیباتی است که پشه‌ها از آن بیزارند. به علاوه، یک ماده طبیعی کم عارضه است که برای سیستم تنفسی شما هم مشکل حادی ایجاد نمی‌کند.

تقویت دندان و استخوان بدن با زرگیل (لانگست)

با خوردن زرگیل، مقادیر قابل توجهی ویتامینA  و فسفر را وارد بدن خود می‌کنید. ویتامین A، یک ویتامین محلول در چربی است که در حفظ دندان‌ها و استخوان‌های اسکلتی، نقش موثری دارد و فسفر هم یکی از مواد ضروری برای تشکیل استخوان و دندان است. بنابراین، برای داشتن یک استخوان‌بندی قوی و دندان‌هایی سالم و سفید، روی زرگیل حساب کنید.

مقابله با اسهال خونی و التهاب روده با مصرف زرگیلمقابله با اسهال خونی و التهاب روده با مصرف زرگیل

جوشانده پوست درخت زرگیل، ترکیبی بسیار مناسب و موثر برای درمان اسهال‌های خونی است. کافیست یکی دو تکه از پوست درخت زرگیل را به مدت 10 دقیقه در یک فنجان آب، بجوشانید و آن را بنوشید.

همچنین، جوشانده پوست درخت زرگیل، ضد اسپاسم و گاز است و درد و التهاب روده را تسکین می‌دهد.

خواص میوه زرگیل در درمان نیش حشرات و عقرب

پوست درخت زرگیل، یک داروی طبیعی ناب برای درمان نیش حشرات است. برای استفاده از آن، مقداری از پوست درخت را بتراشید تا نشاسته موجود در آن آزاد شود. سپس پوست درخت را با شیره نشاسته روی محل گزیدگی قرار دهید و صبر کنید تا خشک شود. این عمل را چند بار تکرار کنید تا تورم زخم به طور کامل، التیام یابد.

پیشگیری از مالاریا با میوه زرگیل

کلروکین پلاسمویوم، یکی از تک یاخته‌های ایجاد کننده مالاریا است و عصاره میوه زرگیل می‌تواند در با این تک یاخته مقابله کرده و چرخه عمر آن را مختل کند. بنابراین، مصرف میوه زرگیل، یکی از روش‌های طبیعی و بسیار راحت برای پیشگیری بیماری مالاریا است.

خواص میوه زرگیل در سلامت پوست

شادابی و طراوت پوست با مصرف ویتامین A ارتباط تنگاتنگی دارد و همان‌طور که گفتیم، زرگیل، منبعی غنی از این ویتامین است. بنابراین، برای داشتن پوستی نرم و روشن، از این میوه فوق‌العاده استفاده کنید و در صورت ابتلا به آکنه، بثورات پوستی و خارش هم روی خواص درمانی آن حساب کنید.

میوه زرگیل و مقابله با رادیکال های آزاد بدن

آنتی اکسیدان‌های موجود در زرگیل، نقش قابل ملاحظه‌ای در مقابله با رادیکال‌های آزاد بدن دارند. لازم است بدانید که رادیکال‌های آزاد، DNA سلولی را از بین برده و مانع تقسیم سلولی می‌شوند و این موضوع، زمینه ابتلا به بیماری‌های مزمن و پیری زودرس را فراهم می‌کند. بنابراین، یک راه خوشمزه و آسان برای بالا بردن توان بدن در مقابله با رادیکال‌های آزاد، مصرف میوه زرگیل است.

خواص میوه زرگیل در مقابله با دیابت

زرگیل حاوی ویتامین B1 یا تیامین است که نقش قابل توجهی در کاهش سطح گلوکز خون دارد و به همین دلیل، یک کمک طبیعی موثر برای بیماران دیابتی محسوب می‌شود.

حفظ سلامت چشم ها با زرگیلحفظ سلامت چشم ها با زرگیل

باز هم به ذخایر غنی ویتامین A در میوه زرگیل بازمی‌گردیم که نقش موثری در حفظ سلامت چشم‌ها دارند. به علاوه، به عنوان یک قطره چشم هم می‌توانید از زرگیل استفاد کنید. برای این منظور، برگ‌ها و پوست درخت زرگیل را با هم ترکیب کرده و آن را تقطیر کنید. مایع حاصل، یک قطره ضد التهاب چشم است که می‌تواند یک انتخاب طبیعی و مطمئن باشد.

بهبود هضم و درمان زخم معده با زرگیل

در جدول ارزش غذایی زرگیل دیدید که هر 100 گرم از این میوه، حاوی 2.3 گرم فیبر است. این فیبر طبیعی، جلوی تجمع مواد دفعی در معده را می‌گیرد و به هضم چربی‌ها و پروتئین‌های غذایی کمک می‌کند. بنابراین، مانع از درد معده است و فرایند هضم را آسان می‌کند. به علاوه، چای دانه‌های زرگیل، یک چای طبیعی برای درمان زخم معده است.

جلوگیری از میگرن با زرگیل

مقادیر فراوان ریبوفلاوین موجود در زرگیل، مقاومت بدن در برابر حملات میگرنی را بالا برده و احتمال تشنج را کاهش می‌دهد.

خاصیت ضد درد و ضد انگل زرگیل

در صورت بروز تب یا دردهای حاد در بدن، بذر زرگیل را خشک کرده و پودر کنید. سپس، این پودر را با آب گرم ترکیب کرده و میل کنید. این محلول طبیعی، تاثیر فوق‌العاده‌ای در کاهش سریع تب و درد دارد. به علاوه، یک درمان طبیعی موثر در برطرف کردن کرم‌های روده در کودکان و بزرگسالان است.

جلوگیری از پیری زودرس با زرگیل

ویتامین C موجود در لانگست، رادیکال‌های آزاد، سموم و آلاینده‌ها، تاثیر مخربی در ساختار مولکول‌های پروتئینی، لیپیدها، کربوهیدرات‌ها و اسیدهای نوکلئیک دارند و ویتامین C موجود در لانگست، به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی وارد عمل می‌شود و مانند یک سپر دفاعی محکم، از این مولکول‌ها محافظت کرده و جلوی پیری زودرس سلول‌ها را می‌گیرد.

نحوه مصرف میوه زرگیلنحوه مصرف میوه زرگیل

به صورت‌های زیر می‌توانید از میوه زرگیل استفاده کرده و از خواص بی‌نظیر آن بهره‌مند شوید:

  • ساده‌ترین روش مصرف زرگیل آن است که پوست آن را بکنید و گوشت تازه‌اش را میل کنید.
  • می‌توانید از ترکیب زرگیل و میوه‌هایی مانند توت فرنگی و موز، اسموتی درست کرده و نوش جان کنید.
  • زرگیل میوه‌ای مناسب برای تهیه انواع دسرها، ژله ها و سالادها است و حتی می‌توانید با آن مربا درست کنید.

نکات مهم در خرید میوه زرگیل

زرگیل‌های رسیده زرد رنگ و گاهی نارنجی هستند، بنابراین، از خرید زرگیل‌های کال و سبز رنگ بپرهیزید، زیرا طعم بسیار ترشی دارند.

پوست زرگیل‌های رسیده، یکدست، صاف و براق است و با کمی فشار دست، می‌شکند. بنابراین، از خرید زرگیل‌هایی با پوست ترک خورده و لکه‌دار و یا بیش از اندازه نرم، بپرهیزید.

نحوه نگهداری از میوه زرگیل

احتمالا با خواندن خواص میوه زرگیل، ترغیب شده‌اید که طعم خاص و متفاوت آن را بچشید. البته باید بدانید که مدت نگهداری این میوه، کوتاه است و بیش از 3 یا 4 روز نباید در یخچال بماند. در صورت استفاده از فریزر هم تا یک هفته وقت دارید که آن را مصرف کنید. البته بد نیست که گاهی پوست این میوه را نم بزنید تا جلوی خشک شدن آن را بگیرید.

مضرات میوه زرگیل

در مصرف زرگیل هم مانند انواع میوه جات دیگر، حد تعادل را نگه دارید. زیاده‌روی در مصرف این میوه می‌تواند مشکلات معده را به دنبال داشته باشد. به علاوه، لازم است بانوان باردار، پیش از مصرف زرگیل با پزشک خود مشورت کنند.

 زرگیل های تازه و باکیفیت با اسنپ فود

یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای تهیه میوه زرگیل و استفاده از خواص فوق‌العاده آن، مراجعه به سایت اسنپ فود است. با چند کلیک، سری به میوه فروشی‌های اسنپ فود بزنید و از طریق خرید میوه آنلاین ، تازه‌ترین و باکیفیت‌ترین میوه‌ها را انتخاب کرده و سفارش دهید. با ارسال اکسپرس، در کوتاه‌ترین زمان ممکن، سفارش خود را دریافت خواهید کرد و شیرینی و راحتی این خرید اینترنتی، مدت‌ها در کامتان خواهد ماند. کافیست یکبار امتحان کنید تا مشتری دائم اسنپ فود شوید. شاد و تندرست باشید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 1446 مقالات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود