خواص میوه ستاره ای با 22 فایده شگفت انگیز و خواندنی

خواص میوه ستاره ای
2/5 - (2 امتیاز)

آنچه در این مقاله میخوانید

تمام میوه‌ها، زیبایی خاص خود را دارند، اما تصور کنید که در بین سبد میوه های پاییزی، چند ستاره شفاف زرد رنگ هم به شما چشمک بزنند. این ظاهر جذاب در کنار خواص میوه ستاره ای، همان چیزی است که قصد داریم در این مقاله از اسنپ فود به آن بپردازیم. بنابراین با ما همراه باشید تا به سراغ یک میوه لاکچری گرمسیری برویم و درباره فواید آن، بیشتر بدانیم.

مشخصات ظاهری میوه ستاره ایمشخصات ظاهری میوه ستاره ای

کارامبولا، میوه‌ای مستطیلی شکل با طول 15 سانتی متر و عرض 9 سانتی‌ متر است و در برش‌های عرضی، به شکل ستاره درمی‌آید و به خاطر این ظاهر جذاب، به آن Star Fruit هم می‌گویند. استار فروت‌های کال، سبز رنگ و کوچک‌ترند، اما وقتی که می‌رسند، زرد یا نارنجی می‌شوند و گوشتی شفاف و آبدار دارند. به علاوه، پوست این میوه هم خوراکی است.

خاستگاه اصلی میوه ستاره ای، جزیر سریلانکا است و از آنجا به کشورهای دیگر راه پیدا کرد. در حال حاضر، این میوه گرمسیری، بومی هند و اندونزی است و در مالزی هم کشت می‌شود.

طعم میوه کارامبولا می‌تواند از ترشی زیاد تا شیرینی ملایم متغیر باشد. انواع ترش این میوه، از نظر ظاهری، کوچک‌ترند؛ اسید اگزالیک بیشتری دارند و بیشتر در هند، پرورش می‌یابند.

اما استارفروت‌های شیرین، جثه بزرگ‌تری دارند و بیشتر در چین، تایلند و تایوان باید سراغ آن‌ها را گرفت و شاید بتوان طعم آن‌ها را ترکیبی از موز، گلابی و آناناس توصیف کرد. نگران قند این میوه‌ها هم نباشید، چون حتی نوع شیرین آن‌ها هم به ندرت بیش از 4 درصد شکر دارند.

اگر می‌خواهید میوه ستاره ای را در ایران پیدا کنید، باید سری به شهر زاهدان بزنید و سراغ میوه کوکبی یا اختری را بگیرید.

ارزش غذایی میوه ستاره ای

در هر میوه متوسط، مواد مغذی زیر نهفته است:

مواد مغذی مقدار در هر میوه متوسط (معادل 91 گرم)
کالری 28 واحد
کربوهیدرات 6 گرم
فیبر 3 گرم
پروتئین 1 گرم
ویتامین C حدود 52 درصد از مقدار مورد نیاز روزانه
ویتامین B5 حدود 4 درصد از مقدار مورد نیاز روزانه
پتاسیم 3 درصد از مقدار مورد نیاز روزانه
منیزیم 2 درصد از مقدار مورد نیاز روزانه
فولات 3 درصد از مقدار مورد نیاز روزانه
مس 6 درصد از مقدار مورد نیاز روزانه

خواص میوه ستاره ای

میوه ستاره ای یک بمب انرژی است و می‌تواند به بهبود مشکلات زیادی در بدن کمک کند. در ادامه، بعضی از مهم‌ترین خواص میوه ستاره ای را گردآورده‌ایم که امیدواریم خواندن آن‌ها برای شما مفید باشد. با ما همراه باشید:درمان بیمار گوارشی با میوه ستاره ای

۱. درمان بیماری گوارشی با میوه ستاره ای

فیبر غذایی، عاملی مهم برای هضم راحت‌تر و حرکات بهتر روده است و با مصرف میوه ستاره ای می‌توانید بخشی از این نیاز ضروری را تأمین کنید. به علاوه، فیبر غذایی، زمینه لازم را برای رشد باکتری‌های مفید روده فراهم می‌کند و به این ترتیب، عملکرد دستگاه گوارش بهبود می‌یابد. بنابراین در صورت ابتلا به بیماری‌هایی مانند یبوست، هموروئید یا بواسیر، روی این میوه پرخاصیت، حساب کنید.

۲. خاصیت ضد درد میوه ستاره ای

اگر دچار دردهای مزمن و آزاردهنده‌ای مانند کمردرد، میگرن یا دردهای مفصلی و عضلانی هستید، روی خواص میوه ستاره ای حساب کنید، زیرا منیزیم موجود در این میوه، یک مسکن فوق‌العاده است.

3. خواص میوه ستاره ای در تنظیم قند خون

عصاره میوه ستاره ای، قند خون ناشتا را کاهش می‌دهد و باعث بهبود جذب گلوکز توسط عضلات بدن و افزایش انرژی خواهد شد. به علاوه، فیبر موجود در این میوه هم روند بالا رفتن قند خون، بعد از صرف غذا را کنترل خواهد کرد. همچنین، فلاونوئیدهای موجود در استارفروت هم اثر مثبتی در کنترل دیابت نوع 2 دارند.

جالب است بدانید که چینی‌ها برای درمان دیابت، از ریشه Star Fruit و برزیلی‌ها، از برگ آن استفاده می‌کنند.

4. قطع تب بدن با میوه ستاره ای

در صورت بروز تب می‌توانید از میوه رسیده، آب میوه یا برگ‌های کرامبولا استفاده کنید. این یک درمان سنتی است و در هندوستان کاملا رواج دارد. به علاوه، مصرف جوشانده گل‌های گیاه کارامبولا هم در درمان تب و مالاریا، موثر است.

5. بهبود آکنه های پوستی با میوه ستاره ای

کارامبولا سرشار از مواد مغذی و ضد باکتری است که در درمان لک‌های پوستی، قرمزی جای جوش و آکنه، بسیار موثر است.

6.  درمان اسهال و استفراغ با میوه ستاره ای

در میوه ستاره ای ترکیباتی وجود دارد که به درمان اسهال و استفراغ کمک می‌کنند. این ترکیبات، اسپاسم و درد شکم در هنگام اسهال را کاهش می‌دهند. به علاوه، جوشانده برگ این گیاه هم برای رفع التهاب و سم زدایی روده و معده موثر است.

7. خواص میوه ستاره ای در سلامت چشم

مقادیر بالای ویتامین A موجود در کارامبولا، تقویت‌کننده طبیعی چشم است و می‌تواند جلوی ابتلا به بیماری‌هایی مانند تباهی لکه زرد (دژنراسیون ماکولا) و آب مروارید را بگیرد.

8. خواص میوه ستاره ای در کاهش وزنانواع خواص میوه ستاره ای

جدول بالا نشان می‌دهد که کارامبولا یک میوه بسیار کم کالری است. بنابراین، اگر قصد کاهش وزن دارید، آن را در رژیم غذایی خود بگنجانید. چون محتوای مغذی و فیبر آن، تا مدت‌ها شما را سیر نگه می‌دارد و حجم غذای مصرفی شما را کمتر می‌کند.

9. درمان اگزما با میوه ستاره ای

برای درمان اگزما، روی مواد مغذی موجود در میوه ستاره ای و خاصیت ضد التهابی آن حساب کنید.

10. درمان زخم معده با میوه ستاره ای

عصاره برگ کارامبولا ( Carambola ) ، میزان اسید معده را کنترل می‌کند، به علاوه، حاوی ماده چسبناکی است که از پوشش داخلی معده در برابر اسید معده، محافظت می‌کند و می‌توان در درمان زخم معده، زخم اثنی عشر و قسمت‌هایی از روده، روی فواید مثبت آن حساب کرد.

11. کاهش فشار خون با میوه ستاره ای

پتاسیم، یک ماده معدنی استثنایی در کاهش سطح فشار خون است و فلانوئیدهای موجود در این میوه هم خاصیت مشابهی دارند. علاوه بر این‌ها، عصاره برگ کرامبولا هم تصفیه‌کننده خون است و به باز شدن عروق خونی کمک کرده و فشار خون را کاهش می‌دهد.

12. کاهش کلسترول خون با میوه ستاره ای

باز هم به محتوای فیبر موجود در Star Fruit بازمی‌گردیم. فیبر می‌تواند کلسترول زائد خون را جذب کرده و آن را دفع کند. بنابراین، میوه ستاره ای، انتخابی مناسب برای پایین آوردن سطح کلسترول است و می‌تواند اثر پیشگیرانه‌ای در ابتلا به بیماری‌هایی مانند کبد چرب داشته باشد. به علاوه، فیتواسترول‌های موجود در عصاره برگ میوه ستاره ای هم اثری مشابه دارند و کلسترول خون را پایین می‌آورند.

13. سلامت قلب و عروق با میوه ستاره ای

جریان خون سالم با یک فشار متعادل، حافظ سلامت قلب و عروق است و همان‌طور که گفتیم، استار فروت، کاهنده فشار و کلسترول خون است. به علاوه، مقادیر بالای آنتی اکسیدان‌های موجود در این میوه هم اثر قابل ملاحظه‌ای در سلامت قلب و عروق دارند.

14. خواص میوه ستاره ای در بهبود متابولیسم بدن

میوه ستاره ای حاوی مقادیر بالایی از ریبوفلاوین، پیریدوکسین و فولات است. بنابراین با مصرف آن، آنزیم‌های ضروری بدن تأمین شده و هورمون‌ها تنظیم می‌شوند و در نتیجه، متابولیسم بدن، بهبود می‌یابد.

15. خاصیت ضد التهاب میوه ستاره ای

محتوای بالای ویتامین C موجود در کارامبولا به همراه ساپونین و فلانوئیدها، ترکیبی موثر در کاهش التهاب‌های داخلی بدن است و می‌تواند علائم آزاردهنده بیماری‌هایی مانند بیماری‌های تنفسی، قلبی – عروقی و آرتریت را تسکین دهد.

16. خواص میوه ستاره ای درباره مادران شیرده و باردار

مصرف میوه و دانه‌های کرامبولا، تاثیر قابل توجهی در افزایش شیر مادران دارد. به علاوه، فولات موجود در میوه ستاره ای به رشد طبیعی جنین در دوران بارداری کمک کرده و جلوی نقص لوله عصبی جنین را می‌گیرد.

17. پیشگیری از سرماخوردگی و کرونا با میوه ستاره ای

آنتی اکسیدان‌ها و در رأس آن‌ها، ویتامین C، تقویت‌کننده سیستم ایمنی بدن هستند. به علاوه، خواص ضد عفونی‌کننده و ضد باکتری این میوه با ارزش را هم نباید فراموش کرد. بنابراین، مصرف کارامبولا می‌تواند جلوی ابتلا به سرماخوردگی، آنفولانزا، کرونا و بیماری‌های مشابه آن‌ها را بگیرد و با عفونت‌های دستگاه تنفسی و علائمی مانند گلودرد و سرفه، مقابله کند.

18. سم زدایی بدن با میوه ستاره ای

استارفروت، یک میوه ادرار‌آور است و از این طریق به بدن کمک می‌کند تا نمک اضافی و چربی‌های زائد را خارج کند. این میوه می‌تواند در افراد سالم، باعث پاکسازی کبد و کلیه‌ها شود. اما در صورت ابتلا به بیماری‌های کلیوی یا کبدی، باید در مصرف آن احتیاط کرده و با پزشک خود مشورت کنید.

19. تقویت استخوان ها با میوه ستاره ای

اگر به دنبال تقویت‌کننده‌های طبیعی استخوان هستید، روی مواد معدنی موجود در کرامبولا حساب کنید. آهن، کلسیم، منیزیم، روی و فسفر موجود در این میوه، اثر فوق‌العاده‌ای در تقویت استخوان‌ها دارند و جلوی بیماری‌هایی مانند پوکی استخوان را می‌گیرند.

20. پیشگیری از سرطان با مصرف استارفروت

رادیکال‌های آزاد اضافی می‌توانند بسیار زیان‌بخش باشند و زمینه ابتلا به بسیاری از سرطان‌ها را فراهم کنند و چیزی که عملکرد منفی این رادیکال‌های آزاد را خنثی می‌کند، آنتی اکسیدان‌ها هستند. بنابراین، مصرف میوه ستاره ای، یک ترفند طبیعی موثر در پیشگیری از سرطان است.

به علاوه، یک مطالعه حیوانی در هند نشان داد که مصرف عصاره این میوه، می‌تواند خطر ابتلا به سرطان کبد در موش‌های صحرایی را کاهش دهد.

21. درمان ریزش مو با میوه ستاره ای

یکی از دلایل ریزش مو، کمبود ویتامین C است و میوه کارامبولا با داشتن محتوای بالای این ویتامین، می‌تواند به حل این مشکل کمک کند. به علاوه، آنتی اکسیدان‌ها و مواد مغذی این میوه، جلوی شکنندگی و خشکی موها را هم می‌گیرند.

22. جوان ماندن با میوه کارامبولا

این میوه سرشار از آنتی اکسیدان است و مصرف آن، تاثیر قابل توجهی در برطرف کردن چین و چروک‌های پوستی دارد. به علاوه، آنتی اکسیدان‌ها جلوی پیری زودرس را می‌گیرند و در این مورد، استفاده از برگ Star Fruit تاثیر ویژه‌ای دارد.

نحوه مصرف میوه ستاره اینحوه مصرف میوه ستاره ای

پوست میوه را خوب بشویید و قسمت سر، ته و لبه‌های سبز رنگ پوست آن را جدا کنید. حالا کارامبولا را به صورت مقطعی با چاقو برش بزنید و در ظرف مورد نظر بچینید. نیازی به جدا کردن دانه‌ها و باقی پوست نیست، چون تمام این قسمت‌ها، خوراکی هستند و خواص فوق‌العاده‌ای دارند.

به علاوه، در آشپزی هم می‌توانید از این میوه استفاده کنید؛ برای مثال، آن را به خورشت‌ها یا سالادها اضافه کنید و یا با آن انواع اسموتی‌ها و دسرهای خوشمزه را تهیه کنید.

جالب است بدانید که مصرف شربت کارامبولا در هاوایی، کاملا مرسوم است و از ترکیب آب میوه ترش Star Fruit ، آب جوش، آب لیموترش و کمی شکر و ژلاتین تهیه می‌شود و در کشور فیلیپین هم آب این میوه به عنوان چاشنی غذاها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مضرات میوه ستاره ای

مصرف انواع میوه جات ، در کنار تمام خواص درمانی و مثبت آن‌ها، می‌تواند عوارضی را هم در پی داشته باشد که باید به آن‌ها توجه کرد. در مورد کارامبولا ( Carambola ) هم این موارد را در نظر داشته باشید:

  • احتمال تداخل دارویی کارامبولا بسیار بالا است. بنابراین، با وجود اینکه این میوه، برای بیماران دیابتی، فشار خونی و… مفید است، اما در صورت مصرف داروی‌های شیمیایی، پیش از مصرف آن، حتما با پزشک خود مشورت کنید.
  • مقادیر اسید اگزالیک موجود در میوه ستاره ای، بسیار زیاد است و این ماده می‌تواند علائم بیماری‌های مزمن کلیه را تشدید کند و خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش دهد.
  • دقت کنید که مصرف مواد خوراکی پر اگزالات می‌تواند باعث مسمومیت عصبی شود و با اثر منفی بر روی عملکردهای مغزی، تغییرات عملکردی ایجاد کند. با این حال، این عارضه، درباره افراد سالم گزارش نشده است، اما از آنجا که توانایی دفع اگزالات در بیماران کلیوی کم است، این دسته از بیماران باید از مصرف میوه ستاره ای، پرهیز کنند.

کارامبولا ( Carambola )، ستاره میوه ها…

شکل ظاهری، خواص و مضرات این میوه خوش آب و رنگ را برای شما گفتیم. اگر علاقمندید که با میوه ستاره ای از مهمان‌های خود پذیرایی کنید، روی کمک اسنپ فود حساب کنید. کافی است سری به صفحه خرید میوه آنلاین بزنید. خواهید دید که ده‌ها میوه فروشی به صورت آنلاین در خدمت شما هستند تا در کمترین زمان ممکن، محصولات مورد نظر شما را به درب منزل‌تان برسانند.

نظرات کاربران