همه‌چیز درباره خواص کندر؛ بررسی فایده‌ها و ضررها

2.8/5 - (6 امتیاز)

اولین مواجهه بسیاری از ما با دانه‌های کندر زمانی بوده است که آن‌ها را در میان دانه‌های اسپند دیده‌ایم؛ بله! کندر را مانند اسپند دود می‌کنند اما این تنها شکل مصرف آن نیست. کندر هم به شکل خام قابل‌خوردن است و هم پودر آن.

آب کندر نیز یک نوشیدنی دارویی قدیمی و رایج است. از مواد درمانی کندر در صنعت داروسازی هم استفاده می‌شود و پزشکان ممکن است داروهای برگرفته از کندر را برای بیماری‌های مختلفی تجویز کنند.

کندر ماده‌ای معجزه‌بخش برای سلامتی است.

خواص کندر به قدری زیاد است که آن را از زمان‌های بسیار قدیم تاکنون یک ماده درمانی فوق‌العاده مفید به حساب آورده‌اند. طبیبان سنتی از این ماده برای مقاصد بسیاری استفاده می‌کنند و پزشکی مدرن نیز در سرتاسر دنیا از این ماده بهره می‌گیرد تا بهبود بیماران را تسریع کند. اما کندر چه خواصی دارد؟

خواص کندر برای سلامتی بدن

در ادامه خواص کندر را برای مردان، برای کمر، رحم، معده، لاغری، آسم، آرتروز و سرطان بررسی می‌کنیم. با ما همراه باشید!

1.   خواص کندر برای مردان

درباره خواص کندر برای اسپرم در طب سنتی تبلیغات زیادی انجام می‌شود. اما باید دانست که تاکنون تحقیقات علمی و دانشگاهی چندانی بر روی این موضوع انجام نشده است؛ اگر انجام شده باشد نیز همچنان نمی‌توان به طور علمی بر اثر مثبت کندر یا روغن کندر بر افزایش میل جنسی آقایان یا افزایش کیفیت اسپرم آن‌ها صحه گذاشت. بنابراین آنچه در ادامه می‌آید، تنها در طب سنتی گفته شده و در پزشکی مدرن تایید نشده است.

از قدیم در طب سنتی کندر را برای آقایانی تجویز می‌کرده‌اند که دچار کمبود اسپرم‌های بارورکننده بوده‌اند. بنابراین می‌توان گفت که کند در افزایش کیفیت اسپرم و همچنین افزایش تحرک و تراکم آن‌ها اثرگذار است. برای آنکه شاهد چنین اثری باشید لازم است به طور مرتب تا مدتی کندر مصرف کنید تا پس از آن خواص عالی آن برای سلامتی دستگاه جنسی و همچنین افزایش باروری آشکار شود.

2.   خواص کندر برای کمر و درد کمر

درباره خواص کندر برای کمر نیز همانند مورد قبلی، تنها می‌توان به دانش طب سنتی اتکا کرد و پزشکی مدرن همچنان نظر چندانی در این باره نداده است. از لحاظ علمی تنها یک موضوع به این مورد مرتبط بوده و آن هم اینکه کندر برای جذب بیشترین میزان کلسیم مفید است. اگر در ناحیه کمر خود به مشکل خورده‌اید، کلسیم با تقویت استخوان‌های شما می‌تواند اثر مفیدی برای برخی بیماری‌های آن داشته باشد.

کندر را می‌توان با مصلح‌های متنوعی مصرف کرد.

طبیبان سنتی همچنین به بیماران کمردرد پیشنهاد می‌کنند برای ماساژ کمر خود در کنار سایر روغن‌های مفید، از روغن کندر نیز بهره بگیرند؛ چراکه این محصول گیاهی در صورت استفاده مداوم به صورت موضعی، می‌تواند اثر مفیدی بر عضلات کمر بگذارد و به شما در بهبود کمردرد خود یاری برساند.

3.   خواص کندر برای رحم

یکی از خواص بسیار جالب کندر به رحم ارتباط دارد؛ همین خاصیت البته موجب شده تا استفاده از کندر برای زنان باردار دارای محدودیت‌هایی باشد. اثر اصلی کندر برای رحم در افزایش جریان خون در رحم است. این موضوع از سویی برای زنان غیرباردار مفید است و از سوی دیگر امکان دارد زنان باردار را دچار مشکلات جدی کند. افزایش جریان خون در رحم (و البته در لگن) موجب تغییر حالت عضلات رحم در زنان باردار می‌شود و همین موضوع ریسک سقط جنین را بالا می‌برد.

از همین رو پزشکان توصیه جدی می‌کنند که زنان از خوردن کندر خودداری کرده و اگر بر خوردن آن اصرار دارند نیز این کار را حتماً با مشورت پزشک خود انجام دهند. بنابراین در زمان بارداری به هیچ عنوان بدون مشورت پزشک کندر نخورید. زنانی که باردار نیستند اما می‌توانند از کندر به عنوان یک پاک‌سازی‌کننده قوی غشای مخاطی رحم استفاده کنند. کندر همچنین ریسک بروز سرطان رحم و کیست‌ رحم را کاهش می‌دهد.

4.   خواص کندر برای معده

درباره خواص کندر برای معده گفته‌های ضدونقیضی وجود دارد که در ادامه خلاصه‌ای از آن را به شما ارائه می‌کنیم. بسیاری از طبیبان سنتی اعتقاد دارند که به سبب وجود مواد ضدالتهابی قدرتمند در کندر، این ماده برای معده نیز خواص مفیدی دارد و برای مثال می‌تواند التهابات و دردهای گوارشی معده و روده را برطرف سازد. برای درمان امراض معده خود از خواص سیر سیاه نیز می‌توانید کمک بگیرید!

 

البته آن‌ها توصیه می‌کنند که برای بهره‌گیری از این خاصیت مفید کندر برای معده، روغن آن مصرف شود و یا آنکه آب کندر همراه با عسل در حالت ناشتا خورده شود. این را می‌توان یکی از مهم‌ترین خواص خوردن کندر صبح ناشتا به حساب آورد. از سویی باید دانست که کندر و محصولات مرتبط با آن می‌توانند باعث افزایش اسید معده شوند و از این رو ریسک حالت تهوع، رفلاکس و ورم معده را افزایش می‌دهند.

از همین جهت اگر دچار ورم معده هستید یا اسید معده شما بیش از اندازه است؛ همچنین اگر در ناحیه معده خود دچار عوارض آلرژی می‌شوید، بهتر است کندر را با احتیاط مصرف کنید و این کار را تحت نظر پزشک انجام دهید.

5.   خواص کندر برای لاغری

یکی از مهم‌ترین خواص جویدن کندر با کاهش وزن و لاغری ارتباط دارد. پیش از هرچیز لازم است دو نکته مهم را یادآوری کنیم: ۱. کندر به‌ تنهایی شما را لاغر نمی‌کند و برای لاغری نیاز به رژیم غذایی و ورزش دارید. البته رژیم غذایی و ورزشی که توسط پزشک متخصص مشخص شده باشد! در کنار این دو، کندر می‌تواند به عنوان یک ماده موثر عمل کند. ۲. بدون مشورت پزشک خود کندر نخورید و حتماً با مشورت وی کندر را در رژیم غذایی خود جای دهید.

 

اگر نمی‌توانید دانه‌های کندر را بخورید، از قرص‌های برگرفته‌ از آن کمک بگیرید.

 

 

اما کندر چه خاصیتی برای لاغری دارد؟ اثر واقعی کندر به تاثیرگذاری آن بر غده تیروئید مرتبط است. این غده در چربی‌سوزی بسیار موثر است و عملکرد صحیح آن می‌تواند به افزایش سوخت‌وساز بدن و در نتیجه چربی‌سوزی کمک کند.

از سوی دیگر کندر دارای مقادیر زیادی ماده گاگلسترون است که این ماده کلسترول‌های بد خون را از بین می‌برد. بنابراین کندر را می‌توان یک ماده بسیار مفید برای استفاده در رژیم‌های لاغری به حساب آورد. در این زمینه می‌توانید از مقاله خواص شیر سویا نیز کمک بگیرید.

6.   خواص کندر برای آسم

یکی از عوارض بسیار آزاردهنده آسم و همچنین برونشیت، انقباض ماهیچه‌های گلو است. ماهیچه‌های گلو با منقبض شدن باعث بروز خس خس سینه، تنگی نفس و مشکلات دیگری می‌شوند و این موضوع یکی از مهم‌ترین دلایل آسیب‌زایی این دو بیماری است. تحقیقات متعدد علمی اما نشان داده‌اند که کندر می‌تواند در برطرف کردن این عارضه آسم و برونشیت تأثیرگذار باشد و در برخی موارد اثر آن حتی از برخی داروهای شیمیایی بهتر بوده است.

یکی از خواص مهم کندر در ایجاد تعادل در سیستم ایمنی بدن است؛ در واقع کندر می‌تواند واکنش‌های شدید بدن به عوامل آلرژی‌زا را کاهش دهد. حملات آسم نیز تا حد زیادی وابسته به تحریک سیستم ایمنی بدن توسط این عوامل آلرژی‌زاست. بنابراین از دیگر خواص کندر

می‌توان به کاهش حملات آسم اشاره کرد. استفاده از کندر در درمان آسم لازم است با مشورت پزشک انجام شود و مصرف سر از خود آن ممکن است شما را دچار آسیب‌هایی کند.

7.   خواص کندر برای آرتروز

پیش‌تر اشاره کردیم که از جمله مهم‌ترین خواص کندر، خاصیت ضدالتهابی آن است. این خاصیت ضدالتهابی برای آرتروز و کنترل نشانه‌های آن مفید خواهد بود. تحقیقات دانشگاهی متعددی در سال‌های اخیر نشان داده است که می‌توان کندر را هم برای کاهش در و التهابات مفصلی ناشی از آرتروز به کار گرفت و هم حتی نشانه‌هایی از خاصیت درمانی آن برای آرتروز وجود دارد. البته این به معنای آن نیست که شما می‌توانید کندر را جایگزین دارو درمانی آرتروز کنید؛ بلکه آن را می‌توان به عنوان یک مکمل دارویی به کار بست.

یک عامل مهم در ایجاد التهاباتی که به بروز آرتروز منجر می‌شود، ماده لکوترین است. تحقیقات علمی نشان داده است اسید بوسولیک موجود در کندر می‌تواند به طور چشمگیری از ترشح این ماده در بدن جلوگیری کنند و بدین ترتیب اثر بسیار مثبتی بر کاهش علائم و حتی درمان آرتروز داشته باشند. بنابراین اگر دچار این بیماری هستید، می‌توانید با مشورت پزشک خود اقدام به مصرف آن کنید.

8.   خواص کندر برای سرطان

تاکنون اثرات مثبت کندر به طور خاص بر این سرطان‌ها اثبات شده است:‌ سرطان پستان، سرطان پروستات، سرطان پانکراس و سرطان روده بزرگ. اسانس کندر یا روغن کندر به طور خاص اثر مثبت بر این سرطان‌ها دارند.

اسید بوسولیک که در قسمت قبلی گفتیم برای مبارزه با آرتروز موثر است، در اینجا و برای مبارزه با گسترش سلول‌های سرطانی نیز اثرگذاری دارد. البته اثرات آن تاکنون درباره چند سرطانی که نام بردیم مشخص شده است و در خصوص سایر سرطان‌ها هنوز مدارک علمی چندانی برای اثرگذاری آن وجود ندارد.

برای درمان بیماری‌ها، کندر را تنها با مشورت پزشک خود مصرف کنید.

 

کندر دو خاصیت مهم دیگر نیز برای سرطان دارد: ۱. با بهره‌مندی از ماده AKBA، به کاهش مقاومت سلول‌های سرطانی که در برابر شیمی‌درمانی مقاوم شده‌اند کمک می‌کند. ۲. برخی از عوارض جانبی درمان سرطان نظیر تجمع مایع مغزی و ورم مغز را بهبود می‌دهد. بنابراین کندر را می‌توان از جمله معجزه‌گرهای پیش‌گیری از سرطان و همچنین مواد موثر در درمان آن نامید.

یک دنیا خاصیت در دانه کندر!

در این مقاله با مهم‌ترین خواص کندر آشنا شدید. اگر قصد مصرف منظم این ماده را دارید، به شما پیشنهاد می‌دهیم این کار را با مشورت پزشک انجام دهید تا دچار مشکلات ناخواسته نشوید. همچنین برای خرید کندر می‌توانید از سرویس سفارش آنلاین آجیل استفاده کنید.

حتما نظریات تجربیات خود را در رابطه با مصرف این دانه پر خاصیت با ما به اشتراک بگذارید.

 

نظرات کاربران