دمنوش چای کوهی + خواص نوشیدنی از دل کوه

دمنوش چای کوهی
3/5 - (3 امتیاز)

چای کوهی را با اسامی مختلف توکلیجه و کلکنه نیز می‌شناسند. یکی از انواع نوشیدنی‌هایی که دارای طعمی ترکیبی بین بابونه، نعناع و لیموست. خواص فوق‌العاده این چای باعث شده تا افراد زیادی از آن به عنوان یک دمنوش همیشگی در زندگی خود استفاده کنند. در ادامه طرز تهیه چای کوهی را توضیح خواهیم داد، با ما همراه باشید.

طرز تهیه دمنوش چای کوهی
تعداد نفرات 2 نفر
زمان آماده سازی 5 دقیقه
زمان پخت حدود 20 دقیقه
میزان سختی کم
میزان کالری در هر فنجان 22 کالری

نحوه دم کردن چای کوهی برای سرو یک دمنوش عالی

نحوه دم کردن چای کوهی

چای کوهی به کلکنه نیز شناخته می‌شود

نحوه درست کردن این چای بسته به نوع گیاهی که شما در دست دارید، می‌تواند متفاوت باشد. اما مانند طرز تهیه چای هندی بسیار آسان است. گیاهی که در دسترس شماست ممکن است تازه یا به صورت خشک باشد. فرقی نمی‌کند کدام بخش از گیاه را استفاده می‌کنید، در هر صورت تمام قسمت‌های آن را می‌توانید برای درست کردن دمنوش استفاده کنید.

مواد لازم برای دم کردن چای کوهی

برای درست کردن چای کوهی لازم است تا مواد زیر را آماده کنید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
چای کوهی خشک ½ قاشق غذاخوری
آب جوش 1 لیوان

مراحل طرز تهیه طرز تهیه دمنوش چای کوهی

پس از آماده سازی مواد لازم باید مراحل کوتاه زیر را پشت سر بگذارید تا یک دمنوش کوتاهی عالی داشته باشید.طرز تهیه چای کوهی به شکل زیر است :

  • مرحله اول: چای کوهی را درون لیوان بریزید.
  • مرحله دوم: آب جوش را به آن اضافه کنید و هم بزنید.
  • مرحله سوم: روی لیوان را بپوشانید و اجازه دهید برای مدت زمان 20 دقیقه به همان صورت باقی بماند.
  • مرحله چهارم: اکنون چای شما دم کشیده و قابل خوردن است.

طرز تهیه دمنوش چای کوهی تازه

اگر چای کوهی شما تازه است. بهتر است چند سانتی‌متر از برگ یا ساقه آن را جدا کنید. و درون یک کتری یا قوری که حاوی آب جوش است بریزید. اکنون باید یک پارچه را روی این ظرف قرار دهید و اجازه دهید تا برای مدت زمان 5 تا 10 دقیقه به همین صورت باقی بماند و دم بکشد. سپس نوشیدنی آماده شده را درون فنجان‌های سرو بریزید.

طرز تهیه دمنوش چای کوهی و عناب

عناب یک ترکیب فوق العاده با چای کوهی خواهد بود. علاوه بر خواصی که در این نوشیدنی ترکیبی وجود دارد، طعم آن نیز فوق العاده است. برای درست کردن این دمنوش کافی است در هنگام تهیه چای کوهی چند دانه عناب را هم به آن اضافه کنید و اجازه دهید تا با آن دم بکشد. می‌توانید عناب‌ها را در هنگام سرو خارج کنید یا آنها را درون فنجان‌ها بریزید و نوش جان کنید.

عناب سرشار از آنتی اکسیدان است. بنابراین از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. این ماده در ترکیب با چای کوهی، یک نوشیدن عالی را خواهد ساخت.

طرز تهیه دمنوش چای کوهی و زنجبیل

دمنوش چای کوهی و زنجبیل

این چای شبیه ترکیبی از نعناع، لیمو و بابونه است.

ترکیب دیگری که با چای کوهی بی نظیر می‌شود، زنجبیل است. برای درست کردن این نوشیدنی کافی است چند برش زنجبیل تازه را به همراه چای کوهی درون آب جوش بریزید و سپس اجازه دهید روی حرارت باقی مانده و دم بکشد. می‌توانید به جای زنجبیل تازه از پودر آن نیز استفاده کنید. همچنین می‌توانید دمنوش زنجبیل را نیز به تنهایی درست کنید و پس از دم کشیدن چای کوهی آنها را با هم ترکیب کنید.

این نوشیدنی به میزان زیادی شما را از ویروس‌های سرماخوردگی دور نگه می‌دارد و به دلیل گرمای زیادی که دارد، نوشیدنی ایده‌آلی در فصول سرد سال خواهد بود.

طرز تهیه دمنوش چای کوهی و دارچین

دمنوش دارچین و چای کوهی نیز برای فصل پاییز و زمستان بهترین انتخاب خواهد بود. برای تهیه آن می‌توانید از پودر یا چوب دارچین استفاده کنید. مراحل درست کردن آن مانند تمام روش‌های قبلی با ترکیب چای کوهی و دارچین درون آب جوش و دم کشیدن آنها برای مدت زمانی مشخص است.

دارچین دارای خواص ضد میکروبی و ضد ویروسی است و باعث می‌شود تا سیستم ایمنی به خوبی تقویت شود. بنابراین از سرماخوردگی و آنفولانزا جلوگیری خواهد کرد.

طرز تهیه دمنوش چای کوهی و آویشن

برای درست کردن این دمنوش ترکیبی نیز نیازمند 2 قاشق غذاخوری آویشن خشک شده، 3 قاشق غذاخوری چای کوهی و 4 قاشق غذاخوری عسل خواهید بود. این ترکیبات را درون یک قوری آب جوش ریخته و اجازه دهید تا برای 20 دقیقه دم بکشد.

آویشن، دارای طبعی گرم بوده و البته خواص ضد التهاب و ضد سرفه نیز برای آن گزارش شده است. بنابراین بهترین درمان برای سرماخوردگی و بیماری‌های تنفسی است.

خواص چای کوهی

خواص چای کوهی

چای کوهی خواص بسیار زیادی دارد.

در میان ترکیبات این چای، تانن‌ها، فنل‌ها، فلانوئیدها، ایریدوئیدها، گلیکوزیدها و ساپونین‌ها را می‌بینیم. به همین دلیل است که خواص زیادی در مورد آن عنوان شده که به چند نمونه از آنها در اینجا اشاره کرده‌ایم:

  • درمان سرفه یکی از اصلی‌ترین خواص این دمنوش است. نوشیدن این چای باعث نرم شدن گلو و کم کردن التهابات مجاری تنفسی شما خواهد شد. افراد زیادی برای درمان ذات الریه، برونشیت و آسم از دمنوش چای کوهی استفاده می‌کنند.
  • این دمنوش، کاهش دهنده التهابات و دردهای بدن است و برای افرادی که دچار رماتیسم فصل هستید، می‌تواند گزینه ایده‌آلی باشد.
  • از چای کوهی می‌توانیم به عنوان یک آرام بخش طبیعی یاد کنیم. این مایع باعث رفع استرس، بی‌قرار و بیخوابی خواهد شد.
  • خاصیت بعدی آن مربوط به کلیه و مجاری ادراری است. مصرف چای کوهی باعث افزایش ادرار شده و در نتیجه سلامت کلیه‌ها را به دنبال خواهد داشت. به خصوص برای افرادی که دارای سنگ کلیه هستند.
  • از چای کوهی می‌توانیم به عنوان دهانشویه طبیعی استفاده کنیم.
  • رفع سردردهایی که به دلیل فشار بالا ایجاد شده نیز از دیگر خواص این چای است که به دلیل وجود گلیکوزیدها در آن اتفاق می‌افتد.
  • برای برطرف کردن مشکلات گوارشی نیز چای کوهی انتخاب خوبی است، چرا که سرشار از خواص ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی است.

دمنوش چای کوهی، نوشیدنی مناسب برای طبیعت گردان

طرز تهیه دمنوش چای کوهی بسیار آسان است و می‌توانید با استفاده از ترکیبات مختلف طعم و خواص آن را تغییر دهید. در این مطلب به چند روش درست کردن آن اشاره کردیم. برای افرادی که به طعم‌های گیاه علاقه دارند، این چای و دیگر دمنوش‌های هم رده مانند دمنوش سنبل الطیب بسیار مناسب است. تمام موادی که برای درست کردن دمنوش به آنها نیاز دارید، به راحتی از عطاری آنلاین قابل سفارش است. به نظر شما چه ماده دیگری می‌تواند با چای کوهی همراه شود؟ آیا تا به حال از این دمنوش میل کرده‌اید؟

نظرات کاربران