آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
ردپای کربن در غذا چیست
اخبار و تازه ها
3.9/5 - (26 امتیاز)
4

رد پای کربن در غذاها چیست و چگونه آن را کاهش دهیم؟

سعید راستین‌فرد 30 بهمن 1401 3 دقیقه

ردپای کربن چیست؟

رد پای کربن مقیاسی برای اندازه گیری میزان گازهای گلخانه‌ای که از فعالیت‌های روزمره انسان‌ها مانند رانندگی، استفاده از انرژی در خانه یا در روند تولید کالاها و خدمات وارد جو می‌شود می‌باشد. رد پای کربن یک شخص یا سازمان میزان دی اکسید کربن و سایر گازهای گلخانه‌ای است که از فعالیت‌های آن‌ها ساطع می‌شود.

ردپای کربن معمولا با واحد “معادل کربن دی اکسید” (CO2) اندازه گیری می‌شود. معادل کربن دی اکسید واحدی است که نشان می‌دهد که چه حجمی از کربن دی اکسید می‌تواند اثر گلخانه‌ای تمام گازهای گلخانه‌ای تولید شده توسط یک شخص یا سازمان را داشته باشد.

مفهوم رد پای کربن از آن جهت اهمیت دارد که با استفاده از آن می‌توانیم میزان اثر خود بر محیط زیست را بهتر درک کرده و تلاش کنیم تا راه‌هایی برای کاهش این عدد و رسیدن به یک سبک زندگی پایدارتر را پیدا کنیم. با کاهش رد پای کربن می‌توانیم پدیده تغییرات اقلیمی را کنترل کرده، اثرات زیست محیطی فعالیت‌های خود را کاهش داده و برای رسیدن به آینده‌ای پایدارتر تلاش کنیم.

ردپای کربن در غذاها

ردپای کربن در غذاها

رد پای کربن در غذاها به میزان گازهای گلخانه‌ای که در فرآیند تولید، فرآوری، انتقال و دور ریختن مواد غذایی متساعد می‌شود اشاره دارد. تولید مواد غذایی سهم قابل توجهی در انتشار کربن در جهان دارد، تا ۳۰٪ از کل انتشار کربن در کره زمین مربوط به تولید مواد غذایی است و به همین دلیل یکی از حیاتی‌ترین بخش‌ها برای کاهش رد پای کربن می‌باشد. هر کسی می‌تواند با تغییر سبک زندگی خود و انجام انتخاب‌های هوشمندانه در مورد غذاهایی که مصرف می‌کند رد پای کربن خود را کاهش دهد.

چگونه ردپای کربن خود در مواد غذایی را کاهش دهیم؟

یکی از تاثیرگذارترین راه‌ها برای کاهش رد پای کربن افزایش مصرف غذاهای گیاهی و کاهش مصرف گوشت است. صنعت دامپروری یکی از بزرگترین تولید کنندگان گازهای گلخانه‌ای است. با کاهش یا حذف مصرف گوشت از رژیم غذایی خود می‌توانیم به مقدار قابل توجهی رد پای کربن خود را کاهش دهیم. علاوه بر این استفاده از مواد غذایی که در نزدیکی محل زندگیمان تولید می‌شوند و استفاده از غذاهای فصلی، با کاهش کربن تولید شده در فرآیند انتقال و انجماد مواد غذایی، موجب کاهش رد پای کربن ما خواهد شد.

یکی دیگر از راه‌های کاهش رد پای کربن کاهش اسراف و دور ریز مواد غذایی است. حدود یک سوم غذای تولید شده در جهان تبدیل به زباله می‌شوند که موجب تولید حجم بسیار زیادی کربن می‌شود. برای کاهش دور ریز مواد غذایی، ضروری است که برنامه مشخصی برای وعده‌های غذایی خود داشته باشیم و فقط مواد غذایی که نیاز داریم را خریداری کنیم. همچنین نگهداری درست از مواد غذایی و استفاده کردن از غذاهای باقیمانده از وعده‌های پیشین نیز بسیار اهمیت دارد. در نهایت می‌توان با تبدیل زباله‌های تولید شده از مواد غذایی به کمپوست و جمع آوری متان تولید شده رد پای کربن خود را بیشتر کاهش دهیم.

علاوه بر این رفتارهای فردی می‌توان با انتخاب محصولات دوست دار محیط زیست نیز می‌توان رد پای کربن را کاهش داد. محصولات ارگانیک که در تولید آن‌ها از سموم شیمیایی استفاده نمی‌شود یا محصولات تولید شده توسط کشاورزان محلی مثال‌هایی از محصولات دوست دار محیط زیست هستند. با حمایت از تولید محصولات دوست دار محیط زیست کشاورها و صنایع تشویق می‌شوند تا فرآیندهای خود را در این جهت بهینه‌تر کنند.

کاهش رد پای کربن در مواد غذایی اقدام مهمی برای کاهش سرعت تهدید جهانی تغییرات اقلیمی است، که می‌توان با انتخاب‌هایی هوشمندانه در مورد مواد غذایی که مصرف می‌کنیم، کاهش دور ریز مواد غذایی و حمایت از محصولات غذایی محلی و دوست دار محیط زیست به آن دست یافت.

اشتراک:
سعید راستین‌فرد- 35 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود