سوپ پای مرغ برای داشتن پاهایی سریع و فرز

سوپ پای مرغ
دسته بندی: فواید پروتئین
5/5 - (4 امتیاز)

یکی از غذاهای مقوی و بین المللی سوپ پای مرغ است. این غذا بسیار مقوی است و دستور پخت‌های متنوعی برای طرز تهیه پای مرغ و سوپ آن در نظر گرفته شده است. این سوپ را به عنوان پیش غذا محسوب نمی‌کنند، چون بسیار تقویت کننده و مغذی است و به عنوان یک وعده غذایی کامل در نظر گرفته می‌شود. در حالت کلی با هدف تقویت کردن استخوان‌ها و غضروف‌ها این سوپ را آماده می‌کنند. سوپی خوشمزه که می‌توانید با سلیقه خود آن را با سایر مواد ترکیب کرده و نوش جان کنید. طعم و عطر این سوپ شما را غافلگیر خواهد کرد.

سوپ مقوی و خوشمزه پای مرغ
زمان آماده سازی 20 دقیقه
زمان پخت غذا 45 دقیقه
میزان سختی متوسط
100 گرم سوپ 215 کالری

سوپ پای مرغ و یک داستان غافلگیر کننده

واژه سوپ پای مرغ به قدری شیک و خوش صداست که حتی می‌توانید آن را برای اسم یک رمان نیز انتخاب کنید. اما قبل از اینکه به سراغ رمان و داستان نویسی بروید توصیه می‌کنیم با طرز تهیه این سوپ ساده و خوشمزه ما را همراهی کنید. این سوپ جذاب که بهتر است آن را در فصل‌های پاییز و زمستان آماده کنید، با انواع و اقسام مواد اولیه تهیه می‌شود. به جز چند ماده اولیه ثابت، سایر ترکیبات به انتخاب شما بستگی دارند. البته دقت کنید اگر تمایل نداشتید تا پای مرغ را در سوپ خود نگه دارید می‌توانید عصاره آن را گرفته و این عصاره را به سوپ خود اضافه کنید. در ادامه با طرز تهیه این سوپ لذیذ و مقوی با شما هستیم.

مواد اولیه برای تهیه سوپ

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
پای مرغ 100 گرم
پیاز 1 عدد
سیب زمینی 2 عدد
هویج 2 عدد
نمک، فلفل سیاه، زردچوبه به میزان لازم
لیمو ترش به میزان لازم
زعفران دم کرده به میزان لازم
پیازچه 100 گرم
جعفری 100 گرم

طرز تهیه سوپ پای مرغطرز تهیه سوپ پای مرغ

این سوپ یک سوپ بسیار مقوی و سلامت است. بر اساس علم طب سنتی طبع سردی دارد و پر از ویتامین‌های مختلف است. ناگفته نماند که بیشترین میزان پروتئین در پای مرغ را کلاژن تشکیل داده است، ولی  کلسترول بالایی دارد. به همین دلیل توصیه می‌شود آن را با آبغوره یا آبلیمو ترش نوش جان کنید. این سوپ برای افرادی که به زخم‌های گوارشی یا شکستگی استخوان دچار هستند معجزه می‌کند.

در توصیف خواص گوشت مرغ و پای مرغ باید بگوییم که این ماده سرشار از آهن و کلسیم است و هضم راحتی دارد. همچنین طرز تهیه سوپ پای مرغ برای سرماخوردگی روشی آسان برای مبارزه با سرفه و تب‌های زیاد در این بیماری محسوب می‌شود. در ادامه با هم طرز تهیه این سوپ را مرحله به مرحله انجام خواهیم داد.

  • مرحله اول: در گام اول از طرز تهیه این سوپ، ابتدا باید پای مرغ‌ها را تمیز کنید. البته اگر به صورت بسته‌بندی با خرید آنلاین گوشت مرغ ، این محصول را تهیه کنید دیگر نیازی به تمیز کردن آن‌ها نیست. فقط کافیست که پاهای مرغ را شسته و در آبکش قرار دهید تا آب اضافی آنها گرفته شود.
  • مرحله دوم: سپس یک قابلمه مناسب انتخاب کرده بر روی حرارت قرار دهید. کمی روغن در قابلمه بریزید و سپس پیاز را پوست گرفته و نگینی خرد کنید. حالا بعد از داغ شدن روغن و قابلمه، پیازها را به روغن اضافه کنید اجازه دهید تا پیازها تفت خورده و سبک شوند.
  • مرحله سوم: در گام بعد از طرز تهیه سوپ پای مرغ دونفره ،حالا باید پاهای مرغ را به پیاز تفت خورده خود اضافه کنید. بعد از آن زردچوبه، نمک و فلفل سیاه را نیز به این ترکیب اضافه کرده و اجازه دهید تا کمی پاهای مرغ شما در روغن، پیاز و ادویه جات تفت بخورند.
  • مرحله چهارم: وقتی پاهای مرغ شما به خوبی تفت خورده و آماده شدند، حالا درون قابلمه آب بریزید. بهتر است که آبی که به قابلمه اضافه می‌کنید به اندازه یک بند انگشت روی پاهای مرغ شما را بگیرد. سپس حرارت را کم کنید و درب قابلمه را ببندید و اجازه بدهید تا پاهای مرغ در آرامش به خوبی پخته شوند.
  • مرحله پنجم: حالا در مرحله بعد به سراغ آماده کردن بقیه مواد می‌رویم. همانطور که در ابتدای این مطلب نیز اشاره کردیم شما می‌توانید این سوپ را با مواد مختلفی مثل شیر، ماکارونی، ورمیشل، جو، برنج یا عدس، ماش و حتی مواد دیگر ترکیب کرده، پخته و نوش جان کنید، در واقع، انتخاب با شماست. ما در ادامه این مطلب طرز تهیه سوپ پای مرغ ساده و خوشمزه را برای شما شرح خواهیم داد.
  • مرحله ششم: در ادامه، بعد از اینکه آب پای مرغ شما به جوش آمد درب قابلمه را بردارید. بر روی سطح آب با کف‌های سفیدی روبرو می‌شوید. این کف‌ها را با یک کفگیر گرفته و آنها را دور بریزید.
  • مرحله هفتم: اگر تمایل داشتید در این مرحله مجدداً می‌توانید از سیر یا پیاز استفاده کنید. بدین شکل که یک پیاز بزرگ را پوست گرفته، شسته، سپس به 4 الی 6 قسمت تقسیم کنید و درون آب جوش حاوی پای مرغ قرار دهید. این کار کمک می‌کند تا سوپ شما معطر شود. در نهایت پیازها را می‌توانید به راحتی از درون سوپ خارج کنید. اگر تمایل داشتید می‌توانید در این مرحله چند حبه سیر نیز به این ترکیب اضافه کنید. سیرها را می‌توانید درسته، رنده شده یا له شده به پای مرغ در حال جوشیدن اضافه کرده و از عطر آن‌ها لذت ببرید.سوپ پای مرغ ساده و خوشمزه
  • مرحله هشتم: در ادامه این طرز تهیه در حین پخت پای مرغ، به سراغ بقیه مخلفات سوپ خود بروید. پیازچه‌ها را تمیز کنید و بشویید. جعفری را نیز تمیز کرده، شسته و ضدعفونی کنید. سپس سیب زمینی‌ها را پوست بگیرید و هویج‌ها را نیز تمیز کنید.
  • مرحله نهم: بعد از آن با استفاده از تخته آشپزخانه جعفری‌ها را ساطوری کرده و پیازچه‌ها را حلقه حلقه خرد کنید. هویج را رنده کنید و سیب زمینی را نیز با رنده درشت رنده کرده و در کناری قرار دهید. البته می‌توانید سیب زمینی‌ها و هویج‌ها را به صورت نگینی نیز خرد کنید، انتخاب با شماست.
  • مرحله دهم: بعد از آن تمام مواد یعنی هویج‌ها، سیب زمینی رنده شده، پیازچه‌های حلقه حلقه خرد شده و جعفری ساطوری شده را به مواد مرغ خود اضافه کنید. تقریباً ۲۰ دقیقه الی ۳۰ دقیقه کافیست تا تمام مواد در آب در حال جوش با پای مرغ، کاملا پخته و نرم شوند.
  • مرحله یازدهم: سپس زعفران دم کرده خود را به میزان دلخواه یا مقدار تقریبی ۳ یا ۴ قاشق چایخوری به این ترکیب اضافه کنید. در این مرحله ممکن است به دلیل جوشیدن، آب سوپ شما کم شود. به همین دلیل توصیه می‌کنیم که در صورت تمایل یک لیوان آب جوش به این ترکیب اضافه کنید.
  • مرحله دوازدهم: مجددا سوپ را هم بزنید تا تمام مواد به خوبی با هم پخته شوند و اگر تمایل داشتید می‌توانید در این ترکیب از اسفناج نیز استفاده کنید. کافیست که اسفناج‌ها را پاک کرده، شسته، آب اضافی آنها را بگیرید. سپس آنها را ساطوری خرد کنید و به همراه سایر مخلفات به سوپ خود اضافه کنید.
  • مرحله سیزدهم: بعد از آن درب قابلمه را ببندید و حرارت زیر قابلمه سوپ را کم کنید. اجازه بدهید تا سوپ شما در آرامش پخته و جا بیفتد. برای حصول اطمینان از اینکه سوپ شما کاملا پخته شده است یا خیر؟ باید دقت کنید که تمام مواد به خوبی نرم شده باشند.
  • مرحله چهاردهم: پای مرغ کاملا نرم شده و گوشت آن از استخوان کاملاً جدا شده است. مواد سوپ شما باید غلیظ و منسجم باشد. کمی از سوپ آماده شده را در یک ظرف ریخته، خنک کنید و طعم آن را بچشید. ممکن است که این غذا کمی به نمک احتیاج داشته باشد. نمک اضافه کرده و اجازه بدهید 3 دقیقه الی 4 دقیقه دیگر سوپ شما روی حرارت بماند.
  • مرحله پانزدهم: در نهایت حرارت زیر سوپ را خاموش کرده و آن را در ظرف سرو نهایی بریزید. با چند برش لیمو و جعفری ساطوری شده آن را تزیین کرده و با چاشنی آبلیمو و یا آب نارنج آن را نوش جان کنید.

انواع مختلف سوپ پای مرغ

در این قسمت قصد داریم تا انواع مختلف این سوپ را که با اضافه کردن مواد اولیه مختلف تهیه می‌شوند به صورت کاملا مختصر برای شما شرح دهیم.

سوپ پای مرغ با برنج

در طرز تهیه این سوپ با برنج کافیست که در ابتدای کار و قبل از شروع پخت سوپ، یک پیمانه برنج را پخته و کنار بگذارید. در انتهای کار وقتی که سوپ شما آماده شد برنج پخته شده را به ترکیب نهایی اضافه کنید و اجازه دهید سوپ یک جوش بزند. در نهایت سوپ لذیذ پای مرغ شما آماده است.

سوپ پای مرغ با جوسوپ پای مرغ با جو

برای تهیه این سوپ با جو، بعد از اینکه پای مرغ شما پخته شد، قبل از اضافه کردن سایر مواد به پای مرغ در حال جوشیدن، جو را به آن اضافه کنید. البته در انتهای کار نیز می‌توانید جو را به این ترکیب اضافه کرده و سوپ را آماده کنید. نکته مهم در این سوپ این است که طبع سوپ سرد است و جو نیز طبع سردی دارد. پس حتماً از زعفران دم کرده بیشتر و چاشنی آب نارنج برای ترکیب نهایی سوپ خود استفاده کنید.

سوپ پای مرغ با عدس

اگر تصمیم گرفتید این سوپ را با عدس یا ماش آماده کنید، در حین پختن پای مرغ در آب جوش، عدس یا ماش را که از شب قبل خیس کرده‌اید پخته و بعد از پخت نهایی،  آن را به سوپ خود اضافه کنید. عدس نیز طبع سردی دارد پس در مصرف آن محتاط باشید.

سوپ پای مرغ با ماکارونی

بچه‌ها علاقه بسیار زیادی به ماکارونی دارند. به همین دلیل شما میتوانید در تهیه سوپ‌ها نیز از ماکارونی به جای ورمیشل یا برنج استفاده کنید. کافیست که ماکارونی خود را در آب جوش نرم کرده، پخته و در نهایت به سوپ آماده شده اضافه کنید.

سوپ پای مرغ با شیر

طرز تهیه این سوپ با شیر نیز جذاب است. برای طبخ این سوپ کافیست که در پایان پخت تمام مواد، یک پیمانه شیر به سوپ خود اضافه کنید. اجازه بدهید تا با سوپ غلیظ شده ترکیب شود و یک جوش بخورد.

سوپ پای مرغ با ورمیشلسوپ پای مرغ با ورمیشل

ورمیشل هم از آن موادی است که می‌توانید برای غلیظ‌تر کردن سوپ خود روی آن حساب کنید. در حالت کلی ورمیشل‌ها ترد، ظریف، نازک و کوچک هستند. به همین دلیل نیاز به پخت جداگانه مثل برنج و ماکارونی ندارند. بعد از اینکه تمام مواد کاملاً پخته و سوپ شما آماده شد،  حالا نوبت این است که ورمیشل را به این ترکیب اضافه کنید. کافیست که تمام مواد سوپ شما با ورمیشل‌ها یک جوش بخورد و در نهایت سوپ شما با ورمیشل آماده است.

غذایی لذیذ به نام سوپ پای مرغ

این مطلب به سوپ مفید و خوشمزه پای مرغ اختصاص داده شد. این سوپ مقوی و لذیذ برای تمام افراد با هر سن و سالی مناسب است. خصوصا توصیه می‌کنیم که بانوان یائسه که با پوکی استخوان روبرو هستند و از داروهای غضروف‌ساز یا قرص‌های کلسیم استفاده می‌کنند، در کنار مصرف این داروها از این سوپ نیز استفاده کنند.

نظرات کاربران