آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • آگلونما و راهنمای کامل نگهداری
    آگلونما و راهنمای کامل نگهداری و پرورش شهریور 27, 1403
  • چند بار در روز به گربه غذا بدهیم
    چند بار در روز به گربه غذا بدهیم شهریور 27, 1403
  • پپرونی چیست
    پپرونی چیست؟ شهریور 27, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه آش جو
آموزش آشپزی
4.5/5 - (2 امتیاز)
بدون نظر

سفر به شهرهای مختلف ایران با طرز تهیه آش جو

مینا اسماعیل بیگی 25 بهمن 1402 7 دقیقه

آش جو یکی از محبوب‌ترین انواع آش ایرانی است که طعم جذاب و همه‌پسندی دارد. در طرز تهیه آش جو مجلسی ، ابتدا نخود و لوبیا خیس شده را در یک ظرف جداگانه و جو را در یک قابلمه بجوشانید تا پخته شوند. در نیمه‌های پخت نخود و لوبیا، عدس را نیز اضافه کنید. در میانه‌های پخت غذا، حبوبات و عصاره گوشت را نیز داخل قابلمه جو بریزید. سبزی آش را نیز داخل قابلمه بریزید تا بپزد. در این مرحله پیازداغ، نعناداغ و سیرداغ را به آش اضافه کنید. در نهایت نیز کشک، نمک و فلفل را به غذا بیفزایید تا آماده شود.

در این مطلب از مجله اسنپ فود قصد داریم تا نحوه تهیه آش جو مجلسی، یزدی، اراکی و اصفهانی را آموزش دهیم؛ پس تا انتها همراه ما باشید.

آش جو

تعداد نفرات ۴ نفر
زمان آماده‌سازی ۲۰ دقیقه
زمان پخت ۴ تا ۵ ساعت
میزان سختی متوسط

طرز تهیه آش جو مجلسی

آش جو از جمله آش‌های خوشمزه و اصیل ایرانی است که طعم جذابی دارد. آش جو را می‌توان برای مجالس و مهمانی‌ها نیز تهیه کنید تا سفره رنگین‌تری برای مهمانان خود تدارک ببینید. در شهرهای مختلف نیز آش جو را با شیوه‌ای متفاوت درست می‌کنند که در ادامه این مطلب با آن‌ها آشنا می‌شوید.

عکس آش جو

مواد اولیه برای تهیه آش جو

در جدول زیر مواد اولیه موردنیاز در طرز تهیه آش جو را معرفی کرده‌ایم. اگر این سوال برای شما پیش آمده است که سبزی آش جو چیست؟ باید ترکیب اسفناج، تره، گشنیز و جعفری را به عنوان سبزی این آش معرفی کرد.

مواد لازم مقدار مورد نیاز
جو پوست کنده ۱ پیمانه
نخود نصف پیمانه
لوبیا چیتی نصف پیمانه
سبزی آش ۴۰۰ گرم
عدس نصف پیمانه
کشک یک سوم پیمانه
پیاز ۳ عدد
سیر ۵ حبه
نعنا خشک ۲ قاشق غذاخوری
عصاره گوشت ۲ پیمانه
روغن به مقدار لازم
نمک‌، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم

دستور پخت آش جو

در ادامه طرز تهیه آش جو مجلسی و خوشمزه را مرحله به مرحله آموزش داده‌ایم:

  • مرحله اول: برای درست کردن آش جو همچون طرز تهیه آش رشته از شب قبل نخود و لوبیا را داخل ظرف ریخته و خیس کنید. جو را نیز به صورت جداگانه در آب بخیسانید تا نفخ حبوبات گرفته شود.
  • مرحله دوم: برای طبخ آش جو، آب نخود و لوبیا را خالی کرده و آن‌ها را داخل قابلمه بریزید. پس از اضافه کردن آب، قابلمه را روی حرارت بگذارید تا نخود و لوبیا چینی به صورت جداگانه پخته شوند.
  • مرحله سوم: یک قابلمه بزرگ برای پخت آش انتخاب کنید و جو را به همراه آب داخل قابلمه بریزید. زمانی که جو و حبوبات در حال پخت هستند، به سراغ دیگر مراحل تهیه آش بروید.
  • مرحله چهارم: پیاز را به صورت خلالی خرد کرده و در روغن تفت دهید. پس از آنکه پیاز سرخ شد، آن را از تابه خارج کنید. سیر را نیز به صورت نگینی خرد کرده و در همان تابه سرخ کنید و کنار بگذارید.
  • مرحله پنجم: ۳۰ دقیقه که از پخت نخود و لوبیا گذشت، عدس را نیز داخل قابلمه بریزید. ۳۰ دقیقه دیگر نیز برای پخت حبوبات صبر کنید و سپس آن‌ها را همراه با عصاره گوشت به قابلمه جو انتقال دهید. حبوبات و جو باید یک ساعت دیگر با یکدیگر حرارت دیده و پخته شوند.
  • مرحله ششم: سبزی آش را به قابلمه اضافه کنید و هم بزنید. اجازه دهید تا سبزی آش کاملا پخته شود و رنگ آن تغییر کند.
  • مرحله هفتم: در این مرحله، داخل تابه مقداری روغن ریخته و نعنا خشک را اضافه کنید. کمی زردچوبه به نعنا بیفزایید و تفت دهید. حالا مقدار کمی از پیازداغ، سیرداغ و نعناداغ را برای تزیین آش کنار بگذارید و مابقی را داخل قابلمه بریزید.
  • مرحله هشتم: کشک را به همراه فلفل و نمک به آش اضافه کنید و هم بزنید. یک ربع بعد، میزان ترشی و شوری آش را بچشید و در صورت تمایل کمی نمک یا کشک دیگر داخل قابلمه بریزید.
  • مرحله نهم: اجازه دهید تا آش جا افتاده و لعاب بیندازد و سپس آن را داخل ظرف سرو بکشید. در نهایت آش جو را با کشک، نعناداغ، سیرداغ و پیازداغ تزیین کنید.

طرز تهیه آش جو اصفهانی

علاوه بر تمام مواد اولیه گفته شد در بخش قبل، اصفهانی‌ها در طرز تهیه آش جو از بلغور گندم یا گندم پوست کنده نیز استفاده می‌کنند که ارزش غذایی آش جو را افزایش می‌دهد. در این دستور پخت عدس نیز از فهرست مواد اولیه خط می‌خورد.

طرز تهیه آش جو اصفهانی

  • مرحله اول: پیاز را نگینی خرد کرده و در قابلمه با روغن تفت دهید. زمانی که پیاز سبک شد، کمی زردچوبه بیفزایید. عصاره گوشت را اضافه کنید و زمانی که به جوش آمد، گندم و جو را داخل قابلمه بریزید.
  • مرحله دوم: در یک قابلمه دیگر نخود و لوبیا را بپزید و سپس با گندم و جو مخلوط کنید و اجازه دهید تا کاملا پخته شوند.
  • مرحله سوم: سبزی آش را خرد کرده و داخل قابلمه بریزید. زمانی که سبزی پخت و تغییر رنگ داد، نعناداغ و سیرداغ را اضافه کنید.
  • مرحله چهارم: در مراحل پایانی پخت آش، کشک و نمک را نیز به غذا بزنید و کمی زمان دهید تا آش جو خوش‌طعم شده و سپس آن را از سرو کنید.

طرز تهیه آش جو اراکی

اراکی‌ها آش جو را مطابق با روش معمول آن تهیه می‌کنند، اما تفاوت طرز تهیه آش جو اراکی، استفاده از سیرابی است. در این روش پخت، دیگر عصاره گوشت یا قلم و عدس در فهرست مواد اولیه دیده نمی‌شود.

طرز تهیه آش جو اراکی

  • مرحله اول: پیاز و سیر را خرد کرده و در قابلمه تفت دهید تا سبک شود. کمی زردچوبه اضافه کنید و پس از تفت دادن، ۲ لیوان آب داخل قابلمه بریزید. زمانی که آب به جوش آمد، تکه‌های سیرابی را داخل قابلمه بریزید و اجازه دهید تا با شعله ملایم بپزد.
  • مرحله دوم: حبوبات شامل نخود، لوبیا و جو را بپزید و زمانی که نیم‌پز شد، به قابلمه سیرابی اضافه کنید.
  • مرحله سوم: پس از پخت حبوبات و سیرابی، سبزی آش را با دیگر مواد مخلوط کرده و هم بزنید.
  • مرحله چهارم: پیازداغ، سیرداغ و نعناداغ را نیز به آش اضافه کنید و اجازه دهید تا آش به خوبی لعاب بیندازد.
  • مرحله پنجم: کشک و نمک را نیز به قابلمه آش بیفزایید تا طعم کشک با دیگر مواد مخلوط شود؛ سپس قابلمه را از روی شعله بردارید.

طرز تهیه آش جو یزدی

یزدی‌ها در طرز تهیه آش جو، علاوه بر مواد اولیه گفته شده، به جای عصاره گوشت از سیرابی استفاده کرده و رب انار را با کشک جایگزین می‌کنند. همچنین در تهیه این غذا سبزی آش کاربردی ندارد.

طرز تهیه آش جو یزدی

  • مرحله اول: سیرابی گوسفند را تمیز کرده و بشویید. سپس سیرابی را به همراه سیر، پیاز و زردچوبه داخل قابلمه قرار دهید و آب را اضافه کنید. پس از به جوش آمدن آب، شعله را کم کنید تا سیرابی پخته شود.
  • مرحله دوم: نخود، لوبیا و جو را داخل یک قابلمه بپزید و زمانی که حبوبات نیم‌پز شده، عدس را اضافه کنید.
  • مرحله سوم: پس از پخته شدن سیرابی، آن را داخل قابلمه حبوبات بریزید و هم بزنید. حالا به آش زمان دهید تا کاملا جا افتاده و لعاب بیندازد.
  • مرحله چهارم: نعناداغ، سیرداغ و پیازداغ را نیز به آش اضافه کنید و هم بزنید.
  • مرحله پنجم: در انتهای پخت آش، رب انار را نیز داخل قابلمه بریزید. شما می‌توانید با کم یا زیاد کردن مقدار رب انار، طعم آش جو یزدی را مطابق سلیقه خود تغییر دهید.

فوت و فن های تهیه آش جو

در طرز تهیه آش جو باید نکات و فوت‌وفن‌های مختلفی را مدنظر قرار دهید:

  • زمانی که آش روی شعله در حال پخت است، هر از چند گاهی آن را هم بزنید تا آش ته نگیرد.
  • نعناداغ برای درست کردن انواع آش ایرانی همچون طرز تهیه آش شله نیز کاربرد دارد، اما دقت کنید که نعنا به سرعت می‌سوزد و طعم تلخی پیدا می‌کند؛ پس آن را بیش از حد تفت ندهید.
  • برای آنکه ظاهر آش جو مجلسی‌تر شود، حتما آن را با کشک، سیرداغ، نعناداغ و پیازداغ تزیین کنید.

فوت و فن های تهیه آش جو

  • اضافه کردن عصاره گوشت به آش جو باعث می‌شود تا غذای مقوی‌تری داشته باشید، اما شما می‌توانید این آش را بدون عصاره گوشت نیز تهیه کنید.
  • برای لعاب‌دارتر شدن آش جو می‌توانید مقداری جو پرک نیز در مراحل پایانی پخت حبوبات اضافه کنید.
  • برای آش جو از سبزی تازه استفاده می‌شود که ترکیبی از اسفناج، تره، گشنیز و جعفری است. اگر سبزی تازه در دسترس نبود، از سبزی خشک استفاده کنید و مقدار آن را به نصف تغییر دهید.

روش نگهداری آش جو و جلوگیری از خراب شدن آش جو

آش جو تازه عطر و طعم فوق‌العاده‌ای داشته و از جمله غذاهای محبوب است. اگر مقداری از آش جو باقی ماند، آن را داخل ظرف ریخته و در یخچال قرار دهید. برای جلوگیری از خراب شدن آش، دقت کنید که ظرف نگهداری این غذا باید درب‌دار باشد. آش جو از جمله غذاهای آبکی است و به مدت ۴ تا ۵ روز در یخچال سالم می‌ماند.

خواص جو

جو یک ماده غذایی مقوی است که به عنوان منبع بسیاری از مواد مغذی همچون فیبر، پتاسیم، آهن، فولات، ویتامین B6 و… شناخته می‌شود. مصرف جو سطح فشار خون و کلسترول خون را کنترل کرده و احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. از دیگر خواص جو می‌توان به پیشگیری از دیابت، بهبود فرایند هضم غذا، درمان کم‌خونی، تقویت استخوان‌ها و دندان‌ها و شادابی پوست اشاره کرد.

خواص جو

با تهیه آش جو، مزه‌های جذاب را سرو کنید

در این مطلب از مجله اسنپ فود به معرفی طرز تهیه آش جو با ۴ روش مختلف پرداختیم و شما را با فوت و فن‌های پخت این غذا آشنا کردیم. آش جو برای سفره پذیرایی در هر مهمانی و مجلسی مناسب است. البته تهیه آش جو زمان زیادی می‌برد و همیشه نمی‌توان برای درست کردن آن وقت گذاشت. در این شرایط بهترین راه سفارش آنلاین غذا از اسنپ فود است. برای این کار کافی است تا به سایت یا اپلیکیشن اسنپ فود مراجعه کرده و آش جو یا هر آنچه را که دوست دارید، سفارش دهید.

سوالات متداول

طعم‌دهنده آش جو چیست؟

آش جو را معمولا با طعمی ملس تهیه می‌کنند و برای ایجاد این طعم، مقداری کشک داخل آش می‌ریزند. ترشی آش را نیز می‌توانید مطابق ذائقه خود با تغییر مقدار کشک کنترل کنید. البته یزدی در تهیه آش جو، به جای کشک از رب انار استفاده می‌کنند.

در تهیه آش جو برای از بین بردن نفخ حبوبات چه کنیم؟

حبوبات مورداستفاده در تهیه آش جو را از شب قبل خیس کنید. در ضمن بهتر است چند بار آب حبوبات را عوض کنید. در نهایت آب قبلی حبوبات را دور ریخته و آن‌ها را به صورت جداگانه بپزید.

سبزی آش جو را چه چیزهایی تشکیل می‌دهد؟

سبزی آش جو شامل اسفناج، تره، گشنیز و جعفری است که به صورت ریز خرد می‌شود. البته در روش پخت آش جو یزدی از سبزی استفاده نمی‌کنند و فقط نعناداغ داخل آش می‌ریزند.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 2717 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود