طرز تهیه آش پتله قم با تمام ریزه کاری ها

طرز تهیه آش پتله قم
3.5/5 - (2 امتیاز)

آیا می‌دانید که در ایران، بیش از 400 نوع آش محلی وجود دارد؟ یکی از این آش‌های معروف، آش جو است که در قم به آن آش پتله می‌گویند. طرز تهیه آش پتله قم، اصلا دشوار نیست و محتوای غنی از فیبر و مواد معدنی آن که حاصل ترکیب جو با سایر حبوبات است، این آش محلی را تبدیل به غذایی بسیار مفید کرده است.

اگر دوست دارید طرز تهیه آش پتله قم را بدانید، در این مطلب از اسنپ فود، همراه ما باشید.

آش پتله قم

تعداد نفرات 6 نفر
زمان آماده سازی 30 دقیقه
زمان پخت غذا 90 دقیقه
میزان سختی سختی متوسط
میزان کالری در هر وعده غذایی 200 واحد

طرز تهیه آش پتله قم

آش پتله قم

آش پتله یکی از غذاهای محلی و پرطرفدار در استان قم است که پخت آن، ریشه در فرهنگ و آداب و رسوم این شهر کویری دارد. مواد اصلی تشکیل‌دهنده این آش، جو و سبزجات است که در کنار طعم حبوباتی مانند نخود و لوبیا و مخلفاتی مانند سیر داغ و پیازداغ و کشک، طعم بی‌نظیری به وجود می‌آورند. در ادامه، مواد لازم و طرز تهیه آش پتله قم را با هم می‌خوانیم:

مواد لازم برای تهیه آش پتله قم

برای تهیه آش پتله قم (آش جو)، مواد اولیه را مطابق جدول زیر آماده کنید:

مقدار مورد نیاز مواد لازم
1 پیمانه جو
1 پیمانه لوبیا چیتی
1 پیمانه نخود
600 گرم سبزی آش خرد شده
2 پیمانه کشک
200 گرم پیاز داغ
نصف پیمانه سیرداغ
2 قاشق غذاخوری نعنا داغ
1 قاشق غذاخوری زردچوبه
به مقدار لازم نمک و فلفل

مراحل طرز تهیه آش پتله قم

مراحل طرز تهیه آش پتله قم

مراحل طرز تهیه آش پتله قم مطابق دستورالعمل زیر است:

  • مرحله اول: برای طرز تهیه آش پتله قم، از شب قبل باید لوبیا چیتی و نخود را بخیسانید و چند بار ، به فاصله چند ساعت، آب آن‌ها را عوض کنید تا نفخشان گرفته شود.
  • مرحله دوم: جو را هم برای چند ساعت بخیسانید و آبکش کنید. جوی خیس خورده را داخل غذاساز بریزید و چند پالس بزنید تا ریزتر شود.
  • مرحله سوم: حالا قابلمه‌ای مناسب را تا نیمه از آب پر کنید و آن را روی حرارت ملایم بگذارید تا جو بپزد.
  • مرحله چهارم: در ظرفی دیگر، نخود و لوبیا را با مقداری آب، روی حرارت بگذارید تا نیم‌پز شوند.
  • مرحله پنجم: وقتی جو به طور کامل پخت، نخود و لوبیای نیم پز را به آن اضافه کنید.
  • مرحله ششم: در تابه‌ای متوسط، 2 قاشق روغن بریزید و زردچوبه و نمک و فلفل را همراه با پیاز داغ، سیرداغ و 1 قاشق نعنا داغ به آن اضافه کنید. مواد را دائما هم بزنید تا خامی زردچوبه از بین برود و عطر آن بلند شود.
  • مرحله هفتم: آخرین مرحله از طرز تهیه آش پتله این است که سبزی آش را به همراه محتویات تابه، داخل قابلمه بریزید و مدام هم بزنید تا آش ته نگیرد. حرارت شعله باید کم باشد تا آش به مدت 45 دقیقه به آرامی بپزد و جا بیفتد.

در نهایت، آش را در ظرفی مناسب کشیده و روی آن را با نعناع داغ، سیرداغ، پیاز داغ و کشک، تزئین کنید. نوش جان

چند نکته مهم و کاربردی در طرز تهیه آش پتله قم

چند نکته مهم و کاربردی در طرز تهیه آش پتله قم

توجه به این نکات باعث می‌شود که آش خوشمزه‌تری تهیه کنید:

  • سبزی آش پتله شامل گشنیز، جعفری، تره و اسفناج است. البته هر چقدر مقدار گشنیز بیشتر باشد، آش خوشمزه‌تری خواهید داشت.
  • برای پخت آش پتله قم، حوصله به خرج دهید و شعله گاز را در حد ملایم نگه دارید. زیاد کردن حرارت باعث می‌شود که آش به خوبی جا نیفتد و حتی ممکن است ته بگیرد. در این صورت، طعم سوختگی، مزه آش را خراب خواهد کرد.
  • در طرز تهیه آش پتله قم از سبزجات خشک هم می‌توان استفاده کرد، هرچند که استفاده از سبزیجات تازه، همیشه اولویت دارد.
  • اگر شعله گاز را به درستی کنترل کنید، نیازی به اضافه کردن آب نخواهید داشت، اما اگر احساس کردید بافت آش بیش از اندازه سفت شده است، می‌توانید مقداری آب جوشیده کتری را به آش اضافه کنید.
  • سبزی آش را به صورت درشت و بدون ساقه خرد کنید. البته این در مورد انواع آش‌های دیگر هم صادق است و غذای شما را خوشمزه‌تر می‌کند.

آش پتله رو باید امتحان کنید…

طرز تهیه آش پتله قم را با هم دیدیم، اما اگر زمان کافی ندارید تا این آش خوشمزه را در منزل طبخ کنید هم نگران نباشید. مثل همیشه، اسنپ فود در کنار شماست تا این غذای محلی استان قم را مهمان خانه‌های شما کند. کافیست وارد سایت شوید و با جستجوی عبارت سفارش انلاین غذا قم ، به بهترین رستوران های شهر قم دسترسی پیدا کنید. تنها کاری که می‌ماند این است که سفارش آش پتله قم را همراه با آدرس دقیق مقصد در شهر قم ثبت کنید تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن، توسط پیک، به درب منزلتان برسد. البته، اگر دوست داشته باشید، می‌توانید مطلب معرفی بهترین رستوران های قم را مطالعه کرده و با آگاهی بیشتری سفارش خود را از رستوران‌های این شهر ثبت کنید.

نظرات کاربران