طرز تهیه پاستا پنه آلفردو (سس الفردو) + نکات و فوت و فن آن

طرز تهیه پاستا پنه آلفردو
4.5/5 - (10 امتیاز)

پاستا آلفردو یکی از غذاهای محبوب ایتالیایی است که در میان ایرانیان نیز جایگاه خاصی دارد. در طرز تهیه پاستا پنه آلفردو ابتدا برای درست کردن سس، در یک تابه سیر را با کره تفت دهید و سپس مخلوط خامه و شیر را به آن اضافه کنید. پس از ۵ دقیقه، پنیر پارمسان را داخل تابه ریخته و هم بزنید. در نهایت مقداری جعفری داخل سس بریزید تا آماده شود. حالا پاستا را در یک قابلمه با آب، نمک و روغن بپزید و آبکش کنید. سیر رنده شده را در تابه با روغن سرخ کرده و مرغ طعم‌دار را داخل تابه بریزید. در تابه‌ای دیگر قارچ را با کره تفت دهید و سپس قارچ سرخ شده را به مرغ اضافه کنید. ترکیب مرغ و قارچ را با سس مخلوط کرده، پاستا را داخل تابه مواد بریزید و آن‌ها کمی حرارت دهید.

روش‌های مختلفی برای تهیه پاستا پنه وجود دارد که طرز تهیه پاستا با سس قارچ یکی از آن‌ها است. در این مقاله قصد داریم تا به طرز تهیه انواع پاستا پنه آلفردو بپردازیم. پس برای یادگیری ساده‌ترین دستور پخت این غذا، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

پاستا پنه آلفردو
تعداد نفرات ۴ نفر
زمان آماده‌سازی ۳۰ دقیقه
زمان پخت ۶۰ دقیقه
میزان سختی متوسط

پنه چیست؟

پیش از آشنایی با طرز تهیه پاستا پنه آلفردو، بهتر است تا ابتدا به این سوال پاسخ دهیم که پنه چیست؟ پنه (Penne) نوعی پاستا لوله‌ای شکل ایتالیایی است که یکی از معروف‌ترین اشکال پاستا ایتالیایی محسوب می‌شود. این پاستا شبیه لوله‌ای است که دو طرف آن را به صورت اریب برش زدند. سطح این پاستا ممکن است صاف یا شیاردار باشد و در آشپزی، آن را با انواع سس مخلوط کرده و غذاهای متنوعی آماده می‌کنند.

طرز تهیه پاستا پنه آلفردو ایتالیایی

پنه آلفردو، علاوه بر طعم بی‌نظیر، روش پخت راحت و ساده‌ای نیز دارد. اگر به پنه، این غذای لذیذ و خوشمزه علاقه دارید، برای تهیه آن دست به کار شوید.

مواد اولیه پاستا پنه آلفردو

در جدول زیر مواد لازم برای پخت پاستا آلفردو رستورانی برای 4 نفر قید شده است.

مواد لازم مقدار مورد نیاز
پاستا پنه ۱ بسته
سینه مرغ ۲ عدد
قارچ ۱ بسته کوچک
سیر ۲ حبه
خامه ۲۰۰ گرم
شیر نصف لیوان
پنیر پارمسان ۲۰۰ گرم
کره به میزان لازم
ادویه (نمک، فلفل و آویشن) به میزان لازم
جعفری خرد شده به مقدار دلخواه
گوجه گیلاسی (برای تزیین) به تعداد لازم

دستور تهیه سس پاستا پنه آلفردو

با این آموزش می‌توانید پاستا پنه آلفردو رستورانی را در سریع‌ترین زمان ممکن طبخ کنید. در ابتدای کار به سراغ درست کردن سس پاستا پنه با خامه و شیر می‌رویم که یکی از انواع سس برای پاستا است.

طرز تهیه سس پاستا آلفردو
  • مرحله اول: در ابتدای کار شیر را به همراه خامه به خوبی مخلوط کنید تا رقیق شود.
  • مرحله دوم: در یک تابه مناسب، به اندازه کافی کره بریزید و اجازه دهید تا ذوب شود. زمانی که کره به خوبی ذوب شد، ۱ حبه سیر رنده شده را به آن اضافه ‌کنید و تفت ‌دهید تا رنگ آن طلایی شود.
  • مرحله سوم: بعد از طلایی شدن سیرها، مخلوط خامه و شیر را به تابه اضافه ‌کنید و به خوبی هم بزنید. این کار را باید تا 5 دقیقه انجام دهید.
  • مرحله چهارم: بعد از گذشت 5 دقیقه، پنیر پارمزان را اضافه کرده و مجددا هم بزنید. البته باید سرعت هم زدن زیاد باشد تا مواد نسوزند یا ته نگیرید. انجام این کار را تا زمانی ادامه دهید که سس به غلظت مناسب برسد.
  • مرحله‌ پنجم: در صورت تمایل می‌توانید در انتهای کار، مقداری جعفری خرد شده را نیز به سس اضافه کنید. اکنون سس شما آماده است!

نکته: اگر سس شما بیش از اندازه غلیظ شد، می‌توانید به آن مقداری شیر اضافه کرده و سس را رقیق‌تر کنید. همچنین اگر خامه در دسترس ندارید می‌توانید طرز تهیه سس آلفردو با شیر و آرد بدون خامه را امتحان کنید. در طرز تهیه پاستا پنه بدون خامه کافی است تا به جای خامه، شیر و آرد را با یکدیگر ترکیب کنید.

دستور پخت پاستا پنه آلفردو با مرغ و قارچ

حالا به سراغ آماده‌سازی پاستا پنه آلفردو با مرغ و قارچ می‌رویم:

دستور پخت پاستا پنه آلفردو با مرغ و قارچ
  • مرحله اول: در اولین گام، سینه مرغ را در قطعات کوچک خرد کرده و همراه با نمک، فلفل و آویشن مزه‌دار کنید. مرغ را مدتی در یخچال استراحت دهید تا طعم ادویه‌ها به خورد مرغ برود.
  • مرحله دوم: حالا ۱ حبه دیگر سیر را رنده کنید تا پوره شود. در یک تابه‌ مناسب، اندکی روغن بریزید و اجازه دهید تا داغ شود. سپس سیر را داخل تابه ریخته و تفت دهید تا رنگ آن طلایی شده و عطر سیر خارج شود.
  • مرحله سوم: اکنون مرغ‌ها را اضافه کرده و سرخ کنید تا تغییر رنگ دهند.
  • مرحله چهارم: در یک تابه تمیز دیگر، مقداری کره بریزید و صبر کنید تا ذوب شود. سپس قارچ‌هایی که از قبل به صورت ورقه‌ای خرد کرده‌اید را به کره اضافه کنید و روی حرارت بالا تفت دهید. (تفت دادن در حرارت بالا باعث می‌شود تا قارچ آب نیندازد.)
  • مرحله پنجم: بعد از تفت دادن قارچ‌ها، مرغ را به تابه اضافه کرده و با قارچ‌ها تفت دهید تا به خوبی مخلوط شوند. حالا ترکیب مرغ و قارچ را با سس آلفردو مخلوط کرده و هم بزنید.
  • مرحله ششم: در این مرحله از آموزش طرز تهیه پاستا پنه آلفردو با مرغ، یک قابلمه مناسب را انتخاب کنید، درون آن تا نیمه آب بریزید و روی حرارت قرار دهید. به آب درون قابلمه ۱ قاشق غذاخوری نمک و مقداری روغن اضافه کنید. (دلیل اضافه کردن روغن این است که پاستاها به یکدیگر نچسبند!) حالا اجازه دهید تا آب درون قابلمه به جوش آید.
  • مرحله هفتم: زمانی که آب شروع به جوشیدن کرد، پاستا پنه‌ را اضافه کنید و منتظر بمانید تا ۷ الی ۱۰ دقیقه بپزد. بعد از گذشت این زمان، اگر پاستا نرم شده بوده، آن را با آب سرد آبکش کنید.
  • مرحله‌ هشتم: حالا درون قابلمه، پاستا و سس را مخلوط کنید و آنقدر هم بزنید تا طعم‌ها به خورد هم برود. اجازه دهید تا مواد پاستا روی حرارت ملایم بماند و بعد از آن پاستای شما آماده است!
  • مرحله نهم: در انتها پاستا را در ظرف مورد نظرتان سرو کنید و روی آن اندکی پنیر بریزید یا از گوجه گیلاسی برای تزیین پاستا استفاده کنید.

طرز تهیه پنه مرغ را یاد گرفتیم، اگر از طرفداران این غذا باشید احتمالا طرز تهیه ماکارونی با سویا نیز برای شما جذاب خواهد بود.

طرز تهیه پاستا آلفردو در فر

استفاده از فر ایده‌ای جذاب برای درست کردن پاستا است. برای انجام این کار بعد از اینکه پاستا را آماده کردید، با هدف برشته شدن روی پاستا، می‌توانید آن را در فر قرار دهید. در این روش، پاستا را به خوبی با سس پاستا مخلوط کنید و در نهایت روی ظرف مقداری پنیر بریزید و به مدت ۵ دقیقه در فر قرار دهید تا روی آن برشته و طلایی شود.

طرز تهیه پاستا آلفردو در فر

طرز تهیه پاستا پنه آلفردو با اسفناج

تهیه پاستا پنه به همراه اسفناج نیز می‌تواند طعم جدید و دلچسبی باشد. برای انجام این کار تنها به پاستا، اسفناج و مواد لازم برای تهیه سس پاستا نیاز دارید. این پاستا بدون مرغ سرو می‌شود و غذایی فوق‌العاده برای افرادی است که مرغ نمی‌خورند.

  • مرحله اول: برای درست کردن پاستای پنه به این سبک، ابتدا اسفناج‌ها را در تابه ریخته و تفت دهید.
  • مرحله دوم: بعد از درست کردن سس مطابق مراحل بخش قبل، آن را به اسفناج اضافه کنید.
  • مرحله سوم: اجازه دهید تا پاستا پنه بپزد و در نهایت پاستا پخته شده و ترکیب سس به همراه اسفناج را با یکدیگر مخلوط کرده و نوش جان کنید.

طرز تهیه پاستا پنه آلفردو با گوشت

طرز تهیه پاستا پنه الفردو با گوشت شبیه به طرز تهیه پاستا پنه با سس آلفردو و مرغ و قارچ است و تنها در مرحله آماده‌سازی گوشت تفاوت دارند.طرز تهیه پاستا پنه آلفردو با گوشت

  • مرحله اول: برای تهیه این غذا ابتدا یک پیاز را به صورت خلالی خرد کرده و تفت دهید.
  • مرحله دوم: سپس سیر را رنده کرده و با پیاز سرخ کنید.
  • مرحله سوم: بعد از اینکه سیر و پیاز به خوبی سرخ شدند، فیله گوشت را اضافه کنید و تفت دهید. این تفت دادن را باید تا جایی ادامه داد که گوشت طلایی و پخته شود.
  • مرحله چهارم: سپس، سس پنه را تهیه کرده و گوشت را با سس مخلوط کنید.
  • مرحله پنجم: در نهایت با ترکیب مواد آماده شده با پاستا، این غذای خوشمزه با گوشت تهیه می‌شود.

طرز تهیه پاستا پنه گوجه فرنگی

طرز تهیه پاستا پنه با سس گوجه را نیز می‌توان یکی از روش‌های تهیه این غذا دانست که طعم جذابی دارد. برای درست کردن این غذا به پیاز، سیر، ادویه، رب گوجه فرنگی، پاستا، گوجه فرنگی و ریحان نیاز دارید.طرز تهیه پاستا پنه گوجه فرنگی

  • مرحله اول: در یک تابه، پیاز نگینی و پس از آن سیر رنده شده را تفت دهید. پس از تفت خوردن سیر و پیاز، ادویه‌ها شامل زردچوبه، فلفل سیاه و پاپریکا را داخل تابه بریزید.
  • مرحله دوم: رب گوجه فرنگی را اضافه کرده و تفت دهید تا خامی رب از بین برود. در ادامه گوجه فرنگی‌ها را رنده کرده و به مواد اضافه کنید. حالا شعله را کم کرده و اجازه دهید تا سس غلیظ شود.
  • مرحله سوم: در یک قابلمه محتوی نمک، روغن و آب جوش، پاستا را حرارت دهید و پس از پخت کامل، آن را آبکش کنید.
  • مرحله چهارم: سس گوجه فرنگی را با پاستا مخلوط کرده و آن را با ریحان خرد شده تزیین کنید.

فوت و فن‌های طرز تهیه پاستا پنه آلفردو

با دانستن و انجام موارد زیر مطمئن باشید که پاستا پنه آلفردو شما، بیش از اندازه خوشمزه و بی‌نقص خواهد شد:

  • حتما مواد لبنی مانند پنیر، خامه و شیر را ابتدا به خوبی مخلوط کرده و سپس به مواد دیگر اضافه کنید.
  • برای درست کردن سس پاستا پنه آلفردو از مواد تازه استفاده کنید، هرچه مواد تازه‌تر باشند سس خوشمزه‌تر خواهد بود. در ضمن رعایت این نکته در طرز تهیه پاستا با قارچ و گردو نیز اهمیت دارد.
فوت و فن‌های طرز تهیه پاستا پنه آلفردو
  • سعی کنید تا در زمان اضافه کردن پنیر پارمسان که یکی از اصلی‌ترین مواد است، سس را به خوبی هم بزنید تا گلوله گلوله نشود.
  • ممکن است در ابتدا سس شما به نظر رقیق برسد، اما نگران نباشید؛ چراکه با هم ‌زدن بیشتر سس، غلظت آن افزایش می‌یابد. همچنین زمانی که سس را به پاستا اضافه می‌کنید، نشاسته موجود در پاستا، به غلظت بیشتر آن کمک می‌کند.
  • مهم‌ترین نکته در درست کردن سس پاستا پنه الفردو این است که سس پاستا را بیش از اندازه گرم نکنید؛ چراکه پنیر پارمسان بعد از داغ شدن، به اصطلاح بریده و از هم جدا می‌شود. پس حتما این نکته را به خاطر داشته باشید.

روش نگهداری پاستا پنه آلفردو

پس از آشنایی با طرز تهیه پاستا پنه آلفردو اکنون این سوال پیش می‌آید که پاستا را چگونه نگهداری کنیم؟ آن مقدار از پاستا پنه آلفردو که باقی مانده است را در ظرفی درب‌دار بریزید و در یخچال قرار دهید. دقت کنید که درب ظرف کاملا بسته باشد تا بوی غذا در یخچال پخش نشود.

جلوگیری از خراب شدن پاستا پنه آلفردو

ابتدا باید بدانید که به دلیل ترکیب سس و پاستا در طرز تهیه انواع پاستا پنه آلفردو، این غذا ماندگاری زیادی ندارد و تنها به مدت ۱ تا ۲ روز در یخچال سالم می‌ماند. برای جلوگیری از خراب شدن پاستا پنه آلفردو نیز دقت داشته باشید که غذا خارج از یخچال باقی نماند.

جایگزین ها در طرز تهیه پاستا پنه آلفردو

طرز تهیه پاستا آلفردو بدون شیر را می‌توان یکی از جایگزین‌ها برای درست کردن این غذا دانست. شما می‌توانید در طرز تهیه پاستا پنه، پاستا آلفردو را بدون شیر و تنها با استفاده از خامه و پنیر پارمسان هم درست کنید، اما باید مراقب باشید تا سس پاستا بیش از اندازه غلیظ نشود و حالت کش‌دار پیدا نکند.جایگزین ها در طرز تهیه پاستا پنه آلفردو

همچنین افرادی که مرغ دوست ندارند یا گیاه‌خوار هستند، می‌توانند پاستا پنه آلفردو را بدون مرغ درست کنند. طرز تهیه پاستا آلفردو بدون مرغ برای گیاهخواران با دستور اصلی یکسان است و فقط باید مراحل آماده‌سازی و سرخ کردن مرغ را از دستور پخت حذف کنید و سایر موارد را مطابق قبل انجام دهید.

سفارش آنلاین پاستا پنه از اسنپ فود

هرچند که پخت غذای پنه، این پاستای خوشمزه بسیار راحت است و زمان زیادی را نمی‌گیرد اما برای افرادی که سرکار هستند و زمانی برای آشپزی ندارند و یا این که به تمام مواد اولیه برای پخت دسترسی ندارند، سفارش آنلاین غذا از اسنپ فود می‌تواند بهترین راه حل باشد.

در اسنپ فود شما می‌توانید پاستا یا هر غذای دیگری را از نزدیک‌ترین رستوران سفارش داده و در کوتاه‌ترین زمان تحویل بگیرید تا دیگر نگرانی برای پخت غذا نداشته باشید. همچنین این امکان وجود دارد تا به سفارش خود امتیاز دهید، از تخفیف‌های ویژه در اسنپ فود استفاده کنید و همچنین نظرات سایر کاربران در مورد رستوران‌ها را بخوانید.

شما معمولا طرز تهیه پاستا پنه آلفردو را با کدام دستور پخت دنبال می‌کنید؟ لطفا نظرات و تجربیات خود را با ما و دیگر کاربران اسنپ فود به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

چرا لوله‌های پاستا پنه، در هنگام پخت در آب جوش به یکدیگر می‌چسبند؟

پس از ریختن پاستا داخل قابلمه، در دقایق اولیه پخت، آن را کمی هم بزنید تا به یکدیگر نچسبند. همچنین اضافه کردن مقداری روغن و جوش بودن آب داخل قابلمه، از به هم چسبیدن پاستا جلوگیری می‌کند.

در تهیه پاستا پنه آلفردو از چه گوشتی استفاده می‌شود؟

برای درست کردن این غذا می‌توان مرغ یا گوشت قرمز را به کار برد. همچنین تهیه پاستا پنه آلفردو بدون گوشت و به صورت گیاهی نیز امکان‌پذیر است.

چرا سس آلفردو حالت خود را از دست داده و بریده شد؟

به خاطر داشته باشید که پنیر پارمسان یکی از مواد اولیه اصلی در سس آلفردو است؛ پس اگر آن را بیش از حد حرارت دهید و گرم کنید، سس می‌برد.

نظرات کاربران

pourghazvine
20.آذر.1402

پاستا پنه آلفردو با مرغ و قارچ میشه یک کاری کرد که رژیمی بشه و بدرد گیاهخوارها بخوره

    snappfoodadmin
    27.آذر.1402

    سلام وقت درست کردن و تهیه پاستا آلفردو مرغ و قارچ سس این پاستا را حذف کنید و بجایی آن از ماست کم چرب استفاده کنید
    یا ماست هم حذف کنید پنه‌ها را با سس مخلوط نکنید ومقدار مرغ را نیز کمتر بریزید تا پاستا رژیمی داشته باشید