طرز تهیه حلوا گردویی به روش های مختلف ( با عسل، شکر و شیره انگور)

طرز تهیه حلوا گردویی
3.5/5 - (2 امتیاز)

حلوا گردویی یکی از خوشمزه‌ترین انواع حلوا است که طرفداران زیادی نیز دارد. از آنجایی که روش تهیه و آماده‌سازی این حلوا بسیار راحت است، شما می‌توانید خودتان در خانه آن را درست کرده و از طعم بی‌نظیر آن لذت ببرید. بنابراین اگر شما نیز دوست دارید تا طرز تهیه حلوا گردویی را با روش‌های متنوع یاد بگیرید، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید. برای افرادی که حلوا دوست دارند، آموزش طرز تهیه حلوا نخودچی که یکی از حلواهای خوشمزه است نیز پیشنهاد می‌شود.

حلوای گردویی
تعداد نفرات 4 نفر
زمان آماده سازی 10 دقیقه
زمان پخت غذا 90 دقیقه
میزان سختی آسان
میزان کالری در هر ۱۰۰ گرم ۴۹ کیلوکالری

حلوا گردویی مقوی و خوشمزه

اگر طعم گردو برایتان خوشایند است و به آن حساسیت ندارید، در تهیه حلوا گردویی تردید نکنید. این حلوای خوشمزه به دلیل وجود گردو در آن بسیار مقوی بوده و برای کودک و بزرگسال مناسب است. در ادامه مواد لازم و طرز تهیه آن آماده است.

مواد لازم برای درست کردن حلوا گردویی

در جدول زیر مواد اولیه و لازم برای درست کردن حلوای گردویی قید شده است. شما با این میزان از مواد اولیه می‌توانید حلوا گردویی را برای 4 نفر تهیه و آماده کنید. البته اگر قصد دارید این مدل حلوا را برای مراسمات و تعداد بالا درست کنید، باید به نسبت اندازه‌ها و مقادیر را تغییر دهید.

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
برنج نیم دانه 3 لیوان
گردوی کوبیده شده 1 لیوان
شکر 1 کیلوگرم
روغن مایع 2/1 لیوان

طرز تهیه حلوا گردویی به صورت مرحله به مرحلهطرز تهیه حلوا گردویی به صورت مرحله به مرحله

در ادامه به آموزش مرحله به مرحله‌ی درست کردن حلوای گردویی پرداخته‌ایم. به کمک این آموزش شما می‌توانید حلوا گردویی را به ساده‌ترین شکل ممکن تهیه کنید و از طعم بی‌نظیر آن لذت ببرید. ممکن است شما نام حلوا گردویی نهاوند را شنیده باشد که یک شهر در استان همدان است، باید بگوییم که طرز تهیه حلوا گردویی نهاوند به روش زیر است:

  • مرحله اول: اولین قدم برای درست کردن حلوای گردویی، این است که یک تابه بزرگ و جادار را انتخاب کنید و آن را روی حرارت قرار دهید تا کمی گرم شود. سپس به تابه روغن به میزان کافی اضافه کنید و بگذارید تا روغن به طور کامل داغ شود.
  • مرحله دوم: بعد از داغ شدن روغن باید یک لیوان از شکر را به همراه مغز گردویی که کاملا کوبیده و نرم شده است به تابه اضافه کنید و به همراه یکدیگر تفت دهید تا خامی گردوها تا حدی گرفته شود.
  • مرحله سوم: تفت دادن مواد را تا جایی ادامه دهید که علاوه بر رفع خامی گردوها، رنگ شکر تا حدی تغییر کند. البته دقت داشته باشید که حرارت حتما ملایم باشد و شکر و گردو نسوزند. چرا که اگر این اتفاق رخ دهد ممکن است مزه‌ی تلخی در حلوا ایجاد شود یا مواد دیگر قابل استفاده نباشند.
  • مرحله چهارم: نوبت به اضافه کردن برنج می‌رسد. برنج را به تابه اضافه کنید و سپس در حدود ۸ لیوان نیز آب به تابه اضافه کنید و اجازه دهید تا مواد حلوا به آرامی و روی شعله ملایم بپزند.
  • مرحله پنجم: در حین پخت شاهد این موضوع خواهید بود که آب حلوا کم شده و مقداری از آن تبخیر می‌شود که در این حالت باید دو لیوان آب و کمی شکر به آن اضافه کنید و اجازه دهید تا حلوا مجددا بپزد.
  • مرحله ششم: فرآیند پخت حلوا را تا جایی ادامه دهید که میزان شکر باقی مانده را در طی سه مرحله به تابه اضافه کنید و مجددا به حلوا فرصت دهید تا روی حرارت ملایم شروع به پخت کند. در واقع حلوا باید تا حدی روی حرارت قرار گیرد و بجوشد که رنگ آن به قهوه‌ای متمایل شود.
  • مرحله هشتم: زمانی که رنگ حلوا به قهوه‌ای تغییر پیدا کرد، متوجه خواهید شد که آماده شده‌است. اگر دوست داشتید در دقایق انتهایی پخت می‌توانید مقداری گردوی خرد شده داخل حلوا بریزید. البته اگر خواستید تا این کار را انجام دهید ابعاد و اندازه‌ی گردوها باید در حدی باشد که زیر دندان حس شوند.
  • مرحله نهم: یکی از مهمترین نکات در پخت حلوایی گردویی این است که باید دائما و در طول تمام مراحل، آن را هم بزنید تا نسوزد و ته نگیرد. اگر دوست داشتید در انتها برای خوشرنگ‌تر شدن حلوا مقداری روغن به آن اضافه کنید.
  • مرحله دهم: حلوای شما آماده است و تنها کاری که باید انجام دهید این است که زیر تابه را خاموش کنید و اجازه دهید تا حلوا کمی خنک شود. طرز تهیه حلوا گردویی با برنج به همین سادگی است. در نهایت حلوا را در ظرف مورد نظرتان بریزید و با استفاده از پودر گردو یا سایر مغزیجات تزیین کرده و نوش جان کنید.

طرز تهیه حلوای کردکوی که یکی از روستاهای شمالی کشور است، دقیقا به همین روش است. با این تفاوت که برخی از آن‌ها از زعفران دم کرده نیز در تهیه حلوا استفاده می‌کنند و با استفاده از آن رنگ حلوا را خوشرنگ‌تر می‌کنند و قطعا مزه‌ی آن نیز بهتر می‌شود.

طرز تهیه حلوا گردویی با شیره انگورطرز تهیه حلوا گردویی با شیره انگور

یکی از جایگزین‌های پر خاصیت و مفیدی که به جای شکر در تهیه حلوایی گردویی می‌توانید به کار ببرید، شیره‌ی انگور است. با استفاده از شیره‌ی انگور در حلوا می‌توانید تا حد زیادی عوارض مصرف قند و شکر را کم کنید.

روش درست کردن آن نیر بسیار ساده است و تنها باید کره، پودر نارگیل، آرد و شیر را به مواد اولیه اضافه کنید و طبق دستور زیر عمل کنید.

  • مرحله اول: در ابتدای کار و برای درست کردن حلوا با شیره‌ی انگور، باید شیره را در مقداری آب گرم بریزید و کمی هم بزنید تا جایی که به خوبی حل شود.
  • مرحله دوم: بعد از انتخاب تابه مناسب، کره را درون تابه بریزید و اجازه دهید تا به خوبی ذوب شود.
  • مرحله سوم: حال آرد را به تابه اضافه کرده و همراه با کره تفت دهید تا جایی که خامی آرد گرفته شود و رنگ آن تغییر کند. در تمام مراحل باید مواد را به خوبی هم بزنید تا به تابه نچسبند و گلوله نشود.
  • مرحله چهارم: بعد از این که رنگ آرد به قهوه‌ای تغییر کرد باید آن را از روی حرارت بردارید و آرام آرام شیر را به همراه شیره‌ی انگور به آن اضافه کنید و هم بزنید.
  • مرحله پنجم: تابه را مجددا روی حرارت قرار دهید و هم بزنید تا شیره انگور به خورد آرد برود و رنگ مواد کاملا تیره شود در ادامه پودر گردو را نیز اضافه کنید و مجددا هم بزنید.
  • مرحله ششم: بعد از رسیدن به این حالت حلوای شما آماده است و اجازه دهید تا کمی خنک شود. حلوا را در ظرف مورد نظرتان بریزید و با پودر نارگیل و مغز پسته تزیین کرده و نوش جان کنید. اگر از طرفداران حلواهایی هستید که مغزیجات در آن‌ها به کار می‌رود، احتمالا طرز تهیه حلوای پسته نیز برای شما جالب و جذاب خواهد بود.

طرز تهیه حلوا گردویی با عسلطرز تهیه حلوا گردویی نهاوند با عسل

یکی دیگر از روش‌هایی که برای تهیه حلوای گردویی وجود دارد، استفاده از عسل در مواد اولیه است. با استفاده از عسل می‌توانید خواص و مواد مفید زیادی را به بدن خود برسانید و همچنین قند طبیعی مصرف کنید. در این روش تهیه باید عسل و پودر هل را به مواد اولیه اضافه کنید و مطابق با روش زیر عمل کنید:

  • مرحله اول: برای شروع باید آرد را چندین مرتبه الک کنید، بهتر است تا از آرد گندم برای تهیه این حلوا استفاده کنید. زمانی که آرد کاملا یکدست شد آن را در تابه بریزید.
  • مرحله دوم: به یک گوشه از تابه کره اضافه کنید و بعد از این که کره به خوبی ذوب شد، آرد را با آن مخلوط کنید و دائما هم بزنید تا حالت خمیری ایجاد شود.
  • مرحله سوم: یک قابلمه استیل کوچک را انتخاب کرده و عسل را درون آن بریزید. سپس آن را روی حرارت ملایم قرار دهید و آرام آرام هم بزنید. حرارت زیر عسل باید خیلی ملایم باشد در حدی که عسل به جوش نیاید.
  • مرحله چهارم: در ادامه به عسل روغن مایع را اضافه کنید و به خوبی مخلوط کنید تا حالت یکدستی داشته باشد.
  • مرحله پنجم: مخلوط عسل را به خمیر درون تابه اضافه کنید و بگذارید تا به مدت 30 دقیقه روی حرارت ملایم شروع به پخت کند.
  • مرحله ششم: بعد از گذشت مدت زمان لازم پودر هل و گردو را به حلوا اضلفه کنید و کمی هم بزنید. سپس زیر آن را خاموش کنید و بعد از این که سرد شد در ظرف دلخواهتان سرو کرده و میل کنید.

حالا طرز تهیه حلوا گردویی را می دانید…

در این مقاله به آموزش و طرز تهیه حلوا گردویی به روش‌های مختلف پرداختیم. شما می‌توانید به سادگی این نوع حلوا را در خانه درست کرده و به عنوان یک عصرانه‌ی مفید به همراه چای نوش جان کنید. در پایان امیدواریم که مقاله تهیه شده برای شما مفید باشد و شما را در تهیه یک حلوای خوشمزه راهنمایی کند.

نظرات کاربران