طرز تهیه خوراک مرغ مجلسی

خوراک مرغ یکی از محبوب­ترین غذاها در ملل شرقی است. این غذا از گوناگونی فراوانی در زمینۀ پخت برخوردار است. خوراک مرغ هم می­تواند در یک مهمانی خودمانی و هم در یک ضیافت رسمی طبخ شود. این خوراک را می­توان به عنوان یک وعدۀ غذایی سریع هم آماده کرد. این بستگی به نوع پخت خوراک مرغ دارد. این غذا به دلیل داشتن پروتئین زیاد و چربی کم، یکی از پر­مصرف­ترین غذا­ها برای ورزش کاران به حساب می­آید. البته لازم به توضیح است که این غذا برای ورزش کاران به صورت رژیمی طبخ می­شود.

در این مقاله ما سعی داریم اول به خواص این غذای خوشمزه بپردازیم و بعد به انواع پخت­های آن در شرایط های گوناگون بپردازیم. تا شما هر وقت و در هر شرایطی بتوانید خوراک مرغ را به عنوان یک غذای کامل در نظر داشته باشید.

خواص خوراک مرغ

از خواص و کامل بودن این مادۀ غذایی هرچه که بگوییم کم است. گوشت مرغ در بین عموم مردم از محبوبیتی خاص برخوردار است. از جمله خواص این گوشت پرطرفدار را می­توان، داشتنِ ویتامین­های مختلف مانند ویتامین سی، ویتامین ب شش، فولات، نیاسین، ریبوفلاوین، تیامین، ویتامین B12، ویتامین E، ویتامین D و ویتامین K دانست. شک نکنید که این یک غذای کامل و مفید است که شما در سخت­ترین رژیم­های کاهش وزن هم می­توانید از آن بهره‌مند شوید. البته با روش پخت رژیمی این غذا. در ادامۀ مقاله شما را با انواع طبخ یک خوراک مرغ خوشمزه آشنا می­کنیم.

خواص خوراک مرغ

طرز تهیه خوراک مرغ مجلسی

اگر شما در آستانۀ بر­گزاری یک مهمانی رسمی هستید. تردید نکنید که خوراک مرغ مجلسی یکی از بهترین گزینه‌ها برای شما است. در این نوع از غذا، شما تکه­های مرغ را با اندازه­هایی که بریده‌اید، همراه با سفیدۀ تخم مرغ و سس سویا آغشته کرده و به همراه مواد دیگر مخلوط می­کنید و بعد مرغ را طبخ می­کنید. با این غذا شما یک میزبان کامل برای مهمانان خود هستید.

مواد لازم برای دستور پخت­

  • سس سویا: چهار قاشق غذاخوری
  • سرکه: یک قاشق غذاخوری
  • شکر: یک دوم قاشق چای‌خوری
  • نمک و فلفل: به میزان کافی
  •  آب: نصف فنجان
  • مرغ: به میزان کافی نسبت به نفرات
  • آرد ذرت: یک پیمانۀ کوچک
مواد لازم برای دستور پخت­
  1. در مرحلۀ اوّل مرغ را با آرد ذرّت و سرکه به خوبی هم می­زنیم بعد کاملاً به سفیدۀ تخم مرغ آن را آغشته می­کنیم. در انتها سویا سس و نمک را به آن اضافه کرده و چند دقیقه ای هم می‌زنیم تا مرغ کاملاً به تمام مواد داخل ظرف آغشته شود.
  2. بعد کمی استراحت دادن به مواد همزده شده، باید به آن کمی هم شکر و مقداری هم آب‌لیمو اضافه کرد. در این بخش باید یک ماهیتابه مناسب با اندازۀ مرغ پیدا کرده و کف آن را با روغن چرب کنید.
  3. مرغ حداقل باید تا ۴۰ دقیقه داخل مایع قرار داشته باشد و در جای خنک نگه‌داری شود. لازم به توضیح است که برخی افراد چند حلقه پیاز هم به آن اضافه می­کنند تا بوی زهم مرغ را هنگام سرخ شدن بگیرد. بعد از صبر کردن باید مرغ را از ظرف آغشته به مواد مزّه­دار کننده خارج و داخل ماهیتابه بی اندازید تا سرخ شود دقت کنید که شعلۀ گاز نباید خیلی زیاد باشد. چراکه خیلی زود می­تواند رویِ مرغ مزه­دار شدۀ شما را بسوزاند.
  4. در این بخش، کمی زعفران را با قلم‌مو به مرغ سرخ شدۀ خود بزنید تا کمی هم عطر زعفران بگیرد. حالا خوراک مرغ مجلسی شما آماده است. شما می­توانید در کنار یک برنج عالی آن را سرو کنید. دقت داشته باشید که سالاد کاهو با روغن زیتون یکی از بهترین گزینه­ها برای تکمیل کردن دورچین این غذای محبوب است.

اگر در رژیم برای کاهش وزن خود هستید، ولی هوس کرده­اید که خوراک مرغ بخورید. ما در این مقاله یک دستور کامل از خوراک مرغ رژیمی برایتان آماده کرده­ایم. غذای رژیمی باید دارای چند فاکتور مهم باشد. ما در این دستور پخت به تمام آن‌ها دقت کرده­ایم. اول اینکه باید کم کالری باشد، دوم طعم و عطر خوبی داشته باشد و سوم باید، حتماً سالم و مناسب رژیم شما باشد.

طرز تهیّه خوراک مرغ مجلسی

مواد لازم برای خوراک مرغ رژیمی

مرغ: نصف یک عدد سینۀ مرغ

زعفران: به مقدار کافی

کدو: یک عدد

هویج: یک عدد

لیمو ترش: یک عدد متوسط

نمک و فلفل: به مقدار کافی

پیاز­: یک عدد متوسط

  1. برای داشتن یک خوراک مرغ عالی ولی رژیمی باید در اولین قدم، مرغ رو مزه دار کنیم. تا به هرچه بهتر شدن طعم آن کمک کند. برای این کار اول باید پیاز­ها رو کاملاً حلقه کرده و روی مرغ، داخل ظرف بریزیم. بعد نصف لیمو­ترش رو به تکه­های نگینی خرد کرده و به مرغ اضافه می­کنیم. نمک و فلفل رو به آرامی در هنگام هم زدن به مرغ اضافه می­کنیم. کمی بعد از آن، مقدار کمی از زعفران دم کرده را روی مرغ‌ها می‌ریزیم. در این بخش دقّت داشته باشید که با اضافه کردن هر یک از مواد به غذا، مقداری مرغ و مواد ریخته شده را هم بزنید. تا مرغ کاملاً به تمام مواد آغشته شود. به دلیل رژیمی بودن این خوراک از ریختن روغن زیتون و کمی آرد روی مرغ خودداری می­کنیم.
  2. باید مرغ مزه­دار شده را حداقل بین ۶ تا ۱۰ ساعت داخل ظرف در بسته­ای که از ابتدا تهیه کردیم قرار بدهید. این کار برای طعم گرفتن مرغ انجام می­شود. حتماً توجّه داشته باشید که اگر ظرف در بسته نیست، یک پلاستیک را روی آن بکشید. مورد دیگر که باید به آن توجه داشته باشید این موضوع است که ظرف تمام مدت باید داخل یخچال بماند و از بیرون گذاشتن آن پرهیز کنید.
  3. در این بخش، هویج­ها و کدو­های پوست کنده شده را کمی بخار­پز یا آب­پز کرده و بعد با تمام مواد طعم دهندۀ مرغ در ماهیتابه می­ریزیم. بعد به آرامی آن‌ها را باهم تفت می­دهیم. کمی بعد از گرم شدن مواد، مرغ را هم به آن اضافه کرده و دمای گاز را پایین می­آوریم تا به آرامی مرغ سرخ شود. دقت داشته باشید که شعلۀ گاز باید به آرامی مواد طعم دهنده و مرغ را آماده کند.
  4. در این مرحله بعد از تغییر رنگ مرغ کمی هم آب به آن اضافه می­کنیم. بعد نمک و فلفل مورد نیاز را روی آن می­ریزیم، حالا وقت آن است که در ماهیتابه را ببندیم تا هویج و کدو­های خرد شده کمی نرم­تر شوند و مایع داخل ماهیتابه لعاب بی اندازد.

خوراک مرغ رژیمی شما آماده است.

مواد لازم برای خوراک مرغ رژیمی

کالری­های خوراک مرغ رژیمی

  • ۱۰۰ گرم مرغ ۲۰۰ کالری
  • ۱ عدد پیاز ۵ کالری
  • ۱ عدد کدو ۳۰ کالری
  • ۲ عدد هویج ۳۰ کالری
  • ۱ عدد لیموترش ۵ کالری
  • ۱ قاشق غذاخوری روغن ۱۲۰ کالری

جمع کل این کالری ها: ۳۹۰ کالری

این دستور هم برای کسانی هست که دوست دارند خوراک ساده­ای به همراه برنج کته میل کنند.

کالری­های خوراک مرغ رژیمی

موارد لازم برای تهیه خوراک مرغ با برنج

  • سینۀ مرغ­: دو عدد
  • هویج: یک عدد آب پز
  • فلفل دلمه­ای: ۱ عدد
  • پیاز: دو عدد
  • سیر: دو حبه
  • رب گوجه: به میزان کافی
  • نمک، فلفل، دارچین، زردچوبه، پودر سیر: به میزان لازم
  • برنج: دو پیمانه
موارد لازم برای تهیه خوراک مرغ با برنج
  1. در این قسمت با ریش کردن مرغ شروع می­کنیم و بعد با سیر و پیاز، فلفل دلمه­ای، مرغ ریش شده را مخلوط می­کنیم و در آب می­پزیم.
  2. در این بخش، مقداری از پیاز و فلفل دلمه­ای را خرد کرده و کمی سرخ می­کنیم. بعد به سراغ هویج پخته شده می­رویم و آن را به صورت خلال خرد می­کنیم.
  3. حالا باید همه مواد را روی هم ریخته و با هم مخلوط کنید. در قدم بعد مقداری آب داخل مخلوط مواد می­ریزم و صبر می­کنیم تا گرم شود و بعد به مقدار مناسب رب گوجه فرنگی و زرد چوبه رو اضافه می­کنیم. بعد از حل شدن رب در آب گرم و مخلوط مواد، در ظرف را بسته و شعله را کم می­کنیم تا به آرامی تمامی مواد پخته­تر و لعاب دار شود.
  4. بعد از حدود ۱۰ الی ۱۵ دقیقه خوراک مرغ خانگی شما آماده است. شما می­توانید روی برنج کته­ای این خوراک را قرار داده و با خلال­های هویج ظرف را تزیین کنید.

در این بخش از مقاله سعی داریم یکی دیگر از انواع خوراک مرغ را به شما آموزش دهیم. این بار خوراک مرغ و قارچ.

مواد لازم برای پخت خوراک قارچ و مرغ­

  • مرغ: ۳۰۰ گرم سینه
  • قاچ: ۶ عدد
  • پنیر پیتزا: به مقدار لازم
  • پیاز: ۱ عدد متوسط
  • روغن مایع: به میزان لازم
  • فلفل دلمه ای قرمز و سبز: هر کدام یک سوم فلفل و خرد شده به صورت نگینی
  • نمک و فلفل، زردچوبه و آب‌لیمو: هر کدام به میزان لازم
  • رب گوجه فرنگی: ۱ قاشق غذاخوری
  • سیر: ۲ حبه
مواد لازم برای پخت خوراک قارچ و مرغ­

طرز تهیه خوراک مرغ و قاچ

  1. سینۀ مرغ را به خوبی شسته و بعد آبکش می­کنیم. روی یک تخته یا سینی قرار داده و به صورت مربع تمام سینۀ مرغ را خرد می­کنیم. در بخش بعد یک پیاز را از وسط به دو نیم کرده و با تکه­های مرغ و دو حبه سیر داخل یک قابلمۀ کوچک قرار می­دهیم. کمی آب داخلش ریخته در آن را می­بندیم. بهتر است شعله روی کم باشد تا تکه­های مرغ به آرامی با آب داخل قابلمه آب­پز شود.
  2. بعد از کمی نرم شدن مرغ، زردچوبه و نمک، فلفل را داخل آن می­ریزیم و به خوبی هم می­زنیم. بعد از پخته شدن کامل، زیر مرغ را خاموش کرده و صبر می­کنیم تا کاملاً سرد شود.
  3. در این بخش شما باید یک ماهیتابۀ تمیز برداشته و سعی کنید کف آن را به روغن آغشته کنید. نیمۀ دیگر پیازی که داشتیم داخل ماهیتابه به صورت نگینی خرد کرده و یک قاشق رب هم به آن اضافه می­کنیم. حالا وقت آن است که مقداری از زردچوبه و فلفل هم به آن اضافه کنیم. بعد شروع به تفت دادن مواد می­کنیم و بعد از طلایی شدن پیازهای نگینی شده، مرغ خرد شده را با تمام مخلفاتی که پخته بودیم به آن اضافه می­کنیم. حالا فلفل دلمه­های رنگی رو به مخلوط مواد اضافه کرده صبر می­کنیم تا همه مواد با هم آماده شود.
  4. در دقایق آخر قارچ‌ها را به صورت ورقه­ای خرد کرده و با دیگر مواد تفت می­دهیم، کمی صبر می­کنیم تا آب قارچ ها گرفته شود. وقتی تمام مواد به اندازۀ کافی در ماهیتابه سرخ شدند، وقت آن است که کمی پنیر روی آن بریزیم و درب ماهیتابه رو برای ۱ دقیقه ببندیم تا پنیر به صورت کامل آب شود. حالا دیگر خوراک مرغ و قارچ ما آماده است. شما می­توانید این خوراک مرغ خوشمزه را نوش جان کنید.

اگر به طرز تهیه غذا با مرغ علاقه مند هستید: