آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
آموزش آشپزی
به این مقاله امتیاز دهید
بدون نظر

طرز تهیه ساندویچ مرغ – دستور پخت انواع ساندویچ مرغ

زهرا دهقان 23 اسفند 1399 7 دقیقه

اول مرغ بود یا تخم‌مرغ؟ یکی از بزرگ‌ترین مجادله‌های بی‌پایان انسان‌ها بر سر پاسخ این سؤال است؛ اما برای آن‌هایی که عاشق مزه گوشت این حیوان هستند فرقی نمی‌کند که کدام‌یک زودتر از دیگری به وجود آمده است!

گوشت مرغ به شکل‌های گوناگونی در فرهنگ‌های مختلف مصرف می‌شود. در ایران رایج‌ترین استفاده مربوط به زرشک‌پلو با مرغ است که غذایی بسیار پرطرفدار است؛ اما خوب نمی‌توان به خاطر خوش‌مزگی این غذا، دیگر انواع مصرف مرغ را زیر سؤال برد.

ساندویچ مرغ در کشورهای مختلف، به شکل‌های گوناگون مصرف می‌شود و اتفاقاً یک وعده غذایی کامل و مغذی به‌حساب می‌آید. در ادامه دستور پخت انواع ساندویچ مرغ را با هم بررسی می‌کنیم.

انواع ساندویچ مرغ؛ از ساده تا ترکیب‌شده با پنیر پیتزا!

وقتی قرار باشد مرغ را با پلو سر سفره بیاوریم، گزینه‌های جذاب زیادی مقابلمان قرار دارند. زرشک‌پلو با مرغ، باقالی‌پلو با مرغ، شیرین‌پلو با مرغ، آلبالو‌پلو با مرغ و … . این قضیه در مورد ساندویچ مرغ هم صادق است.

اگر از یک آشپز حرفه‌ای طرز تهیه ساندویچ مرغ را بخواهید، از شما می‌پرسد کدام ساندویچ مرغ مدنظرتان است؟ ساندویچ مرغ بندری، ساندویچ مرغ و قارچ، ساندویچ مرغ ساده، ساندویچ مرغ سرخ‌شده یا حتی ساندویچ مرغ با پنیر پیتزا؟!

احتمالاً از تنوع بالای انواع ساندویچ مرغ کمی گیج می‌شوید و با تته پته می‌گویید دستور پخت یک ساندویچ مرغ خوش‌مزه را می‌خواهید. در این لحظه احتمالاً مخ آشپز حرفه‌ای سوت می‌کشد، چون شما خودتان هم نمی‌دانید چه می‌خواهید.

انواع ساندویچ مرغ؛ از ساده تا ترکیب‌شده با پنیر پیتزا!

نگران نباشید، در این مقاله دستور ساندویچ مرغ در ۴ نوع مختلف را به شما آموزش خواهیم داد.

طرز تهیه ساندویچ مرغ ساده؛ مزه خوب و بی‌حاشیه

این مدل از ساندویچ، خوراک زمان‌هایی است که عجله دارید! باید برای رفتن به‌جایی آماده شوید و نه‌تنها غذا نخورده‌اید، بلکه هیچ غذایی هم تدارک ندیده‌اید. از طرفی تلفنتان دائم در حال زنگ خوردن است و استرستان چند برابر می‌شود، چون هر لحظه ممکن است بچه‌هایتان هم گرسنه از مدرسه به خانه بیایند.

طرز تهیه ساندویچ مرغ ساده، درست مانند نامش است. ساده! فقط کافی است چند عدد سینه مرغ (۱ عدد سینه برای دو نفر کفایت می‌کند) را بپزید یا آب‌پز کنید. حتی می‌توانید از مرغ باقی‌مانده شام شب گذشته هم استفاده کنید.

سپس سینه مرغ را داخل نان بگذارید. اینکه از نان باگت استفاده کنید یا تافتون کاملاً به سلیقه شخصی شما بستگی دارد. احتمالاً اگر داخل نان‌ فقط مرغ باشد، خشکی آن کمی آزارتان می‌دهد، می‌توانید برای بهتر کردن مزه ساندویچ‌تان از گوجه، خیارشور و حتی سس یا ماست هم استفاده کنید.

این نوع ساندویچ برای مواقعی که از نظر زمانی تحت فشار هستید و حتی در پیک‌نیک‌ها بسیار مناسب است؛ چون نهایت زمان لازم برای آماده کردن آن کم‌تر از ۴۵ دقیقه است. همچنین می‌توانید از شب قبل مرغ‌ها را آماده کنید و صبح هنگام ساندویچ مرغ سرد را به‌عنوان تغذیه در کوله فرزندانتان بگذارید.

اما ساندویچ مرغ لزوماً قرار نیست آن‌قدر ساده به دور از تجملات باشد. چیزی از ساندویچ مرغ بندری به گوشتان خورده است؟

طرز تهیه ساندویچ مرغ بندری؛ تند مثل آتش

اگر ساندویچ سوسیس بندری خورده باشید، می‌دانید که یک بندری خوب باید تند باشد، خیلی تند! ساندویچ مرغ بندری هم ماهیتی تند و سوزان دارد. طرز تهیه این ساندویچ کمی نسبت به نوع ساده آن پیچیده‌تر است، اما ما آن را با روان‌ترین زبان ممکن توضیح خواهیم داد.

طرز تهیه ساندویچ مرغ بندری؛ تند مثل آتش

مواد لازم برای تهیه ساندویچ مرغ بندری

یک آشپز قبل از پخت هر غذایی باید بداند به چه موادی احتیاج دارد: (مواد لازم برای ۴ نفر در نظر گرفته‌‌ شده است)

  • سینه و ران مرغ به میزان ۵۰۰ گرم (ترجیحاً سینه)
  • ۲ عدد پیاز
  • ۲ عدد گوجه
  • ۲ قاشق غذاخوری رب گوجه
  • ۲ عدد فلفل دلمه
  • ۲ حبه سیر
  • آب لیمو ترش تازه به‌اندازه ۲ قاشق غذاخوری
  • سس خردل و سس تند هرکدام ۲ قاشق چای‌خوری
  • ۴ حبه سیر
  • پودر سیر
  • آویشن
  • پاپریکا
  • نمک و فلفل
  • پنیر گودا

نکته: میزان هرکدام از مواد بالا می‌توانند بسته به ذائقه شما تا مقدار کمی تغییر کنند.

حالا باید بریم پای گاز تا خوش‌مزه پزی کنیم.

ترکیب مواد برای پخت یک اثر هنری

قبل از هر کاری گوشت مرغ را به شکل نوارهای باریک ببرید. سپس باید آن را طعم‌دار کنید. برای این کار گوشت‌های برش خورده را داخل یک کاسه بریزید و نمک و فلفل، آب لیموترش و سس خردل را به آن اضافه کنید. اگر دوست داشته باشید می‌توانید مقداری روغن زیتون هم به ترکیبتان اضافه کنید. سپس گوشت و مواد افزوده شده را چنگ بزنید تا کاملاً با هم ترکیب شوند و مرغتان طعم بگیرد.

در مرحله بعدی باید یک تابه مناسب را روی شعله گاز بگذارید و محتویات کاسه‌تان که همان گوشت طعم گرفته است را داخل آن بریزید. خیلی آرام و آهسته گوشت مرغ را تفت دهید. پس از گذشت مدت زمانی کوتاه، فلفل و نمک را به همراه آویشن، پودر سیر، رب و صدالبته پیاز داغ تازه‌ای که درست کرده‌اید به تابه‌تان اضافه کنید.

مرحله آخر، موعود دیدار گوجه‌ها و فلفل‌ دلمه‌های پوست‌کنده و خردشده با محتویات درون تابه هستند (باید آن‌ها را درون تابه بریزیم). حالا فقط اندکی صبر لازم است تا تمامی مواد کاملاً با هم ترکیب شوند و یک غذای خوش‌مزه آماده سرو شود. نان باگت را باز کنید، پنیر گودا را کف آن پهن کنید و مرغ بندری و آتشین‌تان را روی آن بریزید. غذا آماده است.

طرز تهیه ساندویچ مرغ مکزیکی؛ ذائقه آمریکای مرکزی

همان‌طور که گفتیم و احتمالاً خودتان هم می‌دانید، مرغ غذای اختصاصی ما ایرانی‌ها نیست. اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که دوست دارید غذای ملل مختلف را امتحان کنید، می‌توانید وعده غذایی‌ بعدی‌تان را به ساندویچ مرغ مکزیکی اختصاص دهید.

اصلاً لازم نیست نگران باشید، فرایند تهیه این ساندویچ بسیار ساده است. دستورالعمل‌های موجود در این مقاله، کار را راحت‌تر هم می‌کنند.

طرز تهیه ساندویچ مرغ مکزیکی؛ ذائقه آمریکای مرکزی

مواد لازم برای آماده‌سازی ساندویچ مرغ مکزیکی

برای پخت این نوع ساندویچ مرغ، به مواد زیر نیاز دارید:

  • نیم کیلو سینه مرغ
  • قارچ به میزان لازم
  • سس مایونز به میزان لازم
  • کره به میزان لازم
  • ماست به میزان لازم
  • ۱ عدد پیاز
  • ۱ عدد فلفل دلمه‌ای
  • زعفران دم‌کرده به میزان لازم
  • آب‌لیمو

مواد که آماده باشند، نوبت به پخت می‌رسد.

ساندویچ مرغ مکزیکی را به این شکل می‌پزند

ابتدا باید سینه مرغ را خرد کنید و گوشت خرد‌شده را به همراه کره داخل تابه تفت دهید. سپس باید زعفران‌ دم‌کرده‌تان را به همراه کمی آب به تابه اضافه کنید و با صبوری منتظر پخت مرغ روی شعله کم باشید. فراموش نکنید که حتماً باید درب تابه را بگذارید تا فرایند پخت به‌درستی انجام شود.

وقتی مرغ به مرحله پخته شدن نزدیک شد، در تابه‌ای جداگانه پیازها را خرد کرده و تفت دهید تا کاملاً طلایی شوند. در این مرحله باید مرغ‌های پخته‌شده را به همراه فلفل‌ دلمه‌ای‌هایی که از قبل نگینی کرده‌اید به پیاز طلایی‌ رنگ اضافه کنید. ترکیب حاصل را تفت دهید. بعد از اینکه فلفل‌ها هم نرم شدند، قارچ خرد‌شده را درون تابه بریزید (درصورت تمایل می‌توانید از سبزیجات دیگری مانند هویج و نخود فرنگی هم استفاده کنید).

در مرحله آخر باید ترکیبی از ماست، آب‌لیمو و سس مایونز را به همراه نمک و فلفل در ظرفی جداگانه درست کنید. غلظت این ترکیب باید به‌گونه‌ای باشد که سس کاملاً رقیق شود. ترکیب به‌دست آمده را روی محتویات تابه بریزید و منتظر باشید تا کاملاً به خورد گوشت مرغ‌ بروند.

غذا حاضر است!

طرز تهیه ساندویچ مرغ فست فودی؛ زود، تند، سریع

غذایی با نام ساندویچ مرغ فست فودی وجود ندارد! درواقع منظور از این عبارت انواع ساندویچ‌های مرغی است که در فست‌ فودهای مختلف سرو می‌شوند.

تنوع گونه‌هایی که در فست‌فود‌ها سرو می‌شوند بسیار بالاست و ما قصد داریم ساندویچ مرغ و قارچ را به‌عنوان یکی از خوش‌طعم‌ترین آن‌ها به شما آموزش دهیم.

مواد لازم برای تهیه ساندویچ مرغ و قارچ

برای تهیه ساندویچ مرغ و قارچ به مواد زیر نیاز دارید:

  • ران و سینه مرغ به میزان ۵۰۰ گرم
  • ۲ عدد پیاز با سایز متوسط
  • خیارشور به میزان لازم
  • ۶ قاشق غذاخوری سس مایونز
  • ۳ قاشق غذاخوری روغن مایع
  • آب‌لیمو به میزان لازم
  • زردچوبه، نمک، فلفل هرکدام به میزان لازم
  • پنیر پیتزا رنده شده ۴ ورق

آماده پخت‌و‌پز هستید؟

طرز تهیه ساندویچ مرغ و قارچ

مرحله اول پخت مرغ است که باید آن را به‌صورت جداگانه در آب و به همراه پیاز، ادویه‌جات مختلف، نمک، فلفل سیاه و آب‌لیمو بپزید. پس از پخته‌ شدن، مرغ‌ها را در ظرفی جداگانه بگذارید تا مقداری خنک شوند. راستی باید آن‌ها را ریش ریش کنید.

حالا باید سراغ پیازها بروید، آن‌ها را نگینی خرد کنید و آن‌قدر تفت‌ بدهید تا کاملاً طلایی شوند. اینجا باید قارچ‌ها را درون تابه بریزید تا کنار پیازها جلز و ولز کنند. زردچوبه، نمک و فلفل را هم به میزان لازم به ترکیب قارچ و پیاز اضافه کنید تا احساس تنهایی نکنند. این روند باید تا افتادن کامل آب قارچ‌ها ادامه پیدا کند.

در مراحل پایانی مرغ‌ها را وارد تابه کنید و شروع کنید به تفت دادن محتویات تابه. اگر دوست داشته باشید می‌توانید مقداری از آب مرغ را هم درون تابه بریزید تا همه مواد کاملاً طعم‌دار شوند. اگر هم دوست ندارید نریزید! کاملاً اختیاری است. بعد از آن باید پنیر را وارد بازی کنید و در مرحله آخر سس مایونز و باقی ادویه‌ها را به تابه اضافه کنید. پس از چند دقیقه تفت دادن محصول نهایی، گاز را خاموش کنید و نان‌ها را برای سرو یک غذای بی‌نظیر آماده کنید.

مرغ؛ دوست همیشگی شکم

تعداد غذاهایی که می‌توان با مرغ درست کرد به‌اندازه تعداد آدم‌های کره زمین است! حالا نه با این شدت، اما منظورمان این است که تنوع غذاهای مرغی بسیار بالا است. کشورهای مختلف با فرهنگ‌های متنوع به‌شیوه‌های گوناگون مرغ را طبخ می‌کنند و درست کردن ساندویچ با مرغ یکی از خوش‌مزه‌ترین غذاها را خلق می‌کند.

ساندویچ‌های بسیار گوناگونی را می‌توان با مرغ درست کرد که ساده‌ترین آن‌ها گذاشتن مرغ پخته شده لای نان و افزودن مقداری سس و تناول به‌عنوان یک وعده غذایی است. البته انواع بسیار جذاب‌تری از این ساندویچ هم وجود دارد، مانند ساندویچ مرغ و قارچ، ساندویچ مرغ بندری و حتی ساندویچ مرغ مکزیکی که دستور پخت هر سه آن‌ها را در این مقاله نوشته‌ایم.23

اشتراک:
زهرا دهقان- 507 مقالات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود