آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • درمان عروس هلندی افسرده
    درمان افسردگی عروس هلندی شهریور 17, 1403
  • طرز تهیه رولت مرغ
    طرز تهیه رولت مرغ مجلسی شهریور 17, 1403
  • مرغ پرتقالی
    طرز تهیه مرغ پرتقالی شهریور 17, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه خورشت بامیه
آموزش آشپزی
1/5 - (2 امتیاز)
بدون نظر

طرز تهیه خورشت بامیه و هر چیزی که باید درباره آن بدانید

مینا اسماعیل بیگی 08 مرداد 1402 6 دقیقه

اصالت طرز تهیه خورشت بامیه ، متعلق به جنوب ایران است، اما طعم این خورشت، آنقدر جذاب و خوشمزه است که به راحتی، جای خود را در همه نقاط ایران باز کرده است. به علاوه بامیه، ماده‌­ای بسیار مفید برای سلامتی است و می‌تواند در پاکسازی کبد و رفع یبوست موثر باشد. بنابراین، اگر شما هم دوست دارید طرز تهیه خورشت بامیه ساده و انواع دیگر آن را یاد بگیرید با اسنپ فود همراه باشید. در ادامه، جدول مشخصات غذایی این خورشت خوشمزه را با هم می‌بینیم:

خورشت بامیه

تعداد نفرات 4 نفر
زمان آماده سازی 15 دقیقه
زمان پخت غذا 2 ساعت و 30 دقیقه
میزان سختی متوسط

طرز تهیه خورشت بامیه فوق‌­العاده خوشمزه

طرز تهیه خورشت بامیه فوق‌­العاده خوشمزه

خورش بامیه، خورشت حساسی است. زیرا بامیه‌ها، استعداد زیادی برای له شدن دارند. برای جلوگیری از این اتفاق، حتما از بامیه‌های ریز استفاده کنید و موقع پاک کردن بامیه‌ها، به بافت آن‌ها آسیب نزنید. به علاوه، حرارت ملایم را در طول پخت بامیه‌ها حفظ کنید تا ظاهر آن‌ها حفظ شده و خورشت شما لزج نشود. در ادامه، مواد لازم و مراحل طرز تهیه این خورشت کم آب و خوشمزه را با هم می‌بینیم:

مواد لازم برای تهیه خورش بامیه مجلسی

برای تهیه این خورشت خوشمزه و لعاب‌دار، مواد اولیه زیر را فراهم کنید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
بامیه 300 گرم
گوشت خورشتی 400 گرم
پیاز متوسط 2 عدد
گوجه فرنگی 2 عدد
سیر 2 حبه
رب گوجه فرنگی 1 قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم
آبلمیو یا ابغوره به مقدار دلخواه
روغن به مقدار لازم

مراحل طرز تهیه خورش بامیه با گوشت

عکس طرز تهیه خورشت بامیه

برای تهیه خورش بامیه با گوشت، مراحل زیر را انجام دهید:

  • مرحله اول: ابتدا پیازها را به صورت نگینی خرد کرده و در قابلمه‌ای مناسب، همراه با مقداری روغن مایع، تفت دهید.
  • مرحله دوم: وقتی پیازها کمی سبک شدند، سیرهای نگینی شده را هم به آن‌ها اضافه کنید. پس از چند دقیقه، مقداری زردچوبه اضافه کنید و کمی دیگر به تفت دادن ادامه دهید.
  • مرحله سوم: در ادامه از طرز تهیه خورشت بامیه ساده، گوشت‌های خورشتی را به مخلوط پیاز و سیر اضافه کنید. کمی به تفت دادن ادامه دهید تا رنگ گوشت‌ها تغییر کند.

نکته: نیازی به سرخ کردن بیش از اندازه گوشت نیست، زیرا این کار، گوشت را سفت و دیرپز می‌کند.

نکته: دقت کنید که مانند خورش قارچ ، در اینجا هم بهتر است تکه‌های گوشت، اندازه‌هایی متوسط و یکدست داشته باشند. این موضوع باعث می‌شود که هم گوشت بهتر بپزد و هم ظاهر خورشت، زیباتر شود.

  • مرحله چهارم: در این مرحله از طرز تهیه خورشت بامیه، پوست گوجه فرنگی‌ها را بگیرید. سپس، آن‌ها را رنده کنید.
  • مرحله پنجم: حالا رب گوجه فرنگی را داخل قابلمه بریزید. پس از آنکه رب، کمی تفت خورد و رنگ باز کرد، گوجه‌های رنده شده را هم اضافه کنید.
  • مرحله ششم: برای چند دقیقه دیگر، محتویات قابلمه را با هم تفت دهید. سپس، 4 لیوان آب داخل قابلمه بریزید و حرارت شعله را زیاد کنید تا آب بجوشد.
  • مرحله هفتم: پس از جوشیدن آب، حرارت زیر قابلمه را کم کنید تا گوشت به آرامی بپزد. این زمان، حدود 2 ساعت طول می‌کشد. در همین فاصله، به سراغ بامیه‌ها بروید و آن‌ها را پاک کنید.

نکته: دقت کنید که گرفتن سر و دم بامیه‌ها کافیست و نباید به بدنه آن‌ها آسیبی بزنید.

  • مرحله هشتم: حالا بامیه­‌های پاک شده را بشویید و خشک کنید. سپس، آن‌ها را همراه با مقداری روغن مایع در تابه‌ای تفت دهید تا رنگشان کمی عوض شود.

نکته: در تهیه خورشت بامیه همچون روش طرز تهیه ریواس این نکته را در نظر داشته باشید که تفت دادن بامیه مانند ریواس باعث می‌شود بامیه‌ها هنگام پخت، له نشوند و ظاهر خود را حفظ کنند.

  • مرحله نهم: پس از پخت کامل گوشت، بامیه‌ها را هم به قابلمه اضافه کنید. سپس، مقداری آبلیمو یا آبغوره در خورشت بریزید. در پایان نیز نمک و فلفل آن را اندازه کنید.
  • مرحله دهم: بین 30 تا 45 دقیقه دیگر زمان لازم است تا بامیه‌ها هم به طور کامل بپزند و خورشت جا بیفتد. پس از این زمان، خورشت را در ظرفی مناسب بریزید و آن را همراه برنج، سرو کنید. نوش جان

خورش بامیه بادمجان خانگی و خوشمزه

خورش بامیه بادمجان خانگی و خوشمزه

در تهیه این خورشت خوشمزه، از ران یا سینه مرغ استفاده می‌شود. دستورالعمل تهیه به این ترتیب است که پس از تفت دادن تکه‌های مرغ با پیاز و رب و ادویه‌جات لازم، باید آن‌ها را با مقداری آب، نیم‌پز کنید. در همین فاصله، بامیه‌ها را شبیه دستور بالا تفت داده و همراه با مقداری گوجه فرنگی رنده شده، به مرغ‌های نیم‌پز اضافه کنید. مرحله آخر هم موقع اضافه کردن بادمجان‌های ورقه‌ای و سرخ شده است. بادمجان‌ها را باید همراه با چاشنی آبلیمو یا آبغوره و مقداری زعفران دم‌کرده در خورشت بریزید و نمک و فلفل آن را اندازه کنید.

دقت کنید که به ازای 4 تکه سینه یا ران مرغ، 4 عدد بادمجان و 300 گرم بامیه، نیاز است.

خورش بامیه با گوشت چرخ کرده

در این رسپی، به ازای 200 تا 300 گرم بامیه، 100 گرم گوشت چرخ کرده و 3 عدد گوجه فرنگی لازم است. البته چاشنی‌هایی مثل رب گوجه فرنگی، آبغوره، نمک، فلفل و زردچوبه هم فراموش نشود. خورش بامیه با گوشت چرخ کرده، خیلی زودتر از خورشت بامیه با گوشت تکه‌ای می‌پزد و بسیار هم خوشمزه است.

برای تهیه آن، گوشت چرخ کرده را همراه با پیاز تفت داده و چاشنی‌هایی مانند رب، نمک، فلفل و زردچوبه را اضافه کنید. سپس، گوجه‌های پوست گرفته و ریز شده را به مخلوط گوشت اضافه کنید. در تابه‌ای دیگر، بامیه‌ها را با مقداری کره تفت داده و داخل مخلوط گوشت بریزید. حالا 1 تا 1.5 پیمانه آب اضافه کنید و مقداری هم آبغوره بریزید. حدود نیم ساعت بعد، بامیه­‌ها کاملا پخته‌اند و خورشت، آماده سرو است. نوش جان

طرز تهیه خورش بامیه عربی

طرز تهیه خورش بامیه عربی

خورش بامیه عربی، چاشنی‌هایی مانند تمبر هندی و ادویه جنوبی دارد. ادویه جنوبی شامل دارچین، فلفل قرمز و پودر کاری است. بنابراین، کاملا پیداست که این خورشت، طعمی تند و تیز و ترش دارد.

در این رسپی هم مانند رسپی‌های قبل، ابتدا گوشت را با پیاز، رب و ادویه‌ها تفت داده و با مقداری آب بپزید. پس از پخت گوشت، بامیه­‌های تفت داده شده را با مقداری آب صاف شده تمبر هندی، داخل خورشت بریزید. در ادامه هم، سیر و مقداری سبزی گشنیز(در حد 1 قاشق غذاخوری) به خورشت اضافه کنید و صبر کنید تا کاملا جا بیفتد.

دقت کنید که به ازای نیم کیلو گوشت خورشتی، به 1.5 کیلو بامیه ریز، 3 قاشق غذاخوری رب، 2 عد پیاز، 1 بوته سیر و 300 گرم تمبر هندی نیاز دارید. ترکیب ادویه جنوبی هم نباید از 1 قاشق مرباخوری، بیشتر شود.

خورش بامیه با مرغ

در این روش، به ازای 10 تا 15 عدد بامیه، 1 عدد سینه مرغ و 2 قاشق غذاخوری پیازداغ نیاز است. به طور کلی روش طرز تهیه خورش بامیه با مرغ شبیه طرز تهیه خورشت بامیه با گوشت گوسفندی است. با این تفاوت که برای پخت مرغ، زمان کوتاه‌تری لازم است. پس از تفت دادن سینه مرغ با پیاز، رب و سایر ادویه‌ها، آن را با مقداری آب بپزید و پس از نیم‌پز شدن، بامیه‌های تفت داده شده را همراه با چاشنی آبلیمو یا آبغوره اضافه کنید. البته می‌توانید به جای آبغوره، از غوره استفاده کنید و مقداری گوجه گیلاسی هم به خورشت اضافه کنید تا ظاهر جذاب‌تری داشته باشد.

طرز تهیه خورشت بامیه با لپه و گوشت

طرز تهیه خورشت بامیه با لپه و گوشت

در این روش، به ازای نیم کیلو گوشت خورشتی و 250 گرم بامیه ریز، 6 قاشق غذاخوری لپه خام، نیاز است. سایر چاشنی­‌ها و ادویه­‌ها هم مانند دستورهای قبلی است. کافیست گوشت را با پیاز، رب و ادویه­‌ها تفت داده و با مقداری آب بپزید. سپس، لپه­‌ها را هم در ظرفی جداگانه، با مقداری آب، نمک و روغن بپزید و آبکش کنید. بامیه­‌ها را هم جداگانه با کمی روغن تفت دهید. در نهایت، لپه­‌های پخته شده، بامیه­‌های تفت خورده، زعفران دم کرده و چاشنی آبلیمو یا آبغوره را هم اضافه کنید. البته، اندازه کردن نمک و فلفل غذا هم فراموش نشود.

نکته: اضافه کردن روغن به آب و نمک، موقع پخت لپه، مانع سر رفتن لپه و کف کردن آن می‌شود.

طعم بی‌نظیر خورشت بامیه را امتحان کنید…

همان‌طور که دیدید، رسپی‌های مختلفی برای طرز تهیه خورشت بامیه وجود دارد و شما می‌توانید با توجه به دستورهای گفته شده، طعم‌های متنوعی از این خورشت را در منزل تهیه کنید. البته، در این مورد شما می‌توانید برای چشیدن غذاهایی همچون خورشت بامیه روی همراهی اسنپ فود نیز حساب کنید. به این صورت که از طریق سفارش آنلاین غذا اسنپ فود، غذای مورد علاقه خود را سفارش داده و در محل آدرس تحویل بگیرید. این کار، زحمت آشپزی شما را کمتر خواهد کرد و به راحتی می‌توانید مزه‌هایی استثنایی انواع خورشت‌های ایرانی را با کیفیتی بالا تجربه کنید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 2711 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود