آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • بیرون زدگی پلک سوم گربه
    همه چیز درباره بیرون زدگی پلک سوم گربه، از علائم تا روش های درمان مهر 1, 1403
  • بلغم چیست
    بلغم چیست؟ مهر 1, 1403
  • مرینیت و مزه دار کردن مرغ
    مزه دار کردن مرغ مهر 1, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه خورش کنگر
آموزش آشپزی
3/5 - (2 امتیاز)
بدون نظر

طرز تهیه خورش کنگر با روش ها و طعم های مختلف

مینا اسماعیل بیگی 07 مرداد 1402 6 دقیقه

کنگر یک گیاه بهاری است که معمولا به صورت خودرو در دشت و صحرا رشد می­‌کند. بسیاری از افراد هم با استفاده از آن خورش خوشمزه کنگر را درست می­‌کنند. طرز تهیه خورش کنگر در مناطق مختلف متفاوت است. به عنوان مثال برخی از افراد در تهیه آن از سبزیجاتی همچون نعنا و جعفری استفاده می‌کنند. برخی دیگر نیز در تهیه این غذا به سبک خورش قیمه عمل کرده و در آن از لپه استفاده می‌­کنند.

اگر برای تهیه این خورشت از طرز تهیه خورش کنگر تهرانی پیروی کنید، خورشتی شبیه کرفس خواهید داشت و اگر روش شیرازی‌ها را در پیش بگیرید، حاصل کار، غذایی شبیه قیمه است. اما به هر حال، خورش کنگر در هر شکل و ترکیبی، خوشمزه است و پیشنهاد می‌کنیم حتما در بهار امسال یا هر زمانی که به کنگر باکیفیت و خوب دسترسی داشتید، درست کردن این خورش خوشمزه را در برنامه کار آشپزی­تان قرار دهید و اعضای خانواده را به یک طعم خاص و متفاوت، مهمان کنید. در ادامه، جدول مشخصات غذایی خورش کنگر را با هم می‌خوانیم:

خورش کنگر

تعداد نفرات 6 نفر
زمان آماده سازی 30 دقیقه
زمان پخت غذا 1 تا 1.5 ساعت
میزان سختی متوسط

طرز تهیه خورش کنگر

خورش کنگر

روش‌های متنوعی برای تهیه خورش کنگر وجود دارد. متداول‌ترین شیوه، طرز تهیه خورش کنگر با گوشت قرمز است که در این مطلب به طور مفصل آن را شرح می‌دهیم. اما در نبود گوشت می‌توانید این خورشت ایرانی خوشمزه را با مرغ و بوقلمون هم طبخ کنید و از خواص فوق‌العاده کنگر بهره‌مند شوید. در ادامه، مواد لازم و مراحل تهیه خورش کنگر با گوشت قرمز آمده است و پس از آن، نیم‌نگاهی هم به سایر روش‌های پخت این خورش خوشمزه خواهیم داشت.

مواد لازم برای تهیه خورشت کنگر

برای تهیه خورش کنگر برای 6 نفر، مواد اولیه زیر را فراهم کنید و دقت کنید که حتما باید نسبت نعنا به جعفری، 1 به 3 باشد.

مواد لازم مقدار مورد نیاز
گوشت 400 گرم
کنگر 600 گرم
پیاز بزرگ 1 عدد
جعفری 150 گرم
نعنا 50 گرم
لیمو عمانی 4 عدد
رب گوجه فرنگی 1 قاشق غذاخوری
نمک و فلفل و زردچوبه به مقدار لازم
روغن مایع به مقدار لازم
آب به مقدار لازم

مراحل تهیه خورش کنگر

عکس خورش کنگر

مراحل درست کردن خورش کنگر، به صورت زیر است:

  • مرحله اول: ابتدا باید کنگرها را پاک کرده و بشویید. برای این کار، تیغ‌های کنگرها را جدا کرده و سرشاخه‌ها را ببرید. سپس ساقه‌های تمیز شده کنگر را داخل ظرفی پر از آب بریزید و مقداری هم نمک اضافه کنید.
  • مرحله دوم: اجازه دهید کنگرها مدتی در آب و نمک بمانند تا گل و لای آن‌ها جدا شود. سپس آن‌ها را داخل آبکش ریخته و کاملا آبکشی کرده و کنار بگذارید تا آب اضافی آن‌ها خارج شود.
  • مرحله سوم: قابلمه‌ای مناسب را روی حرارت قرار دهید و داخل آن 1 قاشق غذاخوری روغن سرخ کردنی بریزید. زمانی که روغن داغ شد، پیازهای نگینی شده را در آن سرخ کنید.

نکته: همین اندازه که پیازها نرم و طلایی رنگ شوند کافیست و نیازی به سرخ کردن زیاد آن‌ها نیست.

  • مرحله چهارم: وقتی پیازها سبک شدند، گوشت را به آن‌ها اضافه کرده و خوب تفت دهید تا کاملا سرخ شده و تغییر رنگ دهد.
  • مرحله پنجم: 5 دقیقه بعد، حرارت زیر قابلمه را کمتر کنید.  فلفل سیاه و زردچوبه را اضافه کرده و با بقیه مواد تفت دهید تا طعم مواد کاملا به خورد هم بروند.
  • مرحله ششم: در مدت زمانی که گوشت و پیاز در حال تفت خوردن هستند، نعنا و جعفری تمیز شده و شسته شده را هم به صورت ریز، خرد کرده و در تابه‌ای جداگانه با مقداری روغن تفت داده و کنار بگذارید.
  • مرحله هفتم: بعد از تفت خوردن ادویه‌ها، نعنا و جعفری سرخ شده را در قابلمه حاوی گوشت بریزید و برای چند دقیقه دیگر به تفت دادن ادامه دهید.
  • مرحله هشتم: حالا 1 قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی را در مخلوط گوشت و سبزیجات بریزید و پس از اینکه رب رنگ باز کرد و بوی خامی آن از بین رفت، داخل قابلمه 1 لیتر آب بریزید و اجازه دهید گوشت با حرارت ملایم، نیم پز شود.
  • مرحله نهم: در این فاصله، تابه‌ای دیگر را روی حرارت قرار داده و در آن مقداری روغن بریزید. وقتی روغن داغ شد، حرارت زیر تابه را کم کرده و 4/1 قاشق چایخوری زردچوبه را در روغن تفت دهید.
  • مرحله دهم: حالا کنگرهای تمیز شده را در تابه محتوی زردچوبه بریزید و کمی تفت دهید تا نرم‌­تر شوند و از حالت خشکی دربیایند.
  • مرحله یازدهم: در ادامه طرز تهیه خورش کنگر کوهی ، لیموعمانی‌ها را هم بدون سوراخ کردن داخل مقداری آب ولرم بریزید و اجازه دهید به همان حالت بمانند تا تلخی پوست آن‌ها گرفته شود.
  • مرحله دوازدهم: وقتی گوشت نیم‌پز شد، نمک خورشت را اندازه کنید. سپس لیمو عمانی را از آب ولرم خارج کرده و روی آن‌ها چند سوراخ ایجاد کنید.
  • مرحله سیزدهم: لیمو عمانی‌های سوراخ شده و کنگرهای سرخ شده را در نیم ساعت پایانی پخت، داخل قابلمه بریزید.

نکته: می‌توان به جای لیمو عمانی، از مقداری آبلیمو یا آبغوره استفاده کرد.

  • مرحله چهاردهم: حالا درب قابلمه را بگذارید و اجازه دهید خورش کنگر خوشمزه شما حدود 1 تا 5 ساعت با شعله ملایم بپزد و کاملا جا بیفتد.

نکته: توجه داشته باشید که خورش کنگر هم شبیه خورش کرفس، خورشتی تنگ آب است. بنابراین در تهیه آن همچون طرز تهیه خورش کرفس ، نباید بیش از اندازه به آن آب اضافه کرد.

طرز تهیه خورش کنگر با لپه

طرز تهیه خورش کنگر با لپه

افزودن لپه باعث لعاب بیشتر این خورشت خواهد شد و حال و هوایی شبیه خورش قیمه به آن می‌دهد. در واقع در این دستور پخت، لپه، جایگزین استفاده از سبزیجات می‌شود. در طرز تهیه خورش کنگر با لپه، به ازای 750 گرم گوشت گوسفندی و 1 کیلو کنگر، 1 پیمانه لپه نیاز است. البته ادویه‌جاتی مانند فلفل و زردچوبه و چاشنی‌هایی مثل لیموعمانی، رب و زعفران هم فراموش نشود.

از شب قبل باید لپه‌ها را بخیسانید تا نفخ آن‌ها گرفته شود. سپس، مراحل آماده‌سازی و پخت گوشت و پیاز را مطابق دستور بالا پیش ببرید. با این تفاوت که پیش از اضافه کردن آب به گوشت، لپه را هم داخل مخلوط گوشت و پیاز و ادویه‌جات ریخته و کمی با هم تفت دهید تا لپه‌ها در حین پخت، وا نروند. سپس، آب را اضافه کنید و زمانی که گوشت و لپه کاملا پخت، کنگرهای سرخ شده را به قابلمه اضافه کرده و مقداری هم زعفران دم کرده بریزید تا عطر، رنگ و لعاب خورشت، بهتر شود. به همین سادگی، خورش کنگر با لپه آماده است و می‌توانید آن را همراه با برنج، سرو کنید. نوش جان

طرز تهیه خورشت کنگر شیرازی

طرز تهیه خورشت کنگر شیرازی

طرز تهیه خورشت کنگر به روش شیرازی‌ها، شامل تمام مواد اولیه خورشت کنگر با لپه به اضافه مقداری آلو خورشتی شیرین و چاشنی‌هایی مانند آب نارنج یا آبغوره است. در تهیه خورشت کنگر شیرازی، مراحل پخت گوشت و لپه را مطابق دستور قبل پیش ببرید و زمان اضافه کردن کنگرها، آلوهای بدون هسته و له شده را هم در خورشت بریزید. در نهایت هم نمک غذا و چاشنی آن، یعنی آب نارنج را اضافه کرده و اجازه دهید خورشت کاملا جا بیفتد.

طرز تهیه خورش کنگر با مرغ

طرز تهیه خورش کنگر با مرغ

برای تهیه این خورشت خوشمزه، به ازای 250 گرم مرغ، به 250 گرم کنگر و 1 عدد پیاز نیاز دارید. اگر بخواهید، می‌توانید به اندازه نصف پیمانه، لپه هم استفاده کنید و البته مثل همیشه، ادویه‌جات، رب، زعفران و آبغوره یا آبلیمو فراموش نشود.

برای درست کردن خورش کنگر با مرغ، پس از تفت دادن پیازها و ادویه‌جات، در صورت تمایل، لپه و پس از آن، مرغ را اضافه کرده و بعد از تفت دادن همه مواد، آن‌ها را با مقداری آب بپزید. در ادامه، کنگرهای سرخ شده را در خورشت بریزید و در دقایق پایانی پخت، چاشنی‌های غذا را اندازه کنید. به همین سادگی، خورشت خوشمزه و خوش رنگ و لعاب شما آماده سرو است و می‌توانید آن را در کنار برنج، نوش جان کنید.

با خورش کنگر، حالا همه چیز برای چیدن یک سفر ایرانی مهیاست…

حالا که طرز تهیه خورشت کنگر را با هم دیدیم، بهتر است زودتر دست به کار شوید و این طعم جدید و متفاوت را تجربه کنید. البته، اگر برای این کار فرصت کافی ندارید هم جای نگرانی نیست. کافیست سری به اسنپ فود بزنید و انواع خورش‌های لذیذ ایرانی همچون خورش کنگر را به راحتی از طریق سفارش آنلاین غذا سفارش دهید. به این ترتیب، از این تجربه ناب بی‌نصیب نمی‌مانید و می‌توانید طعم یک خورشت خاص و منحصر‌به فرد را در کنار عزیزانتان تجربه کنید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 2721 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود