آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • گل بابا آدم
    گل بابا آدم و نکات مهم نگهداری مهر 25, 1403
  • معرفی بهترین رستوران های مشهد به همراه آدرس، عکس و منو مهر 25, 1403
  • جلوگیری از ریزش موی گربه
    جلوگیری از ریزش موی گربه؛ دلایل و روش های درمان مهر 25, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه رشته پلو
آموزش آشپزی
3/5 - (2 امتیاز)
بدون نظر

طرز تهیه رشته پلو را با روش‌های مختلف آموزش ببینید

مینا اسماعیل بیگی 07 فروردین 1403 13 دقیقه

رشته پلو یکی از پلوهای مخلوط و اصیل ایرانی است که آن را به عنوان غذای شب عید و غذای محلی مشهد هم می‌شناسند. در طرز تهیه رشته پلو ابتدا برنج را بخیسانید؛ سپس آن را در مقداری آب جوش بپزید و در 5 دقیقه پایانی، رشته پلویی را هم اضافه کرده و هر دو را با هم آبکش کنید. کف قابلمه ته‌دیگ موردنظر خود را قرار دهید و رشته پلو را دم بگذارید. در کنار این برنج می‌توانید انواع گوشت‌ها و مخلفات متنوعی مثل کشمش و خرمای تفت‌داده شده، زرشک تفت‌خورده، برنج زعفرانی و ته‌دیگ برنج را سرو کنید.

در ادامه جدول مشخصات غذایی رشته پلو با کشمش و خرما و زعفران را با هم می‌بینیم:

رشته پلو
تعداد نفرات ۴ نفر
زمان آماده‌سازی با احتساب زمان خیس خوردن برنج، بیشتر از ۲ ساعت
زمان پخت حدود ۱ ساعت
میزان سختی متوسط

طرز تهیه رشته پلو زعفرانی با کشمش و خرما

رشته پلو با کشمش و خرما غذایی است که گیاهخواران هم می‌توانند از طعم بی‌نظیر آن لذت ببرند. این غذای بدون گوشت، انتخابی عالی برای برنج مخلوط مجلسی است که ظاهری بسیار اشتها برانگیز دارد. در ادامه مواد لازم و مراحل تهیه رشته پلو بدون گوشت یا مرغ را با هم می‌خوانیم.طرز تهیه رشته پلو زعفرانی با کشمش و خرما

مواد لازم برای تهیه رشته پلو

برای طرز تهیه رشته پلو مجلسی مواد اولیه زیر را آماده کنید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
برنج ۲ پیمانه
رشته پلویی ۱۰۰ گرم
پیاز بزرگ ۱ عدد
خرما ۱۰ عدد
کشمش نصف پیمانه
زعفران دم‌کرده نصف قاشق چایخوری
دارچین نصف قاشق چایخوری
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم
روغن به مقدار لازم
نان لواش یا تافتون برای ته‌دیگ ۱ عدد

دستور پخت رشته پلو به صورت مرحله به مرحله

برای تهیه رشته پلو با خرما و کشمش مراحل زیر را دنبال کنید:

  • مرحله اول: ابتدا برنج را چند بار بشویید و با مقداری آب و نمک به‌مدت ۲ ساعت بخیسانید.
  • مرحله دوم: پس از گذشت این مدت زمان، قابلمه‌ای را تا نیمه از آب پر کنید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا بجوشد. در ضمن یک قاشق سرخالی نمک هم به آب اضافه کنید.
  • مرحله سوم: آب برنج را خالی کنید و خود برنج را در قابلمه بریزید. ۵ دقیقه مانده به آبکش کردن برنج، رشته‌های پلویی را به ۳ قسمت تقسیم کنید و در قابلمه بریزید.
  • مرحله چهارم: رشته‌ها و برنج را کمی هم بزنید تا به هم نچسبند. پیش از آبکش کردن، چند دانه برنج را امتحان کنید. اگر اطراف آن‌ها نرم و مغزشان کمی سفت بود، باید برنج و رشته را آبکش کنید.
  • مرحله پنجم: چند دانه از برنج‌های داخل آبکش را بچشید. اگر شور بودند، کمی آب روی برنج و رشته‌ها بگیرید تا شوری رشته پلو متعادل شود.
  • مرحله ششم: حالا قابلمه‌ای مناسب را روی شعله متوسط گاز قرار دهید و داخل آن مقداری روغن بریزید. سپس نان مورد‌نظر خود را برای ته‌دیگ کف قابلمه قرار دهید و مخلوط برنج و رشته را داخل قابلمه بریزید.
  • مرحله هفتم: حدود ۴۵ دقیقه تا یک ساعت زمان لازم است تا برنج دم بکشد. اجازه دهید در ابتدا حرارت متوسط باشد تا قابلمه بخار کند و ته‌دیگ برشته شود؛ سپس حرارت را کم کنید.
  • مرحله هشتم: در یک ربع پایانی پخت رشته پلو، زعفران دم‌کرده را با مقداری روغن یا کره آب‌شده ترکیب کنید و روی برنج بریزید.
  • مرحله نهم: در فاصله دم کشیدن برنج، کشمش‌ها را بشویید، آبکش کنید و کنار بگذارید. پیاز را هم بشویید، پوست بگیرید و به‌صورت خلالی خرد کنید. همچنین هسته خرماها را خارج کنید
  • مرحله دهم: در ادامه پیازهای خلالی را در تابه‌ای مناسب با مقداری روغن تفت دهید. وقتی پیاز سبک شد، ادویه‌های لازم شامل دارچین، زردچوبه و فلفل سیاه را اضافه کنید. سپس خرما و کشمش را هم در تابه بریزید و همه مواد را کمی با هم تفت دهید. البته دقت داشته باشید که کشمش به سرعت می‌سوزد؛ پس آن را بیش از حد تفت ندهید.
  • مرحله یازدهم: درنهایت رشته پلو را داخل دیس مناسب بکشید و روی آن را با پلوی زعفرانی، مخلوط کشمش، خرما، پیاز و برش‌های ته‌دیگ تزیین کنید.

طرز تهیه رشته پلو با گوشت چرخ کرده

در لیست غذا با گوشت می‌توان نام رشته پلو با گوشت چرخ کرده را نیز جای داد. اگر به دنبال رسپی مجلسی رشته پلو به عنوان غذای مخصوص شب عید نوروز هستید، پیشنهاد می‌کنیم که این برنج مخلوط را همراه با کوفته قلقلی سرو کنید. در ادامه مواد لازم و مراحل دستور پخت این غذا را با هم می‌بینیم.طرز تهیه رشته پلو با گوشت چرخ کرده

مواد لازم برای تهیه رشته پلو با گوشت چرخ کرده

برای تهیه رشته پلو عید نوروز خوش‌طعم و مجلسی مواد اولیه زیر را آماده کنید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
برنج ۳ پیمانه
رشته پلویی ۱۵۰ گرم
گوشت چرخ‌کرده ۲۰۰ گرم
پیاز ۲ عدد
آرد نخودچی ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری
زعفران دم‌کرده ۴ قاشق غذاخوری
گلاب ۲ قاشق غذاخوری
کشمش و گردو از هرکدام ۱ پیمانه
نان لواش مقداری برای ته‌دیگ
روغن حیوانی به مقدار لازم
زردچوبه ۱ قاشق غذاخوری
دارچین ۱ قاشق چایخوری
نمک، فلفل سیاه، پودر سیر و ادویه پلویی به مقدار لازم

مراحل پخت رشته پلو با گوشت چرخ کرده

برای طرز تهیه رشته پلو با گوشت چرخ کرده به ترتیب زیر عمل کنید:

  • مرحله اول: پس از شستن و خیساندن برنج با آب و نمک، آن را با مقداری آب جوش و نمک بپزید.
  • مرحله دوم: در همین فاصله در تابه‌ای مناسب مقدار کمی روغن بریزید و رشته‌های پلویی را داخل آن تفت دهید. سپس رشته‌ها را در ۵ دقیقه پایانی پخت برنج، داخل قابلمه برنج بریزید.
  • مرحله سوم: برنج و رشته‌ها را آبکش کنید و در صورت احساس شوری زیاد، کمی آب سرد روی مخلوط برنج بریزید.
  • مرحله چهارم: قابلمه‌ای مناسب را روی حرارت متوسط قرار دهید و با افزودن مقداری روغن، کف آن ته‌دیگ نان لواش بگذارید.
  • مرحله پنجم: ۲ کفگیر از برنج و رشته را جدا کرده و با مقداری زعفران دم‌کرده مخلوط کنید.
  • مرحله ششم: رشته پلوی ساده را به‌صورت لایه‌لایه با برنج زعفرانی و ادویه پلویی داخل قابلمه بریزید.
  • مرحله هفتم: پس از اینکه قابلمه بخار کرد، حرارت شعله را کم کنید و رشته پلو را حدود ۴۵ دقیقه دم بگذارید. در ۱۵ دقیقه پایانی پخت برنج، مقداری کره یا روغن حیوانی را آب کنید و روی برنج بریزید.
  • مرحله هشتم: در فاصله دم کشیدن رشته پلو، پیازها را بشویید، پوست بگیرید و یکی از آن‌ها را رنده کنید. در ادامه آب پیاز رنده‌شده را هم بگیرید.
  • مرحله نهم: گوشت چرخ‌کرده را با پیاز رنده‌شده، آرد نخودچی، زردچوبه، نمک، فلفل و پودر سیر مخلوط کنید و چند دقیقه ورز دهید.
  • مرحله دهم: مخلوط گوشت را برای نیم ساعت در ظرفی درب‌دار داخل یخچال بگذارید تا استراحت کند. سپس آن را به‌صورت کوفته‌ریزه‌های یک‌دست درآورید.
  • مرحله یازدهم: در تابه‌ای مناسب، مقداری روغن بریزید تا داغ شود. سپس پیاز دوم را به‌صورت خلالی خرد کرده و در روغن تفت دهید.
  • مرحله دوازدهم: پیاز سرخ‌شده را کنار بگذارید و کوفته‌ریزه‌ها را هم در همان تابه سرخ کنید. در ادامه نیمی از پیازهای سرخ‌شده را به تابه اضافه کرده و یک قاشق غذاخوری زعفران دم‌کرده هم بیفزایید.

نکته: در صورت تمایل می‌توانید در همین مرحله مقداری کره یا روغن حیوانی هم به مواد درون تابه اضافه کنید.

  • مرحله سیزدهم: حالا مخلوط گوشت و پیاز را از روی حرارت بردارید. در تابه‌ای تمیز، مابقی پیازداغ را با گردو کمی تفت دهید.
  • مرحله چهاردهم: در ادامه کشمش و دارچین را هم به گردو و پیازداغ اضافه کنید و به تفت دادن آن‌ها ادامه دهید تا کشمش نرم شود.
  • مرحله پانزدهم: در صورت تمایل مقدار کمی نمک هم اضافه کنید و پس از افزودن گلاب، حرارت زیر تابه کشمش و گردو را خاموش کنید.
  • مرحله شانزدهم: درنهایت رشته پلو را داخل دیس مناسب بکشید و روی آن را با مخلوط کوفته‌قلقلی‌ها، کشمش و سایر مخلفات تزیین کنید.

طرز تهیه رشته پلو مجلسی با فیله مرغ

اگر به دنبال پاسخ این سوال هستید که برای تهیه رشته پلو، کنار برنج چی درست کنم؛ گوشت مرغ انتخاب مناسبی است. در صورت استفاده از مرغ برای تهیه رشته پلو می‌توانید 4 انتخاب مختلف داشته باشید. اول اینکه مرغ را به‌صورت تکه‌ای سرخ و در کنار برنج سرو کنید. دوم اینکه با گوشت مرغ، میت بال یا گوشت قلقلی درست کنید و روی برنج قرار دهید.طرز تهیه رشته پلو مجلسی با فیله مرغ

حالت سوم ته‌انداز مرغ است که در آن مرغ نیم‌پز شده را کف قابلمه قرار می‌دهند و همراه رشته پلو دم می‌گذارند. حالت چهارم نیز این است که با استفاده از دستور زیر، مرغ را ریش‌ریش کنید. در هر ۴ حالت، طعم این برنج در کنار دورچین‌ مرغ، زرشک و کشمش بی‌نظیر است و پیشنهاد می‌کنیم که حتما آن را امتحان کنید. در ادامه مواد لازم و دستور پخت رشته پلو عید نوروز با مرغ را با هم مرور می‌کنیم.

مواد لازم برای تهیه رشته پلو با فیله مرغ

مواد اولیه رشته پلو مجلسی به عنوان شام برای مهمانی به‌صورت زیر است:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
برنج ایرانی ۵۰۰ گرم
رشته پلویی ۲۰۰ گرم
سینه یا فیله مرغ ۴۰۰ گرم
پیاز ۲ عدد
زعفران دم‌کرده به مقدار لازم
کره ۱۰۰ گرم
آب و روغن مایع به مقدار لازم
کشمش پلویی ۱ پیمانه
زرشک (اختیاری) نصف پیمانه برای تزیین
دارچین نصف قاشق چایخوری
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم
شکر مقداری در صورت تمایل

دستور پخت رشته پلو با فیله مرغ

طرز تهیه رشته پلو با مرغ ریش ریش به ترتیب مراحل زیر است:

  • مرحله اول: ابتدا پیاز را بشویید، پوست بگیرید و به‌صورت خلالی خرد کنید. سپس آن‌ها را در تابه‌ای مناسب با مقداری روغن و کره تفت دهید تا کاراملی شوند.
  • مرحله دوم: مقداری از پیازداغ را کنار بگذارید و تکه‌های مرغ را با ۲ قاشق غذاخوری پیازداغ و مقداری زردچوبه، نمک و فلفل تفت دهید تا بوی زهم مرغ گرفته شود و تغییر رنگ دهد.
  • مرحله سوم: حالا یک لیوان آب جوش داخل تابه بریزید و درب آن را ببندید. مرغ باید با حرارت ملایم بپزد و آب تابه هم تقریبا کشیده شود.
  • مرحله چهارم: پس از پخت مرغ، آن را از تابه خارج کنید و کنار بگذارید تا خنک شود. سپس تکه‌های مرغ را ریش‌ریش کنید.
  • مرحله پنجم: مرغ‌های ریش‌ریش را دوباره داخل همان تابه با مقداری کره و زعفران دم‌کرده تفت دهید و نصف قاشق چایخوری دارچین هم اضافه کنید.
  • مرحله ششم: حالا رشته پلو را مطابق دستورهای قبل آماده کنید و دم بگذارید. البته روش دیگر این است که رشته‌ها را به صورت جداگانه بجوشانید، آبکش کنید و در لحظه آبکش کردن برنج، رشته‌ها را داخل قابلمه بریزید.
  • مرحله هفتم: در فاصله دم کشیدن رشته پلو، کشمش و زرشک را برای چند دقیقه بخیسانید و آبکش کنید. سپس آن‌ها را به‌صورت جداگانه با مقداری کره تفت دهید.

نکته: می‌توانید همراه کشمش، مقداری دارچین و همراه زرشک، مقداری شکر هم در تابه سرخ کنید.

  • مرحله هشتم: درنهایت مقداری زردچوبه را داخل تابه‌ای مناسب با کره تفت دهید و قبل از سرو رشته پلو، این ترکیب را روی برنج بریزید. مقداری از رشته پلو را هم با زعفران دم‌کرده مخلوط کنید.
  • مرحله نهم: رشته پلو را در دیسی مناسب بکشید و روی آن را با مرغ‌های ریش‌ریش شده، برنج زعفرانی، کشمش و زرشک تزیین کنید.

طرز تهیه رشته پلو با عدس

طرز تهیه انواع پلو مخلوط تنوع زیادی دارد، ولی اگر می‌خواهید این تنوع را در تهیه رشته پلو هم به کار ببرید، کمی عدس را با رشته و برنج مخلوط کنید و همگی را با هم دم بگذارید. این مدل رشته پلو طعم فوق‌العاده‌ای دارد؛ حتی شاید تبدیل به یکی از انتخاب‌های مورد علاقه شما برای طبخ برنج‌های مخلوط شود. در ادامه مواد لازم و مراحل دستور پخت این غذا را با هم می‌خوانیم.طرز تهیه رشته پلو با عدس

مواد لازم برای تهیه رشته پلو با عدس

مواد اولیه برای طرز تهیه رشته پلو با عدس برای 4 نفر به‌صورت زیر است:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
برنج ۲ پیمانه
رشته پلویی ۱۰۰ تا ۱۵۰ گرم
عدس ۱ پیمانه
فیله مرغ نواری خردشده ۳۰۰ تا ۵۰۰ گرم
پیاز ۱ عدد
کشمش و خرما از هرکدام نصف پیمانه
زعفران دم‌کرده ۳ قاشق غذاخوری
کره حیوانی ۵۰ گرم
دارچین ۱ قاشق غذاخوری
نمک، زردچوبه، فلفل سیاه و روغن به مقدار لازم

مراحل دستور پخت رشته پلو با عدس

برای تهیه این پلوی ترکیبی به عنوان رشته پلو عید نوروز مراحل زیر را دنبال کنید:

  • مرحله اول: مثل دستورهای قبل، برنج را بشویید و چند ساعت در آب و نمک بخیسانید. عدس و کشمش را هم به‌صورت جداگانه خیس کنید و هسته خرما را بگیرید.
  • مرحله دوم: پیاز را بشویید، پوست بگیرید و به‌صورت نگینی خرد کنید. سپس پیازهای نگینی را در تابه‌ای مناسب با مقداری روغن تفت دهید و کنار بگذارید.
  • مرحله سوم: فیله مرغ را در همان تابه تفت دهید و زردچوبه، نمک و فلفل را به آن بیفزایید. زمانی که مرغ پخته شده و تغییر رنگ داد، پیاز سرخ‌شده، کشمش و خرما را هم داخل تابه بریزید و همه مواد را مخلوط کنید و تفت دهید. در نهایت پس از آماده شدن تمامی مواد، تابه را از روی حرارت بردارید.
  • مرحله چهارم: آب عدس را دور بریزید و خود عدس را با مقداری آب در قابلمه‌ای به‌صورت جداگانه بپزید. سپس آن را آبکش کنید و کنار بگذارید.
  • مرحله پنجم: برنج خیس‌خورده را در قابلمه‌ای مناسب با مقداری آب جوش بپزید. در 5 دقیقه پایانی پخت، رشته پلویی و یک دقیقه مانده به آبکش کردن، عدس پخته را هم به قابلمه اضافه کنید.
  • مرحله ششم: مخلوط برنج را آبکش کنید، قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید، کف آن مقداری روغن بریزید و نان را به عنوان ته‌دیگ، کف قابلمه بگذارید.
  • مرحله هفتم: برنج را داخل قابلمه بریزید و لا‌به‌لای آن کمی دارچین بپاشید. حدود ۴۵ دقیقه طول می‌کشد تا برنج با حرارت ملایم دم بکشد. در دقایق پایانی پخت، مقداری کره حیوانی روی برنج بریزید.
  • مرحله هشتم: برنج را در دیسی مناسب بکشید و مقداری از آن را با زعفران دم‌کرده مخلوط کنید. برنج زعفرانی را در کنار مخلوط مرغ، خرما و کشمش برای تزیین رشته پلو مورد استفاده قرار دهید.

طرز تهیه رشته پلو خالی

برای تهیه رشته پلوی خالی می‌توانید این برنج مخلوط را به‌صورت کته‌ای دم کنید. به عبارت دیگر در این رسپی نیازی به آبکش کردن برنج نیست. در ادامه مواد لازم و دستورالعمل مرحله به مرحله این غذای ساده و لذیذ آمده است.طرز تهیه رشته پلو خالی

مواد لازم برای تهیه رشته پلو خالی

برای درست کردن ساده‌ترین مدل رشته پلو، مواد اولیه زیر را فراهم کنید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
برنج ۱ پیمانه
رشته پلویی ۵۰ گرم
پیاز کوچک ۱ عدد
آب مرغ یک و نیم پیمانه
کره ۱ قاشق غذاخوری
نمک به مقدار لازم

مراحل دستور پخت رشته پلو خالی

برای تهیه رشته پلو به شکل ساده، این دستور را اجرا کنید:

  • مرحله اول: برای شروع کار، برنج را بشویید و به مدت دو ساعت در محلول آب و نمک بخیسانید. در ادامه، پیاز را بشویید، پوست بگیرید و به‌صورت ریز خرد کنید.
  • مرحله دوم: کره را در قابلمه‌ای مناسب حرارت دهید تا ذوب شود. سپس پیاز خرد‌شده را در قابلمه تفت دهید تا سبک و طلایی شود.
  • مرحله سوم: حالا برنج خیس‌خورده را همراه با رشته پلویی و مقداری نمک داخل قابلمه بریزید و با پیاز کمی تفت دهید.
  • مرحله چهارم: در این مرحله از طرز تهیه رشته پلو ساده، آب مرغ را به قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید برنج بجوشد. زمانی که آب مرغ تبخیر شد، رشته پلو را شبیه کته ساده دم بگذارید و شعله گاز را کم کنید.
  • مرحله پنجم: درنهایت رشته پلو را در دیسی مناسب بکشید و با مخلفات دلخواه خود سرو کنید.

نکات و فوت و فن خوشمزه شدن رشته پلو

در ادامه نکات مهم برای تهیه رشته پلو از جمله غذاهای معروف عید را با هم مرور می‌کنیم:

  • در هنگام تفت دادن کشمش یا زرشک حتما باید حرارت گاز ملایم باشد.
  • رشته‌ها نباید بیش از اندازه در آب جوش بمانند، زیرا حالت له و خمیری پیدا می‌کنند. سعی کنید رشته‌ها را در حالتی که نه خیلی زنده و نه خیلی نرم هستند، آبکش کنید.
  • مراقب میزان نمک رشته پلو باشید، زیرا رشته‌های پلویی هم خودشان کمی شور هستند.
  • در گذشته تنها ادویه اصلی پخت رشته پلو «زردچوبه» بوده است که آن را در انتهای پخت، پس از تفت دادن در کره، روی رشته پلو می‌ریختند.

فوت و فن خوشمزه شدن رشته پلو + نکات تهیه

  • برخی از افراد ترجیح می‌دهند پیاز، کشمش و خرمای تفت‌داده شده را در حین دم کشیدن رشته پلو روی برنج بریزند تا طعم این مواد بیشتر به خورد هم برود.
  • جالب است بدانید که در برخی شهرهای ایران، رشته پلو را بدون خرما و کشمش و در کنار خورشت‌هایی مثل قورمه سبزی و قیمه سرو می‌کنند. در بعضی مناطق هم از مرغ و بادمجان سرخ‌شده در کنار این غذا استفاده می‌شود.
  • برای تهیه رشته پلو مشهدی، ران مرغ را به‌صورت جداگانه می‌پزند و به‌صورت لایه‌لایه با رشته پلو، سماق و دارچین داخل قابلمه دم می‌گذارند.
  • برای تهیه رشته پلو کرمانشاهی نیز در هنگام سرو غذا، مقداری روغن کرمانشاهی روی رشته پلو می‌ریزند.
  • در طرز تهیه رشته پلو با گوشت می‌توان مقداری جعفری نیز به مواد رشته پلو اضافه کرد تا یک غذا با گوشت چرخ کرده و جعفری داشته باشید.

اصول نگهداری از رشته پلو

اولین نکته این است که رشته پلو باید در یخچال نگهداری شود. برنج و گوشت پخته به‌طور معمول، در حدود ۳ تا ۴ روز در یخچال قابل نگهداری هستند. البته فراموش نکنید که حتما باقیمانده غذا را داخل ظروفی درب‌دار در یخچال بگذارید.

جلوگیری از خراب شدن رشته پلو

رنگ و بوی ظاهر غذا را بررسی کنید و در صورت نبود موارد مشکوک، باقیمانده غذا را با حرارت ملایم گرم و مجددا سرو کنید. دقت داشته باشید که احتمال خراب شدن این غذا در صورت وجود انواع گوشت بیشتر می‌شود. بنابراین بهتر است هرچه زودتر نسبت به خوردن بقیه غذای باقیمانده در یخچال اقدام کنید.

بهترین جایگزین ها در طرز تهیه رشته پلو

برای تزیین رشته پلو عید نوروز دست شما حسابی باز است. برای مثال می‌توانید به‌جای کشمش از زرشک استفاده کنید یا بالعکس! همچنین می‌توانید به‌جای مرغ ریش‌ریش، میت بال، مرغ‌های تکه‌ای یا گوشت ماهی دودی را مورد استفاده قرار دهید یا این غذای خوشمزه را بدون استفاده از گوشت و با مخلفاتی مثل خرما و کشمش بپزید. در مورد ته‌دیگ هم می‌توان ورقه‌های سیب‌زمینی را جایگزین تکه‌های نان کرد.

خواص رشته پلو

مانند طرز تهیه گردو پلو شهرکرد، رشته پلو را هم می‌توان با گوشت قرمز یا مرغ طبخ کرد. حتی می‌توان در کنار رشته پلو، ماهی دودی، گوشت بوقلمون و انواع خورشت‌ها را هم مورد استفاده قرار داد. افزودن منابع پروتئینی، انرژی این غذا را بیشتر می‌کند. به‌علاوه خود برنج نیز یکی از منابع کربوهیدرات است که انرژی زیادی به بدن می‌دهد و خطر بیماری‌های قلبی-عروقی، کم‌خونی و پوکی استخوان را کمتر می‌کند.خواص رشته پلو

موادی مثل خرما، کشمش و زعفران نیز علاوه بر عطر و طعم بی‌نظیر خود، طبع گرمی دارند و طبع سرد برنج را به تعادل می‌رسانند. البته این نکته را هم به‌خاطر داشته باشید که رشته پلویی از ترکیب آب، آرد گندم و نمک تهیه می‌شود و مصرف آن برای افرادی که به پروتئین گندم حساسیت دارند، مناسب نیست.

چشیدن طعم بی نظیر رشته پلو با اسنپ فود!

اگر با خواندن این مقاله هوس رشته پلو عید نوروز کرده‌اید و دوست دارید این غذای لذیذ را هرچه سریع‌تر روی میز آشپزخانه خود ببینید، از اسنپ فود کمک بگیرید. سفارش آنلاین غذا همان چیزی است که شما را خیلی زود به مقصودتان می‌رساند و می‌توانید این پلوی ترکیبی خوش‌عطر و بو را به راحتی درب منزل خود تحویل بگیرید. مطمئن باشید با اسنپ فود، خرید اینترنتی رضایت‌بخشی در پیش روی شماست.

سوالات متداول

ادویه‌های رشته پلو چیست؟

ادویه اصلی پخت رشته پلو زردچوبه است؛ اما می‌توان از فلفل سیاه، دارچین و در بعضی رسپی‌ها از سماق هم استفاده کرد.

نسبت برنج و رشته در طرز تهیه رشته پلو مشهدی چقدر است؟

در این رسپی نسبت به رسپی‌های دیگر رشته پلو، از رشته بیشتری استفاده می‌شود. به عنوان مثال برای ۳ پیمانه برنج باید ۳۰۰ گرم رشته پلویی را مورد استفاده قرار دهید.

چقدر طول می‌کشد تا رشته پلویی به اندازه ۴ نفر دم بکشد؟

به‌طور معمول برای این کار، بین ۴۵ دقیقه تا یک ساعت زمان لازم است.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 2738 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود