آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • آگلونما و راهنمای کامل نگهداری
    آگلونما و راهنمای کامل نگهداری و پرورش شهریور 27, 1403
  • چند بار در روز به گربه غذا بدهیم
    چند بار در روز به گربه غذا بدهیم شهریور 27, 1403
  • پپرونی چیست
    پپرونی چیست؟ شهریور 27, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه شامی سویا
آموزش آشپزی
2/5 - (1 امتیاز)
بدون نظر

طرز تهیه شامی سویا با 2 روش آسان خانگی

مینا اسماعیل بیگی 13 بهمن 1402 6 دقیقه

شامی سویا یکی از غذاهای نونی و رژیمی است که می‌توانید به‌عنوان یک ناهار یا شام سبک روی آن حساب کنید. در طرز تهیه شامی سویا ، ابتدا سویا را حداقل 1 ساعت بخیسانید و سیب زمینی‌ها را آبپز کنید. سپس، پیاز نگینی‌شده را با مقداری روغن و زردچوبه تفت داده و فلفل‌دلمه‌ای رنده‌شده، سویا، رب گوجه و نمک و فلفل را به آن اضافه کنید. در ادامه، سیب‌زمینی‌های آبپز شده را رنده کرده و با دست به شکل توپی درآورید. سپس مغز هر توپ را با مقداری از مخلوط مایه سویا پر کرده و آن‌ها را پس از غلطاندن در تخم‌مرغ و پودر سوخاری، در روغن سرخ کنید. البته شامی سویا بدون سیب زمینی هم قابل طبخ است که در این مقاله از اسنپ فود، جزئیات این هر 2 روش را به طور کامل شرح می‌دهیم.

در ادامه، جدول مشخصات غذایی شامی سویا را با هم می‌بینیم:

شامی سویا

تعداد نفرات 4 نفر
زمان آماده سازی با در نظر گرفتن زمان خیساندن سویا، بیش از 1 ساعت
زمان پخت غذا حدود 30 دقیقه
میزان سختی متوسط

طرز تهیه شامی سویا

احتمالا با دیدن ظاهر شامی سویا به یاد شامی سیب زمینی بیفتید. حق هم دارید، این دو غذا شباهت زیادی به هم دارند، اما مزه آن‌ها یکسان نیست. بنابراین اگر به‌دنبال یک غذای نونی بدون گوشت هستید، طرز تهیه شامی سویا مخصوص را به شما پیشنهاد می‌کنیم که هم خوشمزه است و هم مواد غذایی ساده و در دسترسی دارد. در ادامه، تمام جزئیات لازم برای پخت این غذای خوش‌طعم را با هم می‌خوانیم:

عکس شامی سویا

مواد لازم برای تهیه شامی سویا

مواد اولیه برای پخت شامی سویا به ترتیب جدول زیر است و همان‌طور که می‌بینید، شباهت زیادی به مواد کتلت سویا دارد.

مواد لازم مقدار مورد نیاز
سویا 1 پیمانه
سیب‌زمینی 4 عدد
پیاز 1 عدد
فلفل دلمه‌ای 1 عدد
تخم‌مرغ 1 عدد
رب گوجه‌فرنگی 1 قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم
پودر سوخاری به مقدار لازم
روغن مایع به مقدار لازم
گوجه فرنگی و خیارشور مقداری برای تزئین غذا

مراحل دستور پخت شامی سویا

طرز تهیه شامی سویا خوشمزه شامل مراحل زیر است:

  • مرحله اول: ابتدا سویا را داخل کاسه‌ای مناسب ریخته و روی آن آب بریزید تا حداقل به مدت 1 ساعت خیس بخورد. آب باید روی سطح سویا را بپوشاند.
  • مرحله دوم: سیب‌زمینی‌ها را بشویید و با مقداری آب داخل قابلمه‌ای مناسب بریزید و روی حرارت قرار دهید تا آبپز شوند.
  • مرحله سوم: پس از گذشت زمان کافی، سویا را آبکش کرده و کنار بگذارید تا آب اضافی آن خارج شود.
  • مرحله چهارم: فلفل دلمه‌ای را خوب بشویید و به‌صورت ریز رنده کنید. سپس، آب آن را بگیرید و کنار بگذارید. پیاز را هم بشویید، پوست بگیرید و به‌صورت نگینی خرد کنید.
  • مرحله پنجم: حالا در تابه‌ای مناسب مقداری روغن ریخته و آن را روی حرارت قرار دهید تا داغ شود. سپس، پیازهای نگینی‌شده را در تابه تفت دهید.
  • مرحله ششم: وقتی پیازها سبک و طلایی شدند، زردچوبه را به آن اضافه کرده و کمی بعد، سویا و فلفل دلمه‌ای را هم در تابه بریزید.
  • مرحله هفتم: در ادامه، رب گوجه و نمک و فلفل را هم اضافه کرده و مواد تابه را هم بزنید تا مزه‌ها کاملا با هم ترکیب شوند. سپس تابه را کنار بگذارید تا محتویات آن خنک شوند.
  • مرحله هشتم: در این مرحله از دستور پخت شامی سویا ، سیب‌زمینی‌ها را با چنگال امتحان کنید و اگر پخته بودند، آن‌ها را آبکش کرده و روی آن‌ها مقداری آب سرد بریزید.
  • مرحله نهم: بعد از اینکه سیب‌زمینی‌ها خنک شدند، پوست آن‌ها را بگیرید و به‌صورت ریز رنده کنید.
  • مرحله دهم: مقداری از سیب‌زمینی را برداشته و با دست به شکل توپی درآورید. سپس قسمتی از آن را با دست گود کرده و با مقداری از مایه سویا پر کنید.
  • مرحله یازدهم: حالا دوباره توپی سیب‌زمینی را با دست جمع کرده و کمی فشار دهید تا پهن‌تر شود. به همین ترتیب، تمام شامی‌ها را آماده کنید.
  • مرحله دوازدهم: قابلمه‌ای کوچک با عمق زیاد را انتخاب کرده و داخل آن مقداری روغن بریزید تا روی حرارت ملایم کاملا داغ شود.
  • مرحله سیزدهم: در همین فاصله، تخم‌مرغ را در کاسه‌ای مناسب بشکنید و کمی با قاشق بزنید تا از حالت لختگی دربیاید. آرد سوخاری را هم در بشقابی ریخته و کنار دست خود بگذارید.
  • مرحله چهاردهم: حالا شامی‌ها را اول در تخم‌مرغ و پس از آن در پودر سوخاری بغلطانید و داخل قابلمه بیندازید تا با حرارت کم سرخ شده و مغزپخت شوند.
  • مرحله پانزدهم: شامی سویا آماده است. آن‌ها را در ظرف مناسبی بریزید و با حلقه‌های گوجه‌فرنگی و خیارشور تزئین کنید. نوش جان

طرز تهیه شامی سویا با نان تست

این هم یکی دیگر از روش‌های پخت شامی سویا است که طبق مراحل زیر پیش می‌رود و یک راهکار عالی برای کسانی است که می‌پرسند چگونه سویا را خوشمزه بپزیم ؟

طرز تهیه شامی سویا با نان تست

  • مرحله اول: ابتدا 1 پیمانه سویا را نیم ساعت خیسانده و آبکش کنید تا آب اضافی آن کاملا خارج شود.
  • مرحله دوم: سویای آبکش‌شده را با 1 پیاز متوسط، 2 حبه سیر و 2 عدد نان تست چرخ کنید.
  • مرحله سوم: در ادامه، مقداری جعفری خرد‌شده را با نصف قاشق چایخوری زیره و مقدار لازم از نمک، فلفل و زردچوبه به بقیه مواد اضافه کرده و هم بزنید.
  • مرحله چهارم: سپس، 2 عدد تخم‌مرغ را با 2 قاشق غذاخوری آرد نخود‌چی و 2 قاشق غذاخوری آرد سوخاری به مواد شامی اضافه کرده و خوب با هم ورز دهید.
  • مرحله پنجم: مقداری از مواد شامی سویا را با دست شکل داده و در روغن با حرارت ملایم سرخ کنید تا مواد شامی تمام شود.

نکات مهم در طرز تهیه شامی سویا

برای اجرای یک آشپزی حرفه‌ای در پخت شامی سویا، نکات زیر را مد نظر داشته باشید:

نکات مهم در طرز تهیه شامی سویا

  • حتما آب فلفل دلمه‌ای رنده‌شده را بگیرید تا مواد شامی وا نروند و قوام لازم را داشته باشند.
  • سویا را با آب گرم بخیسانید.
  • می‌توان در رسپی اول مقداری سیر رنده‌شده یا پودر سیر هم به مواد شامی افزود تا عطر بهتری پیدا کند.

اصول نگهداری از شامی سویا

شامی سویا فاقد گوشت است، با این حال، سیب‌زمینی و تخم‌مرغ پخته هم نباید بیش از 3 یا 4 روز داخل یخچال بمانند. بنابراین باقیمانده شامی‌ها را که داخل ظرفی درب‌دار ریخته و داخل یخچال گذاشته‌اید، ظرف 3 یا 4 روز آینده مصرف کنید.

روش جلوگیری از خراب شدن شامی سویا

موقع گرم کردن مجدد شامی‌ها، ظاهر آن‌ها را بررسی کنید تا تغییر غیرمعمول یا بوی غیرعادی نداشته باشند. همچنین به خاطر داشته باشید که خشک بودن و تمیز بودن ظروف نگهداری از غذا هم نکته مهمی است که برای جلوگیری از خراب شدن مواد غذایی، حتما باید رعایت شود.

بهترین جایگزین ها در طرز تهیه شامی سویا

همان‌طور که گفتیم می‌توانید در دستور پخت شامی سویا، نان تست را جایگزین سیب‌زمینی کنید که البته در این صورت، مواد مورد نیاز و روش پخت کمی متفاوت خواهد بود.

خواص سویا

سویا سرشار از مس و آهن است؛ به همین دلیل مصرف آن برای رفع کم‌خونی توصیه می‌شود. همچنین سویا با مقدار بالای منیزیم خود، کیفیت خواب را بهبود می‌بخشد و با فیبر فراوان خود، هضم غذاها را آسان‌تر می‌کند. این ماده غذایی با‌ارزش با کاهش کلسترول بد خون (LDL)، از ابتلا به بیماری‌های قلبی جلوگیری کرده و فیتواستروژن‌های موجود در آن نیز روند پیری را به تعویق می‌اندازند.

خواص سویا

شامی سویا، غذایی ساده و خوشمزه

2 روش طرز تهیه شامی سویا خوشمزه را توضیح دادیم و نکات تهیه و نگهداری آن را برایتان گفتیم. پیشنهاد می‌کنیم این غذا را تهیه کرده و به عنوان یک وعده ناهار یا شام میل کنید. البته، راه ساده‌تری هم برای تهیه این نوع غذاهای لقمه‌ای وجود دارد و می‌توانید انواع شامی و کتلت را از قسمت سفارش غذا اسنپ فود سفارش داده و درب منزل تحویل بگیرید. به این منظور، در وقت و انرژی خود صرفه‌جویی خواهید کرد.

سوالات متداول

مدت زمان نگهداری از شامی سویا در یخچال چقدر است؟

این غذا باید نهایتا ظرف 3 یا 4 روز آینده حتما مصرف شود.

ادویه‌های مورد نیاز برای پخت شامی سویا چیست؟

برای این منظور می‌توانید از نمک، فلفل، زردچوبه، زیره و پودر سیر استفاده کنید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 2717 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود