طرز تهیه شامی هویج با نکات پخت و روش نگهداری

طرز تهیه شامی هویج
به این مقاله امتیاز دهید

شامی هویج یکی از غذاهای لذیذ ایرانی است که در نقاط مختلف ایران طبخ می‌شود و مزه دلچسبی دارد. در طرز تهیه شامی هویج ، ابتدا سیب‌زمینی، پیاز و هویج را به صورت ریز رنده کرده و با هم مخلوط کنید. بعد از مخلوط کردن مواد، بیشتر آب این ترکیب را بگیرید. آرد نخودچی، ادویه‌ها، نمک و گوشت چرخ‌کرده را به ترکیب اضافه کرده و مواد را ورز دهید. پس از یک استراحت 1 ساعته داخل یخچال، مواد شامی را در دست شکل داده و در روغن داغ سرخ کنید. در ادامه، سس شامی شامل پیاز نگینی، رب و پوره گوجه‌فرنگی، شکر و سرکه را با هم تفت داده و شامی‌ها را چند دقیقه داخل این سس حرارت دهید تا مزه‌دار شوند.

در ادامه، جدول مشخصات غذایی شامی هویج آمده است:

شامی هویج

تعداد نفرات 3 تا 4 نفر
زمان آماده سازی با در نظر گرفتن زمان استراحت مایه شامی، کمی بیشتر از 1 ساعت
زمان پخت غذا بین 30 تا 45 دقیقه
میزان سختی متوسط

طرز تهیه شامی هویج

اگر به طرز تهیه انواع کتلت و شامی علاقمندید، به شامی هویج به‌عنوان تجربه‌ای متفاوت و جدید نگاه کنید. برخلاف تصور اکثر افراد، مزه این شامی شیرین نیست و بافت نرم و خوش‌طعمی دارد. کافی است برای تهیه این شامی لذیذ، مواد اولیه زیر را فراهم کرده و مطابق مراحل ذکر شده، دست به کار شوید:

عکس شامی هویج

مواد لازم برای تهیه شامی هویج

مواد مورد نیاز را طبق جدول زیر آماده کنید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
گوشت چرخ کرده 300 گرم
هویج 3 عدد
پیاز 1 عدد
سیب زمینی 1 عدد
آرد نخودچی 1 قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم
روغن به مقدار لازم

مواد لازم برای سس شامی هویج

برای تهیه سس این شامی لذیذ، مواد اولیه زیر را فراهم کنید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
پیاز 1 عدد
گوجه فرنگی 3 عدد
رب گوجه فرنگی 1 قاشق غذاخوری
شکر 1 قاشق غذاخوری
سرکه 2 قاشق غذاخوری

دستور پخت شامی هویج

برای طرز تهیه شامی هویج خوشمزه و سس آن، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • مرحله اول: ابتدا سیب‌زمینی و پیاز را شسته و پوست بگیرید. سپس هر دو را به صورت ریز رنده کرده و با هم مخلوط کنید.
  • مرحله دوم: در ادامه، هویج‌ها را هم پس از شستن و پوست گرفتن، با رنده ریز، رنده کنید و به مخلوط سیب زمینی و پیاز بیفزایید.
  • مرحله سوم: حالا حدود 75 درصد آب این ترکیب را بگیرید و خوب هر سه ماده را با هم مخلوط کنید.
  • مرحله چهارم: پس از آن، آرد نخودچی را اضافه کرده و پس از کمی ورز دادن، ادویه‌ها و نمک را هم در بقیه مواد بریزید. بعد از اضافه کردن ادویه‌ها هم به ورز دادن ادامه دهید تا مواد شامی بافت منسجمی به خود بگیرند.
  • مرحله پنجم: در ادامه، گوشت چرخ‌کرده را اضافه کنید و باز هم به ورز دادن ادامه دهید تا مایه شامی بافت یکدستی پیدا کند و کمی چسبناک شود.
  • مرحله ششم: حالا روی ظرف را با سلفون بپوشانید. سپس آن را مثل طرز تهیه شامی لبنانی به مدت 1 ساعت داخل یخچال بگذارید تا مایه شامی استراحت کرده و طعم مواد به خورد هم بروند.
  • مرحله هفتم: پس از گذشت این زمان، تابه‌ای مناسب را روی حرارت قرار داده و داخل آن مقداری روغن بریزید تا داغ شود.
  • مرحله هشتم: مواد شامی را به اندازه‌های مناسب در دست فرم داده و دو طرف آن‌ها را با حرارت بالا در روغن داغ سرخ کنید. سپس آن‌ها را در ظرفی مناسب چیده و به سراغ درست کردن سس شامی بروید.
  • مرحله نهم: برای درست کردن سس شامی هویج، گوجه‌ها را بشویید و هر کدام را به تکه‌های بزرگ برش بزنید. سپس، آن‌ها را در غذاساز ریخته و کاملا پوره کنید.
  • مرحله دهم: پیاز را شسته، پوست بگیرید و به صورت نگینی خرد کنید. سپس پیاز نگینی‌شده را در مقداری روغن تفت دهید تا سبک و طلایی شود.
  • مرحله یازدهم: در ادامه، ادویه‌ها و مقداری نمک را به پیاز اضافه کنید و چند دقیقه بعد، رب گوجه را در تابه بریزید و تفت دهید تا رنگ باز کند.
  • مرحله دوازدهم: حالا پوره گوجه‌فرنگی را به تابه اضافه کنید و چند دقیقه صبر کنید تا کمی آب پوره جمع شود. سپس، سرکه را به مواد داخل تابه بیفزایید و کمی بعد، شکر را اضافه کنید.
  • مرحله سیزدهم: شامی‌های سرخ‌شده را در تابه و روی سس بچینید و درب تابه را ببندید. اجازه دهید شامی‌ها همراه سس چند دقیقه با حرارت ملایم جوش ریز بزنند و طعم سس به خورد شامی‌ها برود.
  • مرحله چهاردهم: در نهایت، شامی‌های هویج را داخل ظرفی مناسب چیده و سس را روی آن‌ها بریزید. سپس دور شامی‌ها را با مواد دلخواه تزئین کنید.

نکات مهم در طرز تهیه شامی هویج

هنگام درست کردن شامی هویج، نکات زیر را هم در نظر داشته باشید:

  • اگر موقع سرخ کردن شامی‌‌ها یک قاشق چوبی داخل تابه قرار دهید، روغن کف نمی‌کند.
  • هنگام برداشتن مایه شامی، کمی دست خود را مرطوب کنید تا راحت‌تر بتوانید به آن فرم دهید.
  • در بعضی رسپی‌های این شامی مانند طرز تهیه شامی هویج قمی ، از تخم‌مرغ هم استفاده می‌شود. البته در صورتی که مایه شامی انسجام کافی داشته باشد، می‌توان آن را حذف کرد.
  • می‌توانید بعد از سرخ کردن شامی‌ها، آن‌ها را روی یک دستمال روغن‌گیر قرار دهید تا روغن اضافی آن‌ها گرفته شود.
نکات مهم در طرز تهیه شامی هویج
  • در بعضی دستورها، هنگام تهیه سس این شامی، از مقداری سبزی نعنا هم استفاده می‌شود که عطر و بوی فوق‌العاده‌ای به سس غذا می‌دهد.
  • شما می‌توانید برای سرخ کردن مایه شامی، از قالب‌های آماده کمک بگیرید تا غذای شما فرم مجلسی‌تری داشته باشد.
  • روغن داخل تابه باید زیاد و حرارت شعله هم بالا باشد تا روغن کمتری جذب شامی‌ها شود.
  • معمولا طرز تهیه شامی هویج با مرغ مرسوم نیست و بهتر است برای تهیه این غذا از گوشت چرخ‌کرده استفاده کنید.

اصول نگهداری از شامی هویج

این غذا حاوی گوشت است و بنابراین ماندگاری زیادی ندارد. باقیمانده شامی‌ها را داخل ظرفی درب‌دار ریخته، داخل یخچال بگذارید و نهایتا ظرف 3 یا 4 روز آینده آن را مصرف کنید.

روش جلوگیری از خراب شدن شامی هویج

شامی هویج را در معرض گرما یا رطوبت قرار ندهید و حتما برای نگهداری آن از ظروفی خشک و تمیز استفاده کنید. علاوه بر این، پیش از استفاده مجدد، رنگ و لعاب ظاهر غذا را بررسی کنید تا مورد غیرمعمولی وجود نداشته باشد.

بهترین جایگزین ها در طرز تهیه شامی هویج

در بعضی رسپی‌های این شامی، هنگام تهیه سس، شکر را حذف کرده و به‌جای آن از 1 قاشق غذاخوری رب انار استفاده می‌کنند که مزه نسبتا متفاوتی به سس غذا می‌دهد و کاملا سلیقه‌ای است. طرز تهیه شامی هویج کاشانی هم به روشی است که در ابتدای مقاله ذکر کردیم، اما گاهی در تهیه آن از تخم‌مرغ هم استفاده می‌شود و گاهی سس شامی مخلوطی از سرکه و شیره انگور است که در این صورت به آن شامی سرکه شیره هم می‌گویند.

خواص هویج

هویج منبعی غنی از بتاکاروتن است که در بدن تبدیل به ویتامین A می‌شود. همچنین این سبزی، مقادیر زیادی ویتامین C و فیبر را در خود جای داده است که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و باعث تسهیل فرایند هضم غذاها می‌شود. ویتامین K و کلسیم موجود در هویج هم برای تقویت استخوان‌ها بسیار مفید هستند و آنتی‌اکسیدان‌های فراوان آن، باعث کاهش خطر ابتلا به انواع سرطان‌ها خواهند شد.

خواص هویج

شامی هویج و تجربه طعمی جدید در شامی ها

در بالا نحوه تهیه شامی هویج و نکات تهیه آن را برای شما گفتیم. شما می‌توانید انواع شامی‌های خوشمزه مثل شامی هویج، شامی ماسوله ای و… را تهیه کرده و به‌عنوان یک غذای نونی یا همراه برنج سرو کنید. البته، اگر به غذاهای این مدلی علاقه دارید اما فرصت کافی برای تهیه آن‌ها را ندارید، از اسنپ فود کمک بگیرید. به این منظور، وارد قسمت سفارش انلاین غذا سایت یا اپلیکیشن اسنپ فود شده و هر نوع غذایی که دوست دارید را به صورت آنلاین سفارش دهید.

سوالات متداول

سس شامی هویج شامل چه موادی است؟

سس شامی هویج شامل پیاز، رب و پوره گوجه، سرکه و مقداری شکر است. البته در بعضی رسپی‌ها به‌جای شکر از رب انار استفاده می‌شود.

مدت ماندگاری شامی هویج چقدر است؟

شما می‌توانید این غذای لذیذ را تا 3 یا 4 روز در یخچال نگهداری کنید.

نظرات کاربران