آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه معجون بلغم زدا
انواع نوشیدنی ها
1.7/5 - (4 امتیاز)
بدون نظر

طرز تهیه معجون بلغم زدا و راه درمان مزاج بلغمی

مینا اسماعیل بیگی 22 اسفند 1401 6 دقیقه

به طور حتم شما هم طبع چهارگانه انسان یعنی صفرا، سودا، دم و بلغم را می‌شناسید. هر کدام از این اخلاط چهارگانه به واسطه زیاده روی کردن در برخی از مواد غذایی به وجود می‌آیند. البته، جای هیچ نگرانی نیست، زیرا برطرف کردن آن‌ها سخت نبوده و با رعایت چند نکته کلیدی می‌توان این مشکل را نیز مانند سایر مشکلات برطرف کرد. در این مطلب قصد داریم در رابطه با بلغم و طرز تهیه معجون بلغم زدا صحبت کنیم. اگر شما یا اطرافیانتان با این مشکل روبه‌رو هستید، در ادامه با ما همراه باشید.

طبع بلغمی را بشناسید…

سودا، صفرا، دم و بلغم همان چهار طبع انسان هستند که بدون شک در مورد آن‌ها زیاد شنیده‌اید. این اخلاط چهارگانه مزاج‌های مختلف انسان را تشکیل می‌دهند و هر کدام روش‌های درمانی و مشخصات خاص خود را دارند. این مطلب به افراد با طبع بلغمی اشاره می‌کند. ویژگی این افراد صورتی رنگ پریده و چشم‌ها و زبانی به رنگ روشن است. طبع این افراد سرد و تر یا سرد و مرطوب بوده و گاهی اوقات بروز مشکلات و دردهای استخوانی، انجام فعالیت‌های روزانه را برای آن‌ها سخت می‌کند.

بلغم در حالت کلی یکی از چهار خلط مایعی است که معده آن را تولید میکند. این خلط به واسطه گردش خون در تمام بدن حرکت کرده و بر روی عادات و رفتارهای غذایی و زندگی ما تاثیر بسیار زیادی دارد. در ادامه ما قصد داریم خوراکی‌هایی را که در رفع بلغم دست به کار شده و این مشکل را مرتفع می‌کنند در قالب معجون و نوشیدنی به شما معرفی کنیم. شما باید به سمت خوراکی‌هایی با طبع گرم بروید و استفاده از آن‌ها را در اولویت رژیم غذایی خود قرار دهید.

طرز تهیه معجون بلغم زدا بوعلی سیناطرز تهیه معجون بلغم زدا بوعلی سینا

برای تهیه معجون بلغم زدا که البته تاثیر بسیار زیادی نیز دارد، شما به دانه‌ها، مغزها، گیاهان و حتی میوه‌هایی با طبع گرم احتیاج دارید. چون تنها این مواد هستند که با طبع گرم خود می‌توانند بلغم را از بدن شما دفع کنند. بادام زمینی، انجیر، بادام شیرین، پسته و فندق از جمله آجیل‌ها با طبع گرم هستند. همچنین میوه‌هایی مثل انواع توت‌ها، سیب، شلغم، خرمالو، انبه، شاه توت و انگور نیز طبع گرمی داشته و برای افراد با مزاج بلغمی مناسب هستند. خرما، دارچین، مویز و نارگیل هم از جمله ادویه‌جات و دیگر خوراکی‌ها با طبع گرم محسوب می‌شوند. این مواد در تهیه معجون‌های تقویتی و ورزشی مناسب بلغمی مزاج‌ها و برای دفع بلغم باید به صورت مداوم مورد استفاده قرار بگیرند. لبنیات خصوصا شیر طبع به شدت سردی دارد، به همین، استفاده از شیر در تهیه معجون بلغم زدا را کنار گذاشته و از شیرهای مخصوص گیاهی استفاده کنید.

مواد لازم برای تهیه معجون بلغم زدا فوری

برای تهیه این معجون شما فقط به مغزها و شیرین‌کننده‌ها احتیاج دارید. سریع آماده می‌شود و زحمتی ندارد.

مواد لازم مقدار مورد نیاز
مغزهای بادام، فندق و بادام شیرین ترکیب مغزها 1 پیمانه
عسل یا شیره انگو یا شیره خرما 1 قاشق غذاخوری
انجیر تازه یا خشک 4 الی 5 عدد
انبه و موز برای تزئین

مراحل تهیه معجون بلغم زدا فوری

مراحل تهیه معجون بلغم زدا

مراحل تهیه این معجون در ادامه آمده است:

  • مرحله اول: در طرز تهیه معجون بلغم زدا کافیست که تمام مغزها را باهم مخلوط کنید. آن‌ها را در میکسر بریزید و خوب ترکیب کنید تا ریز و یکدست شوند. اگر به تمام مغزها دسترسی راحتی نداشتید مشکلی نیست. بادام، فندق یا بادام شیرین را می‌توانید به تنهایی یا با هم ترکیب کرده و استفاده کنید. تمام این آجیل‌ها همگی از طبع گرمی برخوردار هستند و به راحتی در تهیه معجون بلغم زدا استفاده می‌شوند. همچنین شما می‌توانید انجیر خشک یا انجیر تازه را در کمی شیر گیاهی یا آب خیس کنید و یک شبانه روز آن را استراحت دهید.
  • مرحله دوم: سپس به مواد آجیل ترکیبی خود که از مغزها تهیه کرده‌اید، انجیر اضافه کرده و موم عسل یا شیره انگور و شیره خرما را نیز با معجون مخلوط کنید. برای حفظ سلامتی معجون بلغم‌زدا فوری که در حال تهیه آن هستید بهتر است شکر را حذف کنید. عسل یا موم عسل و همچنین شیره انگور و شیره خرما از جمله شیرین کننده‌های طبیعی و مفیدی هستند که می‌توانند جایگزین شکر باشند.
  • مرحله سوم: در نهایت بعد از ترکیب شدن تمام مواد با یکدیگر آن‌ها را درون لیوان سرو نهایی بریزید. با چند برش انبه، موزهای ورقه شده، پودر نارگیل یا تکه‌های انجیر آن را تزیین کرده و نوش جان کنید.

 بهترین زمان برای استفاده از داروی بلغم زدا طب اسلامی

در قسمت قبل طرز تهیه معجون بلغم زدا را با هم انجام داده و مرور کردیم. این معجون به شما کمک می‌کند تا به راحتی بر مشکل بلغم خود غلبه کنید. این معجون به شدت سیر کننده است و میزان کالری آن متوسط بوده و باعث اضافه وزن شما نخواهد شد. پس به شما توصیه می‌کنیم که برای پیروی کردن از یک سبک زندگی سلامت یک رژیم غذایی مناسب را انتخاب کنید تا مشکل بلغم شما مرتفع شود. اگر ورزشکار هستید و یا حتی در طول شبانه روز ۳۰ دقیقه پیاده روی می‌کنید استفاده از این معجون بعد از ورزش کردن برای شما به شدت مفید است.

همچنین بد نیست بدانید که افراد با طبع بلغمی و سردی حضور بلغم در بدن، صبح‌ها در زمان بیدار شدن با درد استخوان زیادی روبه‌رو هستند. توصیه میکنیم که حتماً در زمان نوش جان کردن صبحانه، این معجون را در لیست خوراکی‌های سفره صبحانه خود قرار دهید. همچنین عرقیاتی که طبع گرمی دارند نیز برای افراد با طبع بلغمی مناسب هستند. ترکیب کردن این عرق‌ها با آب به راحتی می‌تواند یک نوشیدنی مفید و مناسب برای دفع بلغم در طول روز شما باشد.

قوی ترین بلغم زداهای خوراکی

علاوه به هر کدام ازمواد غذایی که به عنوان مواد مناسب برای افراد با طبع بلغمی در قسمت قبل به شما معرفی کردیم، بد نیست بدانید که میوه‌هایی مانند خرمالو، پرتقال و انبه نیز برای زدودن بلغم مناسب هستند. ضمن اینکه نباید مغزها یعنی پسته و گردو را فراموش کنید. سبزی‌های مناسب برای شما نیز نعنا، جعفری و ریحان هستند. همچنین فراموش نکنید که لوبیا قرمز و لپه از دوستان همیشگی شما برای رفع مشکل بلغم بوده و در میان گوشت‌ها نیز گوشت غاز، اردک، بوقلمون، مرغ، مرغابی و حتی گوشت گوسفند همگی طبع گرمی داشته و برای شما مناسب هستند.

دقت کنید که افراد با طبع سرد بلغمی نباید از گوشت گوساله یا گاو استفاده کنند. گوشت این حیوان طبع سردی داشته و استفاده از آن برای شما مناسب نیست. برخی از افراد تصور می‌کنند که بلغمی مزاج‌ها نباید گوشت مصرف کنند، اما این یک تفکر اشتباه و یک فرهنگ غلط غذایی است. سعی کنید که این گوشت‌ها را در کنار غلاتی مثل لوبیا قرمز و لپه پخته و به عنوان یک وعده مغذی و دشمن سرسخت بلغم مورد استفاده قرار دهید. این غذاها به شما کمک خواهند کرد تا مشکل بلغم شما به سرعت مرتفع شود.

 چند نکته مهم برای طرز تهیه معجون بلغم زدا چند نکته مهم برای طرز تهیه معجون بلغم زدا

در این قسمت به چند نکته برای تهیه معجون بلغم زدا و رفع مشکلات افراد با طبع بلغمی اشاره خواهیم کرد.

  • از جمله مواردی که باید برای افراد با مشکل مزاج بلغمی به آن اشاره کنیم این است که معده افرادی که به مشکل مزاج بلغمی دچار هستند نیاز به استراحت دارد، چون باید پاکسازی شود. به همین دلیل روزه گرفتن بهترین کار برای استراحت کبد، سیستم گوارش و معده این افراد محسوب می‌شود.
  • همچنین افراد بر اساس تغذیه مادر که در دوران بارداری انجام می‌شود و همین‌طور ژنتیک خود، با یک طبع مشخص متولد می‌شوند. به همین دلیل عادت‌های رفتاری و غذایی، بیماری‌ها و همین‌طور میزان انرژی آنها بر اساس این تغذیه و ژنتیک مشخص می‌شود. خیلی به ندرت اتفاق می‌افتد که مزاج انسان‌ها در طول زندگی آنها تغییر کند، اما با در نظر گرفتن یک تغذیه سالم و پیروی از یک روش برای زندگی سلامت، می‌توان هر مزاجی را تغییر داد و بر آن غلبه کرد تا بدن به تعادل برسد.
  • در آخر بد نیست بدانید که از جمله غذاهای دریایی که افراد با طبع و مزاج بلغمی باید آن را نوش جان کنند، میگو است. چون سایر غذاها و آبزیان دریایی طبع سردی داشته و استفاده آن‌ها برای این افراد توصیه نمی‌شود.

اصلاح طبع بلغمی، یکبار برای همیشه

فراموش نکنید که هیچ غیرممکنی وجود ندارد. حتی اصلاح طبع انسان نیز در طول زندگی امکان پذیر است و تنها کافی است که یک روتین سالم زندگی را پیش گرفته و با ورزش کردن و غذاهای مناسب طبع خود را به تعادل برساند. این مطلب در مورد افراد با طبع بلغمی و همین‌طور طرز تهیه معجون بلغم زدا بود. ما در این مطلب سعی کردیم که به زبان ساده مشکل طبع بلغمی در بدن انسان را برای شما شرح داده و با ارائه مواد غذایی مناسب برای افراد با طبع بلغمی کمک کنیم تا این افراد به راحتی سیستم بدن خود را اصلاح کرده و به تعادل غذایی در طول زندگی خود دست پیدا کنند. در کنار تمام این موارد فراموش نکنید که ورزش کردن برای تمام افراد با هر کدام از مزاج‌ها کاربردی و مفید است و نباید آن را نادیده گرفت.

در پایان این مطلب، اشاره می‌کنیم که برای تهیه میوه‌های این معجون، از خرید آنلاین میوه اسنپ فود کمک بگیرید. همچنین، اگر دوست داشته باشید که جدای این معجون انواع نوشیدنی، آبمیوه و … را نیز میل کنید، می‌توانید به سفارش آنلاین آبمیوه اسنپ فود سر بزنید و هر آنچه که دوست دارید را آنلاین سفارش دهید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 1446 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود