طرز تهیه پیتزا تابه ای (پیتزا خانگی بدون فر)

طرز تهیه پیتزا تابه ای (پیتزا خانگی بدون فر)
به این مقاله امتیاز دهید

پیتزا از آن دسته غذاهایی است که به خاطر تنوع در طعم و مزه بی نظیر آن و همچنین سریع بودن زمان آماده سازی، خیلی زود در سرتاسر دنیا از آن استقبال گسترده ای صورت گرفت. این غذای لذیذ پس از ورود به ایران نیز به سرعت به محبوبیت بسیاری مخصوصاً در بین نوجوان ها و جوان ها رسید و جای خود را در سفره ایرانی ها باز کرد به طوری که اکنون تقریباً کمتر کسی را می توان پیدا کرد که علاقه ای به خوردن پیتزا نداشته باشد.

در تهیه پیتزا هیچ محدودیتی وجود نداشته و همه چیز به سلیقه شما بستگی دارد. می توانید با استفاده از انواع ژامبون ها و سوسیس ها یا گوشت و مرغ برای خود پیتزا تهیه کنید و یا در صورت گیاهخوار بودن، با سبزیجات مختلف پیتزا خانگی خود را درست کنید.

روش های مختلف پخت پیتزا

پیتزا که برای اولین بار از ایتالیا به جهان معرفی شده است، طبق دستور پخت اصلی و اولیه اش، به صورت متداول در فر و یا در برخی موارد در تنور با حرارت غیر مستقیم طبخ می‌شد اما اگر دلتان می خواهد برای یک بار هم که شده تجربه درست کردن یک پیتزا خانگی و سالم را در خانه داشته باشید و تا به حال به خاطر در دسترس نبودن فر از این کار منصرف شده اید، باید به شما بگویم که از این بابت زیاد نگران نباشید.

راستی اگر تمایل داشتید سس خانگی تهیه کنید، پیشنهاد می کنیم مقاله سس خانگی پیتزا در 5 دقیقه را مطالعه کنید.

روش های مختلف پخت پیتزا

ما در این مطلب از اسنپ فود به شما طرز تهیه پیتزا خانگی بدون فر را آموزش می دهیم و خواهیم گفت که چگونه می توان فقط به وسیله یک تابه و با شعله گاز، یک پیتزا سالم و خوشمزه درست کنید و از این کار لذت ببرید.

توجه: در این دستور، طرز تهیه پیتزا بدون فر برای دو نفر آموزش داده شده است. برای تعداد افراد بیشتر، مقادیر مواد را به نسبت تعداد تغییر دهید.

طرز تهیه پیتزا تابه ای (خمیر پیتزا)

یکی از نکات مهم و یکی از اصلی ترین فاکتور های قابل توجه در طرز تهیه پیتزا خانگی بدون فر خوشمزه، خمیر آن است که در ادامه دستور تهیه یک خمیر فوق العاده رو در اختیار شما عزیزان قرار می دهیم.

آرد 300 گرم
نمک 1 قاشق چای خوری
شکر 1 قاشق چای خوری
روغن مایع   پیمانه
شیر ولرم 150 میلی لیتر
خمیرمایه (پودر خمیر ترش) 1 قاشق سوپ خوری

مواد لازم برای تهیه خمیر پیتزا خانگی بدون فر

در ابتدا آرد را الک می کنیم تا گلوله های آرد باز شوند. خمیر مایه، نمک و شکر را با شیر ولرم مخلوط می نماییم و برای پنج دقیقه استراحت می دهیم تا عمل بیاید. آرد را در ظرفی ریخته و سپس وسط آن را گود کرده و ترکیبی که دقایقی پیش آماده کرده ایم (شیر، خمیر مایه، نمک و شکر) را به همراه روغن مایع به آن اضافه می کنیم و آن را به خوبی ورز می دهیم. در انتها خمیری بسیار لطیف داریم که به دست نمی چسبد.

ظرفی که دو برابر اندازه مقدار خمیر است را کمی چرب کرده و آرد پاشی می کنیم. خمیر را در ظرف قرار داده و برای جلوگیری از چسبیدن خمیر به پارچه به هنگام تغییر حجم خمیر، روی ظرف را کیسه می کشیم یا ظرفی می گذاریم و سپس پارچه ای روی آن انداخته و در جایی مناسب و گرم به مدت یک ساعت قرار می دهیم تا خمیر عمل آمده و چند برابر شود. توجه داشته باشید که مدت زمان عمل آمدن خمیر بسته به دمای محیط متغیر است.

در مقاله طرز تهیه خمیر پیتزا به صورت کامل در مورد طرز تهیه خمیر پیتزا توضیحات ارائه داده ایم.

طرز تهیه پیتزا بدون فر (مواد گوشتی)

در طرز تهیه پیتزا خانگی بدون فر، پس از طی کردن مراحل آماده سازی خمیر و به اصطلاح در زمان استراحت خمیر، به سراغ تهیه مواد اولیه پیتزا خانگی خود می رویم. مواد اولیه، بسته به ذائقه افراد و البته با توجه به نوع پیتزایی که قصد تهیه آن را داریم متغیر خواهد بود.

طرز تهیه پیتزا بدون فر (مواد گوشتی)

مواد لازم برای پیتزا خانگی بدون فر

گوشت چرخ کرده 250 گرم
قارچ 250 گرم
فلفل دلمه ای 2 عدد
پیاز 1 عدد
سیر 2 حبه
زیتون (ترجیحاً زیتون سیاه) 10 عدد
جعفری خرد شده 1 قاشق غذاخوری
پیازچه خرد شده 2 قاشق غذاخوری
رب گوجه فرنگی 2 قاشق غذاخوری
پنیر پیتزا به میزان دلخواه
ادویه (نمک، فلفل، آویشن، زرد چوبه) به میزان دلخواه

 

در یک تابه مقدار مناسبی روغن ریخته و روی شعله متوسط گاز قرار می دهیم، پیاز را به سایز دلخواه خرد کرده و در روغن داغ شده می ریزیم و به طور مرتب هم می زنیم، پس از اینکه پیاز کمی سبک شد، سیر خرد شده را به آن اضافه کرده و سرخ می کنیم.

پس از طلایی شدن سیر و پیاز گوشت چرخ کرده را به آن افزوده و در ادامه قارچ اسلایس شده، فلفل دلمه ای خرد شده، پیازچه و جعفری را در تابه ریخته و تفت می دهیم. رب و ادویه را اضافه کرده و پس از چند دقیقه، تابه را از روی حرارت برمی داریم.

نحوه طبخ پیتزا خانگی بدون فر

پف خمیر را با دست می گیریم و خمیر را به دو قسمت مساوی تقسیم می نماییم. روی صفحه ای کمی آرد می پاشیم و خمیر را توسط وردنه به قطر یک سانتی متر پهن می کنیم.

نحوه طبخ پیتزا خانگی بدون فر

تابه یا ظرف مورد نظر را چرب کرده و یک قسمت از خمیر را کف ظرف می اندازیم و خمیر را به مدت پنج دقیقه روی شعله گاز می پزیم. سپس از روی حرارت برداشته و کمی سس کچاپ را به کمک برس روی خمیر پخش می کنیم. بهتر است که بین لبه خمیر پیتزا و سس چیزی حدود 1 تا 5/1 سانتی متر فاصله باشد، این کار هم باعث زیبا تر دیده شدن پیتزای شما می شود و هم از بیرون ریختن سس در هنگام پخت جلوگیری می کند.

در ادامه مقداری پنیر پیتزا روی سطح خمیر می ریزیم، مواد گوشتی پیتزا را اضافه کرده و مجدد برای قسمت بالای مواد گوشتی، به مقدار بیشتری پنیر پیتزا احتیاج داریم. به دلخواه چند حلقه پیاز و زیتون روی پیتزا می چینیم. تابه حاوی پیتزا را روی گاز قرار می دهیم و درب آن را می بندیم. برای پخت یکنواخت خمیر پیتزا تابه ای، می توانیم از یک شعله پخش کن استفاده کنیم. پس از پخت کامل خمیر و آب شدن پنیر پیتزا، می توان آن را در ظرف مورد نظر سرو کرد.

با قسمت دوم خمیر و نیمی از مواد گوشتی که کنار گذاشته ایم نیز این مراحل را تکرار می کنیم تا دو عدد پیتزا بدون فر داشته باشیم.

ممکن است با خود بگویید که طرز تهیه پیتزا تابه ای بسیار دردسر ساز و سخت به نظر می رسد، اما این اطمینان را داشته باشید که تجربه دلچسب طبخ و یادگیری طرز تهیه پیتزا بدون فر در کنار عزیزانتان به طور حتم ارزش اندکی سختی کشیدن را خواهد داشت.

در پایان این مقاله پیشنهاد می کنیم با طرز تهیه پیتزا پپرونی خانگی هم آشنا شوید!