آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
فواید آب ناشتا برای بدن
انواع نوشیدنی ها
4/5 - (5 امتیاز)
بدون نظر

نوشیدن آب ناشتا معجزه می­کند!

مینا اسماعیل بیگی 17 بهمن 1401 5 دقیقه

احتمالا تاکنون برای شما نیز پیش آمده است که پس از بیدار شدن احساس تشنگی داشته باشید. اغلب افراد در طول شب 6 تا 8 ساعت می­‌خوابند و در این مدت آب مصرف نمی­‌کنند، در نتیجه بدن دچار کم آبی می‌­شود. جالب است بدانید که نوشیدن آب پس از بیداری، علاوه بر رفع تشنگی فواید بسیاری برای بدن دارد. اگر شما نیز با فواید آب ناشتا برای بدن آشنا شوید، از این پس صبح­‌ها یک لیوان آب خواهید نوشید! برای آشنایی با خواص آب تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

فواید آب ناشتا برای بدن چیست؟

حدود 70 درصد بدن انسان از آب تشکیل شده است، به همین دلیل نیاز به جذب آب بسیار مهم و ضروری است. پزشکان توصیه می­‌کنند که در طول روز 8 لیون آب باید نوشید، تا نیاز بدن تامین شود. بهتر است یک لیوان آب پس از بیدار شدن از خواب بنوشید تا از فواید بیشمار آن برای قلب، سیستم گوارش، کبد و مقابله با بیماری­‌ها بهره‌­مند شود. در این بخش کلیه فواید آب ناشتا برای بدن را معرفی می­‌کنیم.

فواید خوردن آب ناشتا برای لاغریانواع فواید نوشیدن آب ناشتا برای بدن

خوردن آب ناشتا سوخت و ساز بدن را افزایش داده و موجب مصرف کالری می­‌شود. از طرف دیگر با نوشیدن آب، حجم معده اشغال شده و اشتها کاهش می‌یابد. همچنین آب ناشتا با تسهیل حرکات روده از یبوست جلوگیری کرده و مانع افزایش وزن می‌­شود. پس اگر رژیم خاصی داشته و در پی کاهش وزن هستید، نوشیدن یک لیوان آب ناشتا را فراموش نکنید.

خوردن آب ناشتا برای کبد چرب

علت خوردن آب ناشتا بهبود تجزیه چربی‌ها در کبد است که از ابتلا به بیماری کبد چرب جلوگیری می‌کند. همچنین می‌تواند در دفع سموم کبد مفید بوده و از این طریق سلامت کبد را تضمین کند. بخاطر داشته باشید که آب سرد دشمن کبد شناخته می‌شود، در نتیجه از نوشیدن آب سرد خودداری کرده و پس از بیدار شدن، یک لیوان آب ولرم مصرف کنید.

نوشیدن آب ناشتا برای بهبود عملکرد دستگاه گوارش

آب ناشتا فعالیت دستگاه گوارش را تنظیم می‌کند و مانع از ایجاد مشکلات گوارشی همچون سوء هاضمه و یبوست می‌شود. یکی از دلایل ایجاد سوء هاضمه غلظت اسید معده است که مصرف آب با معده خالی موجب رقیق شدن اسید معده می‌شود. تنظیم حرکات و تصفیه روده بزرگ از دیگر فواید نوشیدن آب ناشتا برای بدن است که موجب جذب بهتر مواد غذایی می‌شود.

پیشگیری از بیماری‌های کلیوی با خوردن آب ناشتا

کلیه‌ها با دفع سموم، موجب حفظ سلامت بدن می‌شوند. بدن انسان، برای خروج سموم و مواد زائد به آب نیاز دارد، در نتیجه نوشیدن آب به فعالیت کلیه‌ها کمک می‌کند. نوشیدن یک لیوان آب ولرم پس از بیداری از ایجاد سنگ کلیه، عفونت‌های مثانه و غلیظ شدن ادرار جلوگیری خواهد کرد.

تقویت سیستم ایمنی بدن از طریق نوشیدن آب با معده خالیتقویت سیستم ایمنی بدن از طریق نوشیدن آب با معده خالی

یکی از فواید آب ناشتا برای بدن مبارزه با بیماری‌ها از طریق تقویت سیستم ایمنی است. خوردن آب ناشتا از طریق دفع سموم و حفظ تعادل سیال بدن می‌تواند سیستم ایمنی را بهبود ببخشد. با تقویت سیستم ایمنی ابتلا به بیماری‌های عفونی و ویروسی کاهش می‌یابد. به همین دلیل است که در زمان ابتلا به بیماری‌هایی همچون آنفولانزا و سرماخوردگی نوشیدن مایعات، بیشتر توصیه می‌شود.

حفظ شادابی پوست با نوشیدن آب ناشتا

اگر به دنبال پوستی شفاف و زیبا هستید، صبح‌ها پس از بیدار شدن آب بنوشید. کم آبی بدن یکی از دلایل اصلی ایجاد چین و چروک‌های پوستی، جوش و آکنه است. مصرف آب موجب خون­رسانی بهتر به بافت پوست می‌شود، در نتیجه سلامت و شادابی پوست افزایش می‌یابد. همچنین وجود آب با دفع سموم بدن از آسیب‌ها و پیری پوست جلوگیری می‌کند.

آب ناشتا و تنظیم فشار خون

یکی از علل فشار خون بالا، افزایش غلظت خون است که در اثر خشکی بدن اتفاق می‌افتد. وقتی آب بدن کم می‌شود، گلبول‌های خون به دیواره رگ­‌ها فشار بیشتری می‌آورند. نوشیدن آب ناشتا از طریق بهبود گردش خون، به کاهش فشار خون کمک کرده و احتمال سکته قلبی را کمتر می‌کند.

افزایش انرژی با نوشیدن آب ناشتا

در بسیاری از مواقع احساس خستگی و بی­حالی به دلیل خشکی و کمبود آب در بدن اتفاق می‌افتد. نوشیدن یک لیوان آب ولرم ناشتا همچون نیرویی محرکه، موجب شادابی و افزایش انرژی بدن می‌شود. برخی حالات روحی مانند کج‌خلقی، عصبانیت و بی حوصلگی نیز، تنها به علت کم آبی بدن اتفاق می‌افتد و با نوشیدن آب آرامش روانی ایجاد ایجاد خواهد شد.

خوردن آب ناشتا و موهای نرم و سالم

یکی دیگر از فواید آب ناشتا برای بدن سلامتی مو است. در حدود یک چهارم وزن مو از آب تشکیل شده است، در نتیجه مصرف آب موجب نرمی و لطافت مو خواهد شد. با نوشیدن آب پس از بیدار شدن می‌توانید از خشکی و شکنندگی بافت مو جلوگیری کنید.

مضرات آب ناشتامضرات آب ناشتا

همانطور که گفتیم نوشیدن آب با معده خالی فواید بسیار زیادی برای بدن دارد، اما گاهی ممکن است مضر باشد:

  • بر طبق نظر برخی متخصصان طب سنتی، خوردن آب ناشتا ممکن است موجب سردی بدن شود، به همین دلیل باید از نوشیدن آب یخ خودداری کرد و پس از بیدار شدن آب ولرم نوشید.
  • مسمویت از طریق آب بسیار نادر است، اما اگر آب بسیار زیادی بنوشید ممکن است دچار مسمویت شوید.
  • اگر آب مصرفی شما املاح زیادی داشته باشد، نوشیدن آن به صورت ناشتا مضر خواهد بود.

فواید خوردن آب ولرم قبل از خواب

بر طبق مطالعات انجام شده نوشیدن آب قبل از خواب دارای مزایای بسیاری است و در حفظ سلامت بدن مفید است.

  • نوشیدن آب پیش از خوابیدن، زمان کافی برای سم­زدایی پوست، کبد، روده و دیگر بافت‌های بدن را فراهم می‌کند.
  • موجب تعادل ویتامین‌ها و مواد معدنی در بدن می‌شود، به همین دلیل خواب آرام و بهتری را تجربه خواهید کرد.
  • نوشیدن آب قبل از خواب باعث افزایش سوخت و ساز بدن و مصرف کالری بیشتر می‌شود.
  • موجب بهبود فعالیت سیستم عصبی مرکزی، خلق و خو و حالات روحی می‌شود.
  • نوشیدن آب ولرم فعالیت عضلات و مفاصل را تقویت می‌کند.

پس از بیدار شدن از خواب یک لیوان آب بنوشید!

در این مطلب تمامی فواید و مضرات نوشیدن آب ولرم ناشتا برای بدن را معرفی کردیم. علاوه بر خوردن آب پس از بیداری، عادت به نوشیدن آب در طول روز را در خود تقویت کنید و برای این کار همیشه یک بطری آب به همراه داشته باشید. مصرف آبمیوه‌های طبیعی نیز به تامین آب مورد نیاز بدن کمک می‌کند. البته، اگر برای تهیه آبمیوه فرصت کافی ندارید، می‌توانید از اسنپ فود کمک بگیرید. به این منظور، لازم است وارد قسمت سفارش آنلاین آبمیوه بشوید و هر نوع نوشیدنی که دوست دارید را با چند کلیک ساده سفارش دهید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 1446 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود