معرفی بهترین مرباهای فانتزی (به همراه دستور پخت)

مرباهای فانتزی
به این مقاله امتیاز دهید

پختن مربا در خانه ممکن است در ابتدا دشوار و پیچیده به نظر بیاید. اما در نهایت با یک بار امتحان کردن این کار، خواهید فهمید که درست کردن و تهیه انواع مرباهای فانتزی کار سختی نیست و فقط کمی ذوق و حوصله نیاز دارد. در ادامه با ما همراه باشید تا مرباهای فانتزی را به شما معرفی کرده و طرز تهیه آن‌ها را آموزش دهیم.

مربا آووکادو

برخی از انواع مربا برای پذیرایی از مهمان مناسب ‌تر است و آشنایی با طرز تهیه انواع مرباهای فانتزی می‌تواند به شما کمک کند تا بهتر از مهمان‌های خود پذیرایی کنید. مربای آووکادو یکی از این نوع مرباهاست:

مواد لازم

  • آووکادو: ۵۰۰ گرم
  • شکر: ۲۵۰ گرم
  • لیمو: ۱ عدد

طرز تهیه

  1. مهم‌ ترین نکته در طرز تهیه مربای آووکادو انتخاب دقیق ماده اصلی آن، یعنی آووکادو، است. حتماً آووکادوهای رسیده را انتخاب کنید که نه خیلی سفت و نه خیلی نرم باشند.
  2. آووکادو را از طول برش بزنید و دو نیمه آن را جدا کنید. اطراف هسته و پوست آووکادو را ببرید. دو نیمه را در دو دستان‌ بگذارید تا با چرخاندن دست‌هایتان گوشت از هسته جدا شود. حالا باید دو نیمه آووکادو داشته باشید که یکی از آن‌ها بی ‌هسته و یکی هسته ‌دار است. قسمت هسته ‌دار را بردارید و با چاقو محکم به هسته ضربه بزنید. به طوری که تیغه چاقو در هسته گیر کند. چاقو را بکشید تا هسته با آن بیرون بیاید. حالا با یک قاشق گوشت آووکادو را بتراشید و از پوستش خارج کنید. می‌توان برش‌های نگینی هم روی گوشت زد و بعد آن را تراشید تا ظاهر زیباتری به دست آید. این بهترین نحوه برش زدن آووکادو است.
  3. توجه داشته باشید که بعد از برش زدن باید ۵۰۰ گرم آووکادو داشته باشد چون نصف وزن آن را شکر می‌ریزید.
  4. در یک قابلمه شکر و آووکادو را به همراه آب یک لیمو بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید.
  5. این ترکیب را حدود ۳ ساعت در قابلمه قرار دهید تا خوب مخلوط و له شوند. برای این کار می‌توانید از پلوپز هم استفاده کنید.
  6. بگذارید مواد به مدت ۴۵ دقیقه بجوشند و هر از گاهی آن را به هم بزنید.
  7. این مخلوط به شکل مایع نیست بلکه به یک خمیر همگن و منسجم تبدیل می‌شود. بعد از اینکه مرباهای فانتزی آووکادو آماده شد، حرارت را خاموش کنید و آن را درون ظروف شیشه‌ای بریزید. اگر هوا به ظرف شما نفوذ نکند، می‌توانید برای مدت طولانی‌ تری مربا را نگه دارید.مربا آووکادو

مربا چاقاله گردو

این مربای سنتی شهر جلفا در آذربایجان شرقی را می‌توانید در خرداد و تیر که گردوهای کال و نرسیده یا همان چاقاله گردو به بازار می‌آید، تهیه و به عنوان صبحانه میل کنید.

مواد لازم

  • چاقاله گردو: ۵۰۰ گرم
  • شکر: ۱ کیلوگرم
  • دانه هل: ۱ قاشق غذاخوری
  • جوهر لیمو: ۱/۴ قاشق غذاخوری
  • میخک: ۲ عدد

طرز تهیه

  1. پوست چاقاله‌ها را بگیرید و آن‌ها را بشورید. با سوزن، روی آن‌ها چند سوراخ ایجاد کنید. در یک قابلمه مقداری آب بریزید و بجوشانید، سپس چاقاله‌ها را به آن اضافه کنید. ۵ دقیقه صبر کنید تا چاقاله‌ها در آب بجوشند. سپس آن‌ها را آبکش کرده و آب را دور بریزید. دوباره همین کار را حدود ۱۰ تا ۱۲ بار تکرار کنید تا وقتی که چاقاله ها تلخی نداشته باشند.
  2. بعد از این که چاقاله‌ها شیرین و نرم شدند، می‌توانید آن‌ها را به صورت حلقه ای یا به چهار قسمت برش بزنید. در غیر این صورت، به همان شکل درسته آن‌ها را داخل یک ظرف آب سرد بریزید و یک ساعت صبر کنید. بعد از ۱ ساعت آب چاقاله گردو را دور بریزید. دوباره همین کار را تکرار کنید. برای ۷ مرتبه هر یک ساعت یک بار آب را عوض کنید.
  3. یک قابلمه روی حرارت بگذارید و در آن ۱ تا ۲ لیوان آب بریزید. سپس شکر را اضافه کنید و روی حرارت قرار دهید تا شکر به خوبی حل شود.
  4. سپس دانه‌های هل و میخک و چاقاله‌های شیرین شده را اضافه کنید. در قابلمه را نیمه باز بگذارید و حرارت را روی حالت ملایم تنظیم کنید تا کاملاً نرم شوند.
  5. بعد از این که آب غلیظ شد و مربا قوام پیدا کرد، جوهر لیمو را اضافه کنید. ۳ دقیقه بعد حرارت را خاموش کنید و اجازه دهید مربا خنک شود و سپس مرباهای سرد شده را در شیشه بریزید و درب آن را محکم ببندید.مربا چاقاله گردو

مربا موز

از بین مرباهای فانتزی مربای موز نسبت به سایرین زمان کمتری در یخچال می‌ماند. بهتر است این مربا را کم کم درست کنید تا زمان زیادی در یخچال نماند. اگر می‌خواهید آن را طولانی مدت نگهدارید بهتر است مربا را داخل فریزر بگذارید.

مواد لازم

  • موز: ۷ عدد
  • شکر: 1 کیلوگرم
  • زعفران دم کرده: ۲ قاشق غذاخوری
  • گلاب: ۲ قاشق غذاخوری
  • پودر هل: نصف قاشق غذاخوری
  • آبلیمو: ۴ قاشق غذاخوری
  • آب: ۴ لیوان

طرز تهیه

  1. موزهای پوست کنده را به صورت حلقه ‌ای برش‌های متوسط بزنید. این برش‌ها نباید خیلی نازک یا خیلی ضخیم باشند. موزهای برش زده و خرد شده را با ۴ قاشق آبلیمو مخلوط کنید.
  2. شکر و آب را درون قابلمه‌ بریزید و روی شعله با حرارت تقریباً بالا قرار دهید.
  3. زمانی که آب و شکر حل شدند، حرارت شعله را کم کنید. محلول آب و شکر شما باید به صورت شیره‌ای تقریباً غلیظ در بیاید.
  4. موزهایی را که با آبلیمو مخلوط شد‌ه‌اند، به داخل قابلمه اضافه کنید.
  5. سعی کنید موزها را زیاد هم نزنید تا له نشوند. بعد از ۵ دقیقه گلاب، زعفران دم کرده و پودر هل را هم به مخلوط اضافه کنید.
  6. دو دقیقه دیگر مخلوط را روی شعله گاز قرار دهید. مربای موز خانگی آماده شده است. کمی فرصت دهید تا خنک شود و بعد مربای موز را درون ظرف شیشه ‌ای ریخته و در یخچال و فریزر نگهداری کنید. اضافه کردن آبلیمو به خاطر این است که بتوانید مدت زمان بیشتری از این مربا استفاده کنید. آبلیمو مانع از شکرک زدن مربا نیز می‌شود.مربا موز

مربا پوست پسته خام

مربای پوست پسته تازه و خام یک داروی طبیعی خوب برای رفع بوی بد دهان است. این مدل از مرباهای فانتزی به طور کلی چون طبع گرم دارد مناسب صبحانه برای افرادی با طبع سرد است.

مواد لازم

  • پوست پسته: ۵۰۰ گرم
  • شکر: ۵۰۰ گرم
  • خلال پسته: نصف فنجان
  • زعفران دم کرده: به مقدار دل خواه
  • آبلیمو: ۳ قاشق غذاخوری

طرز تهیه

  1. برای درست کردن مربای پوست پسته خام باید از پوست پسته‌های سالم و بدون لک استفاده کنید. وقتی پسته تازه و خام می‌خرید تا پیش از این ‌که پوست آن‌ها سیاه و لک‌ دار شود آن‌ها را جدا کنید. پوست پسته‌ها را جدا کرده و بشویید و هر کدام را به دو قسمت تقسیم کنید.
  2. برای گرفتن تلخی پوست پسته‌ها، آن‌ها را ۳ بار به مدت ۱۰ دقیقه بجوشانید و هر بار با آب سرد آبکش کنید. به این ترتیب تلخی پوست پسته به طور کامل گرفته شده و رنگ آن‌ها شفاف می‌شود. در مرحله آخر آبکش کردن آن‌ها را به مدت ۱ ساعت در آب سرد بگذارید.
  3. در این فاصله شکر را با یک و نیم لیوان آب حل کنید و روی شعله ملایم گاز هم بزنید. وقتی آب به جوش آمد زعفران را اضافه کرده و اجازه دهید چند جوش بزند. سپس شعله گاز را خاموش کنید.
  4. حالا پوست پسته‌ها را از آب سرد خارج کنید و وقتی آب آن‌ها گرفته شد داخل شهد مربا بریزید.
  5. مخلوط را به مدت ۲ الی 3 ساعت روی شعله ملایم گاز بپزید تا حسابی جا بیفتد و شهد مربا غلیظ شود.
  6. در ۵ دقیقه پایان پخت، خلال پسته و آبلیمو را اضافه کنید و بعد از این‌ که مربا ۴ یا ۵ جوش زد شعله گاز را خاموش کنید. اجازه دهید مربا کاملا سرد شود و سپس در شیشه‌های خشک، تمیز و بدون بو بریزید و درب شیشه را محکم ببندید.مربا پوست پسته خام

جمع بندی

همانطور که خواندید جزء اصلی تهیه انواع مرباهای فانتزی را علاوه بر میوه‌ها، شکر تشکیل می‌دهد. اما شما می‌توانید برای رژیمی شدن مربا، شکر را با عسل جایگزین کنید. مربا علاوه بر کاربرد معمول خود، یکی از راه‌های نگهداری طولانی مدت میوه‌ها هم به حساب می‌آید. البته توجه داشته باشید که میوه‌هایی که در تهیه مربای خانگی استفاده می‌کنید، سالم و بدون کرم زدگی باشند تا مرباهای فانتزی شما خراب نشوند. شما نیز همین امروز مرباهای فانتزی خانگی خود را تهیه کنید.

نظرات کاربران