آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
میوه های کوهی
انواع میوه جات
3.5/5 - (6 امتیاز)
بدون نظر

میوه های کوهی، نو رسیده های رشد کرده در دل کوه

مینا اسماعیل بیگی 28 مرداد 1401 5 دقیقه

میوه های کوهی جز میوه‌های محبوب در بین افراد مختلف هستند و در بعضی از نقاط ایران رشد می‌کنند. این میوه‌ها دارای تنوع بسیار زیاد و خواص مفیدی برای بدن هستند، به همین دلیل افرادی که از خواص این میوه‌ها اطلاع دارند، آن‌ها را در لیست خرید خود قرار می‌دهند. در ادامه می‌خواهیم انواع میوه های کوهی را بررسی کنیم و خواص آن را با یک دیگر بشناسیم. با ما همراه باشید.

میوه های کوهی ایران

میوه های کوهی ایران در نقاط مختلفی از ایران رشد می‌کنند و طعم‌ها و رنگ‌های بسیار گوناگونی دارند. این میوه‌ها به دلیل داشتن خاصیت‌های بسیار مفید برای بدن توسط اکثر پزشکان تغذیه توصیه می‌شود. برای شناخت بهتر این میوه‌ها در کسب اطلاعات درباره طعم و خاصیت آنها با ما همراه باشید.

بنه

میوه کوهی بنه

میوه درخت بنه یک میوه نارنجی رنگ و دوست داشتنی است و حجم آن به اندازه یک نخود است، البته اندازه این میوه در حالت‌های ریز و درشت متغیر است. بنه درشت سبز رنگ است و به راحتی توسط دندان‌ها پودر می‌شود. از خواص این میوه کوهی می‌توان به تسکین کمر درد، درد قولنج، بهبود ورم‌ها و زخم‌های اشاره کرد. همچنین افرادی که دارای مشکلات عصبی هستند این میوه برای آنها بسیار مفید است، زیرا دارای انواع ویتامین‌های A،  B و D بوده و همان طور که می‌دانید این میوه‌ها برای تقویت اعصاب بسیار مفید هستند. همچنین برای درمان کم خونی نیز می‌توان از این میوه کوهی استفاده کرد.

جدول ارزش غذای بنه

کالری 562 کیلوکالری
کربوهیدرات 27.64 گرم
پروتئين 20.26 گرم
آب 3.47 گرم
چربی 45.36گرم

زالزالک

میوه زالزالک

میوه زالزالک یکی دیگر از میوه های جنگلی است و خواص زیادی برای بدن دارد. این میوه در دورنگ قرمز و مشکی رشد می‌کند. این میوه دارای خواص درمانی زیادی مانند درمان نقرس است و افراد زیادی هستند که با مصرف درست و صحیح زالزالک توانسته‌اند نقرس خود را درمان کنند.

معمولا میوه زالزالک را به صورت دم کرده نیز مصرف می‌کنند، زیرا این گیاه خاصیت آرام کنندگی داشته و برای درمان مشکلاتی مانند خستگی، بی خوابی، تنگی نفس، سرگیجه و…بسیار مناسب است.

همچنین گیاه زالزالک مانند همه میوه های کوهی ایران به دلیل داشتن آنتی اکسیدان بالا از بیماری سرطان پیشگیری کرده و حتی به روند درمان آن نیز کمک می‌کند. علاوه بر این میوه زالزالک مانند میوه آسرولا که جز میوه های جنگل آمازون است، سرشار از ویتامین C بوده و برای سرماخوردگی و بهبود آنفولانزا بسیار مفید است.

جدول ارزش غذایی زالزالک

کالری 77 کیلوکالری
کربوهیدارات 18.00 گرم
پروتئين 0.00 گرم
آب 78.00 گرم
چربی 0.26 گرم

خرمالو وحشی

خرمالو وحشی

یکی از میوه های کوهی ایران خرمالو وحشی است. این خرمالو طعم و مزه گسی داشته و سرشار از خواص مفید برای بدن است. این میوه معمولا در قسمت غربی مازنداران بسیار زیاد است و طرفدار بسیار زیادی در سراسر نقاط ایران دارد. خواص بی‌نظیر خرمالو سبب شده است تا افراد زیادی این میوه را جز میوه های کوهی محبوب خود بدانند. از خواص خرمالو می‌توان به تاثیر مثبت آن بر روی سلامت استخوان‌ها اشاره کرد. خرمالو وحشی سرشار از کلسیم است و برای بهبود سلامت استخوان‌ همچنین رشد استخوان در کودکان و نوجوانان بسیار مفید است. اغلب از این میوه دوشاب درست می‌کنند که طعم و مزه بی‌نظیری دارد.

جدول ارزش غذایی خرمالوی وحشی

کالری 127 کیلوکالری
کربوهیدارت 33.50 گرم
پروتئین 0.80 گرم
آب 64.40 گرم
چربی 0.40 گرم

سیب ترش

یکی از میوه های کوهی شمال که همه مردم ایران نیز آن را می‌شناسند، سیب ترش است. این سیب دارای مزه ترش و شیرین است و طرفداران زیادی نیز دارد. البته سیب ترش با سیب کال و نرسیده به دلیل تشابه رنگی که دارند اشتباه گرفته می‌شود. سیب کال و نرسیده مزه تلخی دارد و تقریبا قابل خوردن نیست.

سیب ترش

اولین خواص سیب ترش مانند اکثر میوه‌ های مخصوص گیلان، به دلیل داشتن طبع سرد از دل پیچه و حالت تهوع جلوگیری می‌کند. به همین دلیل افرادی که اکثر مواقع دچار دلپیچه و تهوع می‌شوند می‌توانند از سیب کوهی برای رفع آن استفاده کنند.

علاوه بر این سیب ترش اغلب برای افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند نیز توصیه می‌شود. این میوه به دلیل داشتن فیبر بالا احساس سیری را در افراد به وجود آورده و باعث کاهش وعده‌های غذایی می‌شود. به همین دلیل اکثر پزشکان تغذیه پیشنهاد می‌کنند که حتما قبل از خوردن وعده‌های اصلی غذا مانند ناهار یک سیب ترش میل نمایید تا حجم غذایی که میل می‌کنید کمتر شود.

جدول ارزش غذای سیب ترش

کالری 53 کیلوکالری
کربوهیدارت 13.64 گرم
کربوهیدرات 0.26 گرم
آب 85.47 گرم
چربی 0.36گرم

تمشک

تمشک

یکی از محبوب‌ترین انواع میوه کوهی، تمشک است. تمشک یک میوه آبدار و ترش مزه است که در دو رنگ قرمز و مشکی در طبیعت رشد می‌کند. تمشک مانند میوه‌ های کوهی لرستان به دلیل داشتن ماده اولیه الاجیک اسید می‌تواند جلوی بروز سرطان را بگیرد. سرطان‌هایی مانند سرطان پوست، سرطان ریه، سرطان مثانه و … جز بیماری‌هایی هستند که تمشک بر روی پیشگیری و درمان آنها تاثیر بسیار مثبتی دارد.

دیابت یکی از بیماری‌های شایع در ایران است که اگر کنترل نشود می‌تواند زمینه مرگ افراد را فراهم کند. تمشک به دلیل داشتن مواد سازنده مخصوص، قند خون را بهبود بخشیده، انسولین خون را ترازبندی می‌کند و بر روی درمان دیابت تاثیر بسیار مثبتی دارد.

جدول ارزش غذایی تمشک

کالری 38  کیلوکالری
 کربوهیدرات 7.80گرم
پروتئین 0.30 گرم
آب 90.90 گرم
چربی 0.60 گرم

انار وحشی

انار وحشی

اگر سری به عکس میوه ‌های کوهی زده باشید حتما انار وحشی را در میان آنها مشاهده کرده‌اید. انار وحشی معمولا به صورت خودرو در مناطق شمالی ایران رشد می‌کند و پوسته بیرونی آن کاملا سیاه است. انار سیاه یا همان انار وحشی به دلیل داشتن ویتامین C بسیار زیاد برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا بسیار مفید است. یکی از خواص بسیار اعجاب انگیز انار وحشی درمان سیاه سرفه است. این میوه محبوب و دوست داشتنی علاوه بر داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی دارای خواص آنتی‌بیوتیکی نیز هست و توانایی نابودی طیف وسیعی از باکتری‌ها را دارد. همچنین این میوه به دلیل داشتن اسید چرب پانیک اسید با کاهش کلسترول و چربی خون، از بیماری‌های قلبی پیشگیری می‌کند.

جدول ارزش غذایی انار وحشی

کالری 83 کیلوکالری
کربوهیدرات 18.70 گرم
پروتئین 1.64 گرم
آب 77.93 گرم
چربی 1.17گرم

از میوه های کوهی تا خونه شما تنها چند دقیقه است…

میوه‌ های کوهی عموما جزء میوه‌ های کمیاب محسوب می‌شوند و پیدا کردن آن‌ها در میوه فروشی‌های سطح شهر کار دشواری به نظر می‌رسد. شما می‌توانید با استفاده از اپلیکیشن‌ خرید آنلاین میوه از اسنپ فود، انواع میوه‌ های خوشمزه کوهی را خریداری کرده و در کوتاه‌ترین زمان ممکن میوه‌ها را درب منزل خود تحویل بگیرید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 1446 مقالات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود