آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
نوشابه چیست؟
انواع نوشیدنی ها
1/5 - (1 امتیاز)
بدون نظر

نوشابه چیست؟ با فواید، کاربردها و مضرات نوشابه آشنا شوید

مینا اسماعیل بیگی 13 اسفند 1401 6 دقیقه

نوشابه چیست؟ نوشابه یکی از نوشیدنی‌های محبوب در سراسر جهان است که سرانه مصرف بالایی دارد. در ایران نیز این نوشیدنی مورد استفاده اغلب افراد قرار می‌گیرد. خوشبختانه در سال‌های اخیر اغلب مردم با مضرات مصرف بیش از حد نوشابه آشنایی یافته و سعی در کاهش استفاده از آن دارند. اما شاید جالب باشد که بدانید خوردن نوشابه فوایدی نیز به دنبال خواهد داشت که نباید از آن چشم‌پوشی کرد. تا انتهای این مطلب همراه ما باشید تا با فواید، مضرات و کاربردهای نوشابه آشنا شوید.

نوشابه چیست؟

نوشابه یک نوشیدنی گازدار است که قدمت زیادی دارد. اولین نوشابه جهان را می‌توان آب معدنی گازدار دانست که تولید آن به سال 1809 در کشور آمریکا برمی‌گردد. اولین شرکت تولید نوشیدنی‌های غیرالکلی در سال 1885 در آمریکا تاسیس شد. در طی سالیان متمادی نوشابه در طعم‌ها و رنگ‌ها مختلف تولید و روانه بازار شده است.

برای تولید نوشابه ابتدا با استفاده از آب و شکر یک شربت خام اولیه درست می‌کنند. در مرحله بعد عصاره مورد نظر، اسید سیتریک یا اسید فسفریک با شرب خام ترکیب می‌شود. سپس سدیم را به آن اضافه کرده و در مرحله آخر نوشابه و گاز را در یک محفظه مخلوط می‌کنند. مواد تشکیل‌دهنده نوشابه شامل دی اکسیدکربن، شکر، اسید، فرمالدئید، بنزوات سدیم و کافئین است.

خواص نوشابه برای انسانخواص نوشابه برای انسان

همه ما نوشابه را به عنوان یک نوشیدنی مضر و سمی می‌شناسیم اما نوشابه دارای خواصی است که کمتر به آن‌ها اشاره شده است.

افزایش سطح انرژی

احتمالا تاکنون برای شما نیز پیش آمده است که در طول روز احساس خستگی و کسالت داشته و فاقد انرژی کافی برای انجام فعالیت‌های روزانه خود باشید. شکر موجود در نوشابه با تنظیم میزان قند خون بی‌حالی شما را از بین برده و موجب افزایش میزان انرژی می‌شود. مصرف چند جرعه نوشابه سریع‌تر از دیگر مواد غذایی به تعدیل قند خون می‌پردازد.

رفع مشکلات هاضمه

یکی از دلایل ایجاد برخی مشکلات دستگاه گوارش مانند معده درد و یبوست، عدم هضم کامل غذا است. مصرف نوشابه می‌تواند به فرایند هضم غذا در معده کمک کند، زیرا اسید موجود در آن مانند اسید معده عمل می‌کند. این نوشیدنی انسداد موجود در دستگاه گوارش را از بین می‌برد. به همین دلیل به افرادی که در ناحیه معده احساس درد می‌کنند، توصیه می‌شود تا مقداری نوشابه بنوشند.

ارتقا تمرکز

در نوشابه مقداری کافئین وجود دارد که پس از مصرف، عملکردی مشابه قهوه دارد. این نوشیدنی می‌تواند سطح هوشیاری و تمرکز را افزایش دهد. در صورتی که در طول روز مدام دچار حواس پرتی می‌شوید یا در حال انجام فعالیت‌هایی هستید که به تمرکز بالایی نیاز دارد، مقداری نوشابه بنوشید.

کاربردهای نوشابه چیست؟

همانطور که گفتیم گاهی اوقات مصرف چندین جرعه نوشابه برای بدن مفید خواهد بود اما نکته جالب این است که می‌توان از نوشابه برای مصارف دیگری نیز استفاده کرد.

پاک کردن لکه های چربی از روی لباسپاک کردن لکه های چربی از روی لباس با نوشابه

یکی از کاربردهای عجیب نوشابه، پاک کردن لکه‌های روغن و گریس از روی لباس است. احتمالا شما نیز می‌دانید که لکه‌های روغن با استفاده از شوینده‌های عادی پاک نمی‌شود، برای این کار می‌توانید از نوشابه کمک بگیرید. مقداری نوشابه را روی لکه لباس بریزید و 20 دقیقه منتظر بمانید، سپس لباس را به خوبی بشویید. در انتها خواهید دید که لکه روغن از بین رفته است!

تمیز کردن سطوح

در صورتی که به استفاده از انواع جرم‌گیر حساسیت داشته یا به آن‌ها دسترسی ندارید، می‌توانید برای جرم‌زدایی و پاک کردن سطوحی همچون سینک، سرویس بهداشتی، سرامیک و کاشی از نوشابه سیاه استفاده کنید. بدین منظور نوشابه را روی سطح مورد نظر ریخته و در حدود یک ساعت منتظر بمانید، سپس با استفاده از یک برس یا اسکاچ سیمی سطح مورد نظر را تمیز کنید.

برق انداختن سکه ها و زیورآلات

سکه‌ها و زیورآلات مختلف با گذشت زمان جرم گرفته و درخشش خود را از دست می‌دهند. برای تمیز کردن آن‌ها به سراغ نوشابه سیاه بروید! مقداری نوشابه را داخل یک ظرف بریزید و سکه یا زیور خود را به مدت یک ساعت درون نوشابه قرار دهید. سپس آن را با دستمال خشک کنید. نتیجه کار شما را شگفت‌زده خواهد کرد!

از بین برنده علف‌های هرز

ممکن است شما نیز از رشد علف‌های هرز بر روی دیوارها یا شکاف موزائیک‌ها و آسفالت حیاط خانه خود ناراضی بوده و به فکر از بین بردن آن‌ها باشید. استفاده از علف‌کش‌های مختلف ممکن است محیط را آلوده کرده یا خطراتی به دنبال داشته باشند. شما می‌توانید برای این کار از نوشابه استفاده کنید. زمانی که علف هرز در حال رشد و جوانه زدن است، روی آن نوشابه بریزید و از شر آن خلاص شوید.

از بین بردن بوهای نامطلوب

گاهی اوقات به دلایل مختلف، از یخچال بوی نامطبوع و آزاردهنده‌ای استشمام می‌شود. برای رفع این بو یک لیوان نوشابه را در یخچال قرار دهید. از مقداری نوشابه برای رفع بوی زهم گوشت و ماهی نیز می‌توان استفاده کرد.

رفع زنگ زدگی فلزات

در صورتی که پیچ و مهره و ظروفی دارید که زنگ زده و تغییر رنگ داده‌اند، برای رفع این زنگ‌زدگی می‌توانید از نوشابه استفاده کنید. مقداری نوشابه را داخل یک ظرف ریخته و فلز مورد نظر را به مدت یک ساعت درون نوشابه قرار دهید. سپس آن را خارج کرده و با یک پارچه تمیز کنید.

مضرات نوشابه برای بدنمضرات نوشابه برای بدن

به پرسش نوشابه چیست؟ و خواص آن پرداختیم و حال نوبت به مضرات آن می‌رسد. مصرف بیش از حد نوشابه، سلامت افراد را تهدید می‌کند و مضرات بسیاری را در پی دارد. در ادامه به این مضرات اشاره شده است:

اختلال دستگاه گوارش

مصرف نوشابه به دلیل وجود خاصیت اسیدی، در عملکرد صحیح دستگاه گوارش اختلال ایجاد می‌کند. این نوشیدنی رفلاکس معده را افزایش می‌دهد و مصرف آن برای افرادی که دچار این مشکل هستند به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. رفلاکس معده بازگشت اسید معده به سمت مری است. نوشابه با انبساط معده، دریچه آن را تحت تاثیر قرار داده و موجب بازگشت اسید معده به سمت بالا می‌شود.

پوسیدگی دندان

میزان قند بالای نوشابه عاملی مهم در پوسیدگی دندان‌ها است. در صورتی که پس از خوردن نوشابه در مسواک زدن تنبلی می‌کنید، منتظر پوسیده شدن دندان‌هایتان باشید! همچنین مصرف این نوشیدنی از جذب کلسیم جلوگیری کرده و استحکام دندان‌ها را کاهش می‌دهد.

افزایش قند خون و خطر ابتلا به دیابت

ماده اصلی در تولید نوشابه شکر است و مصرف آن می‌تواند قند خون را به شدت افزایش دهد. خوردن بیش از حد نوشابه خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را بیشتر می‌کند. به دلیل قند بالای این نوشیدنی، مصرف نوشابه برای افراد مبتلا به دیابت بسیار خطرناک است.

افزایش خطر سکته قلبی

بر طبق مطالعه‌ای در دانشگاه میامی آمریکا، مصرف بی رویه نوشابه خطر ابتلا به سکته قلبی را در حدود 61 درصد افزایش می‌دهد. در صورتی که عادت به خوردن نوشابه در کنار غذا دارید، باید نگران سکته قلبی باشید!

افزایش فشار خونافزایش فشار خون با نوشابه

مصرف نوشابه در دراز مدت گردش خون در بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد و موجب افزایش فشار سلول‌های خونی به دیواره رگ‌ها می‌شود. افزایش فشار خون یکی از عوامل اصلی در ابتلا به بیماری‌های قلب و عروق است.

پوکی استخوان

فسفریک اسید موجود در نوشابه‌ها چرخه جذب کلسیم در بدن را مختل می‌کند. کلسیم ماده‌ای مهم در تراکم بافت استخوان‌هاست و وجود آن برای بدن ضروری است. در طی کاهش میزان کلسیم، فرد در معرض پوکی استخوان قرار می‌گیرد.

افزایش وزن

نوشابه یک نوشیدنی گازدار بسیار شیرین است که قند موجود در آن در طولانی مدت موجب افزایش وزن می‌شود. بر طبق مطالعات هرچه میزان مصرف نوشابه در رژیم غذایی افزایش یابد، به همین میزان احتمال ابتلا به چاقی پیش رونده نیز بیشتر می‌شود.

ابتلا به سنگ کلیه

مصرف نوشابه موجب عدم جذب کلسیم در بافت‌های استخوانی می‌شود، در نتیجه این کلسیم در خون جریان می‌یابد و در نهایت در کلیه‌ها تجمع یافته و به عاملی برای ایجاد سنگ کلیه تبدیل می‌شود. همچنین اسید فسفریک موجود در این نوشیدنی بر عملکرد صحیح کلیه‌ها اثر گذاشته و عامل ایجاد سنگ کلیه خواهد بود.

مصرف نوشابه با وجود فواید اندک آن، چندان توصیه نمی‌شود!

در این مطلب به پرسش نوشابه چیست؟ پرداخته و مضرات مصرف و همچنین فواید نوشابه را بیان کردیم.  با اندکی دقت درخواهید یافت که ضرر این نوشیدنی بیش از خاصیت آن خواهد بود. بنابراین، بهتر است به‌جای مصرف نوشابه، آبمیوه و نوشیدنی‌های طبیعی را جایگزین کرده و از خواص آن‌ها بهره‌مند شوید. در همین راستا، اگر هوس یک نوشیدنی خوشمزه کرده‌اید اما وقت تهیه آن را ندارید و نمی‌خواهید از منزل خارج شوید، می‌توانید از اسنپ فود کمک بگیرید. به صفحه خرید آنلاین ابمیوه بروید و نوشیدنی خود را به آسانی سفارش دهید. به این شکل، سفارش شما در کمترین زمان ممکن و با بهترین کیفیت به دستتان خواهد رسید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 1446 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود