آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • درمان عروس هلندی افسرده
    درمان افسردگی عروس هلندی شهریور 17, 1403
  • طرز تهیه رولت مرغ
    طرز تهیه رولت مرغ مجلسی شهریور 17, 1403
  • مرغ پرتقالی
    طرز تهیه مرغ پرتقالی شهریور 17, 1403
صفحه پیدا نشد!
نگهداری سیر تازه
نکات و ترفندها
3.5/5 - (12 امتیاز)
2

نگهداری سیر تازه با چند ترفند هوشمندانه

مینا اسماعیل بیگی 02 آذر 1401 5 دقیقه

همانطور که می‌دانید سیر یکی از صیفی جات خوش عطر و خوشمزه‌ای است که در بیشتر غذاها از آن می‌توان استفاده کرد. البته اگر بوی آن شما را آزار نمی‌دهد و طبع شما با سیر هماهنگ است. نگهداری سیر تازه مانند روز اول، کار آسانی نیست، اما چندان هم سخت و دشوار نیست. چند روش و فوت و فن خاص دارد که ما در ادامه قصد داریم تا آن‌ها را به شما ارائه کنیم تا بتوانید سیر را برای مدت طولانی به صورت کاملاً تازه و درست مانند روز اول در خانه نگهداری کنید.

با این روش‌ها همیشه سیر تازه در منزل دارید

همانطور که گفتیم نگهداری سیر مانند نگهداری قارچ کمی سخت است، اما غیر ممکن نیست. در ادامه روش‌هایی کاربردی برای نگهداری سیر را با هم مرور خواهیم کرد.

نگهداری سیر در روغن زیتوننگهداری سیر تازه در روغن زیتون

اولین روش نگهداری سیر برای طولانی مدت، نگهداری سیر تازه در روغن زیتون است. سیرها را شسته و تمیز کنید. اضافات آن را جدا کرده و به خوبی تمام پوسته‌های آن‌ها را بگیرید. برای این کار می‌توانید آن‌ها را درون یک شیشه ریخته و خوب هم بزنید تا تمام پوست اضافه آن‌ها جدا شود. سپس سیرها بشویید و اجازه دهید تا آب آن‌ها گرفته شود. دقت کنید که سیرها کاملا خشک شوند. بعد از خشک شدن کامل حبه‌های سیر با استفاده از خرد کن یا رنده درشت، آن ها را خرد کنید. دقت کنید زیاد ریز نشوند. بعد از آن یک شیشه تمیز و کاملاً خشک آورده و در آن روغن زیتون بریزید. سپس سیرها را درون روغن زیتون ریخته و شیشه را پر کنید.  دقت کنید که روغن باید روی سطح سیر را بپوشاند و سر شیشه شما حتماً خالی بماند. بعد از آن درب شیشه را محکم بسته و آن را در یخچال نگهداری کنید.

  • نکته: این یکی از روش‌های نگهداری سیر برای ۶ ماه الی ۱۲ ماه است که کاملاً تجربه شده و کاربردی است. در این روش نگهداری سیر برای طولانی مدت، اصلا از نمک استفاده نکنید. با این روش سیرهای شما به مدت یکسال کاملاً سالم خواهند ماند اما توصیه می‌کنیم که تا ۶ ماه آن‌ها را مصرف کنید. درست تا زمان شش ماه بدون هیچ تغییر رنگ و تغییر طعمی باقی می‌ماند. اما بعد از گذشت شش ماه به صورت کاملاً آهسته و نامحسوس سیرها تغییر رنگ داده و رنگ آن‌ها به زردی می‌رود. ضمن اینکه بوی آن‌ها نیز قوی‌تر خواهد شد. فراموش نکنید که بهتر است روغن شما روغن مایع زیتون باشد.

نگهداری سیر در یخچال برای طولانی مدتنگهداری سیر تازه در فریزر

 در این روش می‌توانید سیر را در یخچال اما برای مدت زمان بیشتری نگهداری کنید. برای نگهداری سیر تازه در یخچال ، سیر را پوست بگیرید و آن را با ۳ الی ۴ قاشق غذاخوری نمک در یک غذاساز بریزید . سیر نه باید خیلی ریز و له شود.

اگر از این روش استفاده می‌کنید، حتماً در زمان پخت غذا نمک مورد استفاده در غذا را در نظر بگیرید، چون سیر شما نمک دارد. بعد از آن به راحتی می‌توانید سیرهای خرد شده را در ظرف‌های کوچک قرار داده و درب آن‌ها را محکم ببندید و در فریزر نگهداری کنید. اگر ظرف‌ها کاملاً بسته و درب آن‌ها کیپ باشد سیر شما تغییر رنگ نداده و غذاهای دیگر نیز بوی سیر نمی‌گیرند. با این روش بدون شک شما درست تا یک سال آینده سیر تازه، خوشمزه و خوش طعمی را خواهید داشت.

نگهداری سیر با ساقه

در این روش می‌توانید سیرها را با ساقه نگهداری کنید. به عبارتی برای نگهداری سیر تازه در فریزر یا یخچال بدون ایجاد تغییر و مانند روز اول، سیرها را بدون آنکه از یکدیگر جدا کنید به راحتی می‌توانید با ساقه در داخل فریزر قرار دهید. سپس در هنگام مصرف پوست آن‌ها را جدا کنید و قبل از آن که یخ آن‌ها آب شود، سیرها را خرد کنید.نگهداری سیر تازه با ساقه

اگر تمایل داشته باشید که سیرها را برای مدتی حدود ۶ ماه تا حداکثر یک سال در فریزر یا یخچال نگهداری کنید، بهتر است آن‌ها را به شکل حبه یا به عبارتی بوته‌ای در کیسه فریزر نگه داشته و منجمد کنید. این روش، یک روش نگهداری سیر تازه با ساقه است که منجمد کردن آن راحت بوده و در ادامه استفاده آن نیز بدون هیچ مشکلی امکان پذیر است.

نگهداری سیر تازه در بطری خالی روغن

این روشی است که بدون شک با وجود بطری‌های خالی فراوانی که در منزل داریم، یک روش کاملا کاربردی محسوب می‌شود. در گام اول فقط سیرها را تمیز کرده، اضافات آن‌ها را جدا کنید و بدون پوست گرفتن در ظرفی قرار دهید. با این روش شما برای مدت زمانی کوتاه یعنی 3 ماه می‌توانید نگهداری سیر تازه در یخچال یا فریزر را تجربه کنید. در گام اول شما می‌توانید سیرها را در ظرف‌های خالی روغن زیتون، تازه نگه دارید.

بد نیست بدانید که اگر سیر تازه را در بطری روغن زیتون قرار بدهید هیچگاه خشک نمیشود. این روش، روشی برای نگهداری سیر تازه در بطری روغن زیتون است که به شما در داشتن یک سیر تازه و معطر کمک می‌کند. دقت کنید که باید سیرها را در جای تاریک و خشک نگه دارید تا سیر شما تغییر رنگ نداده و خشک نشود.

نگهداری سیر تازه در بطری نوشابه

حال که اگر شیشه روغن زیتون خالی نداشتید، می‌توانید سیرها را در شیشه نوشابه نیز نگهداری کنید. در روش تازه نگه داشتن و نگهداری سیر تازه در بطری نوشابه ، باید به این شکل عمل کرد که اول از همه سیرها را به خوبی تمیز کرده و سپس رنده کنید. بعد از آن دانه دانه سیرها را در بطری نوشابه قرار دهید.

در مرحله نهایی درب نوشابه را محکم ببندید و آن را در فریزر بگذارید. درب بطری نوشابه باید بخوبی سفت شود و از ورود هوا به بطری سیر جلوگیری کند. همین امر موجب می‌شود تا سیرهای شما تغییر رنگ نداده و عطر و طعم آن‌ها نیز تا زمان استفاده به هیچ عنوان تغییر نکند.

سیر یک گیاه پرخاصیت و عجیبترفند نگهداری سیر تازه

در این مطلب سعی کردیم تا روش‌های نگهداری سیر تازه را برای شما شرح دهیم. بد نیست بدانید که سیر در یک مکان خشک و خنک تا حدود 4 ماه تازه می‌ماند. اگر تمایل داشتید تا آن‌ها را بوته‌ای با پوسته روی آن نگهداری کنید، باید آن‌ها را زیر نور آفتاب قرار دهید تا پوستشان خشک شود. فراموش نکنید سیری که قرار است برای مدت زمان طولانی نگه داشته شود نباید چاقو خورده باشد. خرد کردن یا رنده کردن سیر قبل از نگهداری درون یخچال یا فریزر هم سبب می‌شود که ارزش غذایی آن کم شود. در هر حال همه ما می‌دانیم که نگهداری سیر در مکان گرم موجب جوانه زدن آن می‌شود. پس بهتر است آن را در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 2711 مقالات

ارسال نظرات

نظرات(2 دیدگاه)

zanjani saardar
13 آبان 1402

سلام چقدر روش های نگهداری سیر جالب بود مرسی من همیشه یا سیر در یخچال نگه میداشتم الا کلی روش یاد گرفتم شیشه نوشابه خالی و روغن زیتون برای نگهداری بلند مدت سیر امتحان میکنم

  • snappfoodadmin
    13 آبان 1402

    سلام حالا که از روش نگهداری سیر تازه خوشتون امده پیشنهاد میدم روش نگهداری کاهو هم ببینید https://blog.snappfood.ir/%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D9%86%DA%AF%D9%87%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%DA%A9%D8%A7%D9%87%D9%88/

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود