آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
کاهش اسراف و گرمایش کره زمین
اخبار و تازه ها
5/5 - (1 امتیاز)
بدون نظر

چگونه با کاهش اسراف مواد غذایی گرمایش کره زمین را کاهش دهیم؟

سعید راستین‌فرد 23 اسفند 1401 3 دقیقه

اثرات زیست محیطی اسراف مواد غذایی بسیار زیاد است و عواقب بلندمدتی برای سیاره‌مان خواهد داشت. کاهش اسراف مواد غذایی یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی است که می‌تواند با پدیده گرمایش کره زمین و تغییرات اقلیمی مبارزه نموده و منابع طبیعی را حفظ کند.

کاهش اسراف و گرمایش کره زمین

یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که اسراف مواد غذایی به همراه دارد، میزان گازهای گلخانه‌‌ای است که از این طریق تولید می‌شود. مواد غذایی دور ریز در مکان‌های دفن زباله دپو شده و گاز متان تولید می‌کنند، گاز متان یکی از خطرناک‌ترین گازهای گلخانه‌ای است که تاثیر بسیار زیادی در گرمایش کره زمین دارد. تخمین زده می‌شود که متان ۲۸ برابر بیشتر از دی اکسید کربن در تغییرات اقلیمی نقش دارد. هرچه غذای بیشتری اسراف شود، متان بیشتری تولید شده که در نتیجه موجب افزایش سرعت پدیده گرمایش کره زمین می‌شود.

اسراف مواد غذایی در آلوده کردن منابع آبی نیز بسیار تاثیرگذار است. وقتی ضایعات مواد غذایی در مکان‌های دفن زباله باقی می‌مانند، شیرابه‌های آن‌ها وارد خاک شده و راه خود را به منابع زیر زمینی آب که از آن‌ها برای تامین آب آشامیدنی خود استفاده می‌کنیم باز کرده و آن‌ها را آلوده می‌نمایند. علاوه بر این باید آبی که برای تولید آن غذاها در درجه اول مورد استفاده قرار گرفته است را در نظر گرفت که تماما به هدر رفته است. به عنوان مثال وقتی یک همبرگر دور ریخته می‌شود نه تنها موجب آلودگی محیط زیست شده بلکه ۲۴۰۰ لیتر آبی که برای تولید آن استفاده شده است نیز به هدر رفته است. این یعنی هدر رفتن سرمایه‌ای با ارزش که روز به روز کمیاب‌تر می‌شود.

کاهش اسراف و گرمایش کره زمین

حال می‌توان درک کرد که چگونه با کاهش اسراف مواد غذایی می‌توان اثرات زیست محیطی قابل توجه آن را کاهش داد. یکی از موثرترین روش‌های کاهش اسراف مواد غذایی این است که در وحله اول مانع آن شویم. با مدیریت صحیح میزان غذایی که خریداری می‌کنیم متناسب با میزان غذایی که مصرف می‌کنیم می‌توان میزان اسراف مواد غذایی را به مقدار زیادی کاهش داد و نه تنها از اثرات مثبت زیست محیطی آن بهره برد بلکه از نظر اقتصادی نیز صرفه جویی قابل توجهی را شاهد بود.

یکی دیگر از راه‌های کاهش اثرات مخرب ضایعات مواد غذایی بر طبیعت، استفاده از آن‌ها برای تولید کمپوست است. این کار فرآیندی طبیعی است که مواد غذایی را به خاک حاصلخیز تبدیل کرده که می‌توان از آن برای رشد گیاهان جدید و تولید غذا استفاده کرده و می‌تواند جایگزین خوبی برای کودهای شیمیایی و سایر روش‌های آسیب‌زای کشاورزی باشد.

کاهش اسراف و گرمایش کره زمین

صنایع مختلف نیز می‌توانند با استفاده از تکنولوژی‌ها و راهکارهای جدید میزان اسراف مواد غذایی را به مقدار قابل توجهی کاهش دهند. به عنوان مثال رستوران‌ها و هتل‌ها و سایر کسب و کارهای مشابه می‌توانند با به کارگیری روش‌های مدرن مدیریت زنجیره تامین و انبارداری، در خرید مواد اولیه آشپزخانه‌های خود دقیق‌تر عمل کرده و مواد خریداری شده را پیش از سر رسیدن تاریخ انقضای آن‌ها مصرف کنند یا مواد غذایی اضافی خود را به خیریه‌ها و بانک‌های مواد غذایی اهدا نمایند تا به دست نیازمندان رسیده و مصرف شوند.

همه ما نیز می‌توانیم با صرف دقت بیشتر در عادت‌های مصرف مواد غذایی خود اسراف مواد غذایی را در خانه‌هایمان کاهش دهیم. رفتارهایی مانند برنامه‌ریزی هفتگی برای وعده‌های غذایی می‌توانند از خرید مواد غذایی اضافی جلوگیری کرده و یادگیری روش‌های صحیح نگهداری مواد غذایی کمک می‌کنند تا خریدهایمان برای مدت طولانی‌تری سالم و قابل مصرف باقی بمانند. همه ما در کنار هم می‌توانیم تاثیر زیادی بر کاهش پدیده اسراف و در نتیجه آن کاهش گرمایش کره زمین داشته باشیم.

اشتراک:
سعید راستین‌فرد- 35 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود