آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • آسان ترین روش تهیه عدسی
    طرز تهیه عدسی خوشمزه و لعابدار شهریور 29, 1403
  • روش تکثیر آگلونما و آموزش قلمه زدن
    تکثیر آگلونما و آموزش 3 روش اصلی شهریور 28, 1403
  • کالباس چیست
    کالباس چیست؟ شهریور 28, 1403
صفحه پیدا نشد!
گراتن سبزیجات
آموزش آشپزی
5/5 - (1 امتیاز)
بدون نظر

طرز تهیه گراتن سبزیجات

مینا اسماعیل بیگی 19 شهریور 1403 5 دقیقه
4 نفر
مناسب برای
غذای اصلی
نوع
متوسط
سطح
20 دقیقه
زمان آماده سازی
40 دقیقه
پخت

گراتن سبزیجات ، یک غذای فرانسوی با مزه‌ای دلچسب و عطری بی‌نظیر است. برای طرز تهیه گراتن سبزیجات ، کدو و فلفل‌دلمه‌ای، گل کلم و قارچ را به صورت جداگانه بپزید. سپس مقداری سس بشامل درست کنید. کف ظرف نشکن مقداری کمی روغن بمالید و کدو، فلفل‌دلمه‌ای و گل کلم را به صورت لایه‌های یکنواخت در آن بچینید. سپس روی سبزی‌ها سس بشامل بریزید و روی آن‌ها یک لایه قارچ قرار دهید. در نهایت، روی غذا را با پنیر پیتزا بپوشانید و گراتن را حدود 40 دقیقه در فر با دمای 180 درجه سانتی‌گراد بپزید.

در ادامه، جدول مشخصات غذایی گراتن سبزیجات را با هم می‌بینیم:

گراتن سبزیجات

تعداد نفرات 4 نفر
زمان آماده سازی 20 دقیقه
زمان پخت غذا 40 دقیقه
میزان سختی متوسط

طرز تهیه گراتن سبزیجات

طرز تهیه گراتن سبزیجات

گراتن سبزیجات غذایی سیر‌کننده و بدون گوشت است که ظاهری جذاب از سبزیجات رنگارنگ دارد و روی سبزیجات هم با پنیر پیتزای طلایی، گراتینه می‌شود. این غذای سالم و خوشمزه از انواع گراتن می‌تواند انتخابی مناسب برای گیاهخواران باشد و در افراد دیگر هم باعث کاهش مصرف غذاهای گوشتی در طول هفته شود. در ادامه، جدول مواد لازم و مراحل تهیه این غذا را با هم می‌بینیم:

مواد لازم برای تهیه گراتن سبزیجات

مواد اولیه را طبق جدول زیر آماده کنید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
گل کلم 800 گرم
کدو سبز کوچک 8 عدد
قارچ 400 گرم
فلفل‌دلمه‌ای 2 عدد
شیر نصف لیوان
آرد گندم 1 قاشق غذاخوری
پنیر پارمزان 3 قاشق غذاخوری
سیر رنده‌شده 1 قاشق مرباخوری
کره 40 گرم
پنیر پیتزا به مقدار لازم
نمک به مقدار لازم
روغن به مقدار کم

مراحل طرز پخت گراتن سبزیجات

دستور پخت گراتن سبزیجات

گراتن سبزیجات را به ترتیب مراحل زیر بپزید:

مرحله اول

کدوها و فلفل‌دلمه‌ای‌ها را به صورت طولی برش بزنید و آن‌ها را داخل تابه‌ای که از قبل کمی چرب کرده‌اید، بپزید. حرارت شعله باید ملایم باشد. در طول این مدت، درب تابه را باز بگذارید و اجازه دهید سبزیجات کمی طلایی شوند و آب آن‌ها هم تا حدودی کشیده شود.

مرحله دوم

در همین فاصله، گل‌ کلم‌ها را به تکه‌های کوچک‌تر برش بزنید و با مخلوط آب و نمک به مدت 5 تا 10 دقیقه بپزید. سپس آن‌ها را آبکش کنید و اجازه دهید آب اضافی کاملا خارج شود. حالا گل‌ کلم‌های آبکش‌شده را در تابه‌ای نچسب، بدون روغن حرارت دهید تا آب باقیمانده آن‌ها هم تبخیر شود و موقع پخت گراتن در فر، آب نیندازند.

مرحله سوم

قارچ‌ها را خرد کنید و آن‌ها را با 20 گرم کره و کمی نمک در تابه‌ای دیگر بپزید. وقتی قارچ‌ها آب انداختند، شعله گاز را زیاد کنید تا آب اضافی آن‌ها تبخیر شود و به رنگ طلایی درآیند.

مرحله چهارم

در این مرحله از طرز تهیه گراتن سبزیجات و قارچ ، باید سس سفید گراتن را درست کنید. برای این منظور، سیر رنده‌شده را با 20 گرم کره باقیمانده در تابه‌ای روی حرارت ملایم تفت دهید. دقت کنید که سیر نباید سرخ شود و همین اندازه که کره، مزه سیر را به خود بگیرد، کافی است.

مرحله پنجم

حالا آرد را اضافه کنید و کمی دیگر مواد داخل تابه را با هم تفت دهید. در ادامه، شیر را کم کم داخل تابه بریزید و همزمان شروع به هم زدن مواد کنید تا آرد گلوله نشود. همینطور به هم زدن ادامه دهید تا سس قوام پیدا کند. در نهایت، پنیر پارمزان را هم با بقیه مواد مخلوط کنید.

مرحله ششم

کف ظرف گراتن را کمی چرب کنید. سپس، کدو، فلفل‌دلمه‌ای و گل‌ کلم‌ها را به طور یکنواخت در ظرف بچینید و روی آن‌ها را با سس سفید بپوشانید. حالا قارچ‌ها را به صورت لایه‌ای یکنواخت روی مواد قبلی بریزید و در نهایت سطح گراتن را با پنیر پیتزا بپوشانید.

مرحله هفتم

ظرف را داخل فری که از قبل با دمای 180 درجه سانتی‌گراد گرم کرده‌اید، قرار دهید. پخت گراتن سبزیجات حدود 40 دقیقه زمان می‌برد. در 5 دقیقه پایانی پخت از گریل فر استفاده کنید تا پنیر گراتن کاملا طلایی و خوش‌رنگ شود.

چند نکته در طرز تهیه گراتن سبزیجات

نکات تهیه گراتن سبزیجات

برای درست کردن گراتن سبزیجات، نکات و ایده‌های زیر را هم در نظر داشته باشید:

  • اگر می‌خواهید گراتن سبزیجات رژیمی درست کنید، سبزیجات را برش دهید و آن‌ها را در سینی فر که قبلا کمی با روغن زیتون چرب کرده‌اید، بچینید. سپس سبزیجات را حدود 15 دقیقه با دمای 180 درجه سانتی‌گراد حرارت دهید تا حالت تنوری و نیم‌پز پیدا کنند.
  • یک روش دیگر برای تهیه گراتن سبزیجات رژیمی این است که سس سفید را حذف کنید و سبزیجات متنوع‌تری به کار ببرید. برای مثال، می‌توانید از سیب‌زمینی، بادمجان، پیاز و گوجه‌فرنگی هم استفاده کنید. در این صورت سبزیجات را پس از تفت دادن یا بخارپز کردن، کف ظرفی که قبلا چرب کرده‌اید، بچینید و روی آن را با پنیر پیتزا بپوشانید. این نوع گراتن کالری کمی دارد و می‌توانید آن را با سس گوجه‌فرنگی خانگی میل کنید.
  • سبزیجات را به صورت حلقه‌های نسبتا نازک برش بزنید تا بافت آن‌ها بهتر بپزد و نرم شود.
  • نوع پنیر پیتزا در تهیه گراتن سبزیجات اختیاری است و می‌توانید از انواع پنیر مثل گودا، پارمزان، بلوچیز و… استفاده کنید. پنیر پیتزا طعم خوبی به گراتن می‌دهد و باعث چرب شدن غذا می‌شود.
  • به افراد فشار خونی توصیه می‌شود که از نمک کمتر و سیر بیشتری در تهیه این غذای لذیذ استفاده کنند. همچنین این افراد می‌توانند در کنار سبزیجات دیگر گراتن، از مقداری سیب‌زمینی هم استفاده کنند. سیب‌زمینی، سدیم کم و پتاسیم بالایی دارد و به تنظیم فشار خون کمک می‌کند.
  • اگر فشار خون بالایی دارید، علاوه بر موارد گفته‌شده، مقداری آب گریپ فروت هم در کنار گراتن سبزیجات قرار دهید و به‌عنوان نوشیدنی همراه غذا میل کنید.
  • اگر ترجیح می‌دهید از پنیر پیتزای کمتری استفاده کنید، مقداری برش نان تست و کوبیده‌شده را با آن مخلوط کنید و این ترکیب را روی سبزیجات بریزید.
  • در طرز تهیه گراتن سبزیجات، از ادویه‌هایی مثل زردچوبه و زعفران استفاده نمی‌شود و نمک و فلفل سیاه کافی است.

فوت و فن های تهیه گراتن سبزیجات

  • در صورت تمایل می‌توانید در طرز پخت گراتن سبزیجات ، از سبزیجات معطری مثل اورگانو یا رزماری هم استفاده کنید. به‌علاوه، میخک و تخم گشنیز هم عطر خاصی به این غذای فرانسوی می‌دهند.
  • یکی از روش‌های درست کردن گراتن سبزیجات، استفاده از نان تست به‌جای ظرف نشکن است. در این صورت، نان‌های تست را با پنیر فتا آغشته کنید و روی آن‌ها مقداری از ترکیب سبزیجات بریزید. در نهایت، سطح مواد را با پنیر پیتزای دلخواه بپوشانید و برش‌های نان را داخل فر قرار دهید تا پنیر پیتزا طلایی و برشته شود.
  • سرو غذای گراتن سبزیجات با نان تست راحت‌تر است و می‌تواند انتخاب مناسبی برای مهمانی‌ها باشد.
  • استفاده از نان جو تست و نان بربری هم در کنار این غذا بسیار دلچسب است.
  • اگر کم‌خونی دارید، در طرز پخت گراتن سبزیجات، سبزیجاتی مثل کلم بروکلی و گوجه‌فرنگی هم به کار ببرید تا غذای گیاهی شما ویتامین C بیشتری داشته باشد و جذب آهن را افزایش دهد.
  • یک پیشنهاد دیگر برای افرادی که دچار کم‌خونی هستند این است که در طرز تهیه گراتن سبزیجات، کمی هم ماهیچه استفاده شود. در این صورت باید گوشت ماهیچه را بپزید و آن را پس از ریش‌ریش کردن، به صورت یک لایه میان سبزیجات قرار دهید.
  • برای بالا بردن کالری گراتن سبزیجات، تمام سبزی‌ها را در کمی کره تفت دهید.
  • در نهایت اینکه اگر به فکر افزایش وزن هستید، در طرز تهیه گراتن با سبزیجات از سبزی‌های نشاسته‌ای مثل ذرت و نخود‌فرنگی استفاده کنید و مقدار پنیر پیتزای غذا را هم افزایش دهید.

گراتن سبزیجات خوشمزه را از اسنپ فود سفارش دهید…

اگر با خواندن این مطلب هوس یک گراتن سبزیجات لذیذ کرده‌اید اما وقت کافی برای درست کردن آن در منزل را ندارید، از اسنپ فود کمک بگیرید. سفارش آنلاین غذا از اسنپ فود، خیلی زود شما را به خواسته‌تان می‌رساند. کافی است سفارش خود را همراه با آدرس مقصد در سایت ثبت کنید و میز غذا را بچینید تا پیک از راه برسد.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 2719 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود