آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • آسان ترین روش تهیه عدسی
    طرز تهیه عدسی خوشمزه و لعابدار شهریور 29, 1403
  • روش تکثیر آگلونما و آموزش قلمه زدن
    تکثیر آگلونما و آموزش 3 روش اصلی شهریور 28, 1403
  • کالباس چیست
    کالباس چیست؟ شهریور 28, 1403
صفحه پیدا نشد!
گراتن مرغ
آموزش آشپزی
5/5 - (1 امتیاز)
بدون نظر

طرز تهیه گراتن مرغ با 4 طعم لذیذ

مینا اسماعیل بیگی 19 شهریور 1403 8 دقیقه
4 نفر
مناسب برای
غذای اصلی
نوع
متوسط
سطح
کمتر از 30 دقیقه
زمان آماده سازی
حدود دو ساعت
پخت

گراتن نوعی غذای لذیذ با ریشه فرانسوی است که برای درست کردن آن از پنیر رنده‌شده یا آرد سوخاری استفاده می‌شود. این غذا، تنوع زیادی دارد که یکی از پرطرفدارترین آن‌ها گراتن مرغ است. برای درست کردن گراتن مرغ ساده، مرغ و ماکارونی را به صورت جداگانه بپزید. سپس، مرغ خرد‌شده و ماکارونی را همراه با سس سفید به صورت لایه‌لایه در ظرف فر که قبلا چرب کرده‌اید، بریزید و روی مواد را با پنیر رنده‌شده بپوشانید. در نهایت، ظرف را داخل فر قرار دهید تا پنیر، برشته و طلایی شود.

در ادامه، جدول مشخصات غذایی گراتن مرغ را با هم می‌بینیم:

گراتن مرغ

تعداد نفرات 4 نفر
زمان آماده سازی کمتر از 30 دقیقه
زمان پخت غذا حدود 2 ساعت
میزان سختی متوسط

طرز تهیه گراتن مرغ

طرز تهیه گراتن مرغ ساده

گراتن مرغ رسپی‌های متنوعی دارد و در کنار مرغ می‌توان از مواد مختلفی مثل بادمجان، کدو، قارچ و… استفاده کرد. البته اگر به‌دنبال یک دستور ساده هستید که مواد اولیه زیادی لازم نداشته باشد، از دستور زیر استفاده کنید. دقت کنید که پنیر روی گراتن باید برشته و طلایی شود و حتما باید این غذا را به صورت گرم سرو کنید. در ادامه، مواد لازم و مراحل دستور پخت گراتن مرغ ساده از انواع گراتن را با هم می‌بینیم:

مواد لازم برای تهیه گراتن مرغ

مواد اولیه برای تهیه این غذای لذیذ را مطابق جدول زیر آماده کنید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
مرغ تمیز شده 1 عدد
پیاز 1 عدد
ماکارونی نازک و پهن 1 بسته
پنیر گودای رنده‌شده 150 گرم
سس سفید 3 پیمانه
کره 100 گرم
نمک به مقدار لازم

مراحل دستور تهیه گراتن مرغ

گراتن مرغ را به ترتیب مراحل زیر درست کنید:

مرحله اول

پوست مرغ را جدا کنید، سپس آن را به تکه‌های کوچک‌تر برش بزنید و بشویید. حالا تکه‌های مرغ را با یک پیاز خرد‌شده، کمی آب و مقداری نمک در قابلمه‌ای مناسب بریزید و روی حرارت بگذارید تا بپزند.

مرحله دوم

در همین فاصله، ماکارونی را هم با آب جوش و نمک بپزید و آبکش کنید. حالا مرغ را امتحان کنید و اگر کاملا پخته بود، قابلمه را از روی حرارت بردارید. مرغ‌ها را از قابلمه خارج کنید و پس از جدا کردن استخوان‌ها، آن‌ها را خرد کنید.

مرحله سوم

حالا مرغ‌های خرد‌شده را به آب مرغ داخل قابلمه برگردانید و دوباره روی حرارت قرار دهید تا چند جوش بزنند و آب مرغ به خورد مرغ‌ها برود. فر را روشن کنید و دمای آن را روی 350 درجه فارنهایت قرار دهید تا گرم شود.

مرحله چهارم

قالب مورد نظر خود را چرب کنید. نیمی از سس سفید را داخل قالب بریزید و روی آن را با لایه ای یکدست از ماکارونی بپوشانید. حالا روی ماکارونی یک لایه پنیر بریزید. دوباره و به ترتیب، لایه ماکارونی، سس، مرغ خرد‌شده و پنیر رنده‌شده را اضافه کنید تا همه مواد تمام شوند.

مرحله پنجم

در نهایت روی غذا کمی کره خرد‌شده بریزید و قالب را برای 30 دقیقه داخل فر بگذارید. کره آب‌شده، پنیر را براق می‌کند. وقتی پنیر برشته شد، قالب را از فر خارج کنید و اجازه دهید از حرارت بیفتد. حالا می‌توانید گراتن مرغ را به شکل‌های دلخواه برش بزنید و با انواع دورچین‌ها سرو کنید.

طرز تهیه گراتن مرغ و سیب زمینی با سس بشامل

گراتن مرغ و سیب زمینی با سس بشامل

طرز تهیه این نوع گراتن مرغ نسبت به نوع قبلی مفصل‌تر است و مواد اولیه بیشتری لازم دارد. سس بشامل طعم خوبی به این غذا می‌دهد، اما اگر خواستید می‌توانید آن را حذف کنید و در مایه مرغ کمی سس کچاپ بریزید که البته این کار، رنگ و لعاب و طعم غذا را حسابی عوض می‌کند. در ادامه، مواد لازم و دستور پخت گراتن مرغ و سیب زمینی با سس بشامل را با هم می‌بینیم:

مواد لازم برای تهیه گراتن مرغ و سیب زمینی

مواد اولیه مورد نیاز برای درست کردن این غذای خوشمزه به صورت جدول زیر است:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
سینه مرغ نصف 1 عدد (درشت)
پیاز 2 عدد
سیب‌زمینی متوسط 3 تا 4 عدد
قارچ 200 گرم
فلفل دلمه‌ای خرد‌شده 3 قاشق غذاخوری
ذرت کنسروی 3 قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و آویشن به مقدار لازم
پنیر پیتزا به مقدار لازم
روغن به مقدار لازم

مواد لازم برای تهیه سس بشامل

برای درست کردن سس بشامل، مواد اولیه زیر را آماده کنید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
آرد سفید 20 گرم
شیر ¾ پیمانه
کره 20 گرم
پیاز نصف 1 عدد
برگ بو 2 عدد
میخک 2 عدد
نمک، فلفل سفید و فلفل قرمز به مقدار لازم

دستور پخت گراتن مرغ و سیب زمینی با سس بشامل

مرغ را با آب، پیاز و نمک بپزید و آن را خرد کنید. سپس، مرغ خرد‌شده را با پیاز نگینی در روغن تفت دهید و ادویه، قارچ پخته‌شده، ذرت و فلفل دلمه‌ای را به آن اضافه کنید. این مواد را کنار بگذارید و به سراغ تهیه سس بشامل بروید. برای تهیه سس، آرد را با کره در حرارت ملایم تفت دهید. سپس پیاز نصفه را برش بزنید، برگ بوها را داخل برش قرار دهید و میخک‌ها را در پیاز فرو کنید. حالا پیاز و شیر را با هم در ظرفی مناسب حرارت دهید تا گرم شوند. در ادامه، پیاز را خارج کنید و شیر گرم‌شده را به‌تدریج در مخلوط آرد بریزید. سپس دوباره مخلوط این مواد را حرارت دهید و کمی نمک، فلفل سفید و فلفل قرمز به آن اضافه کنید. سس را مدام هم بزنید تا غلیظ و یکدست شود و سپس آن را در مخلوط مرغ بریزید.

حالا سیب‌زمینی‌ها را به صورت دلخواه برش بزنید و آن‌ها را به مدت 5 تا 7 دقیقه با آب جوش بپزید و آبکش کنید. سپس آن‌ها را با افزودن نمک و زردچوبه در کمی روغن سرخ کنید و دوباره در آبکش بریزید تا روغن اضافی سیب‌زمینی‌ها خارج شود. در نهایت، قالب چرب‌شده را با یک لایه سیب‌زمینی، یک لایه مایه مرغ و یک لایه پنیر پیتزا پر کنید و آن را داخل فر با دمای 180 درجه سانتی‌گراد بگذارید تا پنیر طلایی و برشته شود.

طرز تهیه گراتن مرغ و بادمجان

طرز تهیه گراتن مرغ و بادمجان

گراتن مرغ و بادمجان هم بسیار خوشمزه است و می‌تواند یک غذای فانتزی و متفاوت برای جشن‌ها و مهمانی‌های شما باشد. مواد اولیه این غذا نسبتا ساده است و پخت آن حدود 1 ساعت و نیم طول می‌کشد. در ادامه، جدول مواد لازم و دستور پخت را با هم می‌بینیم:

مواد لازم برای تهیه گراتن مرغ و بادمجان

با مواد اولیه زیر می‌توانید برای 4 نفر گراتن مرغ و بادمجان درست کنید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
ران مرغ 1 عدد
سینه مرغ نصف 1 عدد
پیاز 1 عدد
بادمجان 1.5 کیلو
آرد 3 قاشق غذاخوری
شیر 3 لیوان
خامه (اختیاری) 3 قاشق غذاخوری
کره 50 گرم
نمک و فلفل به مقدار لازم
پنیر پیتزا به مقدار لازم

دستور تهیه گراتن مرغ و بادمجان

مرغ را با مقداری آب، پیاز و ادویه بپزید. بادمجان‌ها را هم به صورت حلقه‌ای خرد کنید و بعد از اینکه تلخی آن‌ها را با نمک‌پاشی گرفتید، بادمجان‌ها را بشویید و بعد از خشک کردن، در روغن سرخ کنید. در ادامه، شیر و آرد را در قابلمه‌ای کوچک حرارت دهید و وقتی جوشیدند، نمک و فلفل را به آن‌ها اضافه کنید. به‌تدریج، کره و خامه را هم در قابلمه بریزید و هم بزنید.

حالا قالب را به ترتیب با لایه‌های سس سفید، بادمجان‌های سرخ‌شده، مرغ خرد‌شده، سس سفید و باز هم بادمجان سرخ‌شده پر کنید و روی گراتن، پنیر پیتزا بریزید. در نهایت، قالب را به مدت نیم ساعت در فر با حرارت 180 درجه سانتی‌گراد قرار دهید تا آماده سرو شود.

نکته: در صورت تمایل می‌توانید از مواد بیشتری در دستور بالا استفاده کنید. برای مثال، طرز تهیه گراتن مرغ و بادمجان و سیب زمینی هم تقریبا مشابه دستور بالا است. اما باید سیب‌زمینی‌های حلقه‌شده را سرخ یا آبپز کنید و پس از پوشاندن کف قالب با سس سفید، به‌عنوان اولین لایه مواد از آن استفاده کنید. مایه مرغ هم می‌تواند مفصل‌تر باشد و داخل آن از قارچ ورقه‌ای، فلفل دلمه‌ای و انواع ادویه‌جات دلخواه استفاده کنید که سلیقه‌ای است.

طرز تهیه گراتن مرغ و اسفناج

طرز تهیه گراتن مرغ و اسفناج

گراتن مرغ و اسفناج، غذایی لذیذ و مطبوع با حجم قابل توجهی پروتئین و کربوهیدرات است که می‌توانید آن را در وعده ناهار یا شام سرو کنید. در ادامه، مواد لازم و دستور تهیه را با هم می‌بینیم:

مواد لازم برای تهیه گراتن مرغ و اسفناج

مواد اولیه این غذای لذیذ به صورت زیر است:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
مرغ 300 گرم
پیاز 1 عدد
اسفناج تازه 260 گرم
سیب‌زمینی 600 گرم
پنیر پارمزان به مقدار دلخواه
خامه غلیظ 100 میلی‌لیتر
سیر 1 تا 2 حبه
نمک و فلفل به مقدار لازم
روغن به مقدار لازم

دستور پخت گراتن مرغ و اسفناج

مرغ را خرد کنید، در تابه‌ای مناسب با مقداری روغن تفت دهید و کنار بگذارید. سیب‌زمینی‌های خرد شده را هم با آب جوش و نمک، آبپز کنید و در آبکش بریزید. حالا پیازهای نگینی را در روغن سرخ کنید و سیب‌زمینی آبپز و خامه غلیظ را به آن بیفزایید.

بعد از اینکه مخلوط مواد جوشید، آن را داخل ظرف فر بریزید. سپس مقدار زیادی پنیر پارمزان روی مواد بریزید و ظرف را 15 دقیقه در فر با دمای 180 درجه سانتی‌گراد قرار دهید تا روی مواد طلایی شود. در ادامه و در تابه‌ای دیگر، سیر رنده‌شده را با روغن تفت دهید و اسفناج را همراه با نمک و فلفل به آن اضافه کنید. بعد از چند دقیقه، حرارت را خاموش کنید. در نهایت، مرغ خرد‌شده و اسفناج را روی مخلوط سیب‌زمینی بریزید و دوباره روی تمام مواد را با پنیر پارمزان بپوشانید. برای بار دوم، ظرف را داخل فر قرار دهید و صبر کنید تا پنیر برشته و طلایی شود.

نکات مهم در طرز تهیه گراتن مرغ

نکات مهم در تهیه گراتن مرغ

در طرز تهیه انواع گراتن، نکات زیر را هم در نظر داشته باشید:

  • می‌توانید به‌جای پنیرهای گفته‌شده در دستورهای بالا، از پنیر مخصوص گراتن استفاده کنید. این پنیرها برای ذوب شدن و پختن در گراتن کاملا مناسب هستند و طعم خوبی به این غذا می‌دهند.
  • ادویه‌های گراتن می‌توانند بسیار متنوع‌تر باشند و شما می‌توانید بنا به ذائقه و تمایل خود از ادویه‌های دیگری مانند پودر سیر، پودر گوجه، ادویه پول بیبر و… هم در پخت این غذا استفاده کنید.
  • در صورت تمایل، در آخرین مرحله تهیه سس بشامل، 1 قاشق خامه صبحانه و 1 قاشق پنیر پارمزان رنده‌شده به آن اضافه کنید تا سس بشامل و گراتن شما طعم بهتری پیدا کند.
  • برخلاف سوفله، در طرز تهیه گراتن از تخم‌مرغ استفاده نمی‌شود. به همین دلیل، منتظر پف کردن این غذا نباشید، اما صبر کنید تا پنیر روی غذا کاملا برشته و طلایی شود؛ برای این منظور می‌توانید در دقایق آخر پخت از گریل استفاده کنید.
  • گراتن در زبان فرانسوی به معنای رنده‌شده است و به پنیر رنده‌شده‌ای اشاره دارد که به‌عنوان رویه غذا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

گراتن مرغ را از اسنپ فود سفارش دهید…

تجربه درست کردن گراتن مرغ، تجربه‌ای لذت‌بخش و جذاب است. با‌این‌حال، گاهی فشار کارها آنقدر زیاد می‌شود که ممکن است به فکر تهیه غذاهای آماده بیفتید و در این صورت، پیشنهاد می‌کنیم از اسنپ فود کمک بگیرید. کافی است وارد بخش سفارش آنلاین غذا شوید و غذای دلخواه خود را که می‌تواند انواع گراتن‌های خوشمزه باشد، به صورت اینترنتی سفارش دهید. حالا زودتر میز غذا را بچینید که پیک در راه است.

سوالات متداول

چطور گراتن را تزئین کنیم؟

گراتن معمولا داخل همان ظرف فر سرو می‌شود، اما برای تزئین آن می‌توانید از انواع سبزیجات تازه مثل تره‌فرنگی یا برگ‌های نعناع استفاده کنید.

آیا باید حتما در تهیه گراتن، سیب‌زمینی‌ها آبپز شوند؟

خیر؛ شما می‌توانید به دلخواه خود، سیب‌زمینی‌ها را در روغن سرخ کنید، اما روش پخت آبپز سالم‌تر است.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 2719 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود