آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • مرینیت ماهی
    مزه دار کردن ماهی با جذاب ترین طعم ها مهر 7, 1403
  • ترک عادت گاز گرفتن سگ
    ترک عادت گاز گرفتن سگ ها به طور دائمی مهر 7, 1403
  • روغن کانولا
    روغن کانولا چیست و برای چی خوبه؟ مهر 7, 1403
صفحه پیدا نشد!
روغن کانولا
دانستنی ها و راهنماها
5/5 - (1 امتیاز)
بدون نظر

روغن کانولا چیست و برای چی خوبه؟

مینا اسماعیل بیگی 07 مهر 1403 6 دقیقه

استفاده از روغن کانولا در طب سنتی بسیار توصیه می‌شود. این روغن که از گیاهی با همین نام گرفته شده، حاوی چربی‌های غیراشباع و مقادیر زیادی مواد مغذی، ویتامین‌ها و ترکیبات معدنی است که همگی برای بدن لازم و ضروری هستند. از روغن کانولا هم برای درست کردن انواع غذا و هم در تولید محصولات آرایشی و زیبایی مخصوص پوست استفاده می‌شود. در این مطلب به بررسی دقیق‌تر فواید و مضررات این محصول خواهیم پرداخت.

روغن کانولا چیست؟

روغن کانولا منبع غنی اسیدهای چرب غیراشباع است که 21درصد آن‌ را اسید لینولئیک یا همان امگا 6 و 11درصد آن را اسید آلفا لینولئیک یا امگا 3 تشکیل می‌دهد. این روغن از دانه گیاه کانولا گرفته شده است و رنگ روشنی دارد.

از جمله ترکیبات موجود در روغن کانولا می‌توانیم به مقادیر زیاد پروتئین، اسید آمینه‌های ضروری مانند لوسین و ایزولوسین، فیبر، ویتامین‌های C، K، B6 و B9 و همچنین مواد معدنی مانند کلسیم، آهن، منیزیم و پتاسیم اشاره کنیم. نمونه‌های خوراکی این روغن از سوی برندهای مختلف و به شکل تصفیه‌شده در بازار به فروش می‌رسند که برخی از آن‌ها نیز به‌صورت طبیعی در بازار موجودند.

خواص کانولا

خواص کانولا

روغن کانولا برای چی خوبه؟ این پرسشی است که افراد زیادی به دنبال پیدا کردن پاسخ آن هستند. روغن کانولا به دلیل ترکیباتی که در بالا به آن‌ها اشاره شد، اثرات بسیار خوبی در سلامت اندام‌های مختلف بدن دارد. این تاثیرات را  تنها پس از مدت کوتاهی استفاده از این محصول به خوبی می‌توانید حس کنید. از جمله مزایای مصرف کانولا (در حد اعتدال) می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

سلامت قلب

خواص کانولا و سلامت قلب

اولین تاثیر روغن کانولا روی سلامت قلب است. از آنجایی که در تولید این محصول از چربی اشباع‌شده کمی استفاده می‌شود، درنتیجه اثر بدی روی سیستم قلبی و عروقی بدن نمی‌گذارد. همچنین در میان ترکیبات آن ویتامین‌های K و E را می‌بینیم که برای قلب مفید هستند.

از بین بردن مشکلات پوستی

روغن کانولا اثرات خود را روی پوست هم می‌گذارد؛ به همین دلیل از آن به‌عنوان ماده‌ای موثر برای سلامت و زیبایی یاد می‌شود. استفاده موضعی از این روغن، چین و چروک‌ها، خشکی، لک و اگزما را از بین می‌برد؛ به همین دلیل پس از مدت کوتاهی استفاده از این روغن، با پوستی درخشان و شاداب روبه‌رو خواهید شد.

کمک به کاهش وزن

افرادی که از روغن‌های معمولی با میزان چربی زیاد برای درست کردن غذاهای خود استفاده می‌کنند، معمولا دچار چاقی و افزایش وزن هستند. مصرف روغن کانولا به این افراد کمک می‌کند تا پروسه کاهش وزن را راحت‌تر و سریع‌تر پیش ببرند. به همین علت در بیشتر در رژیم های غذایی از قبیل رژیم لاغری اتکینز و رژیم غذایی مدیترانه ای می توان ار این روغن استفاده کرد.

مناسب برای افراد دیابتی

روغن کانولا مناسب برای افراد دیابتی

یکی از ترکیباتی که در روغن کانولا به مقدار زیاد دیده می‌شود، فیبر است. فیبر باعث کنترل قند خون می‌شود؛ درنتیجه برای کسانی که دچار دیابت نوع 2 هستند، بسیار مناسب است و به کنترل آن کمک می‌کند.

سلامت مو

روغن کانولا روی سلامت مو هم اثرات خود را می‌گذارد. این روغن به‌ویژه برای کسانی که از شوره، ریزش، خشکی و کم‌پشتی موهای خود رنج می‌برند، انتخاب بسیار خوبی خواهد بود. اگر موهایتان چرب است، یک بار در هفته و در صورتی‌که خشک است، دوبار در هفته آن‌ها را به روغن کانولا آغشته کنید.

سلامت کبد

خواص کانولا و سلامت کبد

روغن کانولا برای کبد چرب نیز بسیار مفید خواهد بود. این ماده سرشار از اسیدهای چرب مفید، ویتامین‌های ضروری و اسید اروسیک است که هیچ ضرری برای بدن ندارند و حتی عملکرد کبد را بهبود می‌بخشند. برای بهره‌مندی از اثرات این روغن روی کبد چرب بهتر است نمونه‌های طبیعی آن را برای پخت و پز یا همراه با سالاد میل کنید یا در انواع طرز تهیه سس ها به خصوص سس پستو یا سس مایونز خانگی به کار ببرید.

 کاهش ریسک ابتلا به سرطان

یکی از ترکیباتی که در روغن کانولا وجود دارد، ویتامین E است. این ماده مانند آنتی‌اکسیدانی قوی عمل می‌کند. امگا 3 و امگا 6 با خاصیت ضدالتهابی هم در این روغن وجود دارند. این ترکیبات در کنار یکدیگر باعث می‌شوند تا کلیه اثرات رادیکال‌های آزاد که انواع سرطان را ایجاد می‌کنند، خنثی شوند. روغن کانولا به‌ویژه برای پیشگیری از سرطان سینه و روده بسیار مفید است.

مضرات روغن کانولا

مضرات روغن کانولا

درست است که مزایای استفاده از روغن کانولا بسیار زیاد است، اما در صورت استفاده زیاد می‌تواند مشکلاتی را هم برای بدن ایجاد کند. در اینجا به برخی از ضررهایی که مصرف این روغن دارد، اشاره خواهیم کرد:

افزایش التهابات بدن

همان‌طور که گفتیم، بخش زیادی از روغن کانولا به امگا 6 اختصاص دارد. اگرچه بدن به این ماده نیاز خواهد داشت، اما در هر صورت استفاده بیش از اندازه آن، آسیب‌های جدی را به بدن وارد می‌کند. یکی از عوارض مصرف زیاد این ماده، بهم خوردن تعادل اسیدهای چرب و درنتیجه افزایش التهابات بدن است.

تصفیه روغن بیش از مقدار مجاز و کاهش مواد مغذی موجود در آن

تصفیه روغن کانولا

موضوع دیگر درباره روغن کانولا که می‌توانیم آن را از معایب این محصول بدانیم، تصفیه بیش از اندازه آن است. برای این کار معمولا از مواد شیمیایی استفاده می‌شود و در طول انجام آن، بسیاری از ترکیبات مفیدی که بدن به آن‌ها نیاز دارد، از بین خواهند رفت. به همین دلیل بهترین کار، خرید روغن‌های کانولای طبیعی است که می‌توانید آن‌ها را در فروشگاه‌های مخصوص پیدا کنید.

افزایش احتمال ابتلا به سندرم متابولیک

در برخی از مطالعات گزارش ‌شده است که مصرف روغن کانولا برای پخت و پز روزمره، باعث افزایش ریسک ابتلا به سندرم متابولیک می‌شود. سندرم متابولیک شامل بیماری‌هایی است که با چاقی در ارتباط هستند و در بین آن‌ها می‌توانیم به قند و فشار خون بالا، چربی بالا و بیماری‌های قلبی اشاره کنیم.

آسیب به حافظه

یکی از اثرات روغن کانولا که در استفاده طولانی‌مدت دیده می‌شود، آسیب به حافظه است. بر اساس آزمایشات انجام‌شده، مصرف مداوم روغن کانولا خطر ابتلا به بیماری‌های مغزی مثل آلزایمر و کم شدن حافظه را بیشتر می‌کند.

تفاوت روغن کلزا و کانولا

تفاوت روغن کلزا و کانولا

کلزا نوعی گیاه گلی و زرد است که روغن کلزا از استخراج دانه‌های آن تولید می‌شود. فواید و مضرات روغن کلزا بسیار متنوع و زیاد است. برای مثال این روغن به دلیل داشتن اسیدهای چرب اشباع‌نشده برای تغذیه انتخاب خوبی است. همچنین می‌توان از آن برای تولید محصولات شوینده نیز استفاده کرد.

روغن کانولا و کلزا تا حد زیادی مشابه هم هستند و تفاوت اصلی آن‌ها در گیاهی است که برای تولیدشان استفاده می‌شود. روغن کانولا از گل کانولا گرفته می‌شود که خودش گونه‌ای از کلزاست. به عبارتی روغن کانولا را می‌توانیم فرم سالم‌شده کلزا بدانیم. برای تولید این ماده از دستکاری‌های ژنتیکی استفاده شده است تا میزان ترکیبات مضر اسید اروسیک در آن کم شود. همچنین در کانولا مقدار گلوکز و اسید ایراسیس هم پایین آمده است تا مصرف آن آسیب کمتری به بدن برساند.

خرید روغن کانولا از اسنپ فود…

در متن بالا درباره‌ی روغن کانولا توضیح دادیم و شما را با فواید و مضرات آن آشنا کردیم. حال، اگر می‌خواهید این روغن را خریداری کنید و به دنبال فروشگاه‌های معتبر برای تهیه آن هستید، از اسنپ فود کمک بگیرید. به این منظور، عطاری آنلاین اسنپ فود در خدمت شما است و می‌توانید روغن کانولا اصیل را به صورت اینترنتی سفارش دهید و در محل آدرس تحویل بگیرید. راستی، اگر شما هم تجربه استفاده از روغن کانولا را برای درست کردن غذاها یا استفاده موضعی داشته‌اید، نظرات خود را درباره آن با ما به اشتراک بگذارید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 2729 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود