آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • صبحانه سالم برای مدرسه
    لیست صبحانه سالم برای دانش آموزان شهریور 26, 1403
  • غذا با گوشت چرخ کرده
    لیست انواع غذاها با گوشت چرخ کرده شهریور 26, 1403
  • طرز تهیه گراتن بادمجان
    طرز تهیه گراتن بادمجان شهریور 25, 1403
صفحه پیدا نشد!
خواص عناب
عطاری
5/5 - (1 امتیاز)
بدون نظر

عناب چه خاصیتی دارد؟

مینا اسماعیل بیگی 17 شهریور 1403 11 دقیقه

اگر به‌دنبال یک میوه ضد‌سرطان و ضد‌افسردگی هستید که به تناسب اندام شما نیز کمک کند و دسترسی به آن هم آسان باشد، عناب را دریابید. این میوه قدیمی و محبوب، یک داروخانه کامل است و می‌تواند مثل یک داروی آرام‌بخش، کیفیت خواب شما را تضمین کند. به‌علاوه، در درمان مشکلات زیادی مثل یبوست، سرماخوردگی، عفونت و التهاب به کمک شما می‌آید و یکی از بهترین دوستان کبد محسوب می‌شود. حالا اگر کنجکاو شده‌اید که بدانید دیگر خواص عناب چیست؟ طرز استفاده از عناب چطور است؟ چه محدودیت‌هایی در مصرف دارد و مقدار و زمان مصرف آن باید چگونه باشد، با اسنپ فود همراه شوید تا اطلاعات مفیدی درباره این میوه خوش‌طعم کسب کنید.

مهم ترین خواص عناب

‌عناب چیست ؟

آیا می‌دانید که ویتامین C موجود در عناب، بیشتر از پرتقال است و از لحاظ مقدار فیبر هم در رتبه بالایی قرار دارد؟ این میوه، یک منبع غنی از ترکیبات آنتی‌اکسیدانی و مواد معدنی مهمی مثل آهن و پتاسیم است و از راه‌های مختلفی به بهبود سلامت و درمان بیماری‌ها کمک می‌کند. در ادامه، مهمترین خواص عناب را با هم مرور می‌کنیم:

1. خواص عناب برای مردان

آنتی‌اکسیدان‌ها و ترکیبات ضد التهابی عناب، کیفیت اسپرم‌ها را از نظر ظاهر، تعداد و میزان تحرک بهبود می‌بخشند. همچنین این میوه باعث افزایش هورمون تستسترون و بهبود جریان خون در آلت تناسلی مردان می‌شود و عملکرد نعوظ را بهتر می‌کند. به‌علاوه، با وجود عناب، ریسک ابتلا به بیماری‌های پروستات هم کاهش می‌یابد.

2. خواص عناب برای زنان

این میوه کوچک و مفید، قاعدگی و هورمون‌های زنانه را تنظیم می‌کند و دردهای پیش از قاعدگی را تسکین می‌دهد. به‌علاوه، سرشار از آهن و فسفر است و به غنی‌سازی جریان خون کمک می‌کند. خوردن عناب می‌تواند خستگی و توان از دست‌رفته بدن در دوره پریود را جبران کند. همچنین، این میوه در پیشگیری از بیماری‌هایی مانند سرطان و نازایی هم مؤثر است و یکی از بهترین درمان‌های طبیعی برای تخمدان پلی‌کیستیک محسوب می‌شود. این میوه، سیستم ایمنی بدن زنان را بهبود می‌بخشد و توان بدن برای مقابله با عفونت‌ها و بیماری‌ها را به‌خصوص در دوران بارداری و شیردهی بالا می‌برد.

مهم ترین خواص عناب

3. خواص عناب در بارداری

میوه عناب، ضد ‌استرس اکسیداتیو است و جلوی مشکلاتی مانند فشار خون بارداری را می‌گیرد. این میوه، سیستم ایمنی بدن مادر را تقویت می‌کند و به‌ دلیل وجود فیبر، یکی از بهترین منابع غذایی برای درمان یبوست بارداری است. علاوه بر این‌ها، آهن موجود در عناب، از کم‌خونی در دوران بارداری جلوگیری می‌کند. با مصرف عناب، حالاتی مانند تهوع، درد شکمی و استفرغ دوره بارداری بهبود می‌یابد و در کنار تمام این‌ها، مواد مغذی بسیاری هم به جنین می‌رسد.

4. خواص عناب برای سیستم گوارش

به نظر می‌رسد عصاره عناب در تقویت پوشش روده و معده سودمند است و آسیب ناشی از زخم‌ها، خراش‌ها و باکتری‌های مضر روده را کاهش می‌دهد. همچنین، حدود 50 درصد از کربوهیدرات‌های موجود در این میوه شامل فیبر است که اثرات گوارشی مثبتی دارند و به بهبود هضم غذاها کمک می‌کنند. یکی دیگر از خواص عناب، رفع یبوست است. مصرف این میوه، مدفوع را نرم می‌کند و باعث می‌شود که حرکت غذا از طریق دستگاه گوارش راحت‌تر انجام شود.

روش مصرف عناب برای یبوست

اگر دچار یبوست شده‌اید، یکی از روش‌های زیر را برای استفاده از عناب در پیش بگیرید و توجه داشته باشید که مقدار عناب مورد استفاده برای کودکان باید کمتر از بزرگسالان باشد:

روش مصرف عناب برای یبوست

میوه خیسانده عناب برای یبوست

12 تا 15 عدد عناب را در یک لیوان آب جوش بخیسانید و صبر کنید تا کاملا نرم شوند. سپس عناب‌های خیس‌خورده را از آب بیرون بیاورید و میل کنید.

دمنوش عناب برای یبوست

چند عدد عناب را در یک قوری آب جوش بیندازید و یک تکه کوچک زنجبیل به آن اضافه کنید. 10 تا 15 دقیقه بعد، دمنوش شما آماده است. فقط یادتان باشد که اگر ناشتا بودید، نباید زنجبیل اضافه کنید.

عصاره عناب برای یبوست

در این روش، عناب‌ها را در آب جوش فشار دهید تا عصاره خود را به آب بدهند. سپس این عصاره را یک روز در میان و ترجیحا ناشتا میل کنید.

5. خواص عناب برای سرماخوردگی

عناب سرشار از ویتامین C و ترکیبات آنتی‌اکسیدانی است. بنابراین، سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی و بهبود سریع‌تر آن دارد. این میوه، مجاری تنفسی را نرم می‌کند و درد و التهاب را کاهش می‌دهد.

روش مصرف عناب برای سرماخوردگی

2 تا 3 عدد عناب تازه را پوست بگیرید و هسته آن‌ها را خارج کنید. سپس آن‌ها را همراه با 4 لیوان آب در قابلمه‌ای مناسب بریزید و حدود 10 تا 15 دقیقه بجوشانید تا نرم شوند. در ادامه، جوشانده را از روی حرارت بردارید و بعد از این که کمی از حرارت افتاد، چند قطره آب لیموترش و مقداری عسل در آن بریزید و میل کنید.

6. عناب و فشار خون

عناب و فشار خون

عناب غنی از پتاسیم است. همچنین مقادیر زیادی فیبر، ترکیبات آنتی‌اکسیدانی و ویتامین C دارد. مجموعه این ترکیبات به کاهش فشار خون کمک می‌کنند و باعث اتساع عروق و خون‌رسانی بهتر به مغز می‌شوند.

7. خواص عناب برای لاغری

عناب میوه‌ای بدون چربی و کم‌کالری است. به‌علاوه، پروتئین و فیبر بالایی دارد و مجموع این ویژگی‌ها باعث می‌شود که بتوانید روی آن به‌عنوان یک میوه لاغرکننده حساب کنید. این میوه با کاهش سطح گلوکز، از افزایش وزن به‌خصوص انباشت چربی در ناحیه شکم جلوگیری می‌کند. با خوردن عناب، برای مدت طولانی سیر می‌مانید و میل شما نسبت به خوردن تنقلات ناسالم و ریزه‌خواری‌های طول روز کمتر می‌شود.

8. کمک به درمان سرطان

عناب سرشار از ترکیبات آنتی‌اکسیدانی است که به پیشگیری و درمان سرطان کمک می‌کنند. جالب است بدانید که این میوه، جلوی گسترش سرطان خون در بدن را می‌گیرد و احتمال ابتلا به برخی سرطان‌ها مانند سرطان روده بزرگ، کبد، پوست، سینه، دهانه رحم و تخمدان را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

9. خواص عناب برای رحم

اگر دچار عفونت‌های زنانه هستید، عناب را دریابید. مصرف این میوه پرخاصیت باعث تقویت رحم و تخمدان‌ها می‌شود و التهاب‌های رحم را کاهش می‌دهد. همچنین یکی از بهترین منابع طبیعی برای مقابله با عفونت‌های قارچی و باکتریایی در ناحیه تناسلی است. این میوه، خاصیت ادرارآور دارد و به درمان سوزش و عفونت‌های خفیف در واژن کمک می‌کند.

10. خواص عناب برای سرفه

خاصیت ضدعفونی‌کننده عناب، در پاکسازی سیستم تنفسی هم مؤثر است. این میوه بی‌نظیر، التهاب مجاری تنفسی را بهبود می‌بخشد، خارش حلق را کنترل می‌کند و باعث تسکین سرفه و آرامش اعصاب می‌شود.

11. خواص عناب برای کبد

مصرف عناب باعث تحریک تولید آنزیم‌های سم‌زدایی از کبد می‌شود و با افزایش خون‌رسانی به این عضو، پاکسازی و دفع سموم آن را آسان‌تر می‌کند. به‌علاوه، این میوه سرشار از ترکیبات آنتی‌اکسیدانی مانند فلاونوئیدها و پلی‌فنول‌ها است و با خنثی کردن رادیکال‌های آزاد بدن، از کبد در برابر سموم محافظت می‌کند. این میوه یکی از بهترین انتخاب‌ها برای مبتلایان به کبد چرب است و آنزیم‌های کبدی مانند AST و ALT را کاهش می‌دهد. همچنین با کاهش التهاب کبد، باعث عملکرد بهتر آن می‌شود.

طریقه مصرف عناب برای کبد چرب

بهترین طریقه مصرف عناب برای کبد چرب ، استفاده از دمنوش این میوه است. برای تهیه آن، 20 عدد عناب را با 30 گرم ریشه تازه زنجبیل و 10 گرم دارچین در 1.5 لیتر آب جوش بریزید و اجازه دهید حدود 10 دقیقه به آرامی بجوشد. سپس، بدون باز کردن درب قوری، نوشیدنی را به مدت 15 دقیقه دم کنید و بنوشید.

12. خواص عناب برای کلیه

خواص عناب برای کلیه

مصرف روزانه عصاره یا دمنوش عناب، میزان کراتینین و اوره خون را پایین می‌آورد و عملکرد کلیه‌ها را بهبود می‌بخشد. همچنین این میوه لعاب زیادی دارد و باعث افزایش مصرف آب می‌شود. در نتیجه، ادرار افزایش می‌یابد و در صورت ابتلا به سنگ کلیه می‌توان به دفع این سنگ‌ها از طریق ادرار امیدوار بود.

13. کمک به کاهش التهاب و در مفاصل

عناب میوه‌ای ضد التهاب است و درد مفاصل را تسکین می‌دهد. مبارزه با التهاب، زمینه ایجاد بسیاری از بیماری‌های التهابی را از بین می‌برد و می‌تواند برای مبتلایان به آرتروز مفید باشد. این افراد می‌توانند علاوه بر مصرف خوراکی، از عصاره یا روغن عناب به صورت موضعی استفاده کنند تا درد مفاصل و عضلات تسکین پیدا کند.

14. تأمین سلامت استخوان ها

به جثه کوچک عناب نگاه نکنید. این میوه سرشار از مواد معدنی مورد نیاز برای تشکیل استخوان‌ها است و با محتوای غنی از کلسیم و فسفر به سلامت استخوان‌ها کمک می‌کند. بنابراین مصرف عناب به افراد مسن و کسانی که استخوان‌های شکننده دارند، توصیه می‌شود.

15. خواص ضد افسردگی عناب

مصرف این میوه، ذهن و بدن شما را آرام می‌کند و باعث گردش بهتر خون در اندام‌ها می‌شود. خون‌رسانی بهتر هم باعث اکسیژن‌رسانی بیشتر است و اندام‌هایی که اکسیژن کافی دریافت کنند، شاداب‌تر و پرانرژی‌تر خواهند بود.

16. خواص عناب برای پوست

مصرف مداوم عناب، خون را تصفیه و سم‌زدایی می‌کند و خون سالم‌تر و پوستی بانشاط‌‌تر به ارمغان می‌آورد. این میوه، مشکلاتی مانند خشکی و خارش پوست را برطرف می‌کند و باعث سرعت بهبود زخم‌ها می‌شود. جالب است بدانید که استفاده موضعی از گرد ریشه خشک‌شده عناب، برای از بین بردن جای زخم‌های کهنه مفید است و استفاده از عصاره عناب هم تا حدود زیادی جلوی آفتاب سوختگی و عوارض آن را می‌گیرد. علاوه بر این‌ها، پیش از این اشاره کردیم که عناب دوستدار کبد شما است و سلامت کبد، تأثیر مستقیمی روی شفافیت پوست دارد.

17. خواص عناب برای مو

این میوه خوش‌طعم و شیرین، سرشار از ویتامین‌های A و C است که تأثیر فوق‌العاده‌ای در تقویت فولیکول‌های مو و تسریع رشد آن‌ها دارند. به‌علاوه، مواد معدنی موجود در این میوه مانند آهن، روی و مس مانند یک ماسک طبیعی عمل می‌کنند و باعث درخشندگی و براق شدن موها می‌شوند. استفاده از ترکیب روغن عناب با روغن‌های حاملی مانند روغن نارگیل، ریزش مو را کاهش می‌دهد.

خبر خوب دیگر این است که برای درمان شوره سر هم می‌توانید از عناب کمک بگیرید. این بیماری به دلیل خشکی پوست ایجاد می‌شود و میوه عناب با خون‌رسانی بهتر به پوست سر و تغذیه آن، به‌تدریج باعث رفع این خشکی خواهد شد.

18. خواص ضد عفونی کننده عناب

فلاونوئیدهای موجود در عناب، خاصیت ضد‌میکروبی قوی دارند. این میوه سرشار از فیتوکمیکال‌هایی است که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند. به‌علاوه، مطالعات تجربی نشان می‌دهند که اسید بتولینیک موجود در این میوه، اثر ثابت‌شده‎ای در مبارزه با عفونت HIV و ویروس آنفولانزا دارد. همچنین، عناب حاوی عصاره اتانول است که به درمان عفونت در بدن کودکان کمک می‌کند.

19. خواص عناب برای تقویت مغز و اعصاب

مصرف عناب باعث بهبود فعالیت‌های مغزی، توانایی شناختی و تقویت حافظه می‌شود. این میوه کوچک و با‌ارزش، رشد سلول‌های عصبی و ناحیه شکنج دندانه‌دار مغز را افزایش می‌دهد و عملکرد آستروسیت‌ها را که مسئول حفاظت از نورون‌های عصبی هستند، بهبود می‌بخشد و جلوی پیشرفت بیماری‌های مغزی را می‌گیرد. علاوه بر این‌ها، عناب فعالیت اسید آمینه گلوتومات را مهار می‌کند و مانع آسیب‌های مغزی در افراد مبتلا به سکته مغزی، پارکیسنون یا تشنج می‌شود.

20. خواص عناب برای کودکان

وجود کلسیم و فسفر فراوان در عناب باعث رشد و تقویت استخوان‌ها و دندان‌های کودک می‌شود. به‌علاوه، این میوه، تب نوزادارن را پایین می‌آورد و یکی از راه‌های طبیعی برای درمان زردی نوزادان است. البته باید از مصرف عناب برای نوزادان زیر 6 ماه خودداری کنید.

ارزش غذایی عناب

به جدول ارزش غذایی این میوه مفید توجه کنید. اضافه می‌کنیم که 100 گرم از این میوه، معادل 3 عدد عناب تازه است:

ارزش غذایی مقدار در 100 گرم (معادل 3 عناب تازه)
انرژی 79 کیلوکالری
کربوهیدرات 20.23 گرم
پروتئین 1.20 گرم
آب 77.86 گرم
چربی 0.20 گرم
ویتامین A 2.00 میکروگرم
ویتامین C 69.00 میلی‌گرم
کلسیم 21.00 میلی‌گرم
سدیم 3.00 میلی‌گرم
پتاسیم 250.00 میلی‌گرم
منیزیم 10.00 میلی‌‌گرم
آهن 0.48 میلی‌گرم

طبع عناب

طبع عناب

از نظر طب سنتی، عناب طبع سرد و تر دارد و بهتر است افراد گرم مزاج آن را همراه با کمی شکر میل کنند. این میوه، خاصیت تب‌بر دارد و حرارت بدن را تعدیل می‌کند. طبع عناب تازه و خشک تفاوتی با هم ندارند و اگر افراد سرد‌ مزاج بخواهند از عوارض طبع سرد این میوه مانند نفخ در امان بمانند، باید آن را همراه با مصلح‌های گرم مثل زعفران میل کنند.

با انواع عرقیجات طبع سرد آشنا شوید.

مقایسه خواص عناب تازه و خشک

مقایسه خواص عناب تازه و خشک

هم عناب تازه هم عناب خشک، خواص زیادی برای بدن دارند؛ برای مثال، هر دو سرشار از ترکیبات آنتی‌اکسیدان هستند و بدن را در برابر استرس اکسیداتیو و رادیکال‌های آزاد، ایمن نگه می‌دارند. با‌این‌حال، تفاوت‌هایی هم بین آن‌ها وجود دارد که شاید باعث شود با توجه به شرایط بدنی و ذائقه خود، یکی را بر دیگری ترجیح دهید. در این رابطه، به موارد زیر توجه کنید:

  • عناب تازه طعمی شبیه سیب شیرین دارد، در حالی که عناب خشک، یادآور مزه خرما است.
  • میزان انرژی 100 گرم عناب خشک‌شده، 287 کیلوکالری است که عددی به‌مراتب بالاتر از کالری عناب تازه (79 کیلوکالری) را نشان می‌دهد.
  • یکی دیگر از فواید عناب خشک ، میزان بالای پتاسیم آن است. در هر 100 گرم عناب خشک، 531 میلی‌گرم پتاسیم وجود دارد و این عدد بیش از 2 برابر میزان پتاسیم عناب تازه یعنی 250 میلی‌گرم است. پتاسیم، باعث تعادل آب و الکترولیت در بدن می‌شود و فشار خون را کنترل می‌کند.
  • از نکات مهم در خواص عناب تازه هم می‌توان به محتوای بالای آب آن اشاره کرد. آب موجود در عناب به هیدراتاسیون بدن کمک می‌کند و باعث حفظ رطوبت پوست می‌شود.

روش های مصرف عناب

روش های مصرف عناب

اگر می‌خواهید یک سبک زندگی سالم را در پیش بگیرید، مقداری عناب تازه یا خشک را داخل ظرفی مناسب در کنار خرما، نخود و کشمش، سنجد و… قرار دهید و از آن در طول روز به‌عنوان میان‌وعده‌ای لذیذ و مغذی استفاده کنید. این ساده‌ترین روش استفاده از عناب است، اما ایده‌های دیگری هم وجود دارند که شاید برایتان جالب باشند. برای مثال به موارد زیر توجه کنید:

  • پوست عناب تازه را جدا کنید و گوشت قرمز رنگ آن را با مقداری آب و شیرین‌کننده دلخواه در میکسر بریزید. سپس این مخلوط را صاف کنید و بنوشید.
  • هسته میوه‌های خشک عناب را خارج کنید و آن‌ها را با آسیاب به صورت پودر درآورید. پودر عناب یک افزودنی عالی به انواع دسرها، آبمیوه‌ها و غذاها است و طعم و رنگ خاصی به آن‌ها می‌دهد.
  • شما می‌توانید با عناب و انواع گیاهان دارویی، دمنوش‌های ترکیبی درست کنید و از فواید دمنوش عناب بهره‌مند شوید. برای مثال، دمنوش عناب و گل محمدی خاصیت ضد ‌اسپاسم و آرام‌بخش دارد و از خواص جوشانده عناب و آویشن، می‌توان به خاصیت ضد التهاب و ضد‌افسردگی آن اشاره کرد.

با انواع دمنوش مناسب زنان بیشتر آشنا شوید.

استفاده از خاصیت عناب با مقدار مجاز مصرف

استفاده از خاصیت عناب با مقدار مجاز مصرف

واقعیت این است که نمی‌توان مقدار دقیقی برای مصرف روزانه عناب تعیین کرد، زیرا این موضوع به شرایط جسمی، وضعیت سلامتی، جنس و سن افراد وابسته است. با‌این‌حال، معمولا خوردن روزانه 1 تا 3 عدد عناب تازه به‌عنوان میان‌وعده مانعی ندارد. البته توجه داشته باشید که زیاده‌روی در مصرف این میوه خوش‌آب و رنگ هم ممکن است عوارضی را به‌دنبال داشته باشد.

بهترین زمان خوردن عناب

این موضوع هم بستگی به دلیل استفاده از عناب دارد. برای مثال، اگر دچار یبوست شده‌اید، خوردن عناب را به صبح موکول کنید و اگر دوست دارید خواب راحت‌تری داشته باشید، آن را پیش از خواب میل کنید تا مثل مسکنی قوی شما را به خوابی آرام و راحت فرو ببرد. البته خوردن عناب به‌ صورت میان‌وعده هم معمول است و می‌توان در آشپزی و به‌عنوان طعم‌دهنده غذاها هم از آن استفاده کرد.

عوارض مصرف عناب

ممکن است زیاده‌روی در مصرف هر ماده‌ای، اثرات جانبی ناخوشایندی به همراه داشته باشد. عناب هم از این قاعده مستثنی نیست و لازم است در مصرف آن محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های زیر را در نظر داشته باشید:

  • مراقب واکنش‌های آلرژیک نسبت به مصرف عناب باشید و در صورت مشاهده آن‌ها، مصرف میوه را متوقف کنید. ممکن است این واکنش‌ها در قالب حالاتی مانند خارش، ورم و تنگی نفس بروز کنند.
  • ممکن است زیاده‌روی در مصرف عناب، حالاتی مانند خواب آلودگی، اسهال، یبوست یا نفخ را به‌دنبال داشته باشد.
  • از مصرف همزمان عناب با داورهای آرامبخش و ضد افسردگی بپرهیزید. این میوه با داروهایی که حاوی ونلافاکسین یا سایر مهارکننده‌های بازجذب سروتونین – نوراپی نفرین(SSNRIs) باشند، تداخل دارد.
  • قند طبیعی عناب می‌تواند قند خون را بالا ببرد. بنابراین اگر دیابت دارید، در مصرف این میوه زیاده‌روی نکنید و درباره مقداری مصرف آن با پزشک خود مشورت کنید.
  • مراقب تداخلات دارویی عناب با داروهای مسکن و دیابت باشید.

عناب مرغوب را از اسنپ فود سفارش دهید…

برای خرید عناب مرغوب و باکیفیت، سری به عطاری آنلاین اسنپ فود بزنید و این محصول مفید و خوش‌طعم را به صورت اینترنتی خریداری کنید. در این صورت، زحمت خرید حضوری از دوش شما برداشته می‌شود و می‌توانید با تکیه بر تجربه هزاران مشتری دائم اسنپ فود، خریدی امن و آسان انجام دهید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 2716 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود